با تولد دوربین‌های بدون آینه، تولیدکننده‌های قدیمی ابزارهای ثبت تصویر دوربین‌هایی را به بازار عرضه کردند که قابلیت‌های یک دوربین حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای را با بدنه‌ای کوچک‌تر و وزنی کم‌تر یک‌جا داشته باشد. ساخت این دوربین‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای، یعنی اندازه و وزن زیادشان را حل کرد. دوربین‌های SLR به خاطر وجود آینه و منشوری که برای نمایاب نوری لازم است جثه‌ی نسبتا بزرگی دارند و قاعدتا به خاطر استفاده از آلیاژهای مقاوم آن هم در این ابعاد وزن زیادی پیدا می‌کنند. سال‌هاست که عکاسان حرفه‌ای از خستگی زیاد و آسیب‌های مختلفی که به خاطر وزن بالای تجهیزات حرفه‌ای پیش می‌آید گله می‌کنند. با ظهور دوربین‌های بدون آینه علاقه‌مندان عکاسی به دو گروه طرفداران Mirror Less و SLR تقسیم شدند. طرفداران SLR می‌گویند دوربین‌های بدون آینه را باید در گروه کامپکت‌ها قرار داد و حذف چشمی نوری تا حد زیادی از احساس خوب دیدن قاب از نمایاب و تسلطی که حاصل چسباندن دوربین به‌صورت بود کم می‌کند و علاقه‌مندان دوربین‌های بدون آینه وزن و اندازه‌ی کم‌تر و کوچک‌تر را یک ویژگی بسیار مهم قلمداد می‌کنند. تقریبا تمام نام‌هایی که تجربه‌ی طراحی و ساخت دوربین‌های SLR را داشتند، تولید دوربین‌های بدون آینه را هم در دستور کار خود قرار دادند و روی پیشرفت آن‌ها سرمایه‌گذاری کلانی کرده‌اند.

دوربین بدون آینه سونی آلفا a5000 یک دوربین بسیار کوچک و سبک اما با قابلیت‌های فوق‌العاده است که کیفیت بالای عکس و تصویر و توانایی تعویض لنز آن را تبدیل به یک انتخاب خوب برای افراد علاقه‌مند به عکاسی می‌کند. مانند دیگر دوربین‌های بدون آینه‌ی سونی، این بار هم با یک طراحی خاص و متفاوت مواجه هستیم که با اولین نگاه می‌توان به اصالت ژاپنی آن پی برد. اما فناوری مدرن جای گرفته درون این بدنه‌ی ساده و خاص این دوربین را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین محصولات بازار دوربین‌های دیجیتال کرده است. سونی پس از چندین سال حضور موفق در بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال با ارائه‌ی این دوربین‌، توانست گامی بلند در پیش‌برد عکاسی در میان علاقه‌مندان این هنر بردارد. توانایی عکاسی با کیفیت قابل‌قبول حالا دیگر در انحصار عکاسان حرفه‌ای نیست.

1

بدنه‌ی این دوربین از ترکیب آلیاژهای فلزی ساخته شده و در چند رنگ متفاوت به بازار عرضه شده است. این دوربین با وجود طراحی ساده و بدنه‌ی ظریف خود، از استحکام قابل قبولی بهره می‌برد. ابعاد ۳۶x۶۳x۱۱۰ میلی‌متری و وزنی در حدود ۲۶۹ گرم (بدون احتساب لنز) از این محصول سونی یک دوربین با اندازه مناسب ساخته که در دست گرفتن آن برای هر فرد به‌سادگی امکان‌پذیر است. طراحی مدرن و تقریبا متفاوت این دوربین باعث می‌شود تا با دست گرفتن این دوربین ارگونومی حساب‌شده‌ی آن را احساس می‌کنید. تقریبا تمام کلیدها به‌سادگی تحت کنترل کاربر هستند و به‌راحتی روی دوربین تسلط خواهید داشت. کلید‌های روشن کردن و شاتر زیر انگشت اشاره‌ی دست راست قرار می‌گیرند و به خاطر طراحی مناسبی که دارند خیلی زود محل آن‌ها در ذهن کاربر می‌ماند. بقیه‌ی کلیدهای کنترل در پشت دوربین قرار گرفته و نیازهای کاربر را برطرف می‌کنند. از طریق این کلیدها دسترسی راحت به مودها و تنظیمات مختلف برای کاربر فراهم شده است. در پشت بدنه و در ستون سمت راست نمایشگر دیگر کلیدهای مورد نیاز کاربر از قبیل یک کلید گردان برای جابجایی بین منوها، فیلم‌برداری، نمایش عکس، عکاسی زمان‌دار و منو قرار گرفته که به‌راحتی در دسترس کاربر هستند. اگر اولین دوربین‌های دیجیتال سونی را که سال‌ها پیش به بازار عرضه شدند دیده باشید، متوجه خواهید شد که سونی برای دوربین‌های بدون آینه‌اش فرمی ویژه را انتخاب کرده و با تغییرات جزئی و مدرن سعی در نگه داشتن ظاهر کلاسیک این گروه از دوربین‌هایش دارد.

7

سرعت شاتر این دوربین تا ۴۰۰۰/۱ بالا می‌رود و در کنار بازه‌ی حساسیت ۱۰۰ تا ۱۶۰۰۰ ایزو، به کاربر این امکان را می‌دهد تا در هر شرایط نوری و حرکتی سوژه، بتواند عکس‌های مناسبی بگیرد. تکنولوژی WiFi این روزها در اکثر دوربین‌های عکاسی به کار می‌رود و به کمک این فناوری مشکل قدیمی استفاده از کابل یا درگاه کارت حافظه را برای انتقال عکس‌های گرفته شده حل شده است. با نصب اپلیکیشن‌های طراحی شده توسط سازندگان دوربین کاربر می‌تواند عکس‌ها و فیلم‌های ضبط‌شده را به دیوایس‌های هوشمندی که از این توانایی برخوردارند منتقل کند. همچنین به کمک WiFi اشتراک‌گذاری عکس‌ها روی شبکه‌های اجتماعی به‌سادگی امکان‌پذیر می‌شود از طرف دیگر علاوه بر درگاه USB، یک درگاه HDMI نیز برای این دوربین در نظر گرفته شده که به وسیله‌ی آن می‌توان تصاویر موجود روی حافظه‌ی این دوربین را برای پخش به نمایشگر‌های بزرگ و با کیفیت بالا انتقال داد. دیگر فناوری به کار رفته در این دوربین NFC است که به کاربر کمک می‌کند تا بدون هیچ‌گونه اتصال فیزیکی عکس‌ها را به پرینتر (به شرط مجهز بودن به همین فناوری) منتقل و آن‌ها را چاپ کند. همچنین کاربر می‌تواند از راه دور و به وسیله‌ی تلفن هوشمند یا تبلت خود آلفا a5000 را کنترل کرده و با آن عکس بگیرد. اگر به فیلم‌برداری با دوربین خانگی خود علاقه داشته باشید با این دوربین می‌توانید با کیفیت ۱۰۸۰p و با سرعت ۲۵ فریم بر ثانیه تصویر بگیرید. کیفیت بالای تصویری که توسط این محصول سونی ثبت می‌شود می‌تواند آن را به عنوان یک دوربین فیلم‌برداری قدرتمند نیز معرفی کند. باید به خاطر داشت که توانایی ثبت عکس با فرمت RAW، به‌خوبی توجه علاقه‌مندان حرفه‌ای عکاسی را به این دوربین جلب می‌کند. با دانلود اپلیکیشن مخصوص تایم‌لپس، این ویژگی دوست‌داشتنی نیز به لیست توانایی‌های این محصول سونی اضافه می‌شود.

3

این دوربین بدون آینه از یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی در اندازه‌ی ۲۳.۲x۱۵.۴ میلی‌متر (APS-C) بهره می‌برد که بسته به لنز مورد استفاده بزرگ‌نمایی و توانایی‌های گوناگونی را در اختیار کاربر خود قرار می‌دهد. لنزهای ارائه شده در این کیت بازه‌ی فاصله کانونی ۵۰-۱۶ و ۲۱۰-۵۵ میلی‌متر را پوشش داده که محدوده‌ی بزرگ‌نمایی بسیار مطلوبی را پوشش می‌دهند. سنسور یا حسگر صفحه‌ای حاوی پیکسل‌هاست که فتون‌های نوری با آن برخورد می‌کنند. فوتون‌هایی که به پیکسل‌ها برخورد کرده سپس به شارژ الکتریکی تبدیل شده و پس از تبدیل به ولتاژ تقویت می‌شوند. در آخر این ولتاژ به کمک چندین مدار به مقدارهای دیجیتالی تبدیل می‌شوند. سنسورها به دو دسته‌ی CCD و CMOS تقسیم می‌شوند که سنسور در نظر گرفته شده برای این دوربین از نوع CMOS است. در مجموع تفاوت کیفی زیادی بین این دو نوع سنسور وجود ندارد اما CMOS حسگر کم‌مصرف‌تری به شمار رفته و در شرایط کم نور یا نوردهی طولانی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. باید توجه داشت که سایز سنسورها در دوربین‌های Compact و شبیه SLR کوچک‌تر از دوربین‌های حرفه‌ای SLR است و به همین دلیل اندازه پیکسل‌ها نیز در این دوربین‌ها کوچک‌تر می‌شود. در نتیجه نمی‌توان از دوربین‌های کامپکت، کیفیتی در حد دوربین‌های SLR را توقع داشت. اما تست‌های انجام شده با این دوربین در شرایط مختلف یه خوبی نشان داد که سونی آلفا a5000 به‌خوبی می‌تواند تبدیل به دوربین همیشگی یک عکاس حرفه‌ای شود.

5

بنا به گفته‌ی بسیاری از افرادی که تجربه عکاسی با دوربین‌های مختلف را داشته‌اند، نزدیک بودن بدنه‌ی دوربین به‌صورت و دیدن قاب از چشمی علاوه بر کنترل بهتر دوربین احساس خوشایندتری از عکاسی را فرد منتقل می‌کند و دیدن قاب از یک نمایشگر چند اینچی با فاصله‌ی قابل توجهی از چشم چیزی شبیه عکاسی با موبایل است. البته کیفیت بالا و درخشان بودن صفحه نمایشگری که سونی برای این دوربین تعبیه کرده به مذاق بسیاری از عکاسان آماتور خوش آمده و از حذف چشمی گله‌ای ندارند. این نمایشگر خود به خاطر ویژگی‌هایش از نقاط قوت این دوربین به شمار می‌رود. از ویژگی‌های این نمایشگر می‌توان به شارپ بودن تصویر، روشنایی جذاب و رنگ بسیار دقیق و واقعی آن اشاره کرد. تقریبا تمام اطلاعاتی را که کاربر این دوربین نیاز دارد روی این نمایشگر نشان داده می‌شود. میزان روشنایی این صفحه نمایشگر نیز نسبت به نیاز کاربر و نور محیط قابل تغییر است.

 

 

 

 

 

4

سونی آلفا a5000 دارای یک صفحه نمایشگر ۳ اینچی است که توانایی چرخش ۱۸۰ درجه‌ای به سمت بالا را داراست و علاوه بر توانایی قرار گرفتن مناسب دوربین برای حالت‌های مختلف عکاسی، تبدیل به دوربین خوبی برای گرفتن سلفی می‌شود. این ویژگی دست کاربر را در تعیین موقعیت دوربین به خود باز می‌گذارد. مواقعی مثل جمعیت زیاد یا توانایی مانور کم برای عکاس مواردی است که چرخان بودن LCD کار را بسیار ساده‌تر می‌کند. با توجه به قابلیت تعویض لنز، در هنگام عکاسی با لنز‌های ماکرو ویژگی چرخان بودن صفحه نمایش به کمک کاربر آمده و به‌راحتی می‌توان دوربین را به سوژه نزدیک کرد و با کنترل کامل بده از آن عکس گرفت.

8

به همراه این دوربین دو لنز با فاصله‌های کانونی ۵۰-۱۶ و ۲۱۰-۵۵ ارائه می‌شود که بازه‌ی بسیار مناسبی از بزرگ‌نمایی را پوشش می‌دهند. ۵۰-۱۶ یک لنز از خانواده‌ی لنزهای واید است که به لرزشگیر داخلی مجهز شده و با وزنی در حدود ۱۱۵ گرم، لنزی مناسب برای استفاده‌ی روزمره به شمار می‌رود. لنز ۲۱۰-۵۵ اما یک لنز تله و برای بزرگ‌نمایی بیشتر و مواردی مانند عکاسی طبیعت است. این لنز هم از یک لرزشگیر مکانیکی بهره می‌برد و با ۳۴۵ گرم احتیاج به کنترل بیشتری توسط کاربر دارد. هر دو لنز به دیافراگم‌هایی با ۷ تیغه مجهز شده‌اند و روند فوکوس در آن‌ها با سرعت و نرمی فوق‌العاده‌ای اجرا می‌شود.

برای عکاسان نیمه‌حرفه‌ای و علاقه‌مندان به هنر عکاسی، سونی آلفا a5000 یک دوربین فوق‌العاده است. کیفیت بالای عکس‌ها، لنزهای متنوع و عملکرد خوب ISO برای دوربینی در این سطح، این محصول سونی را در جمع بهترین دوربین‌های این رده قرار می‌دهد. البته همچنان نبود چشمی را می‌توان یکی از نقاط ضعف این دوربین برشمرد. لنزهایی که به همراه این دوربین ارائه می‌شوند بازه‌ی بزرگ‌نمایی مناسبی را پوشش می‌دهد و از کیفیت و وضوح بالایی برخوردارند. البته برخی از کاربران بیان کرده‌اند که صفحه نمایش این محصول سونی می‌توانست کیفیت بالاتری داشته باشد. اما در مجموع و با امکاناتی که این دوربین در اختیار کاربر قرار می‌دهد و همچنین با توجه به کیفیت ساخت و قیمت آن، دوربینی مقرون‌به‌صرفه را در پیش روی خود مشاهده می‌کنیم.

digi_buy_label5

مطلب نقد و بررسی دوربین سونی آلفا a5000؛ کوچک اما قدرتمند برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala