مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

این موضوع بر همه روشن است که گوگل در مورد کاربرانش چیزهای زیادی می‌داند. این غول تکنولوژی داده‌های بسیار زیادی را در مورد شما جمع‌آوری می‌کند که شامل تاریخچه‌ی جستجوها، مکان‌ها و حتی جستجوهای صوتی است. این داده‌ها به گوگل کمک می‌کند سرویس‌های خود را بهبود دهد و تبلیغات متناسب‌تری را برای شما به نمایش دربیاورد. ولی احتمالا شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید گوگل قادر است به‌سادگی تمام اطلاعاتی را که از شما جمع کرده بررسی کند. چندی پیش سایت گاردین در مقاله‌ای در خصوص حریم خصوصی به این نکته اشاره کرد که تمام دستورات صوتی اعلام‌شده به یک گوشی اندرویدی ثبت و ضبط می‌شود و امکان دسترسی و پخش کردن آن‌ها با مراجعه به بخش Activity Settings در تنظیمات گوگل به‌سادگی ممکن است. این موضوع در مورد آن دسته از کاربران آیفون هم که در اپلیکیشن‌های گوگل از دستورات صوتی استفاده کرد باشند صدق می‌کند.

۱۰ - حفظ حریم خصوصی در گوگل

البته به‌احتمال‌زیاد این تنها موردی نیست که با نگاه انداختن به تنظیمات اکانت گوگل خودتان شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ گوگل بخشی به نام My Account را راه‌اندازی کرد که کاربران در آن می‌توانند به‌سادگی اطلاعاتی را که این کمپانی جمع می‌کند ببینند و تنظیمات مربوط به آن‌ها را تغییر دهند. چند هفته‌ی پیش هم گوگل ابزار جدیدی به نام My Activity را معرفی کرد که تقریبا تمام فعالیت‌های آنلاین شما را که به اکانت گوگل مربوط بوده شما نشان می‌دهد. حتی اگر خود را از نظر حفظ حریم خصوصی به‌عنوان یک جنگجوی زره‌پوش می‌شناسید، به نظر ما ارزش دارد هرازگاهی به تنظیمات اکانت گوگل خود سری بزنید تا مطمئن باشید با اطلاعاتی که از شما جمع می‌شود مشکلی ندارید. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا توضیح دهیم چگونه می‌توانید اطلاعاتی را که گوگل در مورد شما جمع می‌کند ببینید و گزینه‌های حریم خصوصی را برای مدیریت آن‌ها به‌دلخواه تنظیم کنید.

دیدن تمام فعالیت‌های مربوط به وب و اپلیکیشن‌ها

فرق نمی‌کند از مرورگر کروم روی کامپیوتر یا گوشی برای جستجوی چیزی روی وب استفاده کنید یا از یکی دیگر از اپلیکیشن‌های گوگل نظیر Google Maps بهره بگیرید، گوگل درهرحال فعالیت‌های شما را ردیابی می‌کند تا تجربه‌ی استفاده‌ی شما از سرویس‌هایش را شخصی‌تر کند. ضبط کردن فعالیت‌های وب و اپلیکیشن‌ها که شامل چیزهایی نظیر تاریخچه‌ی جستجو و استفاده از نقشه‌های گوگل می‌شود به‌طور پیش‌فرض روی آیفون و گجت‌های اندرویدی فعال است، چراکه تمام آن‌ها با اکانت گوگل در ارتباط هستند. می‌توانید تمام این اطلاعات را با ابزار My Activity ببینید. ولی اگر در میان این اطلاعات به موردی برخوردید که دوست ندارید گوگل آن را پیگیری کند، نیاز خواهید داشت تا به بخش‌های عمیق‌تری نفوذ کنید.

۰۱ - حفظ حریم شخصی در گوگل

ابزار جدید My Activity نشان می‌دهد گوگل چه چیزهایی در مورد شما می‌داند.

ممانعت از پیگیری فعالیت‌های مربوط به وب و اپلیکیشن توسط گوگل

ابتدا باید به My Account بروید و سپس زیر بخش Personal info & privacy گزینه‌ی Manage your Google Activity را انتخاب کنید.

۰۲ - حفظ حریم شخصی در گوگل

در اینجا می‌توانید گزینه‌ی Activity controls را بزنید.

۰۳ - حفظ حریم شخصی در گوگل

در این بخش می‌توانید تمام انواع داده‌هایی را که گوگل پیگیری می‌کند ببینید. برای غیرفعال کردن پیگیری فعالیت‌های مربوط به وب و اپلیکیشن‌ها کافی است روی آیکنی که در سمت راست گزینه‌ی Web & App Activity دیده می‌شود کلیک کنید تا این گزینه در وضعیت خاموش قرار بگیرد.

۰۴ - حفظ حریم شخصی در گوگل

اگر قصد دارید پا را از این فراتر گذاشته و سوابق مربوط به فعالیت‌های وب و اپلیکیشن را هم حذف کنید، لازم است چند گام دیگر را با ما بیایید. ابتدا گزینه‌ی Manage Activity را انتخاب کنید. این کار شما را به بخش My Activity برمی‌گرداند. در اینجا باید آیکن منو (سه نقطه‌ی عمودی) را که در سمت بالای راست صفحه قرار دارد انتخاب کنید.

۰۵ - حفظ حریم شخصی در گوگل

روی گزینه‌ی Delete activity by کلیک کنید و از منوی آبشاری گزینه‌ی All Time را برگزینید تا کل سوابق مربوط به وب و اپلیکیشن‌ها پاک شوند. همچنین این امکان وجود دارد که سوابق مربوط به یک دوره‌ی مشخص را با استفاده از گزینه‌های دیگر این منو حذف کنید.

آیا در حال حاضر اطلاعات مکانی خود را در اختیار گوگل قرار می‌دهید

اگر به گوگل اجازه داده باشید، این کمپانی از گوشی هوشمند شما برای ردیابی و حفظ سوابق محل استقرارتان استفاده خواهد کرد. با مراجعه به بخش Activity controls می‌توانید بررسی کنید که آیا در حال حاضر این اطلاعات را در اختیار گوگل قرار می‌دهید یا خیر. همچنین با کلیک کردن روی Manage Activity محل دقیق مکان‌هایی که توسط گوگل در سوابق شما ذخیره‌شده به نمایش درخواهد آمد. درست همانند چیزی که در مورد وب و اپلیکیشن گفته شد، در اینجا هم می‌توانید با غیرفعال کردن آیکنی که در سمت راست گزینه‌ی Places you go قرار دارد از ذخیره شدن اطلاعات مکانی خود توسط گوگل جلوگیری کنید.

۰۶ - حفظ حریم شخصی در گوگل

برای حذف سوابق قبلی اطلاعات مکانی هم کافی است گزینه‌ی Manage Activity را انتخاب کرده و سپس روی آیکنی که شبیه یک سطل زباله است و در گوشه‌ی راست پایین صفحه قرار دارد کلیک کنید. گفتنی است که گوگل حفظ اطلاعات سوابق مکانی (Location History) را در برخی از کشورها از جمله ایران به‌کلی غیرفعال کرده و به همین علت کاربران ایرانی احتمالا امکان دسترسی به این بخش را نخواهند داشت.

۰۷ - حفظ حریم شخصی در گوگل

گوش کردن به دستورات صوتی اعلام‌شده به گوگل

گوگل همچنین یک نسخه‌ی ضبط‌شده از دستورات صوتی شما را که برای جستجوی وب یا اعلام فرمان‌های مختلف به کار برده‌اید حفظ می‌کند. البته تنها زمانی این اتفاق خواهد افتاد که کاربر استفاده از این امکانات را که به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال هستند برگزیده باشد.

۰۸ - حفظ حریم شخصی در گوگل

بدین ترتیب هرگاه بگویید OK Google یا آیکن میکروفون را بزنید گوگل گفته‌های شما را ذخیره خواهد کرد. می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی Manage Activity این قابلیت در بخش Activity Controls به تمام دستورات و جستجوهای صوتی گذشته‌ی خود گوش فرا دهید.

حفظ حریم خصوصی روی یوتوب

گوگل سابقه‌ی جستجوهای شما روی یوتوب و ویدیوهایی را که تماشا کرده‌اید هم دارد. همانند سایر تنظیمات، امکان مدیریت این سوابق هم در بخش Activity Controls وجود دارد. می‌توانید روز و ساعت یک جستجو یا تماشای یک ویدیو را بازبینی کنید و حتی از گجتی که در آن زمان برای انجام این کار استفاده کرده‌اید مطلع شوید. در صورت لزوم قادر خواهید بود فهرست جستجوها یا ویدیوهایی که دیده‌اید را ویرایش کنید یا درست همانند روشی که برای وب و اپلیکیشن گفته شد تمام این سوابق را به‌صورت یکجا دور بریزید.

۰۹ - حفظ حریم شخصی در گوگل

همچنین لازم به ذکر است که گوگل قابلیتی به نام Privacy Checkup برای بررسی تنظیمات مربوط به حفظ حریم خصوصی تدارک دیده که شما را گام‌به‌گام در مراحل مختلف بیشتری پیش می‌برد تا مطمئن شود با داده‌هایی که در اختیار گوگل قرار می‌دهید مشکلی نخواهید داشت. این قابلیت همچنین کمک خواهد کرد علاوه بر تنظیمات حریم خصوصی از به‌روز بودن تنظیمات امنیتی خود هم اطمینان حاصل کنید.

منبع: Business Insider

منبع متن: digikala