برای کسانی که مدت زیادی است در زمینه‌ی قطعات دیجیتال و کامپیوترهای شخصی فعالیت می‌کنند، یک سری نام‌ها، جایگاه خاصی دارند. برای شخصی که در صنف گوشی‌های موبایل کار می‌کند، نام‌هایی مثل نوکیا و اریکسون، اصالت خاص خودشان را دارند و در رسته‌ی کامپیوترهای شخصی، به‌خصوص لپ‌تاپ، نام برند «دل» (Dell) و به‌ویژه زیربرندهایی مثل «وسترو» (Vostro) و «اکس‌پی‌اس» (XPS) ارزش خاصی دارند. زمانی‌که لپ‌تاپ‌ها تازه وارد کشورمان شده بودند، برندهایی مثل لنوو و ام‌اس‌آی چندان شناخته‌شده نبودند و اکثر کاربران به سمت لپ‌تاپ‌های ساخت شرکت سونی یا دل می‌رفتند؛ اما برخلاف نوکیا که دیگر نامی از آن در صنعت گوشی‌های موبایل دیده نمی‌شود، دل همچنان توانسته جایگاه خودش را به‌عنوان یکی از سازندگان برتر کامپیوترهای شخصی حفظ کند. زیربرند «وسترو» که بیش از ۸ سال از عمرش می‌گذرد، مربوط به لپ‌تاپ‌های اداری و مهندسی است که اخیرا و پس از معرفی نسل ششم پردازنده‌های Core توسط شرکت اینتل، سری جدیدشان با کد ۵۴۵۹ عرضه شد. وسترو ۵۴۵۹، لپ‌تاپ‌هایی ۱۴ اینچی با بدنه‌ای باریک و سبک هستند که امکانات کاملی را در قالب لپ‌تاپ‌هایی به‌صرفه ارائه می‌دهند. با دیجی‌کالا مگ در بررسی سری Vostro 14 5459 همراه شوید.

طراحی، کیفیت ساخت و درگاه‌ها

مثل اکثر لپ‌تاپ‌های رده‌ی کاربری اداری، طراحی و کیفیت ساخت سری ۵۴۵۹ هم، از مزایای این لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود. این لپ‌تاپ‌های ۱۴ اینچی، نزدیک به ۱۸ میلی‌متر ضخامت و ۱٫۵ کیلوگرم وزن دارد؛ یعنی می‌توان به‌راحتی یک تبلت، این لپ‌تاپ را در هر کیفی و لابه‌لای کتاب‌ها و مدارک جای داد. به‌علاوه، بدنه‌ی ۵۴۵۹ کیفیت ساخت خوبی دارد.

design2

با وجود قیمت مناسب، بدنه‌ی ۵۴۵۹ از ترکیب پلاستیک و فلز ساخته شده است. اسکلت بدنه کاملا پلاستیکی است؛ ولی قاب پشت صفحه‌نمایش و فضای استراحت‌گاه دست در پایین کیبورد، از آلومینیوم ساخته شده است. هنگامی‌که برای اولین بار لپ‌تاپ را به دست بگیرید، متوجه کیفیت ساخت و استحکام زیاد آن خواهید شد. اعمال فشار به قسمت‌های مختلف بدنه، مثل قاب پشت نمایشگر یا فضای اطراف کیبورد، فرورفتگی یا خمشی ایجاد نمی‌کند.

design

با وجود چنین بدنه‌ی باریک و سبکی، شرکت دل توانسته درگاه‌های کاملی را روی ۵۴۵۹ قرار دهد؛ خوشبختانه خروجی تصویری HDMI که یکی از درگاه‌های پرمصرف‌ برای کاربران اداری است، در سری ۵۴۵۹ هم وجود دارد؛ البته دل مجبور شده است قید درگاه VGA را بزند که این موضوع ممکن است برای اتصال دستگاه به مانیتورها و تلویزیون‌های قدیمی، مشکل‌ساز شود. درگاه شبکه با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه و سه درگاه USB با استاندارد USB 3.0 هم وجود دارند. برای اطمینان از بهترین نوع ارتباط بی‌سیم هم، تمام مدل‌های سری ۵۴۵۹ به سیستم Wi-Fi با استاندارد ac و بلوتوث داخلی مجهز شده‌اند. تنها مواردی که نبودشان، کمی ناخوشایند است، درایور نوری و درگاه USB از نوع Type-C است؛ بنابراین ممکن است مجبور شوید که همراه دستگاه، یک DVD-ROM اکسترنال هم تهیه کنید. به‌علاوه برخلاف اکثر لپ‌تاپ‌های رده‌ی کاربری اداری، خبری از حسگر تشخیص اثرانگشت در سری ۵۴۵۹ نیست.

صفحه‌نمایش و بلندگوها

صفحه‌نمایش سری ۵۴۵۹، بسیار عجیب است. از طرفی دقت نمایشگر آن HD و معادل ۱۳۶۶×۷۶۸ پیکسل است و تراکم پیکسلی زیادی را ارائه نمی‌دهد؛ به همین دلیل متون و تصاویر، خوانایی و دقت لازم را ندارد؛ اما از طرف دیگر فناوری ساخت پنل LCD نمایشگر، IPS است و این موضوع سبب می‌شود که کیفیت رنگ‌ها و زوایای دید آن بسیار خوب باشد. به‌علاوه مثل سایر لپ‌تاپ‌های رده‌ی کاربری اداری، یک روکش مات هم جهت جلوگیری از انعکاس محیط برای آن در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه لپ‌تاپ‌های اداری، زیاد جابه‌جا می‌شوند و در جلسات و محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، وجود روکش مات برای صفحه‌نمایش آن‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود. به‌طورخلاصه، اگر از وضعیت رزولوشن بگذریم، ایراد خاصی نمی‌توان به صفحه‌نمایش ۵۴۵۹ گرفت. کم‌بودن تراکم پیکسلی هم، زمانی خودش را نشان می‌دهد که بخواهید در طول روز، به‌طور مرتب با متون کار کنید؛ مثل زمانی که قرار است با لپ‌تاپ برنامه‌نویسی کرده یا کارهایی مثل حسابداری انجام دهید.

display

طبق روند چند سال اخیر، بلندگوهای سری ۵۴۵۹ هم به زیر لبه‌ی جلویی دستگاه منتقل شده است. این کار باعث می‌شود تا صدا به سمت میز پرتاب شده و بلندی آن بیشتر شود. این دو بلندگو در کنار یک ساب‌ووفر داخلی، صدای استریوی ۲٫۱ کاناله ایجاد می‌کنند. شرکت دل، بلندگوهای ۵۴۵۹ را به فناوری MaxxAudio مجهز می‌کند تا کیفیت صدای خروجی بلندگوها بهبود یابد. بااین‌وجود نباید انتظار زیادی از این دو بلندگوی کوچک داشته باشید.

کیبورد و تاچ‌پد

در میان استراحت‌گاه دست تمام فلزی، فضایی مشکی تعبیه شده است که در آن کیبورد جزیره‌ای قرار دارد. برای یک کاربر اداری که بیشترین میزان استفاده  از لپ‌تاپش به تایپ‌کردن برمی‌گردد، کیبورد از اهمیت زیادی برخوردار است. هر حالتی را که در نظر بگیرید، چه برنامه‌نویسی، چه کار با نرم‌افزارهای آفیس و چه کارهای حسابداری، همه‌ی آن‌ها وابستگی زیادی به کیبورد دارند.
design3

به جز کلیدهای چهار جهت اصلی که فشرده شده‌اند و کلید Enter که به ناچار، به‌صورت عمودی طراحی شده است، بقیه‌ی کلیدها ابعاد استانداردی دارند و فاصله‌ی بینشان هم کافی به نظر می‌رسد تا تعداد خطاهای تایپی به حداقل برسد. ضخامت کم لپ‌تاپ هم روی وضعیت کیبورد تاثیر گذاشته و باعث شده تا کلیدها فضای زیادی برای حرکت نداشته باشند. این موضوع ممکن است در ابتدا کمی روی سرعت تایپ‌کردن تاثیر منفی بگذارد؛ ولی پس از مدت کوتاهی که به کیبورد ۵۴۵۹ عادت کنید، می‌توانید با سرعت زیادی تایپ کنید.

تاچ‌پد هم سر جای خودش و در زیر کلید Space قرار دارد. تاچ‌پد ۵۴۵۹ سطحی صاف و صیقلی دارد و به‌راحتی در میان استراحت‌گاه دست تمام فلزی، قابل‌شناسایی است. کلیدها طبق سنت لپ‌تاپ‌های مدرن، در بدنه‌ی تاچ‌پد مستتر شده‌اند. اگر تاچ‌پدهای فوق‌العاده‌ی لپ‌تاپ‌های اپل را کنار بگذاریم، عملکرد تاچ‌پد ۵۴۵۹ بسیار خوب محسوب می‌شود. فرمان‌ها به‌سرعت و با دقت زیادی شناسایی می‌شوند و کلیدها هم بدون ایراد خاصی کار می‌کنند.

سرعت و عملکرد

همان‌طور که در ابتدای بررسی گفتیم، سری ۵۴۵۹ پس از معرفی پردازنده‌های سری ششم Intel Core عرضه شدند و تمام مدل‌های این سری، از همین پردازنده‌ها استفاده می‌کنند. شرکت دل، از پردازنده‌های با ولتاژ پایین Core i5 و Core i7 برای سری ۵۴۵۹ استفاده کرده است. این پردازنده‌ها، قدرت کمتری در مقایسه با پردازنده‌های با ولتاژ استاندارد دارند؛ ولی درعوض، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. انتخاب مدل مناسب از بین تمام مدل‌های سری ۵۴۵۹، کاملا به نیاز و نوع استفاده از لپ‌تاپ برمی‌گردد. اگر به دنبال سریع‌ترین عملکرد هستید، باید به سراغ مدل‌هایی بروید که از پردازنده‌ی ۶۵۰۰U و ۸ گیگابایت رم استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید کارهای گرافیکی هم با لپ‌تاپ‌تان انجام دهید، به دنبال مدل‌هایی باشید که از تراشه‌ی گرافیکی GeForce 930M با چهار گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی استفاده می‌کنند. اگر هم کار خاصی قرار نیست انجام دهید، مدل‌هایی با پردازنده‌های Core i5 و ۴ گیگابایت رم کافی خواهند بود.

dell

باتری سه‌سلولی این لپ‌تاپ‌ها، طبق ادعای شرکت سازنده، می‌تواند تا حداکثر ۷ ساعت، لپ‌تاپ را سر و پا نگه دارد. در عمل، اگر فقط قرار باشد با لپ‌تاپتان، در اینترنت گشت‌وگذار کنید و روشنایی صفحه‌نمایش را هم بیشتر از ۵۰ درصد نکنید، می‌توانید انتظار چیزی بین ۵ تا ۶ ساعت شارژدهی را داشته باشید.

جمع‌بندی

وسترو ۱۴ سری ۵۴۵۹ نه‌تنها حس نوستالوژیک لپ‌تاپ‌های قدیمی دل را زنده می‌کند، بلکه یک لپ‌تاپ رده‌ی کاربری اداری بسیار خوب است. برای کاربر اداری که به دنبال دستگاهی با عملکرد سریع است که همیشه آن را در کیف خود بگذارد و همراهش به جلسات مختلف ببرد، سری ۵۴۵۹ می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. به‌علاوه برای خرید ۵۴۵۹ نیازی نیست که حساب بانکی‌تان را خالی کنید.

Digi_Buy_Label5

‌‌‌

منبع متن: digikala