اینطور که به نظر می‌رسد، سامسونگ خیلی رابطه‌ی خوبی با پرچم‌داران اقتصادی خود نداشته است. این در حالی است که این گوشی‌ها توانسته‌اند به خاطر مشخصات فنی خوب و امکانات متنوع در کنار قیمت پایین، نظر مثبت بسیاری از کاربران را به خود جلب کنند. برای مثال از سری گلکسی S10 و نوت ۱۰ به بعد بود که این شرکت کره‌ای تصمیم گرفت برای پرچم‌داران خود یک مدل اقتصادی هم تولید کند. اینطور شد که گلکسی S10 لایت و نوت ۱۰ لایت و بعد از آن‌ها گلکسی S20 فن ادیشن راهی بازار شدند.

  • تست سرعت گلکسی S23 اولترا در برابر آیفون ۱۴ پرو مکس را ببینید

آیا گلکسی S23 فن ادیشن واقعاً به بازار عرضه خواهد شد؟

اما گلکسی S21 فن ادیشن در همان سالی که انتظار می‌رفت به بازار عرضه نشد؛ سامسونگ قرار بود این گوشی را در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند اما این اتفاق رخ نداد تا اوایل سال ۲۰۲۲، گلکسی S21 فن ادیشن را شاهد باشیم. حالا که سال ۲۰۲۳ شده، خبری از گلکسی S22 فن ادیشن نیست و به نظر می‌رسد سامسونگ این گوشی را از برنامه‌ی تولید حذف و قرار است مدل S23 فن ادیشن را جایگزین آن کند.

اگر شایعات حقیقت داشته باشند، گلکسی S23 فن ادیشن باید جانشین گلکسی A74 شود. گلکسی A74 قرار بود به عنوان قدرتمندترین میان‌رده از سری گلکسی A به بازار عرضه شود که این اتفاق رخ نداد و فقط A54 و A34 تاکنون معرفی شده‌اند. بنابراین این احتمال که گوشی مورد انتظار سامسونگ قرار است جانشین آن شود تا یک فاصله‌ی معنادار بین سری A و فن ادیشن وجود داشته باشد خیلی هم بی‌راه نیست.

گلکسی S23 فن ادیشن

البته سال گذشته هم این احتمالات برای S22 فن ادیشن مطرح می‌شد اما در نهایت شاهد این گوشی نبودیم. هرچند عرضه‌ی A73 با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۷۸ و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی هم شاید در حذف S22 فن ادیشن بی‌تأثیر نبود. در رابطه S23 فن ادیشن اما دو گمانه‌زنی وجود دارد. نخست اینکه این رونالد کوانت، یکی از مطرح‌ترین افشاگران حوزه‌ی فناوری در ماه مارس در توییتر مدعی شد گلکسی S23 فن ادیشن امسال عرضه نخواهد شد. اما در همان حوالی یک افشاگر کره‌ای نه چندان شناخته شده ادعا کرد سامسونگ در حال کار روی این گوشی است و قصد دارد در سه ماه چهارم امسال آن را عرضه کند. یعنی در بازه‌ی اکتبر تا دسامبر سال ۲۰۲۳، زمانی که سامسونگ هیچ برنامه‌ی خاصی هم برای عرضه‌ی گوشی ندارد. وب‌سایت‌های SamMobile و Maeil کره‌ی جنوبی هم به برنامه‌ی سامسونگ برای عرضه‌ی این گوشی در سال ۲۰۲۳ اشاره کرده‌اند.

بنابراین به نظر می‌رسد گلکسی S23 فن ادیشن راهی بازار خواهد شد و باید فقط منتظر سامسونگ بمانیم تا این موضوع را تأیید یا تکذیب کند. با در نظر گرفتن اینکه این گوشی واقعاً راهی بازار خواهد شد، در این مطلب تصمیم گرفتیم به بررسی تمام خبرها و شایعاتی بپردازیم که پیرامون مشخصات فنی این گوشی وجود دارند تا ببینیم باید انتظار چه محصولی را از سوی سامسونگ داشته باشیم.


زمان رونمایی و عرضه‌ی گلکسی S23 فن ادیشن

اگر بخواهیم تاریخ رونمایی و عرضه‌ی گلکسی S23 را پیش‌بینی کنیم باید نگاهی به دو نسل قبل داشته باشیم. گلکسی S20 فن ادیشن در ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۲۰ (۲ مهر ۱۳۹۹) روانه‌ی بازار شد در حالی که گلکسی S21 فن ادیشن در ۱۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۲ (۲۱ دی ۱۴۰۰) در دسترس قرار گرفت. در واقع باید بگوییم با نگاهی به این تاریخ‌ها، اصلا نمی‌توان یک الگوی خاص را به دست آورد که بتوان تاریخ عرضه‌ی S23 فن ادیشن را پیش‌بینی کرد. در نتیجه باید همان سه ماه چهارم سال را که Semimobile به آن اشاره کرده به عنوان تاریخ عرضه‌ی این گوشی در نظر داشت.

البته یک وب‌سایت کره‌ای با نام Hankooki هم مدعی شده بود سامسونگ شاید در ماه آگوست یا سپتامبر، S23 فن ادیشن را راهی بازار کند. همانطور که می‌بینید، احتمالات زیادی پیرامون زمان عرضه‌ی دقیق این محصول وجود دارد اما آنچه که با قطعیت می‌توانیم بگوییم این است که نماینده‌ی مورد انتظار سامسونگ در شش ماه دوم سال راهی بازار خواهد شد.

طراحی گلکسی S23 فن ادیشن

گلکسی S23 فن ادیشن

از لحاظ طراحی، گلکسی S20 فن ادیشن شباهت زیادی به سری S20 و گلکسی S21 فن ادیشن هم شباهت زیادی به سری S21 داشت. نسل نخست با یک ماژول مشکی رنگ و سه دوربین و یک فلش درون آن و نسل دوم هم با ماژولی به ظاهر ادغام شده با بدنه و میزبان سه دوربین راهی بازار شدند. گلکسی S23 فن ادیشن هم به احتمال بسیار فراوان شبیه به سری S23 و البته گوشی‌های جدید سامسونگ از سری گلکسی A خواهد بود. این یعنی سه دوربین روی پنل پشتی آن به صورت مجزا و عمودی در کنار هم قرار خواهند گرفت بدون اینکه ماژول خاصی برایشان در نظر گرفته شده باشد. در واقع باید همان گلکسی S22 فن ادیشن را بدون ماژول دوربین در ذهن خود به عنوان تصویری از گلکسی S23 فن ادیشن تصور کنیم.

از لحاظ نمای جلو هم تفاوت خاصی بین این گوشی و تمام گوشی‌های دیگر از سری فن ادیشن وجود نخواهد داشت؛ این یعنی حفره‌ی کوچکی در بالاترین قسمت نمایشگر به عنوان دوربین سلفی و نمایشگری با حواشی کم در اطراف و بالا و اندکی بیشتر در پایین.

مشخصات فنی گلکسی S23 فن ادیشن

هر سال سری فن ادیشن با پردازنده‌ای راهی بازار شد که پرچم‌داران آن سری از آن بهره می‌بردند. گلکسی S20 در مدل ۵G با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ و در مدل ۴G با پردازنده‌ی اگزینوس ۹۹۰ راهی بازار شد و گلکسی S21 فن ادیشن هم با اسنپدراگون ۸۸۸ یا اگزینوس ۲۱۰۰ که هر دو سری از پردازنده‌ها در پرچم‌داران سری S20 و S21 هم ایفای نقش کرده بودند. اگر گلکسی S23 فن ادیشن طبق همین الگو پیش برود باید از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ برای گلکسی به عنوان قلب تپنده بهره ببرد که پردازنده‌ی فوق‌العاده قدرتمندی است.

یکی از افشاگران حوزه‌ی فناوری با نام Connor معتقد است این گوشی به جای پردازنده‌ای مثل اسنپدراگون ۸ نسل ۲، به اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ مجهز خواهد شد که البته آن هم پردازنده‌‌ی بسیار قابلی است و به عنوان قلب تپنده در بسیاری از گوشی‌های قدرتمند بازار نظیر گلکسی زد فولد ۴ و زد فلیپ ۴ ایفای نقش می‌کند و عملکرد بسیار خوبی هم دارد. اگرچه چه از لحاظ مصرف انرژی و چه عملکرد پردازشی، این پردازنده حرف ندارد اما باز هم شاید طرفداران سامسونگ آن را یک بازگشت به عقب در مقایسه با سایر فن ادیشن‌ها در نظر بگیرند.

GALAXY S23 SERIES

یکی از دلایل اصلی فروش بالای سری فن ادیشن، بهره‌مندی از پردازنده‌ی پرچم‌دارهای همان سال اما با قیمتی به مراتب کمتر بوده است. اگر سامسونگ تصمیم بگیرد قدرت پردازشی S23 فن ادیشن را اندکی در مقایسه با پرچم‌دارهای این سری کاهش دهد، شاید رغبت آن‌ها برای خرید این گوشی کاهش پیدا کند. همان منبع خبری کره‌ای که پیش‌بینی کرده بود گلکسی S23 فن ادیشن در سه ماه چهارم سال جاری عرضه خواهد شد ادعا کرده سامسونگ در این محصول از اسنپدراگون ۸ نسل ۱ به عنوان قلب تپنده استفاده خواهد کرد؛ پردازنده‌ای که به لطف سامسونگ از لحاظ مصرف انرژی فوق‌العاده ضعیف است و عملکرد بسیار ناپایداری دارد. اگر این اتفاق رخ دهد، احتمال دارد این گوشی به سرنوشت محصولاتی دچار شود که به اگزینوس ۹۹۰ مجهز شده و بسیاری از کاربران را به خاطر داغی بیش از حد و مشکلات فراوان عاصی کرده بودند.

وب‌سایت‌های دیگری نظیر SamMobile و Maeil هم مدعی شدند سامسونگ این گوشی را با اگزینوس ۲۲۰۰ راهی بازار خواهد کرد؛ پردازنده‌ای که در مدل‌های عرضه شده به اروپای S22 به عنوان قلب تپنده ایفای نقش می‌کند و آن هم عملکرد بسیار بدی از لحاظ پایداری دارد. هرچند وب‌سایت Maeil مدعی شده سامسونگ اگزینوس ۲۲۰۰ جدید را با بهبود فناوری ساخت طراحی کرده و دیگر خبری از آن مشکلات پردازشی و پایداری نخواهد بود.

گلکسی S23 فن ادیشن از لحاظ قدرت پردازشی خام، گوشی قدرتمندی خواهد بود. حال اگر این پردازنده اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ یا ۸ نسل ۲ باشد، دیگر نیازی به نگرانی نخواهد بود اما اگر ۸ نسل ۱ یا اگزینوس ۲۲۰۰ باشد، از لحاظ پایداری با مشکل مواجه خواهد بود.

سایر مشخصات گلکسی S23 فن ادیشن

در رابطه با سایر مشخصات فنی گلکسی S23 فن ادیشن خبرهای خوبی وجود دارد. از جمله این موارد می‌توان به نمایشگری با وضوح تصویر +FHD و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز اشاره کرد که با پنلی از جنس AMOLED، بیشترین لذت را در تماشای محتوای بصری برای کاربران به ارمغان خواهد آورد. همچنین گفته می‌شود دوربین اصلی این گوشی از ۱۲ به ۵۰ مگاپیکسل ارتقا خواهد داشت. از لحاظ ترکیب حافظه‌ی رم و حافظه‌ی داخلی هم به احتمال فراوان باید انتظار ترکیب ۸/۱۲۸ و ۸/۲۵۶ گیگابایت را داشته باشیم. لازم به ذکر است گفته می‌شود به عنوان منبع تغذیه، همچنان یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در این گوشی ایفای نقش خواهد کرد که در دو نسل قبل هم شاهد استفاده از آن در سری فن ادیشن بوده‌ایم. شارژر این گوشی هم به احتمال زیاد همچنان ۲۵ واتی خواهد بود در حالی که آداپتور آن درون جعبه قرار نخواهد داشت.

علاوه بر این‌ها، قطعا گلکسی S23 فن ادیشن در صورت عرضه در سال ۲۰۲۳ به اندروید ۱۳ و رابط One UI 5.1 مجهز خواهد شد و به مدت چهار سال هم آپدیت نرم‌افزاری دریافت خواهد کرد. این یعنی این گوشی با دریافت اندروید ۱۷ به کار خود پایان خواهد داد. البته یک سال پس از دریافت آخرین آپدیت نرم‌افزاری، از لحاظ امنیتی هم آپدیت خواهد شد.

قیمت‌ گلکسی S23 فن ادیشن

GALAXY S23

سامسونگ به احتمال بسیار زیاد گلکسی S23 فن ادیشن را با قیمتی کمتر از گلکسی S23 راهی بازار خواهد کرد. طبق شایعات موجود، این گوشی به احتمال زیاد ۲۰ الی ۳۰٪ باید ارزان‌تر از مدل ۲۵۶ گیگابایتی S23 باشد که ۸۰۰ دلار قیمت دارد. این یعنی قیمت S23 فن ادیشن در مدل پایه باید چیزی بین ۵۶۰ تا ۶۴۰ دلار باشد. این در حالی است که قیمت گلکسی S20 و S21 فن ادیشن در مدل پایه ۷۰۰ دلار بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌های وب‌سایت SisaJournal خیلی هم منطقی نیست. در بهترین حالت، این گوشی باید همان ۷۰۰ دلار قیمت‌گذاری شود. حال باید دید تصمیم سامسونگ در این رابطه چیست.

  • گوشی‌های سری گلکسی S23 پرفروش‌تر از نسل قبلی هستند

چه انتظاری از گلکسی S23 فن ادیشن داریم؟

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ یا بهتر

انتظاری که از سامسونگ داریم این است که گلکسی S23 فن ادیشن را حداقل به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ مجهز کند. پردازنده‌ای که برخلاف مدل استاندارد خود توسط شرکت TSMC و با فناوری پیشرفته‌تری ساخته شده و در نتیجه هم کیفیت پردازشی بیشتری دارد و هم به شکل قابل توجهی بهینه‌تر و کم‌مصرف‌تر است و پایداری بیشتری در انجام کارهای سنگین دارد.

بهبود کیفیت دوربین‌

فن ادیشن جدید سامسونگ به یک ارتقای جدی در بخش دوربین نیاز دارد. گلکسی S20 فن ادیشن در این زمینه گوشی خوبی بود اما S21 کاملا مشابه با آن راهی بازار شد و اگر نیاز به تغییر باشد، باید در S23 فن ادیشن شاهد آن باشیم. انتظار می‌رود حداقل دوربین اصلی این گوشی کیفیتی مشابه سری S23 را به نمایش بگذارد چون بعید است دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و تله‌فوتوی ۸ مگاپیکسلی تغییر محسوسی از لحاظ کیفیت داشته باشند.

حافظه‌ی رم بیشتر

سری گلکسی S2X فن ادیشن همیشه در بیشترین حالت با ۸ گیگابایت و در کمترین حالت با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم راهی بازار شده‌اند. انتظار می‌رود سامسونگ امسال ضمن ثابت نگه داشتن قیمت روی همان ۷۰۰ دلار، ظرفیت رم پایه را به ۸ گیگابایت ارتقا دهد. اینکه انتظار داشته باشیم ظرفیت رم به ۱۲ گیگابایت برسد بعید است چون حتی پرچم‌داران این شرکت هم چنین مشخصه‌ای ندارند و برخلاف سایر شرکت‌ها، سامسونگ علاقه‌ای به تجهیز میان‌رده‌ها و پرچم‌داران اقتصادی خود به چنین میزان حافظه‌ی رم ندارد.

حافظه‌ی داخلی با فناوری UFS 4.0

اگرچه سامسونگ برای گوشی‌هایی با حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی از همان فناوری UFS 3.1 استفاده می‌کند اما انتظار می‌رود مدل ۲۵۶ گیگابایتی S23 فن ادیشن حداقل از فناوری UFS 4.0 بهره ببرد که فوق‌العاده پرسرعت‌تر و بهتر از فناوری UFS 3.1 است. اگرچه فناوری قدیمی هم بسیار سرعت بالایی دارد و حتی پس از گذشت چند سال هم کند نمی‌شود اما وقتی می‌دانیم می‌توانیم طی همان سال‌های استفاده از گوشی، بالاترین سرعت و کیفیت را از لحاظ حافظه‌ی داخلی داشته باشیم، چرا باید از آن بهره نبریم؟

باتری با ظرفیت بیشتر

یکی دیگر از انتظاراتی که از سامسونگ داریم این است که طول عمر باتری گلکسی S23 فن ادیشن را افزایش دهد. دو نسل است که همچنان یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در این گوشی‌های تقریبا ۶٫۵ اینچی ایفای نقش می‌کند که برای یک گوشی با قیمت حداقل ۷۰۰ دلار اصلا مناسب نیست. سامسونگ برای گوشی‌های میان‌رده‌ای نظیر A54 و A34 از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده اما گلکسی‌های فن ادیشن همچنان همان باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را دارند و این در حالی است که می‌دانیم شارژر هم از درون جعبه‌ی آن‌ها حذف شده است.


گلکسی S23 فن ادیشن؛ سخن پایانی

قیمت‌ گلکسی S23 فن ادیشن

گلکسی S23 فن ادیشن قطعا می‌تواند با در پیش گرفتن یک سری سیاست‌های درست از سوی سامسونگ به یک گوشی فوق‌العاده محبوب در نزد کاربران تبدیل شود. البته در درجه‌ی نخست باید دید آیا این شرکت کره‌ای قصد عرضه‌ی گوشی یادشده به بازار را دارد یا خیر. اگر سامسونگ بخواهد این گوشی را عرضه کند، انتظار می‌رود در آن از پردازنده‌ی جدید، دوربین اصلی بهتر و طراحی مشابه سری S23 استفاده کند. اگر یکی از این ارتقاها رخ ندهد، احتمال اینکه کاربران تمایل خود را به خرید این گوشی از دست بدهند زیاد است. با این حال شما چه فکری می‌کنید؟ به نظر شما گلکسی S23 فن ادیشن باید در چه بخش‌هایی ارتقا داشته باشد؟

loading...
گلکسی S23 فن ادیشن باید در چه بخش‌هایی ارتقا داشته باشد؟
  • ویدیوی تست باتری گلکسی S23 اولترا در مقابل آیفون ۱۴ پرو مکس

منبع: Android Authority

نوشته هرآنچه درباره‌ی گلکسی S23 فن ادیشن می‌دانیم اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala