طی یکی دو سال گذشته، شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند در زمینه‌ی فناوری شارژ سریع پیشرفت چشمگیری داشتند و در حالی که هر بار تصور می‌کردیم این فناوری دیگر سریع‌تر و بهتر از قبل نخواهد شد اما بیشتر از قبل غافلگیر می‌شدیم تا جایی که اکنون شاهد انتشار خبرهایی پیرامون عرضه‌ی احتمالی شارژرهایی با سرعت ۲۰۰ وات نیز هستیم.

شیائومی را شاید بتوان گفت در بین تمام شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند که در زمینه‌ی تولید شارژرهای سریع هم فعالیت می‌کنند، بهترین است. این شرکت چینی که مصمم است جای هواوی را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در این زمینه که سال گذشته حتی با کنار زدن سامسونگ به بزرگ‌ترین فروشنده‌ی گوشی هم تبدیل شده بود تصاحب کند؛ مسیری که فوق‌العاده سخت است اما به نظر می‌رسد شیائومی اصلا هراسی در طی کردن آن نداشته باشد؛ این شرکت حتی پیش‌تر اپل را هم برای رسیدن به رتبه‌ی دوم برترین تولیدکننده‌ی گوشی در جهان از پیش رو برداشت.

  • شیائومی با کنار زدن اپل دومین تولیدکننده‌ی بزرگ موبایل جهان پس از سامسونگ شد

شیائومی طی این یکی دو سال از شارژرهای سریع زیادی رونمایی کرد اما سال گذشته شارژر ۱۲۰ واتی این شرکت که با می ۱۰ اولترا رونمایی شده بود توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد. بسیاری از کاربران بر این عقیده بودند که این شارژر در دراز مدت به باتری گوشی صدمه زده و از طول عمر مفید آن می‌کاهد. اما شیائومی مدعی شد بعد از ۸۰۰ بار چرخه‌ی کامل شارژ، تنها ۸ الی ۱۰ درصد از عمر باتری گوشی کاسته می‌شود که بسیار خوب ارزیابی می‌شد؛ یعنی اگر هر روز، گوشی را ۱ بار و آن هم از ۰ تا ۱۰۰ درصد با سرعت ۱۲۰ وات شارژ می‌کردید، بعد از ۲۶ ماه طول عمر باتری گوشی ۸ تا ۱۰ درصد کم می‌شد. هرچند در این بین مشکلاتی نظیر داغ شدن حین شارژ هم وجود داشت که باید با آن کنار می‌آمدیم.

اما هنوز کاربران نتوانسته بودند بین مزایا و معایب شارژر ۱۲۰ واتی به تعادل برسند که شرکت چینی دمویی را از شارژر ۲۰۰ واتی HyperCharge خود منتشر کرد. شارژری که می‌تواند ظرف مدت تنها ۸ دقیقه، یک گوشی با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را به صورت کامل (از ۰ تا ۱۰۰) شارژ کند. این شارژر اما هنوز رسما رونمایی و وارد بازار نشده اما به گزارش پایگاه خبری MyDrivers، ظاهرا تولید انبوه آن از ماه ژوئن سال آینده‌ی میلادی آغاز خواهد شد و باید احتمالا اواخر بهار یا اوایل تابستان را زمان عرضه‌ی رسمی آن به بازار بدانیم.

  • راهنمای خرید محصولات شیائومی؛ هر آنچه باید درباره‌ی شیائومی بدانید

خبر مربوط به این موضوع را وب‌سایت چینی MyDrivers به نقل از تعدادی بلاگر منتشر کرده است که خب نمی‌توانیم بگوییم به صورت صد درصدی به صحت آن اعتماد داریم اما با توجه به مشکلاتی که این شارژر برای طول عمر باتری ایجاد می‌کند، طبیعی است شیائومی اندکی در عرضه‌ی آن درنگ کرده و به بررسی بیشتر بپردازد.

اوایل امسال بود (ماه مه) که دمویی از شارژر ۲۰۰ واتی HyperCharge شیائومی روی یک نسخه‌ی سفارشی از گوشی شیائومی می ۱۱ پرو منتشر شد. این شارژر قدرتمند توانسته بود باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی این گوشی را ظرف مدت ۸ دقیقه به صورت سیمی و ۱۵ دقیقه به صورت بی‌سیم از ۰ تا ۱۰۰ شارژ کند. بعدها که نگرانی‌هایی از بابت کاهش طول عمر و احتمال داغ شدن بیش از حد گوشی حین شارژ مطرح شد، شیائومی ادعا کرد بعد از ۸۰۰ بار چرخه‌ی شارژ، ۸۰ درصد از طول عمر مفید باتری همچنان باقی می‌ماند.

این یعنی اگر گوشی با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی داشته باشید و با شارژر ۲۰۰ واتی جدید شیائومی آن را شارژ کنید، بعد از حدودا ۲ سال (یا بیشتر)، باید با ۲۰ درصد ظرفیت کمتر یا به عبارتی ساده‌تر، گویا با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی به کار خود ادامه دهید. نمی‌توان گفت این موضوع خیلی خوب است اما از طرفی با در نظر گرفتن مدت زمان مورد نیاز برای شارژ گوشی، می‌توان یک سری نقاط ضعف را هم نادیده گرفت.

شارژر 200 واتی HyperCharge شیائومی

با توجه به گزارش‌های متعددی که در این زمینه منتشر شده است، می‌توان گفت شارژر ۲۰۰ واتی HyperCharge شیائومی به احتمال بسیار فراوان به همراه پرچم‌دار قدرتمند شیائومی یعنی می ۱۲ اولترا رونمایی و راهی بازار خواهد شد. حال اینکه آیا گوشی نام‌برده دقیقا اینگونه نام‌گذاری می‌شود یا خیر، موضوعی است که از بابت آن اطلاع زیادی نداریم و باید منتظر ماند و دید چه خبرهای بیشتری در رابطه با آن منتشر می‌شود.

زمانی که شیائومی دمویی را از این فناوری منتشر کرده بود، هیچوقت اشاره نکرد گوشی‌های معمولی یا به صورت کلی محصولی قرار است با پشتیبانی از آن راهی بازار شود. تصور می‌شد این شارژر فقط یک طرح مفهومی باشد تا توانایی بالای شیائومی در تولید چنین شارژرهایی را به رخ بکشد و توجه زیادی را جلب کند و اگر هم قرار به عرضه‌ی رسمی آن باشد، چند سالی طول بکشد. اما اینطور که به نظر می‌رسد، خود شیائومی بیشتر از کاربران مشتاق رونمایی رسمی و عرضه‌ی این شارژر فوق‌العاده سریع به بازار است.

با این حال چه قصد تولید چنین شارژری جلب توجه بود چه عرضه‌ی رسمی به بازار، ظاهرا قرار است سال آینده شاهد تولید انبوه آن باشیم. بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود ببینیم تجربه‌ی شارژر یک گوشی پرچم‌دار با استفاده از شارژری با این سرعت چگونه است.

جالب است بدانید گوشی‌های هوشمندی که در حال حاضر در بازار وجود دارند با شارژرهایی که خود شرکت‌ها برایشان در نظر گرفته‌اند (چه پشتیبانی شده چه موجود درون جعبه)، ظرف مدت ۳۰ الی بیش از ۲ ساعت به طور کامل شارژ می‌شوند. همین سرعت حتی گاهی اوقات باعث داغ شدن گوشی یا کاهش طول عمر باتری می‌شود. حال باید دید شارژری که می‌تواند همین کار را در مدت ۸ الی ۱۵ دقیقه انجام دهد چه بلایی سر باتری خواهد آورد.

با این حال این فناوری بسیار شگفت‌انگیز است و امیدواریم شیائومی در طول این مدت زمان یک ساله که فرصت بهبود آن را دارد، با اعمال یک سری تغییرات بتواند از اثرات مخرب آن روی سلامت باتری بکاهد. در غیر این صورت زیاد جالب نخواهد بود کاربر بین یک دو راهی سخت گیر کند که یک طرف آن شارژ گوشی در مدت حدودا ۱۰ الی ۲۰ دقیقه اما کاهش طول عمر باتری باشد، طرف دیگر هم شارژ در مدت طولانی اما با حفظ عمر مفید باتری.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا کاهش ۲۰ درصدی از عمر مفید باتری صرفا به خاطر شارژ با سرعت بالاتر ارزش خرید شارژر ۲۰۰ واتی HyperCharge شیائومی را توجیه می‌کند؟

  • ۱۶۰ وات و فراتر؛ گوشی بعدی شما شاید ۱۰ دقیقه‌ای شارژ شود

منبع: GSMArena

نوشته شارژر ۲۰۰ واتی HyperCharge شیائومی احتمالا سال آینده به تولید انبوه می‌رسد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala