مطلب ۱۰ کاری که می‌توانید با تاچ‌ بار مک‌بوک پرو انجام دهید برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

شرکت اپل چند هفته پیش، مک‌بوک‌ پروی خود را معرفی کرد. یکی از نقاط قوت در مک‌بوک‌های جدید «تاچ‌ بار» (Touch Bar) بود. با دیجی‌کالا مگ باشید تا با تاچ‌ بار و کاربری‌های آن آشنا شوید.
 
تاچ‌ بار (TouchBar) نوآوری جدید اپل است. نواری که جای کلیدهای فانکشن روی کیبورد را گرفته و به جای آنها یک صفحه چند لمسی و پویا در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
 
این نوار در را به سوی دنیایی جدید از قابلیت‌ها و امکاناتی که باز می‌کند که نهایتا بازدهی و کارایی را برای بسیاری از کاربران لپ‌تاپ‌های مک ساده می‌کند. توسعه‌دهنده‌ها هم می‌توانند از API تاچ‌ بار استفاده کرده و این نوار را برای اپلیکیشن‌های خودشان سفارشی کنند.
 
نکته کلیدی اینجاست که تاچ‌ بار بر اساس نیاز شما و نرم‌افزاری که استفاده می‌کنید تغییر می‌کند و منوهای متفاوتی را نمایش می‌دهد.
 

۱. پرداخت با کمک تاچ‌آی‌دی و اپل‌پِی

1
نکته مهمی که باید در نظر بگیرید اضافه شدن تاچ‌آی‌دی به مک است. تاچ‌آی‌دی در مک‌بوک پرو در سمت راست تاچ‌بار تعبیه شده است. امکان تایید پرداخت‌های ApplePay توسط این تاچ‌آی‌دی و با شناسایی اثر انگشت روی مک برقرار است. کافی‌ست زمانی که در وب‌سایت یا اپلیکیشنی به مرحله پرداخت رسیدید انگشت خود را روی تاچ‌آی‌دی مک قرار دهید تا پروسه پرداخت با اپل انجام شود.
 

۲. ویرایش تصاویر

2
اپلیکیشن Photos و اپلیکیشن‌هایی مثل PixelMatore با تاچ‌بار سازگارند و احتمالا بسیاری اپلیکیشن‌های دیگر در آینده نزدیک با آن سازگار خواهند بود. منوهایی که دسترسی سریع‌تری به برخی منوهای برنامه یا ابزارهای آن روی تاچ‌بار ظاهر می‌کنند راحتی کار و بازدهی را به طرز قابل توجهی بالا می‌برد.
 

۳. ویرایش ویدیو

3
تاچ‌بار امکان نمایش کلیدهای کنترلی و پیش‌نمایش گزینه‌های موجود در اپلیکیشن‌های ویرایش ویدیو را دارد. می‌توان در آن تمام تایم‌لاین ویدیوی در حال ویرایش را مشاهده کرد و در لحظه به بخش‌های مختلف آن مراجعه کرد. فعلا تاچ‌بار با iMovie و Final Cut Pro سازگاری کامل دارد اما قطعا در آینده سایر اپلیکیشن‌هایی ویرایش ویدیو هم اپ‌های خود را با تاچ‌بار سازگار می‌کنند.
 

۴. سوییچ بین تب‌های مرورگر

4
سافاری هم با تاچ‌ بار سازگاری کامل دارد. شما می‌توانید در حالی که با سافاری مشغول مرور وب هستید، تصویری کوچک از هر تب را روی تاچ‌ بار مشاهده کنید و با تپ کردن روی این نوار -بدون اینکه به کیبرد یا موس دست زده باشید- به تب مورد نظر بروید. به‌علاوه امکان باز کردن سایت جدید و دسترسی به سایت‌هایی که بوکمارک کرده‌اید نیز از طریق این تب وجود دارد.
 

۵. باز کردن قفل مک‌بوک با تاچ‌آی‌دی

5
يکی از مهمترین قابلیت‌هایی که فیل شیلر -از مدیران اپل- در مراسم معرفی مک‌بوک پروی ۲۰۱۶ به آن اشاره کرد، امکان سوییچ بین حساب‌های کاربری روی یک کامپیوتر مک با کمک تاچ‌آی‌دی بود. در این صورت اگر شما یک کامپیوتر را با چند کاربر به اشتراک گذاشته باشید، امکان سوییچ بین کاربران با کمک تاچ‌آی‌دی راحت خواهد بود. البته سهولت بیشتر در باز کردن قفل کامپیوتر را هم نباید از یاد برد.
 

۶. افزایش کارایی در ویرایش تصاویر در فتوشاپ

6
در مراسم معرفی مک‌بوک پرو در ۶ آبان ماه، یکی از اپلیکیشن‌هایی که دموی کارکرد آن با تاچ‌ بار به نمایش در آمد، فتوشاپ بود. امکانات بسیاری از انتخاب رنگ تا تغییر سایز قلم و … به هنگام کار با فتوشاپ روی تاچ‌ بار در دسترس است که کارایی را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد. امکان سفارشی‌سازی تاچ‌ بار هم وجود دارد و می‌توان گزینه‌هایی که وجودشان ضرورت بیشتری دارد را در دسترس گذاشت.
 

۷. نمایش و انتخاب اموجی‌ها

7
بدون شک امکان دسترسی، مرور، انتخاب و ارسال اموجی از تاچ‌ بار مک‌بوک پرو یکی از قابلیت‌های جذاب آن است. اموجی‌ها حالا روی مک‌بوک پرو و از طریق تاچ‌ بار در دسترس هستند و می‌توان به راحتی از میان آنها اموجی مورد نظر را انتخاب و ارسال کرد.
 

۸. ویرایش و انتخاب اسلایدهای کی‌نوت

8
امکان ویرایش متن در اپلیکیشنی مثل کی‌نوت (Keynote) ضرورت دارد. به همین دلیل است که امکان دسترسی سریع به اسلایدهای یک پرونده در این اپلیکیشن می‌ةواند سرعت عمل و کارایی را تا حد زیادی افزایش دهد. می‌توان با تپ روی تصویر کوچک هر اسلاید در تاچ‌ بار، به آن اسلاید مراجعه و در صورت نیاز آن را ویرایش کرد.
 

۹. امکان اضافه کردن افکت‌های صوتی به صورت زنده

9
اپلیکیشن‌های موسیقی مثل گاراژبند (GarageBand)، ابزارهای متنوعی بر روی تاچ‌بار قرار می‌دهند که با کمک آنها کار بر روی موسیقی با مک‌بوک پرو بسیار ساده‌تر می‌شود. در این قالب، نه‌تنها ویرایش موزیک‌ها ساده‌تر می‌شود، بلکه امکان پخش، ویرایش و افکت‌گذاری زنده نیز بر روی موسیقی وجود دارد. همچنین می‌توانید مثل یک دی‌جی یک موسیقی را به طور کامل از طریق تاچ‌بار مدیریت، اجرا و پخش کنید.
 

۱۰. دسترسی به تنظیمات

10
آخرین مورد این لیست، امکان ویرایش کلیدها و تنظیمات موجود در تاچ‌ بار است. به این معنی که می‌توانید منوها و ابزارهای مربوط به هر اپلیکیشن در تاچ‌ بار را به راحتی ببینید و گزینه‌های پرکاربرد را با نمونه‌هایی که کاربرد کمتری برای شما دارند تغییر دهید. مواردی همچون کنترل امکان پخش، تنظیم روشنایی، تغییر میزان نور کیبرد و حتی یک کلید Escape مجازی روی تاچ‌ بار از جمله گزینه‌هایی هستند که می‌توانید نگه‌داشته یا حذف کنید.
منبع: iPhoneHacks

منبع متن: digikala