سال ۲۰۲۲ برای گوشی‌های هوشمند سال سختی بود چرا که فروش آن‌ها مطابق انتظار شرکت‌ها پیش نرفت. اما سامسونگ و اپل به عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تولید گوشی هوشمند توانستند همچنان برتری خود را در مقایسه با سایر شرکت‌ها حفظ کنند و در صدر باقی بمانند. دلیل آن هم کاملا واضح و مشخص است؛ این دو شرکت گوشی‌هایی تولید می‌کنند که هم کیفیت بالایی دارند و هم از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. سامسونگ سال‌هاست که صدر را در اختیار دارد و اپل هم سال‌هاست که شانه به شانه‌ی این شرکت کره‌ای حرکت می‌کند. امسال هم ظاهرا قرار نیست سامسونگ صدر را از دست بدهد چون با گوشی‌های بسیار خوبی سال را آغاز کرده است. اگرچه گلکسی S23 اولترا هنوز رسما وارد بازار نشده اما با این حال با بررسی مشخصات آن روی کاغذ و مقایسه آن با آیفون ۱۴ پرو مکس به خوبی می‌توان متوجه شد که آیا سامسونگ می‌تواند امسال حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد یا خیر.

  • ۶ دلیل برای خریدن گلکسی S23 (و ۳ دلیل برای نخریدن)

مقایسه آیفون ۱۴ پرو مکس با گلکسی S23 اولترا

نام گوشی گلکسی S23 اولترا آیفون ۱۴ پرو مکس
ابعاد و وزن ۱۶۳٫۴ × ۷۸٫۱ × ۸٫۹ میلی‌متر – ۲۳۴ گرم ۱۶۰٫۷ × ۷۷٫۶ × ۷٫۹ – ۲۳۴ گرم
نمایشگر ۶٫۸ اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X با بیشینه‌ی روشنایی ۱۷۵۰ نیت – با رفرش‌ریت تطبیق‌پذیر ۱-۱۲۰ هرتز، وضوح ۱۴۴۰ × ۳۰۸۸ – گوریلا گلس ویکتوس ۲ – تراکم پیکسلی ۵۰۱ پیکسل بر هر اینچ – نسبت نمایشگر به بدنه ۸۹٫۵٪ ۶٫۷ اینچی از نوع LTPO Super Retina XDR OLED با بیشینه‌ی روشنایی ۲۰۰۰ نیت – با رفرش‌ریت تطبیق‌پذیر ۱-۱۲۰ هرتز، وضوح ۱۲۹۰ × ۲۷۹۶ – سرامیک شیلد – تراکم پیکسلی ۴۶۰ پیکسل بر هر اینچ – نسبت نمایشگر به بدنه ۸۸٫۳٪
پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ – ۴ نانومتری – یک هسته از نوع Cortex-X3 با فرکانس ۳٫۳۶، دو هسته از نوع Cortex-A715 با فرکانس ۲٫۸، دو هسته از نوع Cortex-A710 با فرکانس ۲٫۸ و سه هسته از نوع Cortex-A510 با فرکانس ۲ گیگاهرتز – پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۴۰ اپل A16 بایونیک (۴ نانومتری) – ۶ هسته‌ای با دو هسته از نوع Everest با فرکانس ۳٫۴۶ و چهار هسته از نوع Sawtooth با فرکانس ۲٫۰۲ گیگاهرتز – پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای
سیستم‌عامل، پشتیبانی نرم‌افزاری/امنیتی اندروید ۱۳ ۴/۵ سال iOS 16 با پشتیبانی ۵ ساله
رم و حافظه‌ی داخلی ۲۵۶/۸، ۲۵۶/۱۲، ۵۱۲/۱۲، ۱T/12 گیگابایت از نوع UFS 4.0 ۱۲۸/۶، ۲۵۶/۶، ۵۱۲/۶، ۱T/6 گیگابایت از نوع NVMe
دوربین‌های پنل پشتی ۲۰۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.7 و بهره‌مندی از لرزشگیر اپتیکال – فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با پوشش ۱۲۰ درجه‌ای – دو دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با امکان زوم ۳ و ۱۰ برابری اپتیکال – سنسور فوکوس خودکار لیزری ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و بهره‌مندی از لرزشگیر اپتیکال – فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با پوشش ۱۲۰ درجه‌ای – دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با امکان زوم ۳ برابری اپتیکال – سنسور مدت پرواز LiDAR
کیفیت فیلم‌برداری ۸K@24/30fps و ۴K@30/60fps و ۱۰۸۰p@30/60/240fps و ۷۲۰p@960fps ۴K@24/25/30/60fps و ۱۰۸۰p@25/30/60/120/240fps – دالبی ویژن HDR با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه، حالت ProRes، حالت سینماتیک با کیفیت ۴K@24/30fps
دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 با قابلیت فوکوس خودکار dual pixel ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 با قابلیت فوکوس خودکار
کیفیت فیلم‌برداری ۴K@30/60fps و ۱۰۸۰p@30fps ۴K@24/25/30/60fps و ۱۰۸۰p@25/30/60/120fps
باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت ۴۳۲۳ میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژر ۴۵ وات ۲۷ وات
قیمت ۱۲۰۰ دلار ۱۱۰۰ دلار

طراحی

آیفون 14 پرو

همانطور که مشاهده می‌کنید، گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس از لحاظ قابلیت و امکانات کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. شاید تنها چیزی که باعث می‌شود این دو اندکی به هم شبیه باشند، اندازه‌ی دوربین سلفی و پنل پشتی شیشه‌ای آن‌ها باشد. در غیر این صورت از طراحی گرفته تا قطعات داخلی این دو با یکدیگر فرق دارند.

برای مثال آیفون ۱۴ پرو مکس گوشی باریک‌تر و کوچک‌تری از گلکسی S22 اولتراست که البته این موضوع خیلی خود را نشان نمی‌دهد چون هر دو گوشی واقعاً بزرگ هستند. اما از لحاظ کیفیت ساخت، در آیفون از پنل پشتی شیشه‌ای و فریمی از جنس فولاد ضد زنگ استفاده شده در حالی که رقیب، به فریم آلومینیومی مجهز شده است. روی پنل پشتی آیفون یک ماژول مربعی شکل را شاهد هستیم که میزبان سه دوربین به علاوه‌ی یک سنسور LiDAR و فلش است در حالی که گلکسی S23 اولترا روی پنل پشتی خود هیچ ماژولی ندارد و چهار دوربین به علاوه‌ی یک فلش و سنسور فوکوس خودکار لیزری در گوشه‌ی سمت چپ پنل جا خوش کرده‌اند.

گلکسی S23 اولترا آیفون 14 پرو

هر دو گوشی استاندارد ضد آب و گرد و غبار IP68 دارند اما گلکسی S23 اولترا در عمق ۱٫۵ متری آب تا ۳۰ دقیقه از نفوذ آن به درون گوشی جلوگیری می‌کند و آیفون هم تا همین مدت در عمق ۶ متری آب از خود مقاومت نشان می‌دهد. هرچند از لحاظ کیفیت ساخت واقعاً هر دو محصول کم‌نظیر هستند. خصوصا اینکه سامسونگ برای محافظت از نمایشگر گوشی خود از شیشه‌ی گوریلا گلس ویکتوس ۲ استفاده کرده و اپل هم همچنان از همان سرامیک شیلد معروف خود بهره برده است.

نمایشگر گلکسی S23 اولترا در مقایسه آیفون ۱۴ پرو مکس

در بخش نمایشگر، از لحاظ بیشینه‌ی روشنایی آیفون برنده است چرا که روی کاغذ، ۲۵۰ نیت بیشتر روشنایی دارد (۲۰۰۰ در مقابل ۱۷۵۰). اما از لحاظ وضوح تصویر و همچنین تراکم پیکسلی، گلکسی S23 اولترا دست بالاتر را می‌گیرد. همچنین از لحاظ نسبت نمایشگر به بدنه که میزان حواشی را نشان می‌دهد، برتری برای گلکسی S23 اولتراست که ۸۹٫۵٪ پنل جلو متعلق به نمایشگر آن است در حالی که در آیفون ۱۴ پرو مکس این میزان به ۸۸٫۳٪ می‌رسد.

سخت‌افزار و نرم‌افزار

گلکسی S23 اولترا آیفون 14 پرو

از لحاظ سخت‌افزاری، هر دو گوشی در نوع خود بی‌نظیر هستند. آیفون ۱۴ پرو مکس از تراشه‌ی بسیار قدرتمند A16 بهره می‌برد که شش هسته‌ای است و از پس تمام کارهایی که از این گوشی انتظار دارید به سادگی هرچه تمام‌تر بر خواهد آمد. در طرف مقابل گلکسی S23 اولترا به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ مجهز شده که مثل رقیب ۴ نانومتری است اما از هشت هسته بهره می‌برد. نتایج تست‌های اولیه (جز گیک‌بنچ که قدرت پردازشی خام را می‌سنجد) نشان داده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ هم تراشه‌ی پایداری است و هم فوق‌العاده قدرتمند، به گونه‌ای که حتی از A16 هم عملکرد بهتری در دنیای واقعی دارد. اخیرا هم تستی از قدرت گرافیکی این دو گوشی منتشر شده که نشان می‌دهد در بنچمارک ۳DMark Wild Life Extreme، در تنظیمات بالا، گلکسی S23 عملکرد بهتری از آیفون ۱۴ پرو مکس دارد اما در تنظیمات پایین همین تست، نماینده‌ی اپل بهتر ظاهر شده است. به صورت کلی اینکه کدام گوشی از لحاظ سخت‌افزاری بهتر است را به هیچ عنوان نمی‌شود تا قبل از ورود رسمی سری گلکسی S23 به بازار مشخص کرد.

صرف نظر از نتیجه‌ی این مقایسه بین اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و A16، به نظر می‌رسد دیگر مشکل مصرف انرژی یا عدم پایداری و یا ضعف سخت‌افزاری گوشی‌های اندرویدی در مقابل آیفون‌ها حداقل برای گلکسی S23 اولترا صادق نباشد چرا که این گوشی خیلی راحت می‌تواند بهترین نماینده‌ی اپل را به چالش بکشد.

در بخش نرم‌افزار، اندروید و iOS هر دو به اندازه‌ی کافی به بلوغ رسیده‌اند اما باز هم همان حرف‌های همیشگی را می‌شود برای آن‌ها به کار برد. اندروید دست شما را برای شخصی‌سازی بیشتر باز می‌گرد، iOS هم فوق‌العاده بهینه و هماهنگ با سخت‌افزار است به گونه‌ای که در درازمدت کند نمی‌شود و عملکرد خوب خود را به بهترین شکل ممکن ادامه می‌دهد.

اما از لحاظ آپدیت نرم‌افزاری که اپل همیشه در این زمینه با اختلاف برتر بود، سامسونگ توانسته پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. این شرکت میزان آپدیت نرم‌افزاری گوشی‌هایش را از ۲ به ۳ و سپس از ۳ به ۴ سال افزایش داد و تا ۵ سال هم از آن‌ها به صورت امنیتی پشتیبانی می‌کند تا از حیث آپدیت نرم‌افزاری فقط ۱ سال از رقیب دیرینه‌ی خود عقب‌تر باشد که این موضوع با توجه به کیفیت بالای اندروید، خیلی هم مسأله‌ی مهمی نیست. لازم به ذکر است گلکسی S23 اولترا از رابط کاربری One UI 5.1 هم بهره می‌برد که پر از قابلیت‌های متنوع و جذاب است.

طول عمر باتری و سرعت شارژر

از آن جایی که گلکسی S23 اولترا هنوز رسما وارد بازار نشده، نمی‌دانیم عملکرد آن در نگهداری شارژ چگونه خواهد بود. اما آیفون ۱۴ پرو مکس با باتری ۴۳۲۳ میلی‌آمپر ساعتی، پردازنده‌ی ۴ نانومتری و سیستم‌عامل فوق‌العاده بهینه و کم‌مصرف خود توانسته در این بخش امتیاز فوق‌العاده‌ای را کسب کند. از آن جایی هم این گوشی به گونه‌ای طراحی شده که روی استفاده‌ی پس‌زمینه‌ی اپلیکیشن‌ها مدیریت بهتر و سفت و سخت‌تری دارد، به نظر می‌رسد گلکسی S23 اولترا در نهایت بتواند با این گوشی برابری کند؛ نه اینکه بهتر از آن ظاهر شود. هرچند هنوز نمی‌توان در این رابطه قطعی نظر داد.

از لحاظ سرعت شارژر هم آیفون ۱۴ پرو مکس نهایتا از سرعت ۲۷ وات پشتیبانی می‌کند اما گلکسی S23 اولترا از یک شارژر ۴۵ واتی بهره می‌برد. در تست‌ها، گلکسی S22 اولترا با شارژر ۴۵ واتی در مدت ۶۵ دقیقه شارژ شد اما آیفون ۱۴ پرو مکس برای شارژ شدن نیاز به تقریبا ۲ ساعت زمان دارد. از آن جایی که گلکسی S23 اولترا هم از باتری و شارژر مشابه S22 اولترا بهره می‌برد، نباید انتظار داشت مدت زمان شارژ شدن آن از ۶۵ دقیقه بیشتر باشد.

دوربین گلکسی S23 اولترا در مقایسه آیفون ۱۴ پرو مکس

گلکسی S23 اولترا آیفون 14 پرو

آیفون‌ها در بخش دوربین، خصوصا در بخش فیلم‌برداری بی‌نظیر هستند. اما گلسی S23 اولترا به لطف دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی جدید خود و همچنین دو دوربین تله‌فوتو با زوم ۳ و ۱۰ برابری حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد. در بخش زوم که از همین حالا هم می‌توان گفت آیفون ۱۴ پرو مکس حرفی برای گفتن نخواهد داشت اما مقایسه‌ی دوربین‌های اصلی این دو گوشی می‌تواند بسیار جذاب باشد. سامسونگ بیشتر روی عکاسی در نور شب تمرکز کرده و مدعی شده عملکرد گوشی‌های جدیدش ۲٫۴ برابر بهتر از قبل شده که اگر این ادعا درست باشد به نظر می‌رسد گلکسی S23 اولترا می‌تواند آیفون ۱۴ پرو مکس را به چالش بکشد.

اپل در بخش دوربین قابلیت‌های گوناگونی نظیر سینماتیک مود دارد که حالت و جلوه‌ی خاصی برای فیلم‌برداری ایجاد می‌کند. اما از آن طرف به لطف حالت Expert Raw، عکاسان حرفه‌ای می‌توانند با گلکسی S23 اولترا طبق سلیقه‌ی خود، با بالاترین پتانسیل و کیفیت عکاسی کنند. همچنین گلکسی S23 اولترا امکان ضبط ویدیوهای ۸K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را به کاربران می‌دهد در حالی که آیفون همچنان روی ۴K@30/60 باقی مانده است.

قابلیت‌های خاص؛ قلم در برابر جزیره‌ی پویا

اگر بخواهیم درباره‌ی قابلیت‌های خاص صحبت کنیم، در آیفون ۱۴ پرو مکس جزیره‌ی پویا و در گلکسی S23 اولترا هم قلم S-Pen نخستین چیزهایی هستند که به یادمان می‌آیند. اما بدیهی است قلم یک چیز ارزشمندتر و کاربردی‌تر از جزیره‌ی پویاست. البته جزیره‌ی پویا هم به نوبه‌ی خود قابلیت خلاقانه و زیبایی محسوب می‌شود اما نه به خوبی قلم که به شما در یادداشت برداری، در کنترل دوربین، تبدیل دست نوشته به متن ورد و… کمک می‌کند.

گلکسی S23 اولترا در مقایسه آیفون ۱۴ پرو مکس؛ نتیجه

مقایسه‌ی آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا فعلا فقط در حد یک نگاه اولیه می‌تواند صورت بگیرد چون هنوز گلکسی S23 اولترا رسما وارد بازار نشده است. اما با توجه به مشخصات روی کاغذ، به نظر می‌رسد سامسونگ توانسته بالاخره آن محصولی را که همه‌ی کاربران این شرکت منتظرش بودند تولید کند. نظر شما در این رابطه چیست؟ به نظر شما بین گلکسی S23 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس کدام یک برنده خواهد بود؟

  • وزارت صمت: واردات تجاری آیفون ۱۴ انجام نمی‌شود؛ رجیستری مسافری در ابهام

منبع: ZDNET

نوشته مقایسه گلکسی S23 اولترا با آیفون ۱۴ پرو مکس؛ کدام پرچم‌دار بهتر است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala