حتی می‌توان گفت که آیپد ایر ۴ می‌تواند به عنوان کامپیوتر اصلی مورد استفاده‌ی دانشجویان و کاربران عادی قرار بگیرد. البته اگر استفاده‌ی این افراد از این دستگاه به مواردی مانند گشتن در اینترنت، خواندن کتاب و مقاله‌، تماشای فیلم و گشتن در شبکه‌های اجتماعی محدود باشد.

البته باید بگوییم که زمانی که بحث انجام کار‌هایی حرفه‌ای مطرح می‌شود همانند مدل‌های قبلی آیپد، آیپد ایر جدید هم نمی‌تواند که جای کامپیوتر اصلی کاربران را بگیرد و در این زمان کاربران مجبور هستند تا از یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر ویندوزی برای انجام کارهای خود استفاده کنند.

با توجه به این موضوع در این مقاله قصد داریم به علت‌هایی بپردازیم که باعث می‌شود نتوان آیپد ایر ۴ را به شکلی کامل جایگزین کامپیوتر کرد، پس با ما همراه شوید.

۱. تجربه‌ی گشتن در اینترنت با آیپد بعضی وقت‌ها خوشایند نیست

با توجه به اینکه مرورگر اینترنت به کار رفته در آیپد یعنی اپ سافاری می‌تواند سایت‌ها را در حالت دسکتاپ و همانند مرورگر‌های استفاده شده در کامپیوتر‌های دسکتاپ نمایش دهد، شما ممکن است که آیپد را به تبلت‌های اندرویدی ترجیح دهید.

رخ دادن این اتفاق باعث می‌شود که شما بتوانید با استفاده از آیپد کار‌های مربوط به محیط وب خود را همانند یک کامپیوتر دسکتاپ انجام دهید. البته باید بگوییم که اوضاع همیشه هم به این شکل نیست.

البته باید عنوان کرد که سافاری در باز کردن سایت‌های سنگین در حالت دسکتاپ، مانند سایت فیسبوک، این کار را بهتر از مرورگر‌های دیگر انجام می‌دهد. به عنوان نمونه مرورگر کروم در زمان باز کردن سایتی مانند فیسبوک در حالت دسکتاپ نمی‌تواند که این سایت را به‌درستی نمایش دهد و این مرورگر حتی گزینه‌ی نمایش این سایت به‌ صورت دائمی در حالت دسکتاپ را هم ندارد.

در نتیجه کاربران برای انجام این کار مجبور هستند تا در مرورگر کروم کار‌های خاصی را انجام دهند و گزینه‌های خاصی را هم فعال کنند که فراتر از کاری است که بسیاری از کاربران عادی قادر به انجام آن هستند.

آیپد ایر جدید

در نتیجه برای داشتن تجربه‌ی گشتن در اینترنت همانند استفاده از یک کامپیوتر، مرورگر سافاری تنها مرورگری است که باید از آن در آیپد استفاده کنید. البته با وجود اینکه بسیاری از سایت‌ها در حالت دسکتاپ بر روی این مرورگر به‌خوبی اجرا می‌شوند، اما ممکن است که بسیاری از CMS و خدمات دیگر وابسته به وب که به طور معمول توسط شرکتی که در آن مشغول به کار هستید ارائه می‌شوند، به‌درستی بر روی آیپد کار نکنند.

رخ دادن این اتفاق به این معنا است که اگر در زمان کار مجبور به ویرایش یک سایت، نوشتن و منتشر کردن مقاله و پیوستن به کنفرانس‌های کاری در محیط وب هستید که در برنامه‌های معروفی مانند Zoom یا اسکایپ انجام نمی‌شوند، در این حالت ممکن است که با مشکل‌هایی رو‌به‌رو شوید.

به عنوان نمونه شما ممکن است که برای حضور در یک جلسه‌ی مجازی و قبل از وارد شدن به آن با این عبارت رو‌به‌رو شوید «لطفا از کامپیوتر‌های دسکتاپ و در صورت امکان از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید تا بتوانید بدون مشکل در این جلسه حضور پیدا کنید.»

با توجه به این موضوع، در چنین موقعیت‌هایی نمی‌توانید که از یک آیپد استفاده کنید. در نتیجه می‌توانیم بگوییم که اگر کار شما به‌گونه‌ای است که وابسته به نرم‌افزار‌های مبتنی بر محیط وب است، به احتمال زیاد در زمان انجام کار‌هایتان با استفاده از آیپد زمان‌های بیشتری را با پیغام‌های اینچنینی مواجه خواهید شد که هر کدام به شما می‌گوید لطفا از تبلت استفاده نکنید.

  • چرا اپل در آیپد پرو ۱۱ اینچ از نمایشگر Mini-LED استفاده نکرد؟ 

۲. مرورگر سافاری تب‌ها را در پس زمینه بیش از حد به‌روز می‌کند

حتی ارزان‌ترین آیپد‌ها هم با وجود اینکه حافظه‌ی رم کمی را دارند اما تبلت‌های قدرتمندی محسوب می‌شوند و کاربران کمی هستند که درباره‌ی قدرت ناکافی یا سرعت کم این تبلت‌ها در زمان انجام کارهایی مانند کار کردن با اپ‌های مختلف یا رندر کردن ویدیو‌ها ابراز نارضایتی کنند.

شما می‌توانید با آیپد و استفاده از اپ سافاری ویدیویی را در یوتوب منتشر کنید و این تبلت در زمان انجام این کار به‌خوبی عمل می‌کند. اما اگر در زمان آپلود ویدیو با استفاده از این تبلت چهار یا پنج تب دیگر را هم باز کرده باشید، زمانی که بخواهید برای بررسی فرایند آپلود به تب یوتوب مراجعه کنید سافاری این تب را دوباره به‌روز می‌کند.

بدون شک رخ دادن این اتفاق به‌خصوص در زمانی که تنها چهار یا پنج تب را باز کرده‌اید، آزار دهنده است. بعد از رخ دادن این اتفاق دوباره مجبور خواهید بود تا YouTube Studio را باز کنید تا فرایند آپلود فیلم در یوتوب به پایان برسد.

آیپد ایر 4

رخ دادن این اتفاق و به‌روز شدن متوالی اپ‌های باز شده، بعضی وقت‌ها باعث خواهد شد که کار‌هایی که انجام داده‌اید، به عنوان نمونه اطلاعاتی که به ویدیو در حال آپلود شدن اضافه کرده‌اید، از بین برود و شما مجبور شوید که این کار‌ها را دوباره و از اول انجام دهید.

شما با رفتاری مشابه هم در زمان کار کردن با کامپیوتر‌های ارزان قیمت که به طور معمول حافظه‌ی رم کمی را دارند، مواجه خواهید شد. اما به نظر می‌رسد که حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی به کار رفته در آیپد ایر جدید هم برای انجام کارهایی که نیاز به باز کردین چندین اپ در مرورگر سافاری و در کنار یکدیگر را دارند آن‌طور که باید مناسب نیست.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که استفاده از حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی در تبلت‌های اندرویدی یا کامپیوتر‌ها یک نکته‌ی منفی محسوب می‌شود، اما برخورداری آیپد ایر جدید تنها از این مقدار حافظه‌ی رم به‌طور معمول شما را در هنگام کار کردن با این تبلت با مشکلی مواجه نخواهد کرد.

  • رشد فروش آیپد در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۱ ادامه داشته است 

۳. قابلیت‌های کم آیپد در زمان ویرایش فیلم

اگر شما یک یوتوبر حرفه‌ای باشید که برای ویرایش ویدیو‌های خود نیار به یک دستگاه خوب دارید، به احتمال زیاد در مقایسه با یک کامپیوتر ارزان‌ قیمت، کار کردن با یک آیپد ارزان قیمت شما را خوشحال‌تر خواهد کرد.

در واقع هم آیپد ارزان قیمت و هم آیپد ایر ۴ دستگاه‌های عالی برای ویرایش فیلم‌ و انجام‌ کار‌های پایه‌ای هستند. البته باید گفت که اگر شما با حافظه‌ی داخلی کم این تبلت‌ها در هنگام تهیه‌ی مدل‌های پایه مشکلی را نداشته باشید. اپل هنوز هم در مدل‌های پایه‌ی آیپد از حافظه‌های داخلی کمی استفاده می‌کند و مدل‌های با حافظه‌ی داخلی بیشتر این تبلت‌ها هم قیمت بالایی را دارند.

اپل برای ویرایش ویدیو در آیپد اپ رایگانی به نام iMovie را عرضه می‌کند که کاربران می‌توانند با استفاده از این اپ کارهای بسیار پایه‌ای را در زمان ویرایش ویدیو انجام دهند. به عنوان نمونه کاربران می‌توانند که با استفاده از این اپ ویدیو‌های خود را قطع کنند و در جاهای مورد نظر عنوان اضافه کنند.

آیپد ایر ۲۰۲۰

اما اگر اقدام به خرید اپ بسیار محبوب LumaFusion برای ویرایش فیلم‌های خود کنید، شما ابزارهای بیشتری را برای ویرایش ویدیو‌های خود در اختیار خواهید داشت. البته باید این نکته را هم یادآوری کنیم که ویرایش فیلم‌ها تنها محدود به انجام کارهایی مانند بریدن فیلم‌ها، اضافه کردن متن و عکس و انجام برخی تغییرات در رنگ‌ها نیست.

افراد حرفه‌ای فعال در این زمینه ترجیح می‌دهند که برای انجام کارهایی مانند ساخت انیمیشن‌های خاص برای فیلم‌های خود یا ساخت دیگر افکت‌های خاص از نرم‌افزاری مانند ادوبی افتر افکت استفاده کنند. در این صورت آیپد دارای اپی نیست که از نظر قابلیت‌هایش حتی نزدیک به این نرم‌افزار باشد.

همچنین می‌توان گفت که کاربران فعال در زمینه‌ی ساخت آهنگ هم با این مشکل‌ها در زمان ساخت آهنگ با آیپد مواجه خواهند شد. در واقع کاربران می‌توانند که با استفاده از این دستگاه آهنگ‌های ساده‌ای را تولید کنند، ولی در صورت استفاده از آیپد شما به یک Virtual Studio Technology در کلاس کاری کامپیوتر‌های دسکتاپ برای ساخت آهنگ‌های پیچیده دسترسی ندارید.

در نهایت می‌توان گفت که در زمان انجام هر دوی این کار‌ها شما می‌توانید که از آیپد استفاده کنید، اما بدون شک در زمان انجام این کار‌ها با آیپد با محدودیت‌های مواجه خواهید شد؛ محدودیت‌هایی که در زمان استفاده از کامپیوتر وجود ندارند.

اپل ابتدا آیپدی با دو پورت طراحی کرده بوده است! 

۴. شما نمی‌توانید با آیپد بازی بسازید

اگر شما فردی هستید که در زمینه‌ی توسعه‌ی بازی و حتی توسعه‌ی بازی برای دستگاه‌های اپل مانند آیپد فعالیت می‌کنید، باید بگوییم که برای انجام این کار به یک کامپیوتر احتیاج خواهید داشت. در واقع هیچ راهی نیست که بتوانید با استفاده از آیپد یکی بازی را توسعه دهید.

در حقیقت شما تنها می‌توانید که نرم‌افزار‌هایی مانند Unity یا Unreal Engine را بر روی کامپیوتر اجرا کنید و من فکر نمی‌کنم که در زمان کنونی تغییری در این موضوع رخ بدهد. همچنین با استفاده از کامپیوتر می‌توانید که کارهای خلاقانه‌‌تری را هم انجام دهید.

در واقع در هنگام استفاده از آیپد به این منظور شما تنها به انجام برخی کارهای بسیار ساده محدود شده‌اید. علت محدود شدن شما این است که آیپد با وجود داشتن قابلیت‌های فراوان هر چه که باشد یک دستگاه با سیستم عامل تلفن همراه است.

راهنمای خرید آیپد‌های سال ۲۰۲۰؛ مناسب‌ترین گزینه برای شما کدام است؟

نتیجه‌گیری

اگر شما قصد تهیه‌ی آیپد ایر ۴ به همراه لوازم جانبی مانند کیبورد و قلم اپل Pencil را دارید تا ببینید که می‌توانید برای کارهایتان از این وسیله استفاده کنید، می‌توانید که این کار را انجام دهید. در این مقاله قصد نداریم که با صحبت از برخی تجربه‌های رخ داده در زمان کار با آیپد ایر ۴ شما را از تصمیمتان دلسرد کنیم.

نگاهی به اطراف نشان می‌دهد که بسیاری از افراد حرفه‌ای در زمنیه‌ی کاریشان از آیپد استفاده می‌کنند و عاشق این دستگاه هم هستند. در واقع افراد زیادی وجود دارند که از آیپد برای انجام کارهایی مانند کشیدن طراح‌ها، انجام کار‌های مربوط به انیمیشن، مدل‌سازی سه بعدی، نوشتن کتاب و حتی ساخت آهنگ استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد که این دستگاه در زمان انجام این کار‌های به‌خوبی عمل می‌کند.

آیپد ایر

بدون شک قبل از انتخاب آیپد برای استفاده از این دستگاه برای انجام کار‌های حرفه‌ای، باید محدودیت‌های این دستگاه را در نظر داشته باشید و درباره‌ی آن‌ها فکر کنید. امیدواریم که این مقاله قبل از خرید آیپد به شما در مشخص کردن انتظارهای‌تان از این دستگاه کمک کرده باشد.

البته باید بگوییم که سیستم عامل iPadOS برای تبدیل شدن به یک سیستم عامل دسکتاپ و جایگزینی با آن تلاش‌های بسیار زیادی را انجام داده و تاکنون بهبودهای مختلفی را به‌خود دیده است. به عنوان نمونه اکنون دانلود کردن فایل‌ها از اینترنت به شکل ساده‌تری با آیپد انجام می‌شود و کاربران به شکل بهتری می‌توانند که فایل‌های خود را مدیریت کنند.

در نهایت می‌توانیم بگوییم که هنوز هم شواهدی وجود ندارند که نشان دهند اپل در تبدیل کردن iPadOS به سیستم عاملی کامل و فراتر از یک سیستم عامل موبایل، جدی باشد. البته باید گفت که ممکن است اپل ما را سورپرایز کند پس امیدواریم که در آینده رفته‌رفته بیشتر سیستم عامل MacOS و کمتر سیستم عامل iPadOS را در آیپد‌ها ببینیم.

  • آیپد در گذر زمان؛ وقتی اپل فضایی برای رقابت باقی نگذاشت 

منبع: Phone Arena

نوشته ۴ دلیل که آیپد ایر ۴ نمی‌تواند جایگزین کامپیوتر شود اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala