ابتدا به مشخصات اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ می‌پردازیم. کوالکام مشخصات سخت‌افزاری این تراشه را اعلام نکرده و فقط ویژگی‌ها و امکانات آن مطرح شده است. به همین خاطر در مورد سرعت هسته‌های پردازنده‌ی آن نمی‌توانیم صحبت کنیم. اما طبق اعلام این شرکت، اولین چیپست ۵ نانومتری برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی محسوب می‌شود. باید خاطرنشان کنیم نسل اول و دوم ۸cx از فناوری ساخت ۷ نانومتری بهره می‌برند.

اسنپدراگون 8cx نسل 3

کوالکام مدعی شده که اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ در زمینه‌ی عملکرد چندهسته‌ای ۸۵ درصد سرعت بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد و پردازنده‌ی گرافیکی آن هم با بهبود ۶۰ درصدی روبرو شده است. واحد پردازش عصبی آن هم در هر ثانیه بیش از ۲۹ تریلیون عملیات را انجام می‌دهد که حدود ۳ برابر نسل قبلی است.

گفتنی است مصرف انرژی این تراشه هم کاهش یافته و به همین خاطر می‌تواند در لپ‌تاپ‌های فاقد فن هم مورد استفاده قرار بگیرد. اگرچه نسل‌های قبلی هم چنین امکانی داشتند، ولی ظاهرا این تراشه‌ی جدید در صورت عدم بهره‌گیری از فن، از نظر عملکرد پایدار و بدون افت حرف بیشتری برای گفتن دارد. همچنین کوالکام به پتانسیل چند روزه شدن عمر باتری اشاره کرده که البته این موضوع تا حد زیادی به لپ‌تاپ‌های موردنظر بستگی دارد.

اسنپدراگون 8cx نسل 3

شرکت‌هایی که می‌خواهند از این چیپست برای لپ‌تاپ‌های خود استفاده کنند، در زمینه‌ی اینترنت ۵G می‌توانند از بین ۳ مودم X65، X55 و X62 دست به انتخاب بزنند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های این تراشه می‌توانیم به پشتیبانی از چند دوربین و حذف صدای محیط اشاره کنیم.

همانطور که گفتیم، اسنپدراگون ۷c پلاس نسل ۳ قرار است برای لپ‌تاپ‌های مقرون به صرفه مورد استفاده قرار بگیرد. این تراشه با استفاده از فناوری ساخت ۶ نانومتری تولید شده و پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی آن نسبت به نسل قبلی با افزایش سرعت ۶۰ و ۷۰ درصدی روبرو شده‌اند. واحد پردازش عصبی آن در هر ثانیه می‌تواند ۶.۵ تریلیون عملیات انجام دهد که نسبت به مدل قبلی افزایش قابل توجهی نداشته است. این تراشه به لطف استفاده از مودم X53 از اینترنت ۵G و وای‌فای ۶E پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون 7c پلاس نسل 3

طبق اعلام کوالکام، اولین لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر این دو تراشه در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۲ به دست کاربران می‌رسند.

منبع: GSM Arena

نوشته اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ اولین چیپست ۵ نانومتری برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی است اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala