سامسونگ نخستین بار در سال ۲۰۱۹ از گوشی گلکسی فولد رونمایی کرد. یک گوشی تاشو با نمایشگر تاشونده که با توجه به پیشرفت علم در چهار سال پیش، گوشی جذابی به حساب می‌آمد. اما این محصول آنقدر ضعف داشت که سامسونگ مجبور شد آن‌ها را از بازار جمع‌آوری کرده و نسخه‌ی بهبود یافته‌ی آن را چند ماه بعد راهی بازار کند. برای مثال این گوشی در وسط نمایشگر تاشونده‌ی خود چین‌خوردگی زیادی داشت، به مرور زمان گرد و خاک به زیر نمایشگر نفوذ می‌کرد و باعث آسیب دیدن آن می‌شد، ضد آب و گرد و غبار نبود، مقاومت بسیار کمی داشت و موارد متعدد دیگر که ذکر همه‌ی آن‌ها از حوصله‌ی متن خارج خواهد بود.

سامسونگ اما به مرور زمان و با کار در این زمینه آنقدر توانست پیشرفت کند که حالا حرف اول را در زمینه‌ی تولید گوشی‌های تاشو می‌زند. گوشی‌های تاشوی این شرکت از سالی یک دستگاه به سالی دو دستگاه افزایش پیدا کرده‌اند و حالا در کنار یک مدل پریمیوم و بالارده از سری زد فولد، یک مدل ارزان‌تر و کوچک‌تر با نام گلکسی زد فلیپ را هم شاهد هستیم که خواهان بسیار زیادی دارد. این گوشی‌ها در حال حاضر آنقدر نسبت به نسل‌های قبلی پیشرفته‌تر شده‌اند که دیگر نمی‌توان به خاطر مقاومت پایین بدنه یا عدم بهره‌مندی از استاندارد ضد آب به آن‌ها ضعفی وارد کرد.

  • سامسونگ شاید امسال از یک گوشی تاشو با سه نمایشگر رونمایی کند

چه شرکت‌هایی جز سامسونگ در تولید گوشی‌های تاشو فعالیت دارند؟

پیشرفت سامسونگ در این زمینه شرکت‌های دیگر را هم بر آن داشت که پا به عرصه بگذارند و گوشی‌های تاشوی خود را در مدل‌های مختلف راهی بازار کنند. حالا نه فقط سامسونگ بلکه شیائومی، هواوی، گوگل و حتی موتورولا هم گوشی‌های تاشوی خود را دارند و امیدوار هستند در آینده‌ای نزدیک و با پررونق شدن بازار گوشی‌های تاشو بتوانند توجه مردم را به سوی محصولات خود جلب کنند.

خرید گوشی تاشو

سهم سامسونگ از فروش گوشی تاشو در شش ماه نخست ۲۰۲۲

در این بین اگرچه گوشی‌های سامسونگ موفق‌تر ظاهر شده‌اند و در سال ۲۰۲۲ بازار را کاملا تصاحب کرده بودند اما پیش‌بینی‌ها و آمار و ارقام نشان می‌دهد به صورت کلی علاقه‌ی عموم مردم به این محصولات بیشتر از قبل شده و روز به روز هم بیشتر می‌شود. از جمله مزیت‌های گوشی‌های تاشو می‌توان به امکان تبدیل شدن آن‌ها به محصولی بسیار کوچک (در سری زد فلیپ) و یک تبلت کوچک (زد فولد) و جذابیت بالا اشاره کرد. نمی‌توان گفت نقطه عطف خاصی راجع به این گوشی‌ها وجود دارد که در گوشی‌های عادی نمی‌توان آن را یافت.

  • رندرهای جدید گلکسی زد فلیپ ۵ منتشر شد؛ بزرگ شدن نمایشگر بیرونی

چرا خرید گوشی‌های تاشو منطقی نیست؟

خرید گوشی تاشو

البته هنوز هم برخی‌ها هستند که خرید گوشی‌های تاشو را امری منطقی نمی‌دانند. نخست اینکه گوشی‌های تاشو قیمت بسیار زیادی دارند که با توجه به وجود گوشی‌های پرچم‌دار جذاب از برندهای مختلف، خرید آن‌ها صرفه‌ی اقتصادی ندارد. شما بیش از ۱۸۰۰ دلار برای خرید محصولی هزینه می‌کنید که فقط ۱ اینچ از گوشی هوشمند شما بزرگ‌تر است اما در مقایسه با آن ضعف‌های زیادی هم دارد. از طرفی این گوشی‌ها هنوز به صورت کامل در برابر صدماتی که در طول روز ممکن است به آن‌ها وارد شود مقاوم نیستند. در نتیجه باید به شدت از آن‌ها محافظت کنید.

دلیل دیگری که باعث شده مردم از خرید گوشی‌های تاشو صرف نظر کنند گران بودن قطعات آن است. صدمه دیدن یک گوشی در طول زمان استفاده امری تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. گوشی هم دستگاهی نیست که بیمه داشته باشد و در نتیجه اگر صدمه‌ای خارج از پوشش گارانتی به آن وارد شود باید خودتان با پرداخت هزینه‌ی شخصی آن را  تعمیر کنید. اگر نمایشگر تاشونده‌ی گوشی‌های تاشو دچار مشکل شود، نه تنها هزینه‌ی تأمین آن کار بسیار دشواری خواهد بود بلکه هر تعمیرکاری هم در حال حاضر آنقدر توانمند نیست که بتواند گوشی‌های تاشو را تعمیر یا قطعات آن را تعویض کند. حتی عمل ساده‌ای مثل تعویض باتری که در گوشی‌های امروزی در مدت کمتر از نیم ساعت صورت می‌گیرد، در گوشی‌های تاشو ممکن است برای مدتی طولانی وقت تعمیرکار را بگیرد و در نهایت هم اگر صدمه‌ای به نمایشگر تاشونده وارد نشود، هزینه‌ای سرسام‌آور باید برای این منظور پرداخت کنید.

از طرفی گوشی‌های تاشو محصولاتی نیستند که در فروش آن‌ها کار راحتی داشته باشید. یعنی به نظر می‌رسد صاحب اول و آخر آن باید خودتان باشید چون کمتر کسی حاضر می‌شود برای این محصولات تا این اندازه هزینه پرداخت کند در حالی که با قیمت بسیار پایین‌تر می‌توانند یک گوشی پرچم‌دار نو خریداری کنند و به همین خاطر ارزش آن‌ها هم به سرعت افت پیدا می‌کند. خرید لوازم جانبی گوشی‌های تاشو هم اصلا کار ساده‌ای نیست چون نه تنها یافتن آن‌ها در بازار وقت‌گیر خواهد بود بلکه در صورت پیدا شدن، این لوازم بسیار گران هستند و باعث می‌شود شما عملا بودجه‌ی عظیمی را برای خرید یک گوشی تاشو و لوازم مورد نیاز آن از دست بدهید.

به صورت کلی به خاطر دلایل زیر، کاربران زیادی تمایل به خرید گوشی‌های تاشو ندارند:

  • قیمت بالا و از دست دادن ارزش پس از مدت زمان کوتاه.
  • گوشی‌های تاشو هنوز ضعف‌های زیادی از لحاظ مقاومت و کیفیت ساخت دارند.
  • ضد آب نیستند.
  • مدل‌های شبیه به زد فولد بسیار بزرگ و ضخیم هستند.
  • چین‌خوردگی وسط نمایشگر.

اگر هم بخواهیم به نقاط قوت آن‌ها اشاره کنیم فقط باید به امکان تبدیل شدن به محصول بزرگ‌تر و جذابیت و نوآوری طراحی آن‌ها اشاره کنیم. با این تفاسیر فکر می‌کنید آیا خرید گوشی‌های تاشو در حال حاضر منطقی است؟

loading...
آیا خرید گوشی‌های تاشو در حال حاضر منطقی است؟

  • ۱۱ ویژگی که دوست داریم در آیفون تاشو ببینیم

نوشته شما بگویید؛ آیا حالا زمان خوبی برای خرید گوشی تاشو است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala