معمولا وقتی قرار است بهترین گوشی‌های موبایل معرفی شوند، همیشه مدل‌هایی مثل «آیفون» یا «گلکسی اس» نام برده می‌شوند. این‌ها مدل‌هایی هستند که چندین نسل از حضورشان می‌گذرد و دیگر به همه ثابت شده است که جزو بهترین‌ها در رسته‌ی خودشان محسوب می‌شوند. همین موضوع در مورد لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی هم صدق می‌کند؛ با این تفاوت که اینجا دیگر از اپل و سامسونگ و سونی خبری نیست. وقتی در مورد لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی صحبت می‌کنیم، پای ثابت این‌طور لیست‌ها، مدل‌هایی مثل سری GT شرکت MSI و سری ROG G شرکت ایسوس  هستند. این‌ها همان مدل‌هایی‌اند که از ابتدای عمر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی حضور داشته‌اند، تمام آزمون‌هایشان را پس داده‌اند و اکنون دیگر به بلوغ رسیده‌اند. مدل G752 جدیدترین عضو از سری لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی با برند «جمهوری بازیکنان» (Republic of Gamers) و مدل به‌روزرسانی‌شده‌ی G751 از شرکت ایسوس است که در سال ۲۰۱۵ میلادی با طراحی و بدنه‌ای جدید و سخت‌افزاری به‌روز معرفی شد. در ادامه، با بررسی لپ‌تاپ مخصوص بازی ایسوس G752 در دیجی‌کالا مگ همراه شوید.

نقد و بررسی لپتاپ ایسوس مدل ROG G752

طراحی و کیفیت ساخت

بزرگ‌ترین تفاوت G752 در مقایسه با مدل‌های سال گذشته (یعنی سری G751) به ظاهر براق و جدیدش برمی‌گردد؛ برخلاف مدل‌های گذشته که بدنه‌ای تیره و نوک‌مدادی با حداقل استفاده از آلومینیوم داشتند، تمام بدنه‌ی G752 به جز فضای اطراف کیبورد، نقره‌ای‌رنگ است و اکثر قسمت‌ها از آلومینیوم ساخته شده‌اند یا حداقل روکشی آلومینیومی دارند؛ حتی قاب زیر دستگاه هم آلومینیومی است. اگر مدل‌های پیشین این لپ‌تاپ‌ها قرار بود احساس یک ماشین نظامی را در ذهن کاربران  ایجاد کنند، G752 مثل یک سفینه‌ی فضایی بزرگ است که آمده نسل انسان را از روی زمین بردارد. ظاهر این لپ‌تاپ به‌قدری جذاب است که توانست جایزه‌ی طراحی Red Dot Design 2016 را به خودش اختصاص دهد.

نقد و بررسی لپتاپ ایسوس مدل ROG G752

نقد و بررسی لپتاپ ایسوس مدل ROG G752

تمام درگاه‌ها و اتصالات هم در دو طرف دستگاه تعبیه شده‌اند تا لبه‌های جلویی و پشتی، کاملا تمیز و یک دست بمانند. ایسوس هر درگاهی را که ممکن است برای بازی‌کننده‌ها مهم باشد، برای G752 در نظر گرفته است؛ از چهار درگاه USB 3.0 گرفته تا انواع و اقسام خروجی‌های تصویری و درگاه شبکه؛ حتی یک درگاه USB Type-C وجود دارد که می‌تواند به‌عنوان یک درگاه تاندربولت ۳ هم استفاده شود. درایو نوری هم خوشبختانه حذف نشده است. باید واقعا آدم ریزبین و ایرادگیری باشید که بتوانید به تنوع درگاه‌های مدل G752 ایرادی وارد کنید.

G752 حتی برای یک لپ‌تاپ مخصوص بازی هم، بزرگ و سنگین است. این مدل بیش از چهار کیلوگرم وزن دارد. در حالت بسته، دستگاه شبیه به یک کوه است که ضخامتش در باریک‌ترین جا نزدیک به ۲ سانتی‌متر و در انتهای دستگاه به بیش از ۵ سانتی‌متر می‌رسد. با این تفاسیر، باید قید جابه‌جاکردن روزانه‌ی این لپ‌تاپ را بزنید؛ مگر اینکه از دیسک کمرتان سیر شده باشید. کیفیت ساخت هم عالی است و بدنه‌ی عظیم‌الجثه‌ی G752 تحت فشار، دچار فرورفتگی نمی‌شود. نمایشگر ۱۷ اینچی لپ‌تاپ، توسط یک لولای بزرگ و یک‌تکه به بدنه متصل شده است که می‌تواند آن را به‌راحتی در جایش ثابت نگه دارد.

سرعت و عملکرد

برای بازی‌کننده‌ای که قرار است این همه برای تفریحش هزینه کند، هیچ اهمیتی ندارد که لپ‌تاپ مخصوص بازی‌اش چقدر زیباست یا اینکه از آلومینیوم ساخته شده یا از پلاستیک؛ اینجا سوال اصلی این است که «آیا می‌توانیم Crysis را با حداکثر تنظیمات گرافیکی اجرا کنیم؟» کسی که این لپ‌تاپ را می‌خرد، می‌خواهد همه‌ی بازی‌ها را با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا کند و تعداد فریم‌ها و کیفیت بازی‌هایش را به رخ کنسول‌بازها بکشد. ایسوس هم خوب می‌داند که با چه قشر متعصبی طرف است و چیزی کمتر از بهترین‌های موجود را در اختیارشان نمی‌گذارد. سری G752 با پیکربندی‌های مختلفی عرضه شده؛ ولی وجه مشترک همه‌شان، پردازنده‌ی Core i7 6700، چندده گیگابایت رم و مقدار زیادی حافظه‌ي داخلی است. اما این‌ها را در لپ‌تاپ‌های ارزان‌تر هم می‌بینید. چیزی که مهم است و تاحدودی هم قیمت زیاد G752 را توجیه می‌کند، تراشه‌های گرافیکی رده‌بالایی است که ایسوس در این لپ‌تاپ‌ها به کار گرفته است. مدل‌های مختلف G752 از تراشه‌های گرافیکی شرکت NVIDIA، مدل‌های GTX 970M و GTX 980M استفاده می‌کنند که در زمان عرضه‌ی این لپ‌تاپ، برترین مدل‌ها محسوب می‌شدند. این تراشه‌ها با اینکه در سال ۲۰۱۴ معرفی شدند؛ ولی می‌توانند اکثر بازی‌های عرضه‌شده در سال ۲۰۱۶ را با حداکثر تنظیمات گرافیکی در دقت Full HD و به‌‎روانی اجرا کنند. حتی اگر یک درصد می‌خواهید این لپ‌تاپ را برای کار دیگری جز بازی‌کردن بخرید، باید بدانید که هیچ پردازشی نیست که بتواند عرق این دستگاه را دربیاورد. هر گونه محاسبات سنگینی مثل برنامه‌نویسی، ویرایش ویدیو و کار با نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی، به‌راحتی انجام می‌شوند.

نقد و بررسی لپتاپ ایسوس مدل ROG G752

سیستم خنک‌کننده‌ی G752 از دو فن بزرگ به علاوه‌ی تعداد زیادی لوله‌ی انتقال حرارت تشکیل شده است که هوای محیط را از کف دستگاه مکش کرده و پس از عبور از روی پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی، از دریچه‌های بزرگی که پشت لپ‌تاپ تعبیه شده‌اند، خارج می‌کنند. این فن‌ها چه هنگامی که فقط در محیط ویندوز گشت‌وگذار می‌کنید و چه هنگام اجرای بازی‌های سنگین، صدای زیاد و آزاردهنده‌ای تولید نمی‌کنند؛ ولی درعین‌حال، به‌خوبی از پس خنک نگه‌داشتن این قطعات قدرتمند برمی‌آیند. در نظر داشته باشید مدل‌هایی که از پردازنده‌ی گرافیکی GTX 980M استفاده می‌کنند، سیستم خنک‌کننده‌ی ویژه‌ای را به نام ۳D Mobile Vapor Chamber به کار می‌گیرند. در این سیستم خنک‌کننده، پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی از لوله‌های انتقال حرارت مجزایی استفاده می‌کنند تا گرمای تولیدشده، با سرعت بیشتری انتقال یابد.

نقد و بررسی لپتاپ ایسوس مدل ROG G752

وقتی چنین لپ‌تاپ بزرگ و سنگینی می‌خرید، احتمالا قصد ندارید که زیاد آن را جابه‌جا کنید؛ پس کلا اینکه بخواهیم در مورد باتری این دستگاه سخن بگوییم، کار مفیدی نیست. به هر صورت، G752 توسط یک باتری غیرقابل‌تعویض ۶ سلولی با ظرفیت ۶۷ وات‌ساعت تغذیه می‌شود که حتی اگر فقط در اینترنت گشت‌وگذار کنید، در بهترین حالت، دو و نیم تا سه ساعت شارژدهی می‌کند. به علاوه، هنگامی‌که دستگاه را از برق جدا کرده و بخواهید از باتری‌اش استفاده کنید، به طور خودکار، فرکانس پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی کاسته شده و عملکرد کلی دستگاه به میزان زیادی کم می‌شود. همین دو مورد نشان می‌دهد که بهتر است همیشه از آداپتور برق استفاده کنید و به باتری به چشم یک محافظ برق نگاه کنید که هنگام قطع برق، فرصت ذخیره‌کردن کارهای نیمه‌تمامتان را می‌دهد.

نمایشگر و بلندگوها

همان‌طور که از نام G752 مشخص است، تمام مدل‌های این سری از نمایشگرهایی ۱۷ اینچی استفاده می‌کنند. این نمایشگرها از فناوری IPS استفاده می‌کنند تا مشکل زوایای دید در آن‌ها حل شود و بتوانند طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را نشان دهند. رنگ‌های تولیدشده توسط نمایشگر، زنده و طبیعی هستند و به جز بازی‌کردن، برای کارهای گرافیکی و ویرایش عکس و ویدیو هم مناسب است. همه‌ی خوبی‌های نمایشگر یک لپ‌تاپ بالارده، در G752 مشاهده می‌شود. روشنایی و نسبت کنتراست تصویر بالاست و یک روکش مات هم برای جلوگیری از انعکاس محیط، روی نمایشگر قرار دارد. به علاوه، ازآنجایی‌که پردازنده‌های گرافیکی GTX 970M و GTX 980M قادر به اجرای روان بازی‌ها در رزولوشن ۴K نیستند، انتخاب دقت Full HD یعنی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل برای نمایشگر سری G752، حرکت هوشمندانه‌ای از سمت ایسوس محسوب می‌شود.

نقد و بررسی لپتاپ ایسوس مدل ROG G752

بلندگوهای G752 جای خیلی عجیبی قرار دارند. در حالتی که لپ‌تاپ بسته باشد، هیچ ردی از بلندگوها دیده نمی‌شود؛ ولی اگر دستگاه را باز کنید، متوجه می‌شوید که دقیقا پشت دریچه‌های خروج هوا و در فضای بین نمایشگر و آن‌ها، یک شبکه تعبیه شده است که در آن، دو بلندگوی استریو قرار دارد. به جز این دو، یک ساب‌ووفر بزرگ هم در کف دستگاه قرار دارد که در کنار هم، صدایی بلند و باکیفیت تولید می‌کنند. در حقیقت حتی برای گوش‌کردن به موسیقی یا تماشای فیلم هم، به استفاده از بلندگوهای جداگانه نیازی نخواهید داشت. دو نرم‌افزار جالب Sonic Studio و Sonic Radar هم به طور پیش‌فرض نصب هستند که اولی باعث بهبود کیفیت ضبط صدای بازی‌کننده هنگام اجرای بازی می‌شود و دومی ، همان‌طور که از نامش مشخص است، یک رادار روی صفحه قرار می‌دهد تا مکان صداهایی مثل شلیک گلوله، قدم‌ها و دیگر صداهای بازی را نشان ‌دهد.

کیبورد و تاچ‌پد

ایسوس برای تبلیغات G752 از اصطلاحی به نام «کیبورد با قابلیت Anti-Ghosting» استفاده می‌کند. اما این فناوری «ضد-سایه‌اندازی» یا همان Anti-Ghosting دقیقا چیست؟ تصور کنید در حال انجام بازی هستید و بنا به دلایلی مجبورید که چند کلید را به صورت هم‌زمان فشار داده و این کار را چند مرتبه پشت هم انجام دهید. با کیبوردهای جزیره‌ای معمول در لپ‌تاپ‌ها که چندان هم مناسب بازی نیستند، معمولا این وسط‌ها، تعدادی از کلیدها یا مجموعه‌ای از دستورات شناسایی نمی‌شوند. به این مورد در اصطلاح «سایه‌اندازی» (Ghosting) می‌گویند. ایسوس برای برطرف‌کردن این موضوع، امکانی را با عنوان Anti-Ghosting به کیبورد G752 اضافه کرده است که هم‌زمان امکان شناسایی ۳۰ کلید را به آن می‌دهد. به علاوه، LEDهای مربوط به نور پس‌زمینه‌ی قرمز کیبورد، دقیقا در وسط کلیدها تعبیه شده‌اند تا از هدررفتن نور در فضای اطراف کلیدها جلوگیری کنند و ظاهر تمیزتری داشته باشند.

نقد و بررسی لپتاپ ایسوس مدل ROG G752

عملکرد خود کیبورد هم فوق‌العاده است؛ کلیدها به صورت جزیره‌ای تعبیه شده‌اند و طبق ادعای ایسوس، هر کلید حدود ۲٫۵ میلی‌متر فضای حرکت دارد؛ بنابراین کسانی هم که قرار است با G752 زیاد تایپ کنند، از عملکرد کیبورد لپ‌تاپشان کاملا راضی خواهند بود. پایین کیبورد و در فضای بزرگ استراحتگاه دست، تاچ‌پدی با ابعاد ۱۲۰ در ۷۰ میلی‌متر قرار دارد که دستورات را با سرعت و دقت بالا شناسایی می‌کند و دو کلید مجزای بزرگ هم در پایینش وجود دارد. به علاوه، به کمک نرم‌افزار Smart Gesture که به صورت پیش‌فرض روی ویندوز نصب شده است، می‌توان به تنظیمات کامل تاچ‌پد دسترسی داشت و همچنین فرمان‌های چندلمسی را برایش تعریف کرد.

نقد و بررسی لپتاپ ایسوس مدل ROG G752

جمع‌بندی

ایسوس G752 لپ‌تاپی خاص برای کاربران خاص و با کاربری خاص است. کاربری که قصد دارد این لپ‌تاپ را بخرد، به وزن و ضخامت زیاد و شارژدهی دو سه ساعته‌اش اهمیتی نمی‌دهد. این لپ‌تاپ قرار است روی یک میز قرار بگیرد و جدیدترین بازی‌ها را با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند؛ این تمام چیزی است که یک بازی‌کننده از لپ‌تاپ مخصوص بازی چندمیلیون‌تومانی خودش می‌خواهد. ایسوس G752 هم به‌راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. اگر می‌خواهید یک لپ‌تاپ مخصوص بازی عظیم‌الجثه بخرید و حاضرید، بهای سنگینش را هم بپردازید، بعید است بتوانید مدلی بهتر از ایسوس G752 پیدا کنید.

Pros

  • سخت‌افزار قدرتمند و عملکرد سریع
  • کارآمد برای اجرای بازی‌های کامپیوتری
  • کیفیت ساخت بالا
  • نمایشگر ۱۷ اینچی باکیفیت با فناوری IPS و روکش مات
  • بلندگوهای باکیفیت به همراه ساب‌ووفر
  • کیبورد عالی با قابلیت تشخیص ۳۰ کلید به صورت  هم‌زمان

Cons

  • شارژدهی بسیار ضعیف باتری
  • وزن زیاد

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

ASUS ROG G752VT – A

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

ASUS ROG G752VY – A

 

مطلب نقد و بررسی لپتاپ ایسوس ROG G752؛ روز استقلال! برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala