«نبوغ» (Ingenuity) در یازدهمین پرواز مریخی خود با ۱۳۰٫۹ ثانیه معلق بودن در جو رقیق سیاره‌ی سرخ، به منطقه‌ای تازه دست یافت. این بالگرد کوچک، در این مأموریت ۳۸۰ متر را پیمود و در نقطه‌ای فرود آمد که به آن کمک می‌کند تا برای مجموعه‌ای از پروازهای هدفمند بعدی آماده باشد. این پروازها برای کمک به مریخ‌نوردپشتکار که در جست‌وجوی نشانه‌های حیات باستانی میکروبی در مریخ است، درنظر گرفته شده است.

سایه‌ی بالگرد نبوغ در یازدهمین پرواز در مریخ

سایه‌ی بالگرد نبوغ در یازدهمین پرواز در مریخ از نگاه دوربین ناوبری
Credit:NASA/JPL-Caltech

بالگرد ۱٫۸ کیلوگرمی نبوغ ۱۸ فوریه (۱ اسفند) به همراه مریخ‌نورد «پشتکار» (Perseverance) در دهانه‌ی «جزرو» (Jezero» مریخ فرود آمد. شش هفته بعد این بالگرد دو ملخه از شکم کاوشگر بیرون آمد و روی سطح مریخ قرار گرفت تا مجموعه‌ای از پروازهای اولیه را در طول یک ماه آغاز کند.

نبوغ هر پنج پرواز اولیه را با موفقیت انجام داد و با تاریخ‌سازی خود باعث شد تا ناسا مأموریت را از از نمایش فناوری به فاز نمایش عملیات تمدید کند. در این فاز بالگرد نبوغ به عنوان یک راهنما برای مریخ‌نورد انجام وظیفه می‌کند تا راهگشای مأموریت‌های آینده به مریخ باشد.

هم‌اکنون نبوغ در مجموع ۱۱ پرواز را تجربه کرده است و به جز پرواز ششم که در آن کمی دچار چالش شد، همه‌ی مأموریت‌ها کاملا موفق بوده است. در یازدهمین پرواز که هنگام ظهر به وقت محلی مریخ انجام شد، نبوغ به سرعت حدود ۱۸ کیلومتر بر ساعت دست یافت.

مسیر یازدهمین پرواز بالگرد نبوغ در مریخ

مسیر و مسافت یازدهمین پرواز بالگرد نبوغ در مریخ
Credit:NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

اگرچه بالگرد در این پرواز عکس‌هایی هم از عوارض مریخ ثبت کرد که برای مسیریابی مریخ‌نورد پشتکار استفاده خواهد شد، اما هدف اصلی در مأموریت یازدهم رسیدن به محل فرود جدید بود که از آنجا می‌توان بررسی منطقه‌ی «سیتا جنوبی» (South Séítah) را آغاز کرد.

این ناحیه بخشی از منطقه‌ای عجیب از موج‌های شنی است که دسترسی به سطح ناهموار آن برای مریخ‌نورد دشوار است. به گفته‌ی تیم مأموریت، در این منطقه بالگرد حداقل یک پرواز شناسایی انجام خواهد داد و جای پای کاوشگرهای بشر را به این منطقه‌ی از مریخ که دسترسی به آن دشوار است، باز خواهد کرد.

در همین حال که بالگرد نبوغ پروازهای خود را در مریخ ادامه می‌دهد، کاوشگر پشتکار (استقامت) هم برای جمع‌آوری نمونه از سطح سیاره‌ی سرخ آماده می‌شود تا در نهایت در مأموریتی مشترک توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا به زمین آورده شوند.

عکس کاور: مسیر یازدهمین پرواز بالگرد نبوغ در مریخ

Credit: NASA/JPL-Caltech

منابع: Space, JPL

نوشته بالگرد نبوغ با یازدهمین پرواز در مریخ برای آغاز کاوش‌های هیجان‌انگیز خود آماده شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala