مطلب چگونه با Burst Mode آیفون عکس‌های عالی بگیریم؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

اگر یادتان باشد هفته‌ی گذشته در مدرسه عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ مطلبی منتشر کردیم با عنوان «چگونه از Burst Mode آیفون استفاده کنیم؟» و در پایان آن قول دادیم در مطلب بعدی بگوییم که در چه شرایطی و برای چه منظوری بهتر است از عکاسی پیاپی استفاده کنید. عکاسی پیاپی در بسیاری از مواقع واقعا کارآمد و مفید است. ولی اگر بخواهیم جوابی کوتاه به این پرسش بدهیم که چه زمانی بهتر است از عکاسی پیاپی استفاده کرد، باید بگوییم هر وقت گرفتن تنها یک عکس ریسک بالایی داشته باشد. منظور ما از ریسک، خطر این است که موفق نشوید لحظه‌ی دلخواهتان را در عکس ثبت کنید. طبیعتا می‌توان یک سوژه‌ی ثابت مانند طبیعت بی‌جان یا یک منظره را تنها با گرفتن یک فریم عکس به خوبی ثبت کرد. ممکن است عکسی را گرفته‌اید بازبینی کنید، کادر دوربین را تغییر دهید و مجددا عکس بگیرید. ولی قطعا سوژه جایی نمی‌رود و احتمالا در فاصله‌ی بین عکس‌ها هم تغییر زیادی نمی‌کند. بدین ترتیب شرایطی باقی می‌ماند که در آن سوژه در حال حرکت یا تغییر است یا به شکلی غیرقابل‌پیش‌بینی رفتار می‌کند. در ادامه با هم برخی از این شرایط را بررسی می‌کنیم.

۱- عکاسی خیابانی

اغلب عکاسان هنگام عکاسی خیابانی ترجیح می‌دهند به شکلی نامحسوس عکاسی کنند تا حالت طبیعی سوژه حفظ شود. طبیعتا زمانی که تلاش دارید وانمود کنید در حال عکاسی کردن نیستید، گرفتن عکسی با زمان‌بندی مناسب به مراتب دشوارتر خواهد بود. در چنین شرایطی عکاسی پیاپی می‌تواند به شما کمک کند. کافی است دوربین آیفون را به سمت محلی که احتمالا سوژه از آن عبور خواهد کرد بگیرید و اندکی پیش از رسیدن سوژه دکمه‌ی شاتر را فشرده و نگه دارید تا زمانی که سوژه از کادر خارج شود. پس از این کار شما تعداد زیادی عکس خواهید داشت که می‌توانید از بین آن‌ها یکی را که در آن سوژه در بهترین محل و ژست قرار گرفته برگزینید.

عکاسی پیاپی آیفون

برای مثال در عکس پایین عکاس گوشی خود را به سمت دیوار نشانه رفته و صبر کرده تا سوژه‌ی جالبی از برابر آن عبور کند. در اینجا سوژه یک دوچرخه‌سوار است ولی شما می‌توانید به جای آن از یک عابر پیاده استفاده کنید. در این مورد به ویژه به این دلیل از عکاسی پیاپی استفاده شده که ماشین‌هایی با سرعت زیادتر هم در همان زمان از خیابان عبور می‌کرده‌اند. عکاسی پیاپی به عکاس اجازه داده که حداقل در یک عکس دوچرخه‌سوار را به تنهایی ثبت کند.

عکاسی پیاپی آیفون

۲- عکاسی از کودکان فعال و پرجنب‌وجوش

عکاسی کردن از خوشحالی و انرژی بالای فرزندانی که با هم بازی می‌کنند یکی از زیباترین جنبه‌های عکاسی موبایل است. ولی به دلیل این که کودکان معمولا یکجا آرام نمی‌گیرند و با سرعت زیاد به این طرف و آن طرف می‌روند، بسیار سخت است که تنها با یک عکس به نتیجه‌ی خوبی برسیم. استفاده از عکاسی پیاپی شانس شما را برای ثبت کردن لحظه‌ای که در آن همه‌ی افراد در حالت مناسبی قرار دارند بسیار بالا می‌برد.

عکاسی پیاپی آیفون

در عکس بالا بسیار اهمیت داشته که کودک در لحظه‌ای که بین دو صخره در میان هوا معلق است ثبت شود. ولی قطعا زمان‌بندی کردن برای رسیدن به نتیجه‌ی مناسب دشوار بوده است. راه‌حل این مشکل استفاده از عکاسی پیاپی است که اجازه داده عکاس بهترین لحظه را انتخاب کند و مابقی عکس‌ها را دور بریزد.

۳- عکاسی از فعالیت‌های ورزشی

ورزش‌ها و فعالیت‌های رقابتی معمولا با حرکات سریع همراه هستند. در این شرایط حتی عکاسان حرفه‌ای هم برای ثبت کردن بهترین لحظه به استفاده از عکاسی پیاپی روی می‌آورند. بنابراین فراموش نکنید بار بعدی که قصد داشتید از کنار زمین از فرزندتان در حال بازی فوتبال یا هر ورزش دیگری عکس بگیرید، از عکاسی پیاپی استفاده کنید. بدین ترتیب مطمئن خواهید بود که به عکس‌هایی خواهید رسید که هم شما و هم فرزندتان از آن‌ها راضی خواهد بود.

عکاسی پیاپی آیفون

۴- عکاسی پرتره

گرفتن یک عکس پرتره‌ی خوب کار بسیار شواری است. بسیاری از مواقع سوژه خجالت می‌کشد یا حالت بدن و چهره‌ی او نامناسب و تصنعی به نظر می‌رسد. استفاده از عکاسی پیاپی کمک می‌کند از سوژه‌ی خود به شکلی نامحسوس‌تر عکس پرتره بگیرید و به او اجازه دهید طبیعی‌تر و آزادتر رفتار کند.

۵- عکس‌های دسته‌جمعی

تا به حال برای همه‌ی ما پیش آمده که از یک گروه بزرگ از دوستان یا اعضای فامیل عکس بگیریم و بعدها متوجه شویم که در آن لحظه نیمی از افراد یا به جهت اشتباهی می‌نگریسته‌اند یا چشمانشان را بسته بوده‌اند. اصلا اتفاق خوبی نیست! با استفاده از عکاسی پیاپی شانس بیشتری خواهید داشت که حداقل یک عکس خوب که در آن همه‌ی افراد در وضعیت مناسب هستند ثبت کنید. قطعا این کار بهتر از این است که حوصله‌ی همه را با چندین بار عکس گرفتن، چک کردن عکس و عکس گرفتن دوباره سر ببرید.

۶- عکاسی از اتفاقات غیرمنتظره

گاهی اوقات برخی از اتفاق‌ها چنان ناگهان در برابر ما قرار می‌گیرند که حتی متوجه نمی‌شویم چه روی داده است. در چنین مواردی احتمالا فرصتی هم نخواهیم داشت تا پیش‌بینی کنیم در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد. در این موارد استفاده از عکاسی پیاپی کمک می‌کند تا فرصت ثبت کردن یک لحظه‌ی خاص را از دست ندهیم.

عکاسی پیاپی آیفون

حیوانات جزو غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین سوژه‌ها هستند. فرقی نمی‌کند که سوژه‌ی شما یک حیوان خانگی، یکی از پرندگان آزاد یا یکی از ساکنان باغ‌وحش باشد. به محض این که تقریبا در محل مناسبی قرار گرفتید از عکاسی پیاپی برای چند ثانیه استفاده کنید. بدین ترتیب شانس این را خواهید داشته که یک عکس بسیار جذاب ثبت کنید.

برای مثال در عکس پایین، کبوترها در حال رفت و آمد به ساختمانی تاریخی بوده‌اند، ولی سرعت حرکت آن‌ها بیشتر از این بوده است که بتوان با ثبت یک عکس به نتیجه‌ای خوب رسید. با استفاده از عکاسی پیاپی عکاس موفق شده کبوتری را در حال پرواز در میان دریچه‌ی خروجی ثبت کند.

عکاسی پیاپی آیفون

عکس گرفتن از پرندگان همیشه جذاب است ولی معمولا این حیوانات خیلی سریع حرکت می‌کنند و زمان اندکی را در یک محل ثابت می‌مانند. در نتیجه عکاسی کردن از آن‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد.

عکاسی پیاپی آیفون

در این تصاویر، عکاس برای عکاسی از پرندگان آیفون خود را با استفاده از یک سه‌پایه یا گیره‌ی نگهدارنده در نزدیکی ظرف غذای پرندگان ثابت کرده و سپس یک ریموت بلوتوث را برای عکاسی کردن از راه دور به کار برده است. در این گونه موارد هم استفاده از عکاسی پیاپی با نگه داشتن دکمه‌ی شاتر روی ریموت بلوتوث، کمک می‌کند تا به عکس قابل قبول برسید.

عکاسی پیاپی آیفون

۷- عکاسی در هوای بادی

عکاسی کردن از تاثیر باد روی سوژه‌هایی نظیر علف‌های بلند، برگ درختان و مو یا لباس انسان می‌تواند نتایج جذاب و پر احساسی داشته باشد. البته رسیدن به بهترین حالت سوژه هنگام عکاسی در چنین شرایطی چندان آسان نیست. اینجا هم عکاسی پیاپی کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.

عکاسی پیاپی آیفون

۸- عکاسی از پاشیدن آب یا شکستن موج‌های دریا

یکی دیگر از شرایطی که در آن تقریبا امکان رسیدن به نتیجه‌ی مناسب با ثبت تنها یک عکس وجود ندارد زمانی است که سعی دارید از پاشیده شدن آب (مثل پریدن فردی به داخل چاله‌ی آب یا شکسته شدن امواج دریا در ساحل) عکس بگیرید.

عکاسی پیاپی آیفون

استفاده از عکاسی پیاپی تقریبا تضمین می‌کند که به عکس بی‌نقص خواهید رسید.

عکاسی پیاپی آیفون

۹- عکاسی در شرایطی که زمان‌بندی اهمیت حیاتی دارد

گاهی اوقات می‌دانید که در زمان بسیار کوتاهی این شانس را پیدا خواهید کرد که از سوژه‌ی مورد نظرتان عکس بگیرید. در این مواقع عکاسی پیاپی واقعا کمک زیادی می‌تواند بکند. برای مثال در عکس زیر، عکاس می‌دانسته که از میان پنجره‌ی یک تاکسی در حال حرکت، احتمالا تنها یک شانس برای گرفتن عکسی مناسب از ساعت بیگ بن در بین ترافیک و درختان خواهد داشت. به همین دلیل عکاس دوربین آیفون را به سمت فضای بیرون پنجره نشانه رفته و دکمه‌ی شاتر را نگه داشته تا زمانی که آن لحظه‌ی خاص فرا رسیده و گذشته است.

عکاسی پیاپی آیفون

۱۰- عکاسی ماکرو

اگر از دوربین آیفون همراه با یک لنز ماکرو استفاده کنید معمولا نگه داشتن سوژه در فوکوس مناسب روی دست بسیار دشوار است. کوچکترین تغییر در فاصله‌ی بین دوربین و سوژه می‌تواند وضعیت فوکوس و فلو بودن سوژه‌ها را به کلی دگرگون کند. این موضوع به دلیل عمق میدان فوق‌العاده کمی است که هنگام استفاده از لنز ماکرو و عکاسی از فاصله‌ی بسیار نزدیک پدید می‌آید. می‌توانید به جای این که هر بار یک عکس بگیرید و سپس آن را بازبینی کنید تا محل فوکوس صحیح باشد، با استفاده از عکاسی پیاپی چیزی در حدود ۱۰ تا ۲۰ عکس را پست سر هم ثبت کنید. به شما قول می‌دهیم که حداقل یکی از آن‌ها کاملا بی‌نقص باشد.

عکاسی پیاپی آیفون

نکته‌ی مهم: هنگام استفاده از عکاسی پیاپی از کافی بودن نور مطمئن شوید

مهم است بدانید که هر چه نور سوژه یا محیط عکاسی کمتر باشد، دوربین برای ثبت عکس به سرعت شاتر کندتری نیاز دارد. کم بودن سرعت شاتر و سریع بودن سوژه تقریبا همیشه منجر به محو شدن تصویر می‌شود. در این مورد استفاده از عکاسی پیاپی هم کمکی نخواهد کرد. برای ثابت یا فریز کردن حرکت یک سوژه‌ی سریع به نور زیادی احتیاج خواهید داشت. پس بهتر است از نور مناسب سوژه مطمئن شوید و تا جای ممکن با ثابت نگه داشتن آیفون از بیشتر شدن حرکت جلوگیری کنید. اگر نور کافی نبود، یک ترفند این است که زمان نوردهی را به صورت دستی کاهش دهید. برای این کار می‌توانید پس از انتخاب نقطه‌ی فوکوس انگشت خود را روی صفحه به سمت پایین بکشید. با این روش سرعت شاتر بالا خواهد رفت که می‌تواند به فریز کردن حرکت کمک کند، ولی تصویر نهایی تیره‌تر خواهد بود. می‌توانید پس از عکاسی با استفاده از اپلیکیشن‌های ویرایش عکس نظیر Snapseed نور عکس را بهتر کنید. البته احتمالا با این کار عکس شما اندکی ظاهر گرینی و نویز پیدا خواهد کرد. با این حال احتمالا نتیجه بهتر از عکسی خواهد بود که محو شده است. یکی دیگر از روش‌های کنترل کردن محو شدن ناشی از حرکت این است دوربین را هم‌زمان با عکاسی در همان جهتی که سوژه حرکت می‌کند به دنبال آن حرکت دهید. این تکنیک «پنینگ» (Panning) نام دارد که احتمالا در مقاله‌های آینده بیشتر در مورد آن صبحت خواهیم کرد.

منبع: Mobiography

منبع متن: digikala