موضوع اجرا شدن بازیهای مختلف برروی سخت افزار های مختلف و گوناگون، همیشه برای بازیبازان مهم، چالش برانگیز و البته سرگرم کننده بوده است. بازی x برروی پلتفرم y با چه مشخصاتی اجرا میشود و آیا سیستم مورد نظر، توانایی لازم را برای اجرای بازی های خاص دارد یا خیر. با ما همراه باشید تا […]

موضوع اجرا شدن بازیهای مختلف برروی سخت افزار های مختلف و گوناگون، همیشه برای بازیبازان مهم، چالش برانگیز و البته سرگرم کننده بوده است. بازی x برروی پلتفرم y با چه مشخصاتی اجرا میشود و آیا سیستم مورد نظر، توانایی لازم را برای اجرای بازی های خاص دارد یا خیر. با ما همراه باشید تا عملکرد سری بازی های Batman Arkham و Need For Speed را برروی یک سیستم بودجه ای بررسی کنیم.
اگر با منبع تحلیلی دیجیتال فاندری (Digital Foundry) آشنایی داشته باشید، میدانید که عوامل آن، هر از چندگاهی، ویدیویی با نام ۴K On the Budget تهیه و منتشر میکنند. در این سری ویدیو ها، تحلیلگران دیجیتال فاندری سعی میکنند با استفاده از یک سیستم بودجه ای و با حداقل هزینه (تقریبا)، بازی های مختلفی را با رزولوشن ۴K و نرخ فریمی ثابت اجرا کنند. کارت گرافیک استفاده شده در این برنامه، GTX 970 است که به نظر کارت گرافیک تقریبا کم خرجی برای گرفتن رزولوشن ۴K به حساب میآید.
هماکنون یک قسمت از سری ۴K On the Budget را برای شما آماده کردهایم؛ جایی که بازی های Batman: Arkham Asylum و Batman: Arkham City و Batman: Arkham Origins و در نهایت، Batman: Arkham Knight از سری بتمن آرکهام مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرند.
به سراغ سری محبوب شوالیه تاریکی میرویم؛ در این قسمت دیجیتال فاندری قصد دارد تا ابتدا بازی Batman Arkham Knight را با رزولوشن ۴K، تنظیمات گرافیکی مطلوب و نرخ فریمی ثابت، اجرا نماید و سپس به سراغ سری های پیشین بتمن آرکهام برود. در همان ابتدا مشخص است که گرفتن نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه، با وجود سیستم بودجه ای و رزولوشن مورد نظر، مانند یک رویا است؛ بنابراین به نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه بسنده میشود (هر چند که بر ثابت بودن این نرخ بسیار حساس هستیم). در قدم اول، با رزولوشن تصویر ۳۸۴۰x2160 و تنظیمات گرافیکی بالا، نرخ فریم ۳۰ به دست نمیآید و بازی مرتبا بین نرخ فریم ۲۰ تا ۲۶ در حال حرکت است (مشخص است که بازی در این حالت فوقالعاده به نظر میرسد). تنظیمات گرافیکی بازی پایین آورده میشود تا نرخ فریم دلخواه به دست آید؛ با این که بازی هنوز خوب به نظر میرسد اما خبری از ثبات نرخ فریم نیست و در صحنه های شلوغ (NPC ها) و دود های حجیم، افت فریم را مشاهده میکنیم. تحلیلگر دیجیتال فاندری راهکار جالبی را ارایه میدهد؛ او به جای این که باز هم از موارد و عناصر گرافیکی بازی مانند کیفیت بافت ها، سایه ها و موشن بلور بکاهد، به صورت دستی با تنظیمات حرفه ای خارج از بازی، رزولوشن تصویر را به ۳۲۰۰x1800 کاهش میدهد و با وجود فعال بودن تنظیمات گرافیکی اختصاصی کارت های گرافیک انویدیا (مانند باران و دود و مه فعال)، به نرخ فریم ثابت ۳۰ بر ثانیه دست مییابد. درست است که بازی با رزولوشن ۴K واقعی یا Native اجرا نمیشود اما فرق به شدت اندکی که بین این دو وجود دارد، نرخ فریم ثابت و خوبی را در اختیار ما قرار میدهد. شما میتوانید در زیر، بهترین حالت تنظیمات تصویری Batman Arkham Knight را در حالت ۴K (یا نزدیک به آن) برای سیستم بودجهای (کارت گرافیک GTX 970) مورد نظر ما، مشاهده کنید:

بهترین حالت تنظیمات تصویری Batman Arkham Knight با رزولوشن ۴K (یا نزدیک به آن) برای سیستم بودجهای (کارت گرافیک GTX 970) مورد نظر…
به سراغ شماره های قدیمی تر سری بتمن آرکهام که میرویم، همه چیز راحت تر و ساده تر میشود زیرا با عناوینی سر و کار داریم که در سال های گذشته منتشر شده اند و با قدرت کمتری به کارت گرافیک و سخت افزار شما یورش میبرند.
اجرای Batman Arkham Asylum به صورت ۴K و تنظیمات گرافیکی انتهایی مشکلی ندارد اما هنوز دو موضوع، چالش ایجاد میکند و مانع دستیابی به نرخ فریم ۶۰ ثابت میشود؛ یکی از آنها Multi Sample Anti Aliasing است که تحلیلگر دیجیتال فاندری با استفاده از فناوری Anti-Aliasing کارهای گرافیک انویدیا، این مشکل را برطرف میسازد (با تنظیم کردن کارت گرافیک و غیر فعال کردن Anti-Aliasing در تنظیمات گرافیکی بازی). مورد چالش برانگیز دیگر، تقویت فیزیک سخت افزاری است که به شما اجازه دسترسی به فیزیک فوقالعاده و بی نقصی را در بازی میدهد اما از آن طرف، حداقل ۱۰ فریم از تعداد فریم اجرایی بازی میکاهد. شما میتوانید در زیر، بهترین حالت تنظیمات تصویری Batman Arkham Asylum را در حالت ۴K برای سیستم بودجهای (کارت های گرافیک GTX 970 و GTX 750 Ti) مورد نظر ما، مشاهده کنید:

بهترین حالت تنظیمات تصویری Batman Arkham Asylum در حالت ۴K برای سیستم بودجهای (کارت های گرافیک GTX 970 و GTX 750 Ti) مورد نظر (برای بازی Batman Arkham City نیز دقیقا همین است).
به سراغ بازی Batman Arkham City میرویم؛ عنوانی که از همه نظر انقلابی و فوقالعاده بود که در این جا بحث فنی و بصری را زیر نظر داریم. شهر سندباکس و پرجزئیات گاتهام، حال در دسترس بازیبازان است و قطعا سخت افزارهای بسیاری در زمان عرضه این بازی، به چالش کشیده شدهاند. نکته جالب در مورد این عنوان، بهینه سازی فوقالعاده بازی (حتی بهتر از نسخه ابتدایی) برای رایانههای شخصی است؛ به طوری که میتوانیم دقیقا با همان رزولوشن ۴K و تنظیمات نهایی که پیشتر به آن اشاره شد، در چالش برانگیز ترین و شلوغ ترین صحنهها نیز، نرخ فریم ثابت ۶۰ را داشته باشیم.
در نهایت بازی Batman Arkham Origins مورد بررسی قرار داده شده و اینجاست که سخت افزار ما با چالش جدی تری مواجه میشود. برای دستیابی به رزولوشن ۴K و نرخ فریم ثابت ۶۰ بر ثانیه، تحلیلگر دیجیتال فاندری چند عامل را قربانی میکند. به عنوان مثال، جزئیات هندسی بازی به سطح مدیوم میرسد و کیفیت سایه های بازی کمی پایین آورده میشود؛ با این حال، بازی بدون مشکل اجرا شده و در همه موارد عالی به نظر میرسد.
شما میتوانید ویدیوی کامل این قسمت از سری ۴K On The Budget را در زیر دانلود نمایید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو به صورت ۴K باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری میشود):
حتما نظرات خود را درباره ویدیوهای تحلیلی و سخت افزاری منبع دیجیتال فاندری (مانند همین ۴K on the Budget) به ما بگویید. تا قسمتی دیگر از سری ویدیوهای تحلیلی، خدانگهدار.
منبع متن: gamefa