اپل امشب از آیفون X یا همان آیفون ۱۰ رونمایی کرد. آیفونی که به مناسبت دهمین سالگرد معرفی اولین آیفون، پس از سال‌ها تغییراتی اساسی در طراحی آن داده شده است. بسیاری از افراد حتی پیش از معرفی این آیفون، از این سخن می‌گفتند که ویژگی‌های جدید آیفون X را پیش از این در گوشی‌های دیگر دیده بوده‌ایم. البته ما ترجیح می‌دهیم به جای بحث کردن در مورد این که ویژگی‌های آیفون X تا چه حد جدید یا نوآورانه هستند، در مورد تاثیر آن‌ها در دنیای تکنولوژی صحبت کنیم.

کمتر کسی در این که آیفون نسل اول یک محصول انقلابی بوده است شک دارد. زمانی که استیو جاوبز در سال ۲۰۰۷ اولین آیفون را معرفی کرد، موجی در دنیای گوشی‌های هوشمند به راه افتاد که در نتیجه‌ی آن شکل و شمایل این گجت‌ها برای همیشه دگرگون شد. با این حال از آن زمان تا کنون هر سال به تعداد افرادی که معتقد هستند اپل نوآوری خاصی در محصولاتش ندارد اضافه می‌شود. باید بپذیریم که تا حد زیادی حق با این افراد است. ولی این موضوع منافاتی با این ندارد که هنوز اپل نقشی کلیدی در پیش رفتن تکنولوژی و جا افتادن نوآوری‌ها در این حوزه بازی می‌کند.

بدون شک در تاریخ اپل علاوه بر آیفون نسل اول، محصولات و نوآوری‌های انقلابی دیگری هم می‌توان پیدا کرد. برای مثال سیری به عنوان اولین دستیار صوتی در گوشی‌های هوشمند که برای اولین بار روی آیفون ۴s قرار داشت، جریانی را آغاز کرد که در سال ۲۰۱۷ به یکی از مهم‌ترین ترندهای دنیای تکنولوژی تبدیل شده است. ولی نکته‌ی مهم این است که اپل بیش از نوآوری، با اجرا کردن صحیح و کارآمد ایده‌هایی که شرکت‌های دیگر پیش از آن موفق به اجرای درست یا کامل آن نشده بوده‌اند به دنیای تکنولوژی خدمت کرده است.

حتی در مورد آیفون نسل اول هم می‌توان همین الگو را پیدا کرد. این ال‌جی بود که اندکی پیش از اپل در گوشی ال‌جی پرادا برای اولین بار از صفحه‌نمایش لمسی خازنی استفاده کرد. ولی رابط کاربری متفاوت و مناسب آیفون موجب محبوبیت این تکنولوژی شد. همین‌طور پیش از سیری تلاش‌های بسیاری زیادی در زمینه‌ی تکنولوژی تشخیص مکالمه و دستیار صوتی صورت گرفته بود. ولی ترکیب درست این تکنولوژی با گوشی هوشمند در آیفون ۴s به پذیرفته شدن آن از سوی سایر شرکت‌ها کمک کرد.

آیفون X - آیفون 10

اساسا اپل به این معروف است که خیلی دیر از تکنولوژی‌های جدید استقبال می‌کند. شاید این موضوع از سوی برخی محافظه‌کاری بیش از حد تلقی شود، ولی تا حد زیادی به اپل شخصیت شرکتی را داده که آزمون و خطایش را در بازار محصولاتش انجام نمی‌دهد. زمانی که اپل از یک تکنولوژی استفاده می‌کند، تقریبا همه مطمئن می‌شوند که آن تکنولوژی خاص به بلوغ لازم برای استفاده‌ی گسترده رسیده است. و همین موضوع به پذیرفته شدن عمومی آن تکنولوژی یا ترند از سوی شرکت‌ها و کاربران بیشتر کمک می‌کند.

بنابراین درست است که تکنولوژی‌هایی نظیر صفحه‌نمایش کم‌حاشیه را پیش از آیفون X در گوشی‌های دیگری نظیر گلکسی S8، ال‌جی G6 و شیائومی Mi Mix دیده بودیم، یا ممکن است برخی اولین تلاش‌ها برای جایگزینی حسگر اثر انگشت را، اسکنر عنبیه تلقی کنند، ولی حال که اپل در آیفون X از این تکنولوژی‌ها استفاده کرده است، باید منتظر باشیم تا به زودی آن‌ها را در گوشی‌های بیشتری ببینیم.

البته چیزهایی که گفتیم علاوه بر نقش اپل، به نقش برجسته‌ی سایر شرکت‌ها در پیشرفت تکنولوژی هم اذعان دارد. اگر تمام شرکت‌ها مثل اپل محافظه‌کار باشند، چه کسی قرار است تکنولوژی‌های جدید را در شرایط واقعی بیازماید. در واقع این خوشبختی اپل است که هر زمان نیاز به آزمودن یک تکنولوژی جدید در بازار باشد، رقیبی وجود دارد که برای این کار داوطلب شود. این را هم نباید فراموش کنیم که دنیای سال ۲۰۱۷ با دنیای سال ۲۰۰۷ یا حتی ۲۰۱۰ تفاوت بسیار زیادی دارد. فاصله‌ی شرکت‌ها هر روز کمتر می‌شود و به همین دلیل دیگر نباید منتظر آیفونی باشیم که در حد آیفون نسل اول انقلابی باشد.

مطلب آیفون X چگونه دنیای تکنولوژی را پیش می‌برد؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala