مانیتور «‌XL2730Z» شرکت «بنکیو» (BenQ) یکی از آن محصولاتی است که پر از امکانات ریز‌و‌درشت هستند و حرف زدن در مورد آن‌ها به ساعت‌ها وقت و صفحه‌ها کاغذ نیاز دارد. بنکیو XL2730Z یک مانیتور بزرگ ۲۷‌ اینچی است که رفرش‌ریت ۱۴۴‌هرتزی دارد و تمام انواع پورت‌های تصویری را در خود جای داده. ریموت کنترلی برای کنترل کردن مانیتور در اختیار دارید و می‌توانید آن را در هر زاویه و جهتی که می‌خواهید، تنظیم کنید. زیاد بودن جزئیات در این مانیتور باعث شد تصمیم بگیریم روال معمول‌مان را در نقد‌و‌بررسی محصول تغییر دهیم و برای هر ویژگی مهم، بخش جداگانه‌ای تنظیم کنیم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

جذابیت‌های موجود در طراحی بدنه مانیتور بنکیو XL2730Z

مانیتور مخصوص بازی بنکیو XL2730Z

پایه‌ای که مانیتور روی آن می‌ایستد، از هسته‌ی آهنی و روکش آلومینیومی ساخته شده‌است. در قسمت بالای این پایه که پهنای زیادی هم دارد، دستگیره‌ای در‌نظر گرفته شده تا بتوان مانیتور را به‌سادگی جابه‌جا کرد. بنکیو با قرار دادن این دستگیره در مانیتور، طوری با مانیتور رفتار کرده که گویی با اسپیکر همراه یا مثلا یک ضبط‌صوت سروکار داریم! این حرکت کمی غریب و البته غیرکاربردی است و کمتر پیش می‌آید که بخواهید مانیتورتان را جابه‌جا کنید. بنابراین این دستگیره آن‌قدرها شما را شگفت‌زده نمی‌کند.

مانیتور مخصوص بازی بنکیو XL2730Z

‌به این مورد می‌توان تکه‌ی پلاستیکی قرمزرنگی را که از بدنه‌ی مانیتور بیرون می‌زند هم اضافه کرد. هدف از تعبیه‌ی این تکه‌ی پلاستیکی این است که هدفون‌تان را رویش قرار دهید، همین! چنین اقداماتی ممکن است در ظاهر کوچک به نظر برسند و آن‌قدر مهم جلوه نکنند؛ اما همین اقدامات کوچک می‌توانند در دل مصرف‌کننده، علاقه‌ی بیشتری نسبت به محصول ایجاد کنند. حفره‌ی دایره‌ا‌ی قرمز رنگی که درون پایه‌‌ی مانیتور ایجاد شده تا کابل‌ها را از درون آن عبور دهید هم از همین دست اقدامات است.

پایه‌ی انعطاف‌پذیر

مانیتور مخصوص بازی بنکیو XL2730Z

یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت این مانیتور که شدیدا هم به چشم می‌آید، پایه‌ای است که XL2730Z روی آن سوار می‌شود. این پایه به قدری خوب طراحی شده که نمی‌توان عاشقش نشد. برای حرکت دادن مانیتور به هر سمتی که بخواهید یا هر زوایه‌ای که به نظرتان مناسب باشد، کافی است با دو دست مانیتور را بگیرید و آن چیزی را که در فکرتان است رویش پیاده کنید؛ واقعا همه‌چیز به همین سادگی است. مثلا می‌خواهید مانیتور را کمی بالاتر بیاورید؛ دست‌تان را زیر بدنه‌ می‌گذارید و آن‌ را کمی رو به بالا هُل می‌دهید. یا این که دوست دارید زاویه‌ی دید افقی‌تان را تنظیم کنید؛ دو طرف بدنه را می‌گیرید و به بالا یا پایین هُل می‌دهید. برای این کارها، نیازی به شُل‌و‌سفت کردن پیچ و مهره ندارید و خود پایه این کار را برای‌تان انجام خواهد داد. در قسمت کف پایه و در راستای محور افزایش ارتفاع مانیتور، شاخص‌های قرمزی تعبیه شده که ضمن ایجاد کنتراست با رنگ مشکی و افزایش جذابیت مانیتور، شما را از پوزیشن دلخواه‌تان مطلع می‌کنند. به‌این‌ترتیب در صورتی که شخص دیگری هم از مانیتور استفاده کرد، می‌توانید به سرعت آن را به پوزیشن دلخواه خودتان درآورید.

کنترل‌کننده‌ی S Switch Arc

مانیتور مخصوص بازی بنکیو XL2730Z بنکیو

همراه با مانیتور XL2730Z بنکیو، کنترل‌کننده‌ای ارائه می‌شود که یکی از امضاهای بنکیو است و تنها در مدل‌های گران‌قیمت این شرکت یافت می‌شود. این کنترل‌کننده دارای دکمه‌هایی است که در واقع میانبرهایی برای فراخوانی تنظیمات از پیش آماده (Preset) تصویری هستند. علاوه‌بر تنظیمات آماده، می‌توانید تنظیمات تصویری که خودتان به‌صورت دستی اعمال کرده‌اید و پروفایل‌های Custom خودتان را به کلیدهای S Switch Arc اختصاص دهید. کار دکمه‌ی اصلی قرارگرفته روی این کنترل‌کننده، این است که مانیتور را به سرعت به حالت Game Mode ببرد و آن را برای بازی کردن آماده کند؛ انتظاری غیر از این هم نمی‌توانستیم از یک مانیتور مخصوص بازی داشته‌باشیم.

رزولوشن تصویر QHD

در حالی که قریب به اتفاق مانیتورهای موجود در بازار از رزولوشن فول اچ‌دی (Full HD) استفاده می‌کنند، مانیتور XL2730Z رزلوشن QHD را به خدمت گرفته‌است. در این رزولوشن که تصویری ۳٫۶‌مگاپیکسلی ارائه می‌دهد، شاهد تصویری هستیم که ۷۷ درصد از یک تصویر ۲‌مگاپیکسلی (فول اچ‌دی) بزرگ‌تر است و می‌توان بخش بیشتری از محیط بازی را در آن دید. برای کسی که اهل بازی کردن است، هیچ چیز به اندازه‌ی جزئیات بصری و دنیای قابل مشاهده از بازی مهم نیست و این مانیتور، هر دو مورد را یک‌جا در اختیار بازی‌کننده قرار می‌دهد.

مانیتور مخصوص بازی بنکیو XL2730Z بنکیو

نرخ به‌روزرسانی تصویر (Refresh Rate)

تصویر مانیتورها دارای فاکتوری به نام Refresh Rate یا نرخ به‌روزرسانی صفحه است که هر‌چه بیشتر باشد، بهتر است. این فاکتور مشخص می‌کند در هر ثانیه، چند فریم تصویر برای شکل‌دادن تصویر متحرک از جلوی چشمان شما عبور می‌کند. هر‌چه میزان این نرخ بیشتر باشد، شما تصویر نرم‌تری را خواهید دید و احساس واقعی‌تری خواهید داشت. در مانیتورهای مخصوص بازی این نکته اهمیت دارد. به همین دلیل نرخ به‌روزرسانی از ۶۰ تا ۷۰ هرتز یا حتی تا ۱۴۴ هرتز افزایش پیدا می‌کند. نرخ به‌روزرسانی تصویر در XL2730Z بیشترین میزان در زمان ساخته‌شدن آن است و رقم بسیار زیاد ۱۴۴ هرتز را نشان می‌دهد. در ۱۴۴ هرتز، شما نرم‌ترین پخش تصویری را که قرار بوده به عمرتان ببینید خواهید دید.

مانیتور مخصوص بازی بنکیو XL2730Z بنکیو

سرعت پاسخ‌گویی

سرعت پاسخ‌گویی مانیتورها بر‌اساس واحد میلی‌ثانیه اندازه گرفته می‌شود. این فاکتور نشان می‌دهد که سرعت تغییر رنگ یک پیکسل از خاکستری به سفید و بازگشت دوباره‌ی آن به خاکستری چقدر است. در واقع سرعت پاسخ‌گویی و نرخ به‌روزرسانی تصویر با یکدیگر رابطه‌ی مستقیمی دارند و مشخص می‌کنند یک مانیتور چقدر سریع عمل می‌کند. در مدل XL2730Z بنکیو، سرعت پاسخ‌گویی به یک میلی‌ثانیه رسیده که برای یک مانیتور مخصوص بازی فوق‌العاده است. در مانیتوری با سرعت یک میلی‌ثانیه، هیچ اثری از Ghosting (محوی و تاری تصویر) دیده نمی‌شود و همه‌چیز در کمال شفافیت به نمایش درمی‌آید.

مانیتور مخصوص بازی بنکیو XL2730Z بنکیو

XL2730Z این سرعت خوب را مدیون پنل TN باکیفیتی است که در مانیتور به‌کار رفته‌است. در سمت مقابل، زاویه‌ی دید کم از اصلی‌ترین نقاط ضعف این پنل‌ها به‌شمار می‌رود. XL2730Z هم از این قاعده مستثنا نیست. زمانی که از زاویه‌های شدید بالا و پایین به نمایشگر نگاه کنید، تار شدن شدید تصویر، دور از ذهن نیست.

پارگی تصویر (Screen Tearing)

مانیتور مخصوص بازی بنکیو XL2730Z بنکیو

مانیتور XL2730Z دارای استاندارد Adaptive-Sync است که می‌تواند به کمک آن، از تمام کارت‌های گرافیکی مجهز به FreeSync شرکت AMD پشتیبانی کند. وقتی این قابلیت وجود داشته‌ باشد، مانیتور با همان سرعت فریم (Frame Rate) کارت گرافیک کار خواهد کرد. زمانی که بین این دو قطعه بیشترین هماهنگی ایجاد شود، همان زمانی است که کاربر تصویر بهتری را به چشم می‌بیند و بالطبع از بازی کردن بیشتر لذت می‌برد. در سمت مخالف هنگامی که این دو با هم هماهنگ نباشند، بین فریم‌های تصویر و جابه‌جایی آن‌ها اختلاف به‌وجود می‌آید و بخشی از فریم قبلی در فریم بعدی جا می‌ماند. این حالت علاوه‌بر به‌ هم زدن غنای تصویر، موجب آزار چشم هم می‌شود.

مانیتور مخصوص بازی بنکیو XL2730Z بنکیو

تطبیق‌پذیری نمایشگر

حالت‌های Display Mode و Smart Scaling که در این مانیتور به‌کار رفته‌اند، باعث می‌شوند شما بتوانید آن تصویری را که مدنظرتان است از مانیتور دریافت کنید و هر سایز تصویری را که در‌نظر دارید شبیه‌سازی کنید. با استفاده از Display Mode می‌توانید از بین ۸ سایز تصویر که ۱۷ تا ۲۴ اینچ تنوع دارند، یکی را انتخاب کنید. اگر این موارد شما را راضی نمی‌کنند، می‌توانید از قابلیت Smart Scaling استفاده کنید. قابلیت Smart Scaling اجازه می‌دهد تا محتوای در حال نمایش را به هر سایزی که می‌خواهید دربیاورید.

مانیتور مخصوص بازی بنکیو XL2730Z بنکیو

تصویری بهتر و دلچسب‌تر

تاریکی بیش از حد صحنه ممکن است حتی برای حرفه‌ای‌ترین کاربر‌ها هم دردسرساز شود. موتور هماهنگ‌ساز رنگ مشکی (Black eQualizer) که در مانیتور XL2730Z بنکیو استفاده شده، باعث می‌شود آن قسمت از تصاویر که حسابی تاریک هستند، کمی روشن‌تر به‌نظر برسند؛ بدون اینکه در میزان نور نقاط روشن تغییری ایجاد شود. به‌این‌ترتیب، می‌توانید در صحنه‌های تاریک دشمنان را به‌راحتی ببینید و به‌سرعت واکنش نشان دهید. کاهش نور آبی (Low Blue Light) قابلیت دیگری است که باعث می‌شود چشم در دراز مدت کمتر خسته شود و از قرمز‌شدن و جاری‌شدن اشک از چشم‌ها جلوگیری می‌کند. تمهیدات دیگری هم در XL2730Z اندیشیده شده تا پرش‌های تصویر به صفر برسد که ما از آنها صرف‌نظر می‌کنیم.

پورت‌های ورودی و خروجی

مانیتور مخصوص بازی بنکیو XL2730Z بنکیو

به جرات می‌توان گفت پورت تصویری وجود ندارد که شما نیاز داشته‌باشید و XL2730Z از آن بی‌بهره باشد. هر کدام از پورت‌های DSUB، DVI، HDMI و DisplayPort حداقل یک نماینده در این مانیتور دارند. از دو پورت HDMI موجود در مانیتور، یکی نسخه‌ی ۱٫۴ است و دیگری نسخه‌ی ۲٫۰؛ پورت DP آن هم نسخه‌ی ۱٫۲ است. این‌ها پورت‌هایی هستند که در پشت مانیتور تعبیه شده‌اند و برای دسترسی به آنها باید کمی به خودتان زحمت بدهید. در قسمت کناری مانیتور هم تعدادی پورت وجود دارد که نیاز به توضیح دارند. یک جک ورودی میکروفون و یک خروجی ۳٫۵‌میلی‌متری هدفون در این قسمت وجود دارند. خروجی هدفون تنها در صورت استفاده از پورت HDMI و DisplayPort قابل استفاده خواهد بود. جک ورودی میکروفون هم در واقع همان ورودی میکروفون مادربرد (یا کارت صدا) است که به‌وسیله‌ی یک کابل به پشت مانیتور وصل می‌شود و از پنل کناری در دسترس قرار می‌گیرد. ۲ پورت USB 3.0 که کاربردی مشابه هاب USB دارند، از دیگر امکانات ارتباطی مانیتور هستند.

تصمیم برای خرید

کسی تصمیم به خرید مانیتور XL2730Z بنکیو می‌گیرد که در درجه‌ی اول اهل بازی‌های رایانه‌ای باشد و بعد، بهترین جنس موجود در بازار را بخواهد. مشخصه‌ای نیست که یک کاربر از مانیتور آینده‌اش انتظار داشته‌باشد و XL2730Z در آن زمینه ناامیدش کند. فرکانس ۱۴۴‌هرتزی در کنار سرعت پاسخ‌گویی یک میلی‌ثانیه‌ای چیزی نیست که در هر مانیتوری بتوان سراغش را گرفت. این‌ها را به تصویری صاف و بدون پرش در سایز ۲۷ اینچ اضافه کنید و رزولوشن ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ را در‌نظر بگیرید تا متوجه شوید این مخلوق بنکیو چه هیولایی است.

Pros

  • رزولوشن تصویر ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰
  • زمان پاسخ‌گویی ۱ میلی‌ثانیه
  • قابلیت تنظیم ارتفاع در راستای محور عمودی
  • قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه (مشابه عقربه ساعت)

Cons

  • ندارد

منبع متن: digikala