در طول چند سال گذشته، گوشی‌های سری گلکسی A سامسونگ، ‌موفق شده‌اند امتحان‌شان را به‌خوبی پس بدهند و فروش بالای آن‌ها، دلیلی شده تا هر سال با مشخصات جدید و پیشرفت‌های چشم‌گیر در مقایسه با مدل‌های قبلی  بازتولید بشوند. به‌همین خاطر هم هر سال سری جدید گوشی‌های پرطرف‌دار سامسونگ با همان اسامی گذشته و البته با سخت‌افزاری قدرتمند‌تر، دوربین‌های بهتر، کیفیت ساخت بالاتر و طراحی چشم‌نواز راهی بازار می‌شوند. همه‌ی این‌ها در کنار هم باعث شده تا فروش بیش‌تر مدل ۲۰۱۷ گوشی‌های سری A سامسونگ، در مقایسه با مدل ۲۰۱۶ آن‌چنان هم دور از ذهن نباشد.

طراحی و ساخت؛ S7 در ابعاد مختلف

مطمئنا ظاهر زیبا، تنها چیزی نیست که از یک گوشی خوب انتظار داریم؛ اما گوشی زیبا می‌تواند تا حد زیادی کاربران را به خریدش راضی کند. سامسونگ سعی کرده تا جای ممکن ایراد‌ گوشی‌های خانواده‌ی A قبلی را در ساخت گوشی‌های جدید رفع کند. ظاهر هر سه گوشی مدل ۲۰۱۷ که A5 ،A3 و A7 نام دارند تا جای ممکن شبیه به گوشی S7 طراحی‌شده تا سامسونگ ثابت کند، کلیات طراحی پرچم‌دارش هیچ کمبودی نداشته و در هر قالب و ابعادی می‌توان از آن استفاده کرد.

Galaxy-A--3

برخلاف گوشی‌های قدیمی این خانواده، این بار دوربین به همراه فلش از قاب پشتی بیرون نزده است. با این‌که گوشی‌ها کمی ضخیم‌تر شده‌اند، اما این ضخامت اصلا به چشم نمی‌آید و هنگام در دست گرفت گوشی آزارتان نمی‌دهد. البته این نکته را فراموش نکنید که حالا گوشی‌های جدید این خانواده ضدآب هستند و می‌توانید در عمق ۱٫۵ متری با دوربین‌ آن‌ها عکاسی کنید. وزن گوشی‌ها هم در مقایسه با نسل قبلی تفاوت چندانی نکرده و به اندازه‌ی گوشی‌های سری A سال گذشته باقی‌مانده است. در مقابل طراحی کلی گوشی دست‌خوش تغییرات به‌ظاهر جزیی اما پرتعداد شده است. در سری جدید بلندگوی اصلی از لبه‌ی پایینی به لبه‌ی سمت راست، دقیقا بالای کلید روشن/خاموش انتقال پیدا کرده است؛ به‌همین خاطر هم موقعی ‌که با گوشی بازی می‌کنید، تجربه‌‌ی بهتری در شنیدن صدا خواهید داشت. همچنین لبه‌های قاب پشت گوشی تا جای ممکن، منحنی طراحی ‌شده‌اند تا به کنترل ساده‌تر گوشی کمک کنند. این مورد نه‌تنها به کنترل ساده‌ی گوشی کمک کرده، بلکه زیبایی چشم‌نوازی را هم با خودش به همراه آورده است. قاب جلویی هر سه گوشی همان ترکیب سنتی سامسونگ را دارد و هیچ مورد اضافی یا تغییر کلی در آن به چشم نمی‌خورد.

Galaxy-A--2

بار اولی که این سری گوشی‌ها را به دست می‌گیرید  به احتمال بسیار قوی یک‌پارچگی و کیفیت ساخت آن‌ها شما را جذب خواهد کرد و اصلا حس به دست‌ گرفتن گوشی‌های میان‌رده را نخواهید داشت. سایر جزییات طراحی گوشی‌های جدید سری A همان‌هایی هستند که در گوشی S7 دیده بودیم. باید جرات سامسونگ در استفاده از طراحی گوشی لوکس‌اش را در میان‌رده‌ها تحسین کرد.

کمبود نوقا

استفاده از تراشه‌ی اختصاصی سامسونگ، A5 و A7 را تا حد زیادی به معیار‌های که برای خرید مورد توجه کاربران است، نزدیک کرده است. این تراشه‌ یک پله ضعیف‌تر از تراشه‌ی S7 است؛ در عوض برای اجرای هر عملیاتی که مدنظر شماست، قدرت کافی دارد. پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای به‌همراه سه گیگابایت رم، همه‌ی برنامه‌ها و بازی‌های موجود در فروشگاه‌های اپلیکیشن را به‌راحتی اجرا می‌کنند. البته احتمالا در اجرای بازی‌هایی با گرافیک بالا کمی لگ را تجربه خواهید کرد.

Galaxy-A--4

ماجرا برای سامسونگ A3، کمی متفاوت است. تراشه‌ی به کار رفته در این گوشی از دو گوشی بزرگتر ضعیف‌تر است و مقدار رم هم یک گیگابایت کم‌تر شده؛ این موارد در کنار قیمت پایین‌تر می‌توانند توجیه مناسبی برای خرید این گوشی جمع‌و‌جور باشند. پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای به همراه دو گیگابایت رم که حتی بیش‌تر از نسل قبلی این گوشی است، موقع اجرای عملیات روزانه یا برنامه‌هایی که به‌طور معمول با آن‌ها سرو‌کار دارید، مشکلی برای‌تان ایجاد نمی‌کند.

هم‌چنین برای A3، برخلاف دو گوشی بزرگ‌تر با ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی، تنها ۱۶ گیگابایت حافظه‌ در نظر گرفته شده که ممکن است برای بعضی از کاربران کم باشد. البته در هر سه گوشی این امکان وجود دارد تا حافظه‌ی داخلی را به کمک کارت حافظه‌ی جانبی تا ۲۵۶ گیگابایت افزایش بدهید.

Galaxy-A--1

سری A در مقایسه با S7 پیشرفت‌هایی هم داشته است و هر سه گوشی به درگاه USB Type C مجهز شده‌اند تا هم با سرعت بیش‌تری شارژ بشوند و هم هماهنگی بیش‌تری با دستگاه‌هایی داشته باشند که این روز‌ها با این پورت سازگاری دارند. تفاوت دیگر در مقایسه با S7، مجهز بودن گوشی‌های خانواده A به رادیو در کنار Wi-Fi، بلوتوث و NFC است؛ البته خبری از OTG نیست. متاسفانه این گوشی‌ها با اندروید نوقا عرضه نشده‌اند و سامسونگ به استفاده از همان اندروید مارشمالو بسنده کرده است. این در حالی است که بسیاری از گوشی‌هایی که در اوایل سال ۲۰۱۷ معرفی شده‌اند از نوقا استفاده می‌کنند. رابط کاربری هم تغییر عمده‌ای با نسخه‌های قبلی نداشته و تنها موردی که می‌توان از آن به‌عنوان تغییر یاد کرد، اضافه شدن یک سری موزیک و زنگ هشدار جدید است که جذاب به نظر می‌رسند.

صفحه‌نمایش، بدون هیچ تغییری‌

نمایشگر می‌تواند تنها بخشی از این گوشی‌ها باشد که در مقایسه با نسل قبلی (مدل ۲۰۱۶) هیچ تفاوتی نکرده است. همان اندازه‌، همان تراکم  پیکسلی و همان پنل امولد مشخصاتی هستند که گوشی‌های نسل جدید از نسل قبلی به ارث برده‌اند. مصرف کم باتری و نمایش رنگ‌ها با غلظت بالاتر از چیزی که در طبیعت با آن‌ها روبرو هستیم، از ویژگی‌های مثبت پنل‌های امولد هستند. در عوض روشنایی نه‌چندان زیاد در مقایسه با پنل‌های LCD نقطه‌ضعف آن به‌حساب می‌آید.

سنسور بزرگ‌تر در قاب جلویی

برخلاف نمایش‌گر، دوربین‌ها را می‌توان بزرگ‌ترین تغییر نسل جدید A5 و A7 در مقایسه با نسل قبلی دانست. برای هر دو گوشی از دو سنسور ۱۶ مگاپیکسلی استفاده شده که می‌توان آن را جذاب‌ترین تغییر این گوشی‌ها دانست. دوربین اصلی به فلش‌ LED مجهز شده، اما خبری از فوکوس لیزری یا تکنولوژی Dual Pixel نیست. پس انتظار نداشته باشید تا این گوشی‌ها بتوانند به‌سرعت روی سوژه‌های شما فوکوس کنند یا تصاویری در حد‌و‌اندازه‌های S7 یا حتی S6 ثبت کنند. البته دریچه‌ی دیافراگم f1/9 این دوربین باید در ثبت تصاویر روشن و شفاف کمک بزرگی باشد؛ اما کیفیت تصاویر ثبت‌شده با این دوربین آن‌چنان چنگی به دل نمی‌زند؛ تراز سفیدی مطلوبی ندارند و رنگ‌ها رو به سفیدی متمایل هستند. متاسفانه آن رنگ‌و‌لعابی که باید داشته باشند را ندارند و از طرفی عمق رنگ مشکی هم در تصاویر جالب نیست.

Galaxy-A--5

برخلاف دو گوشی دیگر سری A، دوربین‌های A3 در مقایسه با نسل قبل تغییر بزرگی نکرده‌اند. تنها دوربین سلفی سنسوری ۸ مگاپیکسلی دارد. برای دوربین سلفی دو گوشی بزرگ، سنسوری ۱۶ مگاپیکسلی انتخاب‌شده است. این اولین گوشی سامسونگ است که با چنین سنسوری برای دوربین جلو عرضه می‌شود. با حضور چنین سنسوری، عدم وجود فوکوس اتوماتیک، خودش را بیش‌تر از همیشه نشان می‌دهد. دوربین سلفی تصاویر خوب و شفافی ثبت می‌کند؛ اما فوکوس خوبی روی سوژه‌ها ندارد.

زیبا‌ترین میان‌رده‌های بازار

این روزها گوشی‌های میان‌رده آن‌قدر پیشرفته شده‌اند که تفاوت‌های‌شان از پرچم‌داران آن‌چنان زیاد نیست. از طرفی تنوع این رده از محصولات به‌حدی زیاد است که انتخاب بهترین گوشی با توجه به نیاز‌های‌مان دشوار شده است. گوشی‌های سری A سامسونگ پاسخی قانع‌کننده به کسانی است که می‌خواهند با هزینه‌ای کم صاحب گوشی‌های با‌کیفیت و خوش‌ساخت بشوند.

پرونده‌‌ی ویژه‌ی گلکسی A مدل ۲۰۱۷ در دیجی‌کالا مگ

‌‌

منبع متن: digikala