بازار لپ‌تاپ‌های بسیار باریک یا اصطلاحا الترابوک به مرور در حال داغ شدن است. مردم کم‌کم تصمیم گرفته‌اند به لپ‌تاپی که سبک است و می‌تواند تمام وظایف یک لپ‌تاپ سنتی را به درستی انجام دهد روی خوش نشان دهند. از طرفی، سازنده‌ها هم که گویی از تکرار بدنه‌های ضخیم خسته شده‌اند، به سمتی حرکت کرده‌اند تا با طراحی‌های چشمگیر و جذاب، مشتری را قانع کنند پیشنهاد جذابی برای ارایه دادن دارند. لپ‌تاپ اسپکتر ۱۳ (Spectre 13) از اچ‌پی (hp) هم‌راستا با همین سیاست ساخته شده‌است. این لپ‌تاپ هیچ ادعای خاصی ندارد؛ در آن نه خبری از نمایشگر ۴K و این‌ها است و نه نمایشگر لمسی دارد. امکان چرخیدن و تابیدن و خوابیدنی هم برای نمایشگر وجود ندارد و لولای نمایشگر، تنها تا زاویه‌ی خاصی اجازه‌ی بازشدن نمایشگر را می‌دهد. در واقع اسپکتر ۱۳ سعی کرده یک لپ‌تاپ کاملا عادی باشد، ولی در عین عادی بودن، آنقدر طراحی چشمگیری داشته باشد که نتوان چشم از آن برداشت.

بدنه

الترابوک اسپکتر 13

اچ‌پی تمام سعی خود را کرده تا محصولی بسازد که به آن به چشم یک کالای اعلا یا پرمیوم (یا هر اصطلاح دیگری که شما به یک کالای خیلی شیک نسبت می‌دهید) نگاه شود. در این راه هم از هیچ تلاشی دریغ نکرده. اچ‌پی در بخش بیرونی بدنه از یک آلومینیوم باکیفیت استفاده کرده که با رنگ خاکستری زیبایی رنگ شده است. اما صفحه‌ی (Plate) کفِ لپ‌تاپ از فلز نیست. انتظار دارید پلاستیک یا یک ماده‌ی ارزان‌قیمت دیگر را از زبان ما بشنوید؟ خیر! در این محصول از این خبرهای ناگوار نخواهید شنید. در صفحه‌ی کفی لپ‌تاپ، از فیبر کربن اعلا استفاده شده که در عین مقاومت بالا، تاثیر به سزایی در کم نگه داشتن وزن محصول دارد. گفتیم خاکستری رنگ غالبی است که در بدنه استفاده شده؛ اما در نوار دورتادور بدنه و همچنین دور هر یک از کلیدهای کیبورد شاهد استفاده از یک رنگ طلایی-قهوه‌ای خاص هستیم. این رنگ خاص در راستای افزودن کمی ظرافت بیشتر به بدنه موفق عمل کرده است؛ ترکیب این دو رنگ کاملا به اسپیکتر ۱۳ شخصیت داده‌اند و استایل شیکی را به آن بخشیده‌اند. حتی اسپیکرها هم طراحی خاص خود را دارند. دو طرف کیبورد را که نگاه کنید، متوجه منظورمان می‌شوید. در طراحی حفره‌هایی که قرار است صدای لپ‌تاپ از آن‌ها خارج شود، به جای الگوی دایره‌ای، که واقعا دیگر تکراری شده، از حفره‌هایی با الگوی مثلث‌های تکرار شونده استفاده شده است. بر خلاف لپ‌تاپ‌های معمولی اچ‌چی، لوگوی دایره‌ای این شرکت در پشت بدنه به کار نرفته و از لوگوی جدیدی که متشکل از چند خط موازی است، و صدالبته شیک‌تر از لوگوی قدیمی است، استفاده شده است.

الترابوک اسپکتر 13

علاوه بر ابعاد و ضخامت بسیار کم، اسپکتر ۱۳ خیلی هم سبک است. در این ابعاد تنها ۱٫۱ کیلوگرم وزن داشتن بسیار خوب محسوب می‌شود و می‌توانید لپ‌تاپ را به راحتی یک تبلت با خودتان حمل کنید. می‌رسیم به لولای نمایشگر. بخش انتهایی بدنه کمی ضخیم‌تر از سایر نقاط طراحی شده تا میزبان لولایی باشد که قرار است نمایشگر را نگه دارد. اما همین که در لپ‌تاپ را باز ‌کنید، متوجه اوج مهندسی به کار رفته در طراحی این لولا می‌شوید. بعد از باز شدن در، این طور به نظر می‌رسد که لولای به کار رفته، بزرگتر از آن است که در آن قسمت ضخیم جا شود؛ اما بازوهای لولا به راحتی درون بدنه فرو می‌روند و آب از آب تکان نمی‌خورد. بازوهای به کار رفته در این لولا توسط پیستون‌هایی نگه داشته می‌شوند تا نگذارند نمایشگر شل شود و بیفتد.

سخت‌افزار و باتری

در شرایطی که معمولا در الترابوک‌ها از پردازنده‌های کم‌مصرف سری Atom یا Core M استفاده می‌شود تا گرمای کمتری تولید و برق کمتری مصرف شود، اسپکتر ۱۳ از پردازند‌های قدرتمند Core i5 و Core i7 استفاده کرده که در نوع خود حرکت جالب و جسورانه‌ای است. مهندسان اچ‌پی برای خنک‌کردن پردازنده‌ی قوی‌تری که استفاده کرده‌اند، مجبور به استفاده از روش خنک‌سازی با استفاده از لوله‌های مسی و فن شده‌اند. این خنک‌کننده، گرمای تولید شده را به وسیله‌ی حفره‌های پشتی به بیرون انتقال می‌دهد و در عین حال، نویزی را به همراه می‌آورد که برای یک الترابوک قابل قبول نیست.

الترابوک اسپکتر 13

حالا به پردازنده‌ی نام‌برده، هشت گیگابایت رم اضافه کنید و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی سریع SSD را هم با ترکیب حاصل جمع ببیندید تا ببینید اچ‌پی برای این لپ‌تاپ چه ازرش و اعتباری قائل بوده است. حافظه‌ی SSD این لپ‌تاپ از نوع PCIe است و سرعت فوق‌العاده بالایی دارد. در حالت معمول سرعت خواندن این حافظه تا ۱۵۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد و در حالت نوشتن، معمولا به رقمی بیش از ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه دست خواهید یافت. با سخت‌افزار این کامپیوتر می‌توانید کارهایی مثل ویرایش عکس و ادیت فیلم را تقریبا به سادگی انجام دهید. هرچند که در اختیار نداشتن یک کارت گرافیک حرفه‌ای می‌تواند به عنوان ضعف اسپکتر ۱۳ در نظر گرفته شود، اما این ضعف آن‌قدر نیست که دایما به چشم بیاید و احساس شود.

الترابوک اسپکتر 13

باتری بخش زیادی از درون لپ‌تاپ را اشغال کرده و می‌توان گفت تقریبا تمام فضای درونی به آن اختصاص یافته است. باتری‌ این لپ‌تاپ می‌تواند در استفاده‌ی سبک تا ۹ ساعت انرژی برای روشن ماندن اسپکتر ۱۳ را تامین کند و از آن به بعد باید دست به دامان شارژر و آداپتور شوید. این شرایط برای کسی که از کامپیوترش برای انجام کارهای سنگین‌تر استفاده می‌کند یا کامپیوترش وسیله‌ی کارش است، مقداری افت می‌کند. کافی است وای‌فای را روشن بگذارید و هم‌زمان با چرخیدن درون صفحات اینترنتی، یک برنامه مثل Microsoft Word را هم باز داشته باشید تا عمر باتری به چیزی در حدود شش ساعت کاهش پیدا کند. چنین اتفاقی برای کامپیوتری که قرار است از آن برای کار استفاده شود، اصلا خوشایند نیست؛ مخصوصا در شرایطی که لپ‌تاپ‌هایی با عمر باتری دوازده ساعت و بیشتر در حال حاضر در بازار وجود دارند.

نمایشگر و اسپیکر

الترابوک اسپکتر 13

نمایشگر همانطور که از نام لپ‌تاپ پیدا است، ۱۳ اینچی است و دقت فول اچ‌دی (۱۰۸۰ × ۱۹۲۰) دارد. در این نمایشگر از اعداد و ارقام بالایی که در نمایشگرهای ۲K یا ۴K سراغ می‌گیرید، خبری نیست. اما از فناوری IPS درون آن استفاده شده که باعث می‌شود زاویه‌ی دید نمایشگر بسیار بالا برود. در نتیجه هنگامی که از کناره‌ها به تصویر آن نگاه کنید همچنان تصویری شفاف و واضح و بدون افت کیفیت خواهید دید. نمایشگر از نوع براق است و اگر بخواهید از لپ‌تاپ در محیط‌های بیرونی یا کنار پنجره استفاده کنید، باید کلی رفلکس نور را روی نمایشگر لپ‌تاپ خود تحمل کنید.

الترابوک اسپکتر 13

اسپیکرهایی که از برند خوش‌نام بنگ اند اولافسن (B&O) در این لپ‌تاپ به کار رفته‌اند، شامل چهار قسمت می‌شوند. دو عدد از این اسپیکرها زیر بدنه قرار گرفته‌اند و دو تای باقیمانده در زیر آن حفره‌های مثلثی که در دو طرف کیبورد می‌بینیم، جا خوش کرده‌اند. این مجموعه‌ی صوتی، صدایی تولید می‌کند که هم وضوح بالایی دارد و هم می‌تواند کوبندگی صداهای بم و بیس‌دار را بازتولید کند. اما باید حواستان را جمع کنید که قانون کیفیت صدا تنها در ولوم‌های پایین و متوسط صدق می‌کند؛ همین که ولوم را از ۶۰ یا ۷۰ بالاتر ببرید، می‌توانید اعوجاج و نویز و خرخر را به راحتی بشنوید.

کیبورد و تاچ‌پد

در لپ‌تاپی با این سایز نازک که ادعای باریک‌ترین لپ‌تاپ بودن را هم دارد، کیبوردی داریم که کلیدهایش کاملا تو می‌روند و فیدبک درستی می‌دهند. برخلاف مک‌بوک ۱۲ اینچی اپل که کلیدهایش آن‌قدر که باید و شاید حس کیبوردهای سنتی را ندارند (عده‌ای تنها بابت همین اتفاق به سمت مک‌بوک نمی‌روند) در این لپ‌تاپ یک کیبورد کاملا عادی و آشنا داریم که این خود خیلی خوب است. زیر کلیدها نور پس‌زمینه هم وجود دارد تا در محیط‌های تاریک هم بتوان به راحتی تایپ کرد. شاید برای کسانی که با مفهوم نور پس‌زمینه‌ی کیبورد آشنایی دارند، شنیدن این جمله کمی ناراحت‌کننده باشد: در اسپیکتر ۱۳ یا نور پس‌زمینه داریم یا اصلا نداریم. به عبارت دیگر، سطوح مختلف برای نور پس‌زمینه تعریف نشده و تنها یک سطح از نور پس‌زمینه داریم.

الترابوک اسپکتر 13

تاچ‌پد اسپکتر ۱۳ بر خلاف لپ‌تاپ‌های دیگر اچ‌پی، کوچک‌تر است و به آن عریضی سابق نیست. اما یک روکش شیشه‌ای بافت‌دار روی آن قرار داده شده که باعث می‌شود انگشت به راحتی روی آن بلغزد و نیازی نباشد برای حرکت دادن نشانگر ماوس چندین بار انگشتان را از روی تاچ‌پد بردارید و دوباره روی آن بگذارید. البته گاهی اوقات پیش می‌آید هنگامی که دست‌تان را در محل استراحتگاه گذاشته‌اید، به اشتباه کف دست‌تان تاچ‌پد را لمس کند و به نتیجه‌ی نامطلوبی منجر شود. فشردن تاچ‌پد در محل کلیک‌های چپ و راست با صدای کلیک شدیدی همراه نیست و تقریبا بدون صدا فشرده می‌شود. اما هنوز فشرده شدن و تو رفتن وجود دارد و نمی‌توان آن را با ترک‌پد حساس به فشار مک‌بوک‌ها مقایسه کرد.

پورت‌ها

نمی‌شود این لپ‌تاپ را مدام با مک‌بوک ۱۲ اینچ اپل مقایسه نکرد. در مک‌بوک ۱۲ اینچی تنها یک پورت USB Type-C داریم که برای انجام دادن هر کاری باید به سراغ آن بروید. اما در اسپکتر ۱۳ شاهد سه عدد از این پورت‌ها هستیم که در نتیجه می‌توان هم‌زمان با شارژ کردن لپ‌تاپ، وسایل جانبی را هم به آن وصل کرد. اما مطمئنا بابت این قضیه عصبی می‌شوید که چرا باید لپ‌تاپی تولید شود که پورت USB با سایز کامل ندارد؟ در حالی که قریب به اتفاق قطعات جانبی امروزی از پورت کامل استفاده می‌کنند، مجبور هستید در هر بار نیاز به این پورت، یک کابل تبدیل به کامپیوترتان وصل کنید و این اتفاق، چندان خوشایند نیست. به همین دلیل، یک تبدیل برای استفاده از USB سایز اصلی درون بسته‌ی محصول قرار داده شده است.

الترابوک اسپکتر 13

هر کدام از سه پورتی که نام بردیم می‌توانند برای شارژ کردن باتری استفاده شوند. ولی تنها دو عدد از آنها به قابلیت Thunderbolt مجهز شده‌اند و پورت سوم تنها به درد شارژ کردن لپ‌تاپ می‌خورد. چیز دیگری که نبودش کمی آزاتان خواهد داد، نبود یک کارت‌خوان حافظه‌ی SD است. این پورت دیگر آنقدر همه‌گیر شده که واقعا کسی دوست ندارد برای در اختیار داشتنش به سراغ قطعات جانبی برود. اضافه کنیم که کارت شبکه‌ی اسپکتر ۱۳ از نوع ۸۰۲٫۱۱ac است و می‌تواند با سرعتی نجومی با شبکه‌ی بی‌سیم تبادل اطلاعات کند. این‌ها همه به چه معنا هستند؟ یعنی با در نظر گرفتن همه‌ی کاستی‌ها و نواقص، اسپکتر ۱۳ برای نسل بعد ساخته شده و لپ‌تاپی از جنس آینده است.

نتیجه‌گیری

الترابوک اسپکتر 13

یک بدنه‌ی شیک و باریک که به تنهایی می‌تواند به دارنده‌اش ارزش و اعتبار ببخشد، وزن کمی که باعث می‌شود از اینکه بابت چنین لپ‌تاپی هزینه کرده‌اید خوشحال و در رفت و آمدهای روزمره راحت باشید و نهایتا سخت‌افزاری که جای گرفتنش در این بدنه‌ی کوچک خود جای بسی شگفتی است، باعث می‌شوند اسپکتر ۱۳ فوق‌العاده دوست‌داشتنی باشد. این محصول داعیه‌ی شیک بودن دارد و پشت این ادعا کلی دلیل و منطق نهفته است. اسپکتر ۱۳ هم فوق‌العاده شیک است، هم قدرت بالایی دارد و هم مدرن و امروزی است. چنین لپ‌تاپی برای افرادی تولید شده که به کیفیت ساخت، پرتابل بودن و قدرت سخت‌افزار بسیار بها می‌دهند و حاضرند بهایش را هم بپردازند.

Pros

  • طراحی بی نظیر با رنگ بندی زیبا
  • کیفیت ساخت عالی
  • بسیار سبک و باریک
  • وضوح و شفافیت بالای صفحه نمایش
  • کیفیت بالای کیبورد و تاچ پد

Cons

  •   نداشتن پورت های معمول و رایج

Digi_Buy_Label5

HP Spectre 13t-V000 – A

Digi_Buy_Label5

HP Spectre 13t-V000 – B

مطلب نقد و بررسی HP Spectre 13؛ الترابوک سبک، اعلا و گران! برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala