مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

پیش‌تر در مقاله‌ای به معرفی مهم‌ترین زبا‌ن‌های برنامه‌نویسی پرداختیم و اشاره کردیم که از هرکدام در چه قسمتی می‌توان استفاده کرد. نکته‌ای که لازم است در ابتدای این مقاله به آن اشاره کنیم این است که هدف ما تنها کمک به علاقه‌مندان برای انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی مناسب با توجه به انتظارات، اهداف و علاقه‌مندی‌ها است. بنابراین هیچ‌گاه به این نکته نخواهیم پرداخت که کدام زبان بهتر از دیگری است. هنگامی‌که بخواهید یک زبان برنامه‌نویسی را به‌صورت جدی ادامه دهید، برنامه‌نویسی تمام زندگی شما خواهد شد. بنابراین برای انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی باید از ابعاد مختلف آن ‌را برسی کنید. در این مقاله ما زبان‌های برنامه‌نویسی را در سه زمینه‌ی فرصت‌های شغلی، جامعه‌ی استفاده‌کنندگان و آینده‌ی آن زبان برنامه‌نویسی با هم مقایسه می‌کنیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

‌‌         ‌

فرصت‌های شغلی

 فرصت‌های شغلی یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب و ادامه‌ی کار روی یک زبان برنامه‌نویسی هستند. نمودار زیر نشان‌دهنده‌ی میانگین دستمزد برنامه‌نویسان هر زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۱۶ است.

1

این نمودار نشان می‌دهد که برنامه نویسان «سوییفت» (Swift) بیشترین درآمد را در مقایسه با سایر برنامه نویسان دارند. همچنین برنامه‌نویسان C++/C ،Python ،Ruby و JAVA از لحاظ میزان درآمد در مقام‌های بعدی قرار می‌گیرند. طبق این نمودار اگر میزان درآمد برای شما اهمیت بالایی دارد، احتمالا زبان‌هایی مثل #C، جاوا اسکریپت، PHP و SQL انتخاب خوبی برای‌تان نخواهند بود. البته همواره باید بازار کار کشوری که در آن مشغول به‌کارید را در نظر بگیرید.

میانگین حقوق تحت تاثیر مواردی مانند میزان تقاضا (تعداد شغل‌های مورد نیاز)، میزان عرضه (تعداد برنامه‌نویسانی که توانایی کد‌نویسی با آن زبان را دارند) و میزان تجربه (قاعدتا یک برنامه‌نویس تازه‌کار میزان درآمد کم‌تری در مقایسه با یک برنامه‌نویس حرفه‌ای خواهد داشت) است. بنابراین این ایده‌ی خوبی است که قبل از تصمیم‌گیری عجولانه  در انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی، کمی عمیق‌تر به این مورد بپردازیم.

  • میزان ترند بودن زبان‌های برنامه‌نویسی

نمودار زیر میزان تقاضا برای مشاغل برنامه‌نویسی است. همان‌طور که می‌بینید زبان‌های برنامه‌نویسی C ،SQL ،Java و جاوا اسکریپت معمولا در آگهی‌های استخدام بیشترین میزان تقاضا را از جانب کارفرماها دارند.

2

اگر هدف‌تان از یادگیری برنامه‌نویسی  کار در یک استارت‌اپ است، احتمالا اطلاعات ارایه‌شده از طرف سایت indeed.com برای‌تان مناسب نخواهد بود؛ زیرا این وب‌سایت آگهی‌های استخدام در سازمان‌های غیر استارت‌اپی را ارایه می‌کند. برای مقایسه‌ی صحیح در این مورد به سراغ وب‌سایت angel.co رفتیم که جزو بزرگ‌ترین وب‌سایت‌ها برای استارت‌اپ‌ها به شمار می‌رود.

3

همان‌طور که مشاهده می‌کنید جاوا اسکریپت در بین استارت‌اپ‌ها هم طرفداران زیادی دارد. اما در مورد سایر زبان‌ها اوضاع کمی متفاوت است. برخلاف نمودار قبلی که از سایت indeed.com استخراج شده بود، در این نمودار زبان‌های Python و Ruby از سایر زبان‌ها میزان تقاضای بیشتری دارند.

محدوده‌ی حقوق و دستمزد

هم‌اکنون شما ایده‌ای در مورد میزان عرضه و تقاضا برای زبان‌های برنامه‌نویسی دارید. اجازه دهید که میزان دریافتی برای هر کدام از زبان‌های برنامه‌نویسی را بررسی کنیم. این اطلاعات از وب‌سایت Gooroo.io استخراج شده‌اند.

4

به نظر می‌رسد که بیشترین میزان دستمزد، به برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت اختصاص دارد. اما باید به این نکته اشاره کنیم که جاوا اسکریپت یک نمونه‌ی خاص به شما می‌رود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. با کمی دقت در این نمودار به این نتیجه خواهید رسید که زبان‌های C++ ،Python و Ruby در مقایسه با سایر زبان‌ها حقوق بیشتری دارند. از طرفی هم زبان‌های Python ،Ruby و Objective-C / Swift بیشترین پتانسیل برای دریافت دستمزد را دارا هستند.

اما ذکر یک نکته درباره‌ی جاوا اسکریپت بسیار با اهمیت است؛ جاوا اسکریپت، یک نمونه‌ی خاص در تمامی مقایسه‌ها به شمار می‌رود. مقایسه‌ی جاوا اسکریپت با سایر زبان‌ها درباره‌ی میزان درآمد نادرست است. جاوا اسکریپت یک دسته‌ی بزرگ از تکنولوژی‌ها را شامل می‌شود. تعداد زیادی از فریم‌ورک‌ها برای آسان کردن توسعه‌ی رابط کاربری به‌وسیله‌ی جاوا اسکریپت ارایه شده‌اند. بنابراین اگر شما فقط جاوا اسکریپت و جی‌کوئری (jQuery) را بدانید احتمالا درآمد کمتری در مقایسه با توسعه‌دهندگانی که یک فریم‌ورک جاوا اسکریپتی را می‌دانند، خواهید داشت.

5

نمودار بالا میانگین میزان درآمد توسعه‌دهندگان فریم‌ورک‌‌های مختلف جاوا اسکریپتی را نشان می‌دهد.

منابع برنامه‌نویسی

داشتن منابع خوب که بتوانند پشتیبانی خوبی ارایه کنند، در یادگیری برنامه‌نویسی بسیار مهم است. وجود یک جامعه‌ی پشتیبان زندگی در این دنیا را برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

  • StackOverflow

وب‌سایت StackOverflow شامل یک جامعه‌ی فعال و بزرگ از توسعه‌دهندگانی از سراسر جهان است. در اینجا توسعه‌دهندگان اگر جواب سوالی را بدانند به آن پاسخ می‌دهند و اگر سوالی داشته باشند به‌راحتی می‌پرسند تا دیگران به آن پاسخ دهند.

محبوبیت زبان: با توجه به دنبال کنندگان تگ‌ها در StackOverflow می‌توانیم میزان محبوبیت یک زبان در این وب‌سایت را متوجه شویم.

6

از قبل می‌دانستیم که تقاضا‌ها برای زبان‌های جاوا و جاوا اسکریپت بیشتر از سایر زبان‌ها است. بنابراین آمار ارایه‌شده از طرف StackOverflow که نشان‌دهنده‌ی بالاترین میزان محبوبیت در این دو زبان است، باعث تعجب ما نخواهد شد. زبان‌های SQL ،Ruby و Swift هم کمترین تعداد دنبال‌کنندگان تگ را در این سایت دارند.

میزان پاسخ‌های ارسال‌شده در StackOverflow: همان‌طور که در نمودار زیر دیدید، با وجود اینکه تعداد کمی از کاربران سایت StackOverflow زبان‌های  C ،SQL و ++C را دنبال می‌کنند، اما بیش از ۶۰ درصد سوال‌های پرسیده‌شده در بخش مربوط به این زبان‌ها پاسخ داده شده‌اند.

7

البته باید به این نکته توجه شود که زبان‌های C و ++C  جزو زبان‌های پیشرفته هستند و برنامه‌نویسان آن‌ها افرادی هستند که تجربه‌ی بالایی در برنامه‌نویسی دارند.

  • گیت هاب

در معرفی مهم‌ترین زبا‌ن‌های برنامه‌نویسی به شما پیشنهاد کردیم که از وب‌سایت «گیت هاب» (GitHub) برای مشارکت در پروژه‌های دیگران استفاده کنید. در زیر اطلاعاتی از وب‌سایت گیت هاب استخراج شده است که نشان‌دهنده‌ی میزان محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی با توجه به پروژه‌های ایجاد شده در این سایت است.

8

همان‌طور که از نمودار بالا برمی‌آید جاوا اسکریپت بیشترین میزان محبوبیت در لیست پروژه‌های بزرگ (بالای هزار ستاره در گیت هاب) را دارد. این چیز عجیبی نیست زیرا از جاوا اسکریپت در بسیاری از زبان‌های دیگر مانند PHP، جاوا، پایتون، روبی و غیره استفاده می‌شود.

آینده‌ی هر زبان برنامه‌نویسی

آینده‌ی یک زبان برنامه‌نویسی به عواملی مانند تعداد افراد در جامعه‌ی استفاده‌کننده از آن، میزان جذابیت آن برای تازه‌کارها و قدرت آن زبان برنامه‌نویسی در مقایسه با سایر زبان‌ها بستگی دارد. نمودار زیر میزان جست‌وجوی کاربران طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ درباره هرکدام از زبان‌های برنامه‌نویسی در موتور جست‌وجوی گوگل را نمایش می‌دهد.

9

همان‌طور که مشاهده می‌شود زبان‌های پایتون، جاوا اسکریپت، سی شارپ و سوییفت بیشترین میزان رشد را داشته‌اند.

       ‌

شما با توجه به نیاز‏ و انتظارتان از یک زبان‌ برنامه‌نویسی همچنین علاقه‌مندی‌‌های شخصی‌تان می‌توانید یک زبان برنامه‌نویسی را برای یادگیری انتخاب کنید. با توجه به این‌که تمامی اطلاعات آماری مربوط به فرصت‌های شغلی ارایه‌شده در این مقاله برای ایالات متحده امریکا است، تصور می‌کنید آیا این اطلاعات برای برنامه‌نویسان ایرانی هم قابل استناد هستند یا خیر؟ تجربه‌ی خود را در مورد فرصت‌های شغلی، جامعه‌ی استفاده کننده و آینده‌ی زبان زبان‌های برنامه‌نویسی با ما به اشتراک بگذارید.

‌‌‌‌‌       ‌

منبع: Codementor

مطلب کدام زبان برنامه‌نویسی برای من مناسب‌تر است؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala