نوردهی طولانی یا Long Exposure به حالتی گفته می‌شود که در آن شاتر دوربین برای مدت زمان طولانی‌تری باز است که این موضوع سبب می‌شود اگر سوژه‌ای در حال حرکت است، تار ثبت شود. اگر یک فرد به صورت خیلی حرفه‌ای از این قابلیت استفاده کند، نتیجه‌ی آن خلق اثری فوق‌العاده جذاب و هنری خواهد بود که می‌تواند توجه هر بیننده را به خود جلب کند.

  • راهنمای جامع استفاده از اپلیکیشن Measure آیفون‌ (اندازه‌گیری دقیق)

نوردهی طولانی چیست؟

به صورت عادی، دوربینی که قادر است چنین کاری انجام داد باید از همه بزرگ‌تر باشد. برای مثال دوربین‌های بدون آیینه در این زمینه فوق‌العاده عمل می‌کنند چرا که شما کنترل کاملی روی سنسور آن‌ها دارید اما حتی بهترین گوشی‌های هوشمند هم این اجازه را به صورت کامل به شما نمی‌دهند تا سنسور را کنترل کنید. در نتیجه نمی‌توانید آنطور که می‌خواهید روی سرعت شاتر دوربین گوشی خود تغییر خاصی را اعمال کنید.

اما به لطف قابلیت نوردهی طولانی در گوشی‌های اپل، دیگر نیازی نیست از بابت عدم توانایی در تغییر سرعت شاتر نگران باشید. این قابلیت در گوشی‌های آیفون سرعت شاتر را کاهش نمی‌دهد، بلکه طبق گفته‌های اپل، یک حالت تاری را روی تصویر ایجاد می‌کند که در دوربین‌های DSLR می‌توانید به شکل حرفه‌ای‌تری این کار را انجام دهید. البته در تست‌های مختلفی که روی گوشی‌های آیفون صورت گرفته مشخص شده که اگر کسی کاربلد باشد و بداند چطور باید عکاسی کرد، می‌تواند با همان آیفون هم در شرایط محیطی مناسب، تصویر فوق‌العاده جذابی را به ثبت برساند.

ثبت تصویری با نوردهی بالا در آیفون کار راحتی نیست اما قبل از اینکه بتوانید به آن مسلط شوید باید چند باری آن را امتحان کنید. اگر به این کار علاقه‌مند هستید، در ادامه همراه ما باشید تا شما را با نحوه‌ی ثبت تصویر با نوردهی طولانی در آیفون آشنا کنیم. توجه داشته باشید قبل از شروع به کار، حتما چک کنید گوشی‌تان به جدیدترین نسخه‌ی نرم‌افزاری آپدیت باشد.

  • چرا باید اپل را دوست داشته باشیم و چرا باید از آن بیزار باشیم؟

آموزش عکاسی از رد یا دنباله نور با آیفون


۱. اپلیکیشن دوربین را باز کرده و روی گزینه‌ی Live Photos symbol کلیک کنید تا قابلیت Live Photos فعال شود. این قابلیت اگر غیرفعال باشد یک خط روی آن کشیده می‌شود.

آموزش عکاسی از رد یا دنباله نور با آیفون

۲. حالا روی کلید شاتر ضربه بزنید تا تصاویر مورد نظرتان ثبت شوند.

آموزش عکاسی از رد یا دنباله نور با آیفون

۳. تصویر مورد نظر خود را از طریق گالری پیدا کرده و روی گزینه‌ی Live Photo کلیک کنید.

آموزش عکاسی از رد یا دنباله نور با آیفون

۴. حالا روی منوی کشویی Live کلیک کنید.

آموزش عکاسی از رد یا دنباله نور با آیفون

۵. از بین گزینه‌های موجود درون منوی کشویی، Long Exposure را انتخاب کنید تا بدین ترتیب تصاویر شما به یک تصویر واحد با نوردهی طولانی تبدیل شود.

این تمام توضیحاتی بود که برای ثبت یک تصویر با نوردهی بالا به آن نیاز دارید. همانطور که گفته شده، کیفیت تصاویری که ثبت می‌شوند شاید از دوربین‌های DSLR ضعیف‌تر باشد اما به صورت کلی به نظر می‌رسد دوربین‌های تعبیه شده روی گوشی هم اگر شرایط مناسبی فراهم باشد، تصاویر بسیار خوبی را به ثبت می‌رسانند.

Long Exposure on iPhone

البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشید که نوردهی طولانی بیشتر برای زمانی مناسب است که شما یک منبع نور داشته باشید و از آن جایی هم که در طول روز حتی اگر منبع نور وجود داشته باشد باز هم نمی‌تواند آنطور که باید زیبایی در تصویر ایجاد کند، باید برای ثبت چنین تصویری آنقدر منتظر بمانید تا شب شود. حالا در صورتی که سوژه در حال حرکت باشد، می‌توانید با آیفون خود یک تصویر زیبا با دنبال کردن رد نور از آن ثبت کنید. هرچه هم که سرعت آن جسم بیشتر باشد، تصویر زیباتری به ثبت خواهد رسید.

  • ۱۰ ویژگی اپ Photos آیفون که باید از آن‌ها استفاده کنید

منبع: Tom’s Guide

نوشته چگونه با استفاده از آیفون از رد یا دنباله نور عکاسی کنیم؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala