Cons

بازی‌کننده‌هایی که به‌جای کنسول‌های بازی به سراغ کامپیوترهای شخصی می‌روند، حال‌وهوای دیگری دارند و در دنیای کاملا متفاوتی زندگی می‌کنند. لذت‌بردن از یک بازی، به عوامل متفاوتی بستگی دارد. برای این افراد، اعداد و ارقام و گرافیک بازی از اهمیت زیادی برخوردار است و به دستگاه اجرای بازی‌شان به چشم یک ماشین آمریکایی با موتور ۹۰۰ اسب‌بخار، نگاه می‌کنند. اینجا مفاهیم جدیدی مثل حداکثر تنظیمات گرافیکی، ۶۰ فریم بر ثانیه و کلا مبحث شیرین «کارت گرافیک» مطرح می‌شود. این افراد خوب می‌دانند که هزینه‌ی تفریحشان، چند برابر کسانی است که از کنسول‌ها استفاده می‌کنند؛ ولی جالب است بدانید که اهمیت زیادی به این موضوع نمی‌دهند. تا چند سال پیش، تنها انتخاب برای این افراد، جمع‌کردن یک کامپیوتر رومیزی بود؛ ولی در سال‌های اخیر که لپ‌تاپ‌ها پیشرفت زیادی داشته‌اند، می‌توان به‌جای اینکه ساعت‌ها برای پیداکردن قطعات کامپیوتری مورد نظر زمان صرف کرد، یک راست به سراغ لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی رفت. لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی به دلیل اینکه از نسخه‌ی موبایل و ضعیف‌شده‌ی کارت‌های گرافیکی استفاده می‌کردند، همیشه چند پله عقب‌تر از کامپیوترهای رومیزی بودند؛ ولی در سری‌های جدید، این تفاوت از بین رفته است. GT73VR ساخت شرکت معروف MSI هم یکی از همین مدل‌ها محسوب می‌شود که از کارت گرافیک GeForce GTX 1080 استفاده می‌کند؛ همان کارت گرافیک معروفی که در قدرتمندترین کامپیوترهای رومیزی هم به کار برده شده است. مثل مدل‌های گذشته‌ی سری GT7x، مدل GT73VR هم یک دستگاه لوکس، بی‌نهایت قدرتمند و بیش از اندازه گران‌قیمت است. هیچ محدودیتی هنگام طراحی این دستگاه در نظر گرفته نشده و همین موضوع باعث شده است با یکی از برترین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی ساخته‌شده تا به امروز روبه‌رو شویم. با دیجی‌کالا مگ در بررسی ام‌اس‌آی GT73VR 6RF Titan Pro همراه شوید.

سرعت، عملکرد و باتری؛ خداحافظ کامپیوتر رومیزی!

نقد و بررسی لپتاپ مخصوص بازی MSI GT73VR

بی‌مقدمه به سراغ مهم‌ترین قسمت این لپ‌تاپ، یعنی قطعات داخلی‌اش می‌رویم. قسمتی که دلیل اصلی قیمت عجیب و زیاد این لپ‌تاپ است. برای پردازنده‌ی مرکزی، مدل لوکس و رده‌بالای Core i7 6820HK در نظر گرفته شده که تقریبا بهترین پردازنده‌ی مرکزی ممکن در زمان تولید این لپ‌تاپ بوده است. به‌علاوه ۶۴ گیگابایت رم DDR4 این پردازنده را همراهی می‌کند که به نظر می‌رسد بیشتر از اینکه کاربردی باشد، تبلیغاتی است. واقعا کمتر بازی یا پردازشی وجود دارد که بتواند از ۶۴ گیگابایت رم استفاده کند. کاربر برای حافظه‌ی داخلی، به یک ترابایت هارددیسک دسترسی دارد که برای آرشیوکردن فایل‌ها، موسیقی‌ها و فیلم‌ها فضایی کافی به نظر می‌رسد؛ اما قسمت جالب‌تر، وجود دو حافظه‌ی SSD از نوع M.2 PCI-E با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و با ترکیب‌بندی RAID 0 است. بحث اینکه این نوع حافظه‌ها فوق‌العاده سریع هستند به کنار، ولی اگر دو تا از آن‌ها را با ترکیب‌بندی RAID 0 در کنار هم قرار دهید، درحقیقت با یک SSD مواجه خواهید شد که می‌تواند چندصد مگابایت اطلاعات را در کسری از ثانیه بخواند. با چنین سرعتی، نه‌تنها ویندوز در چند ثانیه اجرا و قابل استفاده می‌شود، بلکه منوی Loading در بازی‌ها، به خاطره تبدیل خواهد شد. اما جالب‌تر از همه‌ی این‌ها، وجود کارت گرافیک GeForce GTX 1080 است. بله، دقیقا همان کارت گرافیک معروفی که در سریع‌ترین کامپیوترهای رومیزی هم قرار دارد؛ بدون هیچ تغییر یا کاهش سرعتی. چنین کارت گرافیکی می‌تواند تمام بازی‌ها را با نرخ فریم ۳رقمی در دقت Full HD اجرا کند؛ بنابراین حتی اجرای جدیدترین بازی‌ها مثل DOOM یا The Witcher III هم با حداکثر تنظیمات گرافیکی، برای این لپ‌تاپ در حد یک شوخی خواهد بود.

نقد و بررسی لپتاپ مخصوص بازی MSI GT73VR

چنین لپ‌تاپی با ابعاد بزرگ و وزن زیادی که دارد، مناسب جابه‌جایی نیست. کاربری هم که این دستگاه را خریداری می‌کند، قصد ندارد که مدام آن را جابه‌جا کند؛ به‌هرحال، جابه‌جاکردن دستگاهی که بیش از چهار کیلوگرم وزن دارد، کار لذت‌بخشی نیست. پس شاید وضعیت باتری و شارژدهی این لپ‌تاپ، اهمیت زیادی نداشته باشد. مثل سایر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، شارژدهی GT73VR هم تعریفی ندارد. این دستگاه با یک بار شارژ کامل می‌تواند حداکثر نزدیک به سه ساعت گشت‌وگذار در اینترنت یا کمتر از یک ساعت بازی را تضمین کند. به‌علاوه، در نظر داشته باشید که هنگام استفاده از باتری، سرعت و عملکرد دستگاه، افت قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

طراحی، کیفیت ساخت و درگاه‌ها؛ کمی رژیم بگیر!

ام‌اس‌آی ادعا کرده که طراحی GT73VR از جت‌های نظامی الهام گرفته است. خروجی‌های بزرگ مربوط به سیستم خنک‌کننده در پشت دستگاه قرار دارند و هوایی را که دو فن بزرگ ۲۹پره‌ای از روی پردازنده‌ی مرکزی و تراشه‌ی گرافیکی عبور می‌دهند، از دستگاه خارج می‌کند. به جز این دو فن، ۱۰ لوله‌ی انتقال حرارت هم برای این سیستم خنک‌کننده در نظر گرفته شده است که این سیستم بتواند گرمای شدید تولیدشده توسط GTX 1080 را مهار کند. مورد دیگر، طراحی بورد گرافیکی با فناوری MXM است که امکان تعویض این تراشه را در صورت خراب‌شدن به‌راحتی فراهم می‌کند. به‌علاوه، این نوع طراحی از انتقال حرارت بورد گرافیکی به مادربورد دستگاه جلوگیری می‌کند.

نقد و بررسی لپتاپ مخصوص بازی MSI GT73VR

از بحث‌های داخلی که خارج شویم، با یک بدنه‌‌ی غول‌پیگر و سنگین طرف هستیم. وزن ۴٫۱ کیلوگرمی و ضخامتی نزدیک به ۵ سانتی‌متر، حتی برای یک لپ‌تاپ ۱۷اینچی هم زیاد است. اکثر قسمت‌های بدنه‌ی GT73VR از پلاستیک ساخته شده است؛ ولی قاب پشت نمایشگر و فضای اطراف کیبورد، آلومینیومی است. به‌طورکلی کیفیت ساخت لپ‌تاپ بسیار خوب است؛ فشار واردکردن به قسمت‌های مختلف بدنه، به خمش و فرورفتگی منتهی نمی‌شود. ام‌اس‌آی، به‌جز درگاه‌های USB و خروجی و ورودی‌های صوتی، تمام درگاه‌های GT73VR را در لبه‌ی پشتی و بین دو دریچه‌ی خروجی هوا قرار داده است. این موضوع برای بازی‌کننده‌ای که استفاده‌ی زیادی از درگاه‌های HDMI و شبکه نداشته و فقط با USB سروکار دارد، مزیت محسوب می‌شود. یکی از ایرادهای GT73VR، نبود درایو نوری است، درست است که می‌توان این مسئله را با خرید یک درایور نوری حل کرد، ولی وقتی هم‌قیمت یک خودرو برای لپ‌تاپ هزینه می‌کنیم، هیچ کم‌وکسری پذیرفته نمی‌شود.

صفحه‌نمایش و بلندگوها؛ خوراک بازی!

ام‌اس‌آی GT73VR مثل سایر لپ‌تاپ‌های سری GT این شرکت که با عدد ۷ شروع می‌شوند، از یک صفحه‌نمایش ۱۷اینچی استفاده می‌کند. صفحه‌نمایش این مدل، دقت ۴K دارد و بیش از ۸ میلیون پیکسل را در خود جای داده است. بااینکه، معمولا این دقت را برای لپ‌تاپ‌ها مناسب نمی‌دانیم، ولی وجود کارت گرافیک GTX 1080 باعث شده است تا GT73VR بتواند اکثر بازی‌های ساخته‌شده تا به امروز را بدون هیچ مشکلی در این رزولوشن اجرا کند. به‌علاوه، صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ از فناوری IPS استفاده می‌کند تا نه‌تنها رنگ‌ها را طبیعی‌تر نشان دهد، بلکه زوایای دیدش هم بی‌نقص باشند. به همه‌ی این‌ها روکشی مات هم که اضافه کنید، با بهترین نمایشگری که یک گیمر ‌می‌خواهد، مواجه می‌شویم. طبق ادعای شرکت MSI، این نمایشگر ۱۰۰درصد طیف رنگ sRGB و نزدیک به ۸۰درصد طیف رنگ AdobeRGB را پوشش می‌دهد؛ بنابراین می‌توان GT73VR را گزینه‌ی مناسبی برای طراحان و گرافیست‌ها هم دانست.

نقد و بررسی لپتاپ مخصوص بازی MSI GT73VR

پایین لبه‌ی جلویی، دو محفظه وجود دارد که در پشت آن‌ها دو بلندگوی استریو قرار گرفته‌ است. البته، یک ساب‌ووفر هم وجود دارد که کمی عقب‌تر از بلندگوی سمت چپ تعبیه شده است. این مجموعه، صدای بلند، رسا و باکیفیتی را تولید می‌کند. حتی صدای بیس هم به‌خوبی به گوش می‌رسد؛ بنابراین اگر ازجمله گیمرهایی هستید که نمی‌خواهند از هدفون استفاده کنند، نیازی به بلندگوی اضافی نخواهید داشت.

کیبورد و تاچ‌پد؛ فرمول موفق تکراری

مثل همه‌ی مدل‌های سری GT در سال‌های گذشته، GT73VR هم از کیبوردهای ساخت شرکت SteelSeries استفاده می‌کند. تغییر خاصی در کیبورد این مدل در مقایسه با مدل‌های سال قبل دیده نمی‌شود. چیدمان تعدادی از کلیدها برای راحتی بیشتر هنگام اجرای بازی تغییر کرده است. برای مثال، کلید ویندوز از سمت چپ کیبورد حذف و درعوض، کلیدهای «کنترل» و «شیفت»، ابعاد بزرگتری دارد. این موضوع به‌خصوص برای علاقه‌مندان به بازی‌های با سبک FPS که زیاد با این کلیدها سروکار دارند، مزیت بزرگی محسوب می‌شود. نور پس‌زمینه هم مانند دیگر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی ام‌اس‌آی، می‌تواند در قسمت‌های مختلف کیبورد و به رنگ‌های متفاوت تنظیم شود. خارج از بحث‌های ظاهری، کلیدهای بزرگ این لپ‌تاپ، به‌صورت جزیره‌ای چیده شده‌اند و فاصله‌ی بین آن‌ها هم کافی است. کلیدها فضای کافی برای حرکت دارند و اتفاقا صدای کمی هم تولید نمی‌کنند؛ بنابراین خارج از مبحث بازی، کیبورد GT73VR برای تایپ‌کردن هم کاملا مناسب است. گفتنی است که فضای آلومینیومی اطراف کیبورد، استعداد زیادی در جذب اثرانگشت و چربی دست دارد و احتمالا مجبور خواهید بود تا هر چند روز یک بار به سراغ اسپری تمیزکننده بروید.

نقد و بررسی لپتاپ مخصوص بازی MSI GT73VR

تاچ‌پد یکی از بی‌مصرف‌ترین قسمت‌های هر لپ‌تاپ مخصوص بازی است. هیچ‌کدام از نیازهای یک گیمر نمی‌تواند توسط تاچ‌پد برطرف شود و درنهایت، باید یک ماوس مخصوص بازی هم همراه این لپ‌تاپ تهیه کرد. اما اگر ممکن است از GT73VR برای کاری به جز بازی استفاده کنید و ماوسی هم دم دست ندارید، تاچ‌پد این لپ‌تاپ شما را ناامید نخواهد کرد. این تاچ‌پد به روش سنتی طراحی شده است و دو کلید چپ و راست ماوس به صورت جداگانه و در پایین آن قرار دارد. عملکرد تاچ‌پد خوب است و دستورات را به‌سرعت و با دقت زیاد پردازش می‌کند. به‌علاوه، از یک سری فرمان چندلمسی هم پشتیبانی می‌کند.

نقد و بررسی لپتاپ مخصوص بازی MSI GT73VR

اپلیکیشن؛ کنترل هیولا از راه دور

یکی از قسمت‌های جالب GT73VR، اپلیکیشن موبایلی است که ام‌اس‌آی برای این لپ‌تاپ تدارک دیده است. این اپلیکیشن که Dragon Center نام دارد، کنترل کامل لپ‌تاپ را از طریق موبایل فراهم می‌کند. از طریق این اپلیکیشن می‌توان وضعیت قسمت‌های مختلف دستگاه را به‌صورت لحظه‌ای مشاهده کرد، رنگ‌های LED را تغییر داد و همچنین سرعت فن‌ها، حالت‌های مختلف نمایشگر و فرکانس پردازنده را مدیریت کرد. گفتنی است که اپلیکیشن Dragon Center برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS، قابل دسترس است.

جمع‌بندی؛ بی‌حدوحصر

اگر سری GT83VR را کنار بگذاریم، حتی در میان کامپیوترهای رومیزی هم، دستگاه‌های انگشت‌شماری وجود دارد که بتواند با GT73VR رقابت کند. گویی مدیر ام‌اس‌آی از تیم طراحی لپ‌تاپ خود خواسته تا بدون درنظرگرفتن هزینه‌ی تمام‌شده، بهترین حالت یک لپ‌تاپ مخصوص بازی را ایجاد کنند؛ البته در این میان، به‌جز هزینه‌ی تمام‌شده، اعتقادی به وزن کم و باریکی هم وجود نداشته است. GT73VR یک لپ‌تاپ بی‌حدوحصر است؛ درست است که این دستگاه تقریبا معادل یک خودرو قیمت دارد؛ ولی درعوض خیالتان راحت است که در هیچ حالتی، نرخ فریم بازی کمتر از ۶۰ نمی‌شود. اگر به دنبال بهترین لپ‌تاپ مخصوص بازی هستید و مشکلی با پرداخت هزینه‌های چند ده میلیون تومانی ندارید، GT73VR جزو بهترین انتخاب‌های ممکن خواهد بود.

Pros

  • عملکرد سریع در انجام تمام محاسبات
  • درگاه‌ها و اتصالات کامل
  • کیبورد بسیار خوب
  • صفحه‌نمایش و بلندگوهای باکیفیت
  • سیستم خنک‌کننده‌ی بهینه و کم‌صدا
  • قیمت بالا
  • ضخامت و وزن زیاد

Digi_Buy_Label5

مطلب نقد و بررسی ام‌اس‌آی GT73VR تایتان پرو؛ بی‌حدوحصر برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala