شما فقط چند صدم ثانیه برای ثبت یک تصویر عالی در یک کنفرانس خبری زمان دارید. لحظه‌ای درنگ می‌تواند شما را در صف رسانه‌هایی قرار دهد که مجبور هستند برای تهیه یک عکس خوب به سایر سرویس‌های خبری عکس مراجعه کنند. اما آیا دوربین کانن ۷D Mark II می‌تواند شما را در چنین کارزاری کمک کند؟ با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا شما را با دوربین عکاسی Canon 7D Mark II بیشتر آشنا کنیم.

طراحی

مطمئنا زمانی که این دوربین را در دستانتان می‌گیرید، حس یک عکاس حرفه‌ای در شما تداعی می‌شود. همان‌گونه که انتظار می‌رود کانن طراحی بدنه‌ی دوربین را شبیه به نسل اول ۷D از آب درآورده است. بهتر است برای بررسی دقیق‌تر بدنه نگاهی به مواد تشکیل‌دهنده‌ی بدنه‌ی دوربین بیندازیم. ۷D Mark II بدنه‌ای از جنس فلز منیزیم دارد و همین موضوع استحکام بدنه‌ی دستگاه را تا اندازه‌ی بسیار زیادی بالا می‌برد. روی این فلز روکشی پلاستیکی قرار گرفته که حس چرم را به کاربر القا می‌کند. مانند رسم همیشگی، کانن روی این پوسته‌ی پلاستیکی دکمه‌ها را به همان ترتیبی که در اکثر دوربین‌های DSLR این شرکت می‌بینیم، قرار داده است. دکمه‌ها نه زیاد نرم هستند و نه زیاد سفت و همین موضوع حس خوبی را در کاربر ایجاد می‌کند. درکل می‌توانیم بگوییم که ارگونومی و طراحی بدنه کانن ۷D Mark II به‌گونه‌ای بوده که می‌تواند کاربران مشکل‌پسند را هم راضی نگه دارد.

نقد و بررسی دوربین کانن 7D Mark II

سنسور

همانند سایر دوربین‌های این رده، شرکت کانن در قلب Canon 7D Mark II یک سنسور APS-C یا ۲۲ میلی‌متری در نظر گرفته است. کیفیت مواد بکار رفته در سنسور این دوربین نسبتا خوب به نظر می‌رسد، چراکه روی تصاویر تا ایزوی ۳۲۰۰ برفک و نویز بسیار کمی مشاهده می‌شود و تصاویر واقعا تا ایزوی ۶۴۰۰ كيفيت خوبي دارند. كراپ فكتور سنسورهاي APS-C عدد یک و نیم را به خود اختصاص مي‌دهد. هرقدر اندازه این سنسور بزرگتر باشد، دوربین پوشش‌دهی بالاتری را خواهد داشت. اگرچه سنسورهای بزرگتر از اندازه ۳۶ میلی‌متر یا فول‌فریم هم وجود دارند اما ما مبنای خود را اندازه ۳۶ میلی‌متر یا همان فول‌فریم قرار می‌دهیم. وقتی‌که ما از یک لنز ۲۰ میلی‌متری که برای دوربین‌های فول‌فریم طراحی شده است استفاده می‌کنیم، اندازه‌ی دهانه‌ی لنز با اندازه‌ی سنسور فیکس است. حال اگر همین لنز را روی یک سنسور ۱۷ میلی‌متری قرار دهیم، یک و نیم برابر از تصویر ورودی خارج از محدوده‌ی سنسور قرار می‌گیرد. گویی از یک لنز ۳۵ میلی‌متری روی دوربین‌های فول‌فریم استفاده کرده‌ایم. به این مفهوم، کراپ فکتور گفته می‌شود. در این مثال چون سنسور ما ۲۲ میلی‌متر است، کراپ فکتور آن نسبت به یک دوربین فول‌فریم ۱٫۵ خواهد بود. این بدین معناست که اگر کاربر لنزی ۲۰ میلی‌متری روی سنسوری ۲۲ میلی‌متری قرار دهد، تصویری معادل یک لنز ۳۵ میلی‌متری در دوربین‌های فول‌فریم دریافت خواهد کرد. نکته‌ی مثبتی که کراپ فکتورها ایجاد می‌کنند این است که تصویر تله‌تری(با زاویه‌ای بسته، که می‌توان به‌وسیله‌ی آن از نقاط دورتری عکس گرفت) را با قیمت بسیار پایین‌تری به کاربر ارائه می‌دهند. اما این موضوع دو نکته‌ی منفی را هم  با خود به همراه دارد؛ یکی این‌که فوکوس کردن در لنزهایی با فاصله کانونی بالاتر از ۲۰۰ میلی‌متر را سخت‌تر می‌کند، و دیگری این‌که لنز‌های واید (لنزهایی که تصاویر را با زاویه‌ی بازتری به نمایش می‌گذارند) در این دوربین‌ها عملا تبدیل به لنزهای عادی دوربین‌های فول‌فریم می‌شوند. اگرچه کانن سعی کرده تا با ارایه لنزهای متنوع به بازار این مشکل را تا حدودی برطرف کند.

نقد و بررسی دوربین کانن 7D Mark II

 اگر به دنبال چاپ تصاویر در اندازه‌های بسیار بزرگ باشیم نمی‌توانیم از گزینه‌ای به نام مگاپیکسل چشم‌پوشی کنیم. این آیتم اگرچه بیشتر تبدیل به وسیله‌ای برای تبلیغ یک دوربین در چشم مردم عادی شده اما اهمیت خاص خود را دارد. همیشه باید در هنگام خرید  دوربین به یک نکته توجه کرد و آن ‌هم رابطه‌ی اندازه‌ی سنسور با مگاپیکسل است. به‌طورکلی هرقدر عدد اندازه‌ی سنسور از مگاپیکسل آن بیشتر باشد تصاویر از کیفیت بالاتری برخوردار خواهند بود. دقت سنسور یا همان مگاپیکسل آن در هنگام ثبت تصاویر عدد ۲۰ را به خود اختصاص داده که برای این دوربین عدد مناسبی به نظر می‌رسد. اين دوربين همچنين مي‌تواند تصاوير را در حالت خام (RAW) كه حالتي با كيفيت بسيار بالاتر و گستره‌ی رنگي بهتر است در اختيار كاربر قرار دهد.

نقد و بررسی دوربین کانن 7D Mark II

پردازنده و امکانات

درون این دوربین پردازنده‌ای با نام DIGIC 6 Dual قرار گرفته است. این پردازنده‌ی دو هسته‌ای در حقیقت همان پردازنده‌ای است که در دو مدل محبوب کانن یعنی Canon 5DS  و Canon 5D Mark IV هم به‌کار رفته است. قدرت پردازنده‌ی اين دوربين را مي‌توان در تحليل تصاوير حجيمی كه در حالت خام گرفته مي‌شوند مشاهده كرد. متاسفانه شرکت کانن در كنار اين پردازنده‌ی قدرتمند جای یک لرزشگیر خوب را خالی گذاشته است. این موضوع را می‌توان یک نکته‌ی منفی برای این مدل از سری دوربین‌های کانن برشمرد. در رابطه با گستره‌ی رنگي ۷D Mark II باید گفت که این دوربین از هر دو طيف sRGB و  Adobe RGB پشتيباني مي‌كند. بهتر است براي رسيدن به رنگ‌هاي بيشتر دوربين را روي حالت Adobe RGB قرار دهيد.

نقد و بررسی دوربین کانن 7D Mark II

تراز سفیدی

دقت اين فاكتور در دوربين‌هاي عكاسي، از زرد و آبي شدن تصاوير در شرايط نوري مختلف جلوگيري مي‌كند. کانن ۷D Mark II از هشت حالت White Balance پشتيباني مي‌كند. يكي از اين حالت‌ها، درجه‌ی كلوين است. در اين گزينه كاربر با توجه به محيطي كه در آن قرار گرفته است، با توجه به جدولي خاص به تنظيم White Balance دوربين اقدام مي‌كند. اين حالت دستي اين امكان را به كاربر ارائه مي‌دهد تا در شرايط نوري متفاوت به تراز سفیدی دقيق‌تری در تصاوير خود دست پيدا كند.

نقد و بررسی دوربین کانن 7D Mark II

حساسیت ايزو

اين آيتم در دوربين‌هاي عكاسي از حساسيت سنسور نسبت به نور خبر مي‌دهد. هرقدر اين حساسيت بالاتر رود امكان ايجاد نويز يا برفك روي تصاوير بيشتر مي‌شود. کانن ۷D Mark II از اين بخش نسبتا سربلند بيرون می‌آید، چراكه در بررسي‌هاي انجام‌شده تصاوير اين دوربين تا ايزوی  ۳۲۰۰ نويز كمي داشتند و كيفيت تصاوير در ايزو ۶۴۰۰ هم مطلوب به نظر مي‌رسيد. البته این فاکتور‌ها در حالت خام تغییر می‌کنند. بعد از قرار دادن دوربین روی حالت خام مشاهده خواهید کرد که نویز تصاویر در ایزوهای بالای ۳۲۰۰  افزایش چشم‌گیری دارد، همین موضوع می‌تواند کاربر را تا اندازه‌ی زیادی دلخور کند. در حالت كلي گستره‌ی ايزوي اين دوربين از ۱۰۰ تا ۵۱۲۰۰ را در برمي‌گيرد كه با توجه به قيمت ۱۷۹۹ دلاري دوربين، امتیاز خاصی محسوب نمی‌شود.

نقد و بررسی دوربین کانن 7D Mark II

فوكوس خودكار

۷D Mark II مجهز به سیستم فوکوس خودکار Contrast Detection است. این سیستم با توجه به تضادی که در بین رنگ‌های محیط وجود دارد عمل فوکوس کردن را انجام می‌دهد. اما ضعف بزرگ این سیستم ناتوانی آن در محیط‌هایی است که از لحاظ رنگی بسیار یکدست هستند. شرکت سازنده برای برطرف کردن چنین ایرادی، از تکنولوژی دیگری نیز روی ۷D Mark II استفاده کرده است. این سیستم که Phase Detection یا تشخیص فاز نام دارد با توجه به فاصله‌ی اجسام نسبت به دوربین روی سوژه فوکوس می‌کند. می‌توان گفت ۷D Mark II در زمینه‌ی فوکوس خودکار عملکرد مطلوبی را از خود به نمایش گذاشته است. در کنار این ویژگی‌ها این نکته مثبت را مدنظر قرار دهید که کانن ۷D Mark II می‌تواند به‌صورت هم‌زمان روی ۶۵ نقطه فوکوس کند.

نقد و بررسی دوربین کانن 7D Mark II

صفحه‌نمايش و چشمي

نقد و بررسی دوربین کانن 7D Mark II

در یک دوربین خوب، کیفیت صفحه‌نمایش و چشمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کیفیت صفحه‌نمایش این دوربین با توجه به قیمت ۱۷۹۹ دلاری آن برای دستگاهی که در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شده بسیار مناسب به نظر می‌رسد. صفحه‌نمایش ۷D Mark II کیفیت یک میلیون و ۴۰ هزار نقطه‌ای را به کاربرانش ارائه می‌دهد. این صفحه‌نمایش که اندازه‌ی آن سه اینچ در نظر گرفته شده از کیفیت رنگی همانند مدل‌های قبلی Canon یعنی ۷D بهره می‌برد. متاسفانه شرکت سازنده ۷D Mark II صفحه‌نمایش این دستگاه  را به‌صورت لمسی در نظر نگرفته و این موضوع را می‌توان از نکات منفی دستگاه محسوب کرد. در بالای صفحه‌نمایش این دوربین چشمی کانن ۷D Mark II قرار دارد که از نوع اپتیکال بوده و ۱۰۰ درصد میدان دید را پوشش می‌دهد.

ساير امكانات

مانند ديگر دوربين‌هاي جديد امروزي، ۷D Mark II مي‌تواند تصاوير را به‌صورت چند فریمی يا HDR شكار كند. در اين حالت دوربين بعد از گرفتن چند عكس و تركيب آن‌ها، تصويري با دامنه‌ی پویای بهتر به كاربر ارائه مي‌دهد.  متاسفانه در مدل‌های پایه ۷D Mark II خبری از فناوري Wi-Fi نیست. یکی دیگر از نکات مثبت ۷D Mark II در قسمت كناري اين دوربين به چشم می‌خورد. در حقیقت در این قسمت يك پورت USB 3.0 براي انتقال فايل‌ها به كامپيوتر با سرعت پنج گیگابیت بر ثانیه در نظر گرفته شده است.  به‌علاوه يك خروجي HDMI براي انتقال تصاوير به صفحه‌نمايش‌هاي بزرگتر نیز در کنار این پورت به چشم می‌خورد. نکته‌ی جالب در مورد این HDMI این است که تصاویر را به‌صورت Uncompressed و با کیفیت رنگی ۸ بیت ۴:۲:۲ در معرض دید کاربران می‌گذارد.

نقد و بررسی دوربین کانن 7D Mark II

هنگامی‌که نور وارد دوربین می‌شود دوربین آن را پردازش کرده و به اطلاعات تبدیل می‌کند. در این فرآیند دوربین برای هر یک از رنگ‌ها یک عدد تعیین خواهد کرد. ساده‌ترین راه انتقال تصاویر، انتقال جداگانه‌ی اطلاعات رنگ است و ما برای این کار به پهنای باند زیادی احتیاج داریم. در مدل YCbCr سه سیگنال به‌صورت جداگانه از مبدا به مقصد انتقال داده می‌شوند. در این نام‌گذاری Y به معنای Luma یا همان کنتراست تصویر است. این نکته را نباید فراموش کنیم که چشم ما نسبت به Luma بسیار حساس‌تر از رنگ‌ها عمل می‌کند. دراین‌بین Cb  تفاوت بین نقاط آبی و نقاط مشابه در Luma  را مشخص می‌کند و Cr هم بیان‌کننده‌ی تفاوت بین نقاط قرمز و نقاط مشابه در Luma   است. رنگ سبز هم با توجه به این خصوصیات در این روش به‌راحتی محاسبه می‌شود. اما اعدادی مانند ۴:۱:۱ یا ۴:۲:۲ یا حالت ایده‌آل ۴:۴:۴ که در این نام‌گذاری به چشم می‌خورند هر یک معنای به‌خصوص خود را دارند.  عدد اول بیان‌کننده‌ی Luma یا همان کنتراست تصویر است و دو عدد بعدی به ترتیب میزان Cb و Cr دوربین را نشان می‌دهند. طبیعی است که هرقدر این اعداد بالاتر باشند تصویر شما کیفیت رنگ بهتری دارد.

وزن اين دستگاه به همراه باطري ۹۱۰ گرم است و عمر باتري آن‌ در يك شارژ ۶۷۰ عكس دوام مي‌آورد كه عددی مناسبی به نظر مي‌رسد. ۷D Mark II همچنين مي‌تواند از كارت‌هاي حافظه SD XC ،SD HC ،SD و Compact Flash پشتيباني كند.

فيلم‌برداري

شركت کانن همواره در قسمت فيلم‌برداري در اكثر دوربين‌هاي خود حرف‌هايي براي گفتن داشته است. بلندگوي اين دستگاه توانايي پخش صدا به‌صورت مونو را دارد و در کنار اين قابليت، کانن ۷D Mark II مي‌تواند فيلم‌ها را با كيفيت FullHD و با سرعت‌هاي، ۶۰، ۵۰، ۳۰ ، ۲۵ و ۲۴ فريم بر ثانيه ذخيره كند. اين موضوع بدين معني است كه در هر ثانيه به تعداد عدد‌هاي ذکرشده عكس گرفته مي‌شود و دوربين بعد از چسباندن اين تصاوير به هم آن‌ها را تبديل به فيلم مي‌كند.

نقد و بررسی دوربین کانن 7D Mark II

جمع‌بندی: دوربین کانن ۷D Mark II

بگذارید خیالتان را راحت کنیم. اگر در دسته عکاسانی قرار می‌گیرید که دوست دارند تصاویر ورزشی شکار کنند و یا به دنبال دوربینی هستند تا بتوانند تصاویر تله‌تری به ثبت برسانند، کانن ۷D Mark II با توجه به کراپ فکتور ۱٫۵ برابر و توانایی ثبت ۱۰ تصویر در ثانیه می‌تواند انتخاب نسبتا مناسبی برای شما باشد. اما اگر از طرفداران عکاسی طبیعت به‌حساب می‌آیید و به دنبال رنج دینامیکی مطلوب هستید، دور این مدل را خط قرمز بکشید.

Pros

  • مجهز به دو پردازنده قدرتمند DIGIC 6
  • مجهز به GPS
  • بدنه بسیار مقاوم
  • سامانه فوکوس پیشرفته و کارا

Cons

  • عدم تجهیز به WiFi

 

مطلب نقد و بررسی دوربین عکاسی Canon 7D Mark II برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala