مطلب نقد و بررسی آیفون ۷؛ لباس جدید پادشاه! برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

اپل با معرفی جدیدترین آیفون نشان داد، امسال هیچ‌چیز جدیدی برای رو کردن ندارد. در مقابل تمام قابلیت‌ها و نقاط قوت سایر گوشی‌ها با برند‌های مختلف را یکجا جمع کرده تا بتواند امسال هم حاشیه‌ی سود مطمئنی را برای خود داشته باشد. با تمام قابلیت‌هایی که آیفون ۷ همراه با خود آورده، می‌توان گفت این گوشی، آن‌طور که بایدو‌شاید تغییر چشم‌گیری حداقل در ظاهر نداشته تا بتوان آن را یک محصول انقلابی نامید یا حتا بتوان گفت آیفون ۷ قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد که هیچ کجا و در هیچ گوشی دیگری پیدا نمی‌شود.

آیفون بدون جک و خانه

همه به خاطر داریم، داستان پادشاهی را که از بهترین خیاط، درخواست دوخت لباس جدیدی را کرد. لباسی که خیاط دوخت، نامرئی بود؛ اما همه به‌ناچار باید از آن تعریف می‌کردند. حالا داستان آیفون و رنگ جدیدش است که همه طرف‌داران طوری از آن تعریف می‌کنند که انگار بهترین رنگ دنیاست. اگر بگویم از طراحی آیفون جدید راضی هستم دروغ گفته‌ام یا اینکه طراحی آیفون به دلم نشست هم، درست نیست. اما طراحی آیفون جدید در رنگ مشکی که نوار‌های آنتن دهی پشت قاب اصلا مشخص نیستند در نوع خود جالب است و مطلوب به نظر می‌رسد. قاب جلویی به‌غیراز تغییر کلید خانه، تغییری دیگری را تجربه نکرده است. خانه حالا دیگر، کلید نیست؛ بلکه یک دایره‌ی کوچک لمسی است که با فناوری لمس فشاری کار می‌کند. حالت فشردن و عملکرد خانه، جدید و جذاب به نظر می‌رسد. این تغییر مزایا و معایب خاص خود را دارد. اینکه می‌توانید عملکرد صحیح این کلید را در سه سطح از فشار تنظیم کنید و دیگر نگرانی بابت خرابی آن نداشته باشید از مزایای آن هستند. در مقابل دیگر نمی‌توانید زمانی که دستکش به دست دارید از خانه استفاده کنید، یا هنگامی‌که وقت ندارید حتا خم شوید و کلید خانه را فشار دهید، ایستاده این کلید را با پایی که جوراب دارد، فشار دهید تا ببینید در گوشی چه خبر است. نوع کلید و عملکرد آن برای بسیاری از همکارانم جذاب نبود، در مقابل من کاملا از این تغییر راضی بودم و احساس می‌کنم این مورد راهی به‌سوی حذف کلید خانه یا حداقل یکپارچه شدن آن با صفحه‌نمایش خواهد بود.

نقد و بررسی آیفون 7

مقدار بیرون زدن دوربین از قاب پشتی بیشتر شده و حالا دیگر باعث می‌شود آیفون به‌راحتی روی سطوح صاف قرار نگیرد. هنگام کار کردن با گوشی یا تایپ کردن با آن روی میز، گوشی تکان زیادی می‌خورد و باعث اعصاب‌خوردی می‌شود. اگر می‌توانید قید رنگ مشکی مردانه‌ی پشت گوشی را بزنید، یک قاب این مشکل را حل می‌کند. انتقال نوارهای آنتن‌ دهی به لبه‌های بالا و پایین باعث شده تا قاب پشتی آیفون، بیشتر به فلزی یکپارچه‌ شبیه باشد.

اپل اعتقاد دارد “یک خروجی آنالوگ نباید، فضای زیادی را در یک دستگاه دیجیتال اشغال کند” پس جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا حذف شد. شاید حذف شدن حالت فیزیکی کلید خانه هم ناشی از همین اعتقاد عجیب باشد. درهرحال حذف شدن این جک، به لبه‌ی پایینی گوشی تقارن داده و این قسمت را جذاب‌تر کرده است. اما انحصارطلبی اپل همچنان ادامه دارد و تنها می‌توانید از طریق پورت لاینتینگ و هدست اختصاصی اپل به‌راحتی به موسیقی گوش دهید؛ اینکه برای استفاده از هدفون‌های معمولی باید از تبدیل استفاده کنید، آزار‌دهنده است. با این وضعیت باید شارژ کردن گوشی و گوش دادن هم‌زمان به موسیقی را فراموش کنید. به خاطر این سیاست عجیب باید اپل را سرزنش کرد؛ اما در مقابل برای شجاعت انجام این کار این شرکت را تحسین می‌کنم.

نقد و بررسی آیفون 7

ضد آب بودن امکانی است که اپل در سال‌های قبل از آن به‌عنوان یک امکان اضافی و غیرضروری در ساخت گوشی یاد می‌کرد؛ اما داستان با آیفون ۷ متفاوت است. اپل اعلام کرده که آیفون جدیدش فقط در مقابل آب مقاوم است ولی ضد آب نیست. این مقاومت در حد اینکه بتوانید از گوشی در محیط‌های با رطوبت بالا مثل کنار دریا یا در استخر برای عکاسی استفاده کنید یا با آن به سونا بروید، کافی است.

دوربینی که بیشتر بیرون زده

بااینکه بیشتر بحث‌های این روز‌ها، پیرامون دوربین‌های دوتایی مدل آیفون ۷ پلاس می‌گردد؛ ولی اپل در مقایسه با مدل‌های سال گذشته، در تک دوربین مدل کوچک‌تر آیفون ۷ هم بهبودهای بسیاری به وجود آورده است. بااینکه دقت حسگر دوربین آیفون ۷ همان ۱۲ مگاپیکسل باقی‌مانده؛ ولی سایر قسمت‌های دوربین تغییراتی مهم کرده است. اپل در مورد سایز حسگر دوربین اصلی آیفون ۷ هیچ صحبتی نکرده؛ ولی نسبت کانونی لنز دوربین به f/1.8 رسیده است. این یعنی دیافراگم لنز بازتر است و نور بیشتری به حسگر می‌رسد؛ به همین دلیل در شرایط نوری بد، عکس‌ها با جزییات بیشتر و نویز کمتر ثبت می‌شوند. در مقایسه با آیفون ۶s، تصاویر ثبت‌شده در شب، بهبود چشم‌گیری داشته‌اند و می‌توانند با برترین گوشی‌های اندرویدی مثل گلکسی نوت ۷ رقابت کنند. عکس‌های ثبت‌شده با آیفون ۷ رنگ‌هایی طبیعی دارند، شفافیتشان خوب است و اثری از اعوجاج هم در تصاویر دیده نمی‌شود. حتا اپل به دوربین این گوشی، لرزشگیر اپتیکال تصویر هم اضافه کرده تا لرزش دست هم مانعی برای ثبت تصاویر باکیفیت نباشد.

نقد و بررسی آیفون 7

از لحاظ فیلم‌برداری، امکان یا قابلیت خاصی به آیفون ۷ در مقایسه با آیفون ۶s اضافه نشده است. این مدل می‌تواند حداکثر با کیفیت ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند یا ویدیوهای صحنه آهسته با کیفیت HD 720p و سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه ثبت کند. کیفیت فیلم‌های ثبت‌شده در سطح بالایی قرار دارد؛ فوکوس روی سوژه به‌خوبی حفظ و تغییرات نور محیط هم به‌سرعت و بدون هیچ مشکلی شناسایی می‌شوند. طبق اعلام اپل محافظ لنز دوربین آیفون ۷ همانند آیفون ۶s از نوع خاصی از یاقوت به نام Sapphire ساخته شده که مقاومت بسیار بالایی دارد، ولی با توجه به نتایج برخی از تست‌های انجام‌شده به نظر می‌رسد مقاومت این کاور به اندازه‌ی قبل نیست. بنابراین بهتر است مراقب قرار گرفتن گوشی در کنار کلید یا وسایل نوک‌تیز باشید.

بیشترین تغییرات، در دوربین سلفی گوشی رخ داده است. بالای نمایشگر آیفون ۷، دوربینی با حسگری کوچک با دقت ۷ مگاپیکسل قرارگرفته که لنزش نسبت کانونی f/2.2 دارد. این دوربین علاوه بر اینکه عکس‌های سلفی بهتری در مقایسه با دوربین آیفون ۶s می‌گیرد، می‌تواند با دقت Full HD هم فیلم‌برداری کند. بااینکه هنوز گوشی‌هایی با دوربین‌های سلفی بهتر مثل گلکسی S7 وجود دارند، دوربین سلفی آیفون ۷ یک جهش بزرگ در مقایسه با آیفون‌های قبلی محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که نیمی از عکس‌های سلفی فضاهای مجازی با آیفون گرفته می‌شوند، آیفون ۷ کمک زیادی به بهبود کیفیت عکس‌هایی که به‌صورت روزانه در اینستاگرام می‌بینید، خواهد کرد!

همه‌ی زورت همین بود؟

هیچ برنامه، بازی یا عملیاتی وجود نداشت که آیفون ۶s یا حتی آیفون ۶ از پس انجام آن برنیاید. اما اپل به این موضوع بسنده نکرده و سخت‌افزاری قوی‌تر را در آیفون جدیدش قرار داده است. تراشه‌ی A10 که بر خلاف چندین نسل گذشته پردازنده‌ی مرکزی ۴ هسته‌ای دارد به همراه دو گیگابایت رم، قدرت فوق‌العاده را با خود به آیفون ۷ آورده است. به‌طوری‌که در مقایسه با گوشی ۶s، می‌توان گفت آیفون ۷ دو برابر سریع‌تر از این گوشی هر کاری را انجام می‌دهد. این سرعت به‌خصوص هنگام اجرای بازی‌ها یا حتا هنگام استفاده از دوربین به‌شدت خودنمایی می‌کند. خودنمایی در حد اینکه “برو بچه جون با بزرگ‌ترت بیا!”. این اولین پردازنده در iDeviceهاست که از فناوری بزرگ.کوچک استفاده می‌کند. این فناوری تاثیر مطلوبی روی مصرف باتری و عملکرد کلی گوشی دارد.

نقد و بررسی آیفون 7

مثل آیفون ۵ که حالا هم  تمام برنامه‌ها و بازی‌های فروشگاه اپل را اجرا می‌کند، اطمینان داشته باشید آیفون ۷ طوری ساخته‌شده که اگر اپل پنج سال هم از توسعه دادن بخش پردازنده دست بکشد باز هم آیفون ۷ از رقبا عقب نمی‌ماند. این تنها پیشرفت گوشی نیست، آیفون جدید حالا اسپیکر‌های استریو دارد. این دو اسپیکر عالی به نظر می‌رسند. با اطمینان می‌گویم که این اسپیکر‌ها دو برابر نسل قبلی صدا دارند و می‌توانید از آن‌ها به‌راحتی به‌جای یک اسپیکر پرتابل استفاده کنید. علاوه بر بلندی صدا، کیفیت صدا هنگام پخش صداهای زیر و بم هم عالی است و آزارتان نخواهد داد. مورد دیگر افزودن مقدار قابل‌توجهی به ظرفیت باتری است که یک موفقیت برای اپل محسوب می‌شود. اپل به‌شدت دنبال افزودن ظرفیت باتری‌های تمام دستگا‌ه‌هایش است. استفاده از موتور تپ‌تیک جدید و کوچک‌تر، حذف جک صدا نشان از این موضوع است. باآنکه باتری ظرفیت بیشتری دارد، اما مقدار مصرف آن در مقایسه با نسل قبلی تفاوتی نداشته است. با یک‌بار شارژ می‌توانید در حدود ۴ ساعت و ۱۰ دقیقه ویدیو ببینید، حدود ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه بازی کنید، به مدت ۶ ساعت و ۱۰ دقیقه با اتصال Wi-Fi وب‌گردی کنید و حدود ۱ روز و ۱۸ ساعت موسیقی گوش دهید.

iOS 10

فرقی ندارد آیفونتان، پردازنده‌ی دو هسته‌ای داشته باشد یا چهار هسته‌ای، نسخه‌ی دهم از iOS باعث می‌شود آیفون به بهترین شکل ممکن از پس انجام هر عملیاتی بر‌آید. آیفون ۷ با iOS 10 بازی‌ها و برنامه‌های امروزی را هم‌شأن خود نمی‌بیند و هنگام اجرای آن‌ها آرامش کامل دارد. علاوه بر امکانات قدیمی، حالا یک سری قابلیت جذاب جدید به این سیستم‌عامل اضافه شده‌اند که کار کردن با آن را ساده‌تر یا حتی دل‌چسب‌تر می‌کنند. بسیاری از این قابلیت‌ها ظاهر سیستم‌عامل را تغییر داده‌اند؛ البته تغییرات دیگری هم وجود دارند که کارایی بخش‌‌هایی از آیفون را ساده‌ یا کامل‌تر کرده‌اند. تغییر فونت فارسی، تغییر کلی حالت نمایش اعلان‌ها، بازنویسی برنامه‌ی Apple Music، تغییر کلی حالت نمایش محتویات Lock Screen، تغییر کلی در حالت کارکرد کلید خانه، اضافه شدن بخشی جدید Bed Time، تغییرات عجیب و به وجود آوردن امکانات بی‌نظیر در برنامه iMassage و موارد کلی که باعث بهبود کارایی آیفو‌ن‌ها شده‌اند از قابلیت‌های جدید در iOS هستند.

طیف بیشتر، لرزش ظریف‌تر

اپل ادعا کرده که نمایشگر آیفون جدید روشنایی بیشتری تولید می‌کند و می‌تواند طیف رنگ‌هایی بیشتری را نمایش دهد. واقعا درست است که نمایشگر ۴٫۷ اینچی آیفون جدید می‌تواند طیف رنگ‌هایی را نمایش دهد که چشم انسان قادر به دیدن آن‌هاست، اما نمایشگر‌های آیفون‌های قبلی نمی‌توانستند آن‌ها را نمایش دهند؟ بله … آیفون ۷ رنگ‌های آبی و قرمز را در مقایسه با آیفون قبلی بهتر نشانتان می‌دهد و در هر دو رنگ طیف رنگ‌های گسترده‌تری را پوشش می‌دهد. البته این موضوع در مورد رنگ‌ قرمز به‌وضوح مشخص است.

نقد و بررسی آیفون 7

رک بگویم روشنایی بیشتر نمایشگر آیفون ۷ در مقایسه با نسل قبلی آن‌قدرها محسوس نیست، اما آیفون جدید نمایشگر شفاف و روشن‌تری در مقایسه با آیفون ۶s دارد. فناوری لمس سه‌بعدی هم این بار و در این نمایشگر به بهترین نحو ممکن مورداستفاده قرارگرفته است و دیگر آن‌ مشکلات نسل قبلی را ندارد. البته موتور تپ‌تیک جدیدی در این گوشی استفاده‌شده که ویبره‌های ظریف‌تر و کوتاه‌تری ایجاد می‌کند. با این موتور، آیفون جدید برای هر منظوری ویبره‌های متفاوت تولید می‌کند، این لرزش‌های ظریف حتا هنگام روشن/خاموش کردن کلید‌های مجازی هم وجود دارد. سایر قابلیت‌ها و امکانات نمایشگر، همان‌هایی هستند که در آیفون ۶ هم شاهدش بودیم.

جمع‌بندی: آیفون ۷

درست است که اپل، همیشه آیفون‌هایش را با شعار “بهترین آیفونی که تابه‌حال ساخته‌شده” معرفی می‌کند؛ اما واقعا به دهمین نسل از گوشی‌هایش افتخار می‌کند. این نشان می‌دهد که اپل ادعا دارد، آیفون‌ جدیدی که معرفی کرده، تفاوت‌های زیاد و عملکرد بهتری با نسل قبلی‌‌اش دارد؛ یا حداقل این‌طور نشان می‌دهد که خریداران را به آپدیت به نسل جدید یا خرید آیفون ۷ ترغیب کند. تغییر‌های ساده‌ای مثل اضافه کردن رنگ‌های جدید یا ساخت هدست‌های بی‌سیم در کنفرانس اپل به نحوی معرفی می‌شوند که انگار رنگ مشکی و فناوری با نام بلوتوث، هیچ‌وقت در کل کائنات وجود نداشته‌اند.

نقد و بررسی آیفون 7

به‌هرحال آیفون ۷ اینجاست؛ رنگ‌های جدید مشکی و مشکی براق، تراشه‌ی جدیدی که پردازنده‌ی چهار هسته‌ای دارد، دوربینی که تصاویر شفاف‌تر ثبت می‌کند و کلید خانه‌ای که دیگر حالت فیزیکی ندارد؛ از تغییرات آیفون‌ جدید هستند. آیفون ۷، حالا در برابر آب هم مقاوم است، اسپیکر‌های استریو دارد و نمایشگرش محدوده‌ی بیشتری از رنگ‌هایی که چشم انسان می‌بیند را به نمایش می‌گذارد. این‌ها همان مواردی هستند که اپل چند سال پیش از آن‌ها به‌عنوان موارد غیر‌ضروری در ساخت گوشی یاد می‌کرد. اما نکته‌ای که همه را متحیر کرد، حذف ساده‌ی جک ۳٫۵ میلی‌متر صدا است. اپل اعتقاد دارد، نباید برای داشتن یک خروجی آنالوگ مقدار زیادی از فضای یک دستگاه دیجیتال اشغال شود. در نقطه‌ی مقابل می‌توان به شاهکار اپل اشاره کرد که مثل همیشه، دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید آیفون‌ها است، شک نکنید که اپل بهترین سیستم‌عامل را برای گوشی‌های موبایل ارائه کرده است. iOS 10 بی‌چون‌و‌چرا بهترین نسخه از این سیستم‌عامل است.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

منبع متن: digikala