مینگ-چی کو، تحلیلگر مشهور محصولات اپل، در همین زمینه گزارشی منتشر کرده و در این گزارش برای تشریح وضعیت بازار واقعیت مجازی، داده‌های مهمی را ارائه داده است. در این گزارش آمده که سونی ظرفیت تولید PS VR2 برای سال ۲۰۲۳ را ۲۰ درصد کاهش داده است. از سوی دیگر آمار عرضه‌ی محصولات شرکت Pico که بزرگ‌ترین شرکت چینی فعال در صنعت واقعیت مجازی محسوب می‌شود، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۰ درصد پایین‌تر از انتظار بوده است.

این یعنی با وجود اینکه سونی انتظارات زیادی بابت محبوبیت هدست PS VR2 داشته، ولی این محصول هم نتوانسته توجهات زیادی را جلب کند و در این میان باید به پایین بودن آمار فروش هدست Meta Quest Pro هم اشاره کنیم. به طور کلی بر اساس شواهد موجود، کاربران نسبت به هدست‌های واقعیت‌ مجازی رده‌بالا و گران‌قیمت استقبال زیادی نشان نمی‌دهند. به عنوان مثال شرکت متا فقط ۴ ماه پس از عرضه‌ی Quest Pro، قیمت آن را از ۱۵۰۰ دلار به ۱۰۰۰ دلار کاهش داده که این اصلا نشانه‌ی خوبی برای این شرکت نیست. از سوی دیگر گفته می‌شود اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل با قیمت حدود ۳۰۰۰ دلار راهی بازار می‌شود و اگرچه این شرکت طرفداران پروپاقرص زیادی دارد، ولی احتمالا برای فروش این هدست با چالش‌های زیادی روبرو خواهد شد.

اپل واقعیت مجازی

بخشی از این قیمت بسیار بالا، به امکانات گسترده‌ی این محصول اپل برمی‌گردد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این هدست از سنسورهای پیشرفته برای ردیابی حرکات دست بهره می‌برد تا کاربران دیگر نیازی به استفاده از کنترلر نداشته باشند. همچنین تامین انرژی آن از طرف باتری اکسترنال صورت می‌گیرد که با رویکرد همیشگی اپل برای طراحی مینیمال محصولات خود سازگار نیست. البته برخی بر این باور هستند که اپل با تعیین قیمت بسیار بالا برای این محصول، فقط گروه محدودی از کاربران را هدف گرفته و قرار نیست برای همان کاربران هدف موردنظر هدست PSVR 2 ارائه شود.

باید خاطرنشان کنیم متا طی چند سال گذشته بودجه‌ی هنگفتی را برای آماده‌سازی اکوسیستم هدست‌های واقعیت مجازی خود هزینه کرده و با وجود تمام این هزینه‌ها، هنوز به موفقیت گسترده‌ای دست پیدا نکرده است. بنابراین باید ببینیم آیا اپل می‌تواند به سرعت یک اکوسیستم مناسب برای این هدست فراهم کند یا نه. برخی افشاگران اعلام کرده‌اند که کارکنان اپل هم نسبت به موفقیت هدست اپل امیدوار نیستند. اما به احتمال زیاد در رویداد WWDC 2023 در تاریخ ۱۵ خرداد شاهد رونمایی از این محصول خواهیم بود و باید ببینیم اپل چه برنامه‌هایی برای افزایش فروش این محصول در سر دارد.

منبع: The Verge

نوشته اپل احتمالا در بدترین زمان ممکن وارد بازار واقعیت مجازی می‌شود اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala