«خشم مردانه» (Wrath of Man) از حیث ژانر و حس‌وحال احتمالا سرراست‌ترین فیلم گای ریچی است. این کارگردان نسبت به تریلرهای جنایی بیگانه نیست و تا به حال آثار موفق زیادی در این ژانر ساخته، اما فیلم‌های اخیرش نظیر «هفت‌تیر» (Revolver) و «مردی از یو.ان.سی.ال.ای.» (The Man From U.N.C.L.E.) و «جنتلمن‌ها» (The Gentlemen) داستان‌های جنایی را با رگه‌هایی از کمدی و موقعیت‌های بامزه تعریف می‌کردند تا از شدت خشونت و خون‌ و خون‌ریزی بکاهند. اما در خشم مردانه خبری از حس شوخ‌طبعی نیست. همه چیز با جدیت جلو می‌رود، از شخصیت‌ها گرفته تا موقعیت‌های داستانی و صحنه‌های اکشن. داستان خشم مردانه شاید خطی جلو نرود و در زمان رفت و برگشت کند، ولی در کارنامه‌ی سینمایی گای ریچی فیلم سرراستی به حساب می‌آید که بازی‌های ژانری کمی دارد.

  • ۲۱ فیلم دلهره‌آور برتر قرن ۲۱ که میخکوبتان می‌کنند
  • ۱۰ فیلم جنایی دهه‌ی گذشته که حتما باید ببینید

از زمان هفت‌تیر که سال ۲۰۰۵ اکران شد تا الان، خشم مردانه اولین همکاری بین گای ریچی و جیسون استاتهام محسوب می‌شود. همکاری این دو با فیلم‌های «ضامن، قنداق و دو لوله تفنگ شلیک شده» (Lock, Stock and Two Smoking Barrels) و قاپ‌زنی (Snatch) آغاز شد. دو فیلم گانگستری بریتانیایی که هم گای ریچی را به‌عنوان یک کارگردان تازه‌نفس به شهرت رساند و هم جیسون استاتهام را به جایگاه فعلیش رساند تا تبدیل به یکی از محبوب‌ترین ستاره‌های اکشن سینما شود.

اگر به دنبال تریلرهای جنایی مشابهی می‌گردید که صحنه‌های اکشن پر و پیمان و جذابی دارند، با ما همراه باشید.

۱. کامیون حمل پول (Le Convoyeur)

فیلم کامیون حمل پول

  • محصول: ۲۰۰۴
  • کارگردان: نیکلاس بوخریف
  • بازیگران: آلبرت دوپنتل، ژان دو ژاردن، کلود پرون
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: –

خشم مردانه در واقع بازسازی یک تریلر جنایی فرانسوی محصول ۲۰۰۴ است. ترجمه‌ی عنوان فرانسوی فیلم می‌شود «حامل» (The Conveyer)، ولی آن را با عنوان ماشین حمل پول می‌شناسند. اگر از تماشای خشم مردانه لذت برده‌اید،‌ بد نیست فیلمی که منبع اقتباسش بوده هم ببینید. هر دوی این فیلم‌ها چارچوب و طرح قصه‌ی مشابهی دارند، ولی اجرای هر کدام کاملا متفاوت است.

در اینجا آلبرت دوپنتل نقش اصلی را بازی کرده و برعکس جیسون استاتهام که شخصیتی کم‌حرف و خشک و جدی را در آورده بود، او کاراکترش را با گرمای بیشتری به نمایش کشیده. ژان دو ژاردین هم چند سال قبل از شگفتی‌سازی در اسکار و فیلم آرتیست، در نقش مکمل این فیلم خیلی خوب ظاهر شده و غافلگیرتان می‌کند.

گای ریچی داستان اصلی این فیلم را برداشته و پیچیده‌ترش کرده تا فیلم خودش را بسازد. ماشین حمل پول پیچیدگی کمتری دارد، ولی بارِ احساسی آن به بقیه‌ی جوانبش می‌چربد. در این فیلم توجه و زمان بیشتری صرف رابطه‌ی پدر و پسر قصه شده و اتفاق ناگواری که پدر داستان را سمت مسیر انتقام می‌برد، تأثیر بیشتری روی مخاطب می‌گذارد.

ماشین حمل پول رنگ و لعاب متنوع‌تری دارد و قصه‌اش تک‌بعدی جلو نمی‌رود و سبک فیلم‌برداریش هم سیال‌تر و صمیمانه‌تر است. البته جذابیت‌های بصری و جلوه‌های ویژه‌ی مدرن خشم مردانه را (که یک تولید بلاک‌باستری نسبتا پرخرج بود)‌ ندارد و بازیگرهای مکملش هم ستاره نیستند. ولی در هر صورت جفت فیلم‌ها ارزش تماشا دارند و احتمالا از مقایسه‌ی آن دو لذت خواهید برد.

۲. سارق (Thief)

فیلم سارق

  • محصول: ۱۹۸۱
  • کارگردان: مایکل مان
  • بازیگران: جیمز کان، تیوزدی ولد، رابرت پروسکی، جیم بلوشی
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴%

اولین فیلم بلند سینمایی مایکل مان (اگر تله فیلم جریکو مایل را در نظر نگیریم) از همان دقایق اولیه‌اش به ما نشان می‌دهد که این کارگردان از همان ابتدا چه شیفتگی جذابی نسبت به تریلرهای جنایی خوش‌ساخت داشت و با مهارتی مثال‌زدنی هم سراغش آمد.

سارق یک فیلم سرقتی با حس‌وحال نئو نوآر است که صحنه‌های تیراندازی به سبک و سیاق مایکل مان را هم در آن می‌توانید ببینید. چیزی که بعدها به امضای شخصی او تبدیل شد. داستان درباره‌ی مردی است که در زمینه‌ی باز کردن قفل گاوصندوق‌ها رقیب ندارد و بهترین است و حالا می‌خواهد قبل از اینکه برای همیشه این شغل پرخطر را ببوسد و بگذارد کنار، آخرین سرقتش را انجام دهد. اگر از داستان‌های سرقتی خوشتان می‌آید و فصل سرقت خشم مردانه را دوست داشتید، به احتمال زیاد از دیدن سارق هم لذت خواهید برد.

مایکل مان سارق را به‌شدت واقع‌گرایانه در آورده و صحنه‌ها و موقعیت‌هایش ملموس و باورپذیر هستند. شخصیت اصلی ماجرا با بازی مایکل مان آدمی چندلایه و پیچیده است و از کلیشه‌های رایج این مدل فیلم‌ها فاصله گرفته. بخشی از این واقع‌گرایی مدیون منبع اقتباس فیلم است، کتابی غیرداستانی به نام «مهاجمین منزل: اعتراف‌های یک دله دزد» (The Home Invaders: Confessions of a Cat Burglar). فیلمی که مایکل مان با نگاه به این کتاب ساخت در زمان اکرانش پرفروش نشد، ولی بازخوردهای خیلی خوب و مثبتی از منتقدان گرفت و طی سال‌های بعد از اکرانش ارزش آن را بیشتر فهمیدند.

جیمز کان در نقش اصلی فیلم حسابی خوش درخشیده و غیرمنتظره ظاهر شده. خود کان در مصاحبه‌ای که به مناسبت انتشار نسخه‌ی کرایتریون فیلم ترتیب داد، سارق را به‌عنوان یکی از نقش‌آفرینی‌هایی معرفی کرد که بیشتر از همه به آن‌ها افتخار می‌کند.

۳. سوء سابقه (A History of Violence)

فیلم سوء سابقه

  • محصول: ۲۰۰۵
  • کارگردان: دیوید کراننبرگ
  • بازیگران: ویگو مورتنسن، ماریو بلو، اد هریس
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷%

در فیلم خشم مردانه، کاراکتر جیسون استاتهام که او را با لقب H می‌شناسیم شخصیتی مرموز با گذشته‌ای پنهان است و پرده‌ی اول فیلم مدام برایمان سؤال پیش می‌آید که جریان او چیست و دارد چه کار می‌کند. پیداست انگیزه‌های اصلی و توانایی‌های واقعیش را به همه نشان نمی‌دهد و هدف دیگری در سرش دارد. وقتی چند سارق به ماشین حمل پول او حمله می‌کنند و اِچ با مهارتی خیره‌کننده دمار از روزگار همه‌ی آن‌ها در می‌آ‌ورد، شک و شبهه‌هایمان ثابت می‌شود. بعد از این اتفاق، فلاش‌بکی طولانی از گذشته‌ی شخصیت او می‌بینیم و سرانجام واقعیت ماجرا رو می‌شود.

سوء سابقه هم یک تریلر جنایی است که سوژه‌ی نسبتا مشابهی دارد و با هویت دوگانه‌ی آدم‌ها بازی می‌کند. در این فیلم ویگو مورتنسن نقش تام استال را بازی می‌کند، مردی بی‌سروصدا که صاحب یک رستوران کوچک محلی است، ولی واقعیت پیچیده‌تری پشت ظاهر ساده‌ی او خوابیده.

این مرد خانواده‌دوست که ظاهرا آزارش به مورچه هم نمی‌رسد، در گذشته گانگستری خطرناک و مرگبار بوده و حالا آن زندگی پر از خون را پشت سر گذاشته تا با همسر و فرزندش در آرامش روزگار بگذراند. سوء سابقه نسبت به خشم مردانه سکانس‌های اکشن کمتری دارد، ولی در لحظاتی که خشونت و کشت و کشتار وارد قصه می‌شود سنگ تمام می‌گذارد.

دیوید کارننبرگ با ساخت سوء سابقه از مسیر همیشگیش منحرف شد. کراننبرگ را تا پیش از آن به خاطر ساخت فیلم‌های ترسناک غیرمتعارفی مثل «مگس» (The Fly)  می‌شناختند، فیلم‌هایی که نقاط اوج کارنامه‌ی فیلمسازی او به حساب می‌آمدند. سوء سابقه اصلا شبیه یک فیلم ترسناک نیست، ولی کراننبرگ با صحنه‌های پر از خشونت فیلمش مثل همان آثار عمل کرده و کشت و کشتار بی‌رحمانه و زننده‌ای پیش چشمان مخاطبانش می‌آورد.

۴. مسرین: دشمن شماره یک ملت (Mesrine: Public Enemy #1)

فیلم مسرین

  • محصول: ۲۰۰۸
  • کارگردان: ژان فرانسوا ریشه
  • بازیگران: وینسنت کسل، لودیوین سنیه، متیو آمالریک
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱%

غریزه مرگ و دنباله‌اش دشمن شماره یک ملت نقاط اشتراک زیادی با فیلم خشم مردانه دارند. هر دوی این فیلم‌ها تریلرهای جنایی پر از خشونتی هستند که صحنه‌های اکشن پر زرق و برق به نمایش می‌گذارند و مؤلفه‌های ژانر سرقت درونشان دیده می‌شود.

دو قسمت فیلم مسرین پشت سر هم و با فاصله‌ای یک ماهه فیلم‌برداری شد و هر دو سال ۲۰۰۸ اکران شدند. قسمت دوم فیلم را اول فیلم‌برداری کردند، آن هم به خاطر تغییر وزنی که وینسنت کسل باید انجام می‌داد.

داستان این فیلم‌ها درباره‌ی ژاک مسرین، گانگستری بدنام خشونت‌طلب اهل فرانسه است، مردی که سال‌های دهه‌ی ۷۰ میلادی تبدیل به دشمن شماره یک ملت شد و  تحت تعقیب‌ترین جنایتکار دوره‌ی خودش به حساب می‌آمد. در مسرین: غریزه‌ی قتل اولین مواجهه‌ی مسرین را با جرم و جنایت می‌بینیم. مسرین همزمان که به کشت و کشتار و سرقت از بانک و فرار از زندان دست می‌زند، بین مردم بدنام و بدنام‌تر می‌شود.

در دشمن شماره یک ملت، ماجرای سقوط و مرگ محتومش را می‌بینیم. فیلم اول ساختار محکم‌تری دارد و بیشتر شما را درگیر می‌کند، ولی هردو قسمت جذاب و سرگرم‌کننده هستند و در مراسم جایزه سزار فرانسه خوش درخشیدند.

وینسنت کسل در نقش ژاک مسرین خیره‌کننده ظاهر شده و در تمام صحنه‌ها خوش درخشیده. اما کسل تنها بازیگر توفانی و درجه‌یک این فیلم نیست. در تیم بازیگران مکمل فیلم هم نام‌های جذابی می‌بینیم. در قسمت اول ژرار دوپاردیو مقابل وینسنت کسل بازی می‌کند و متیو آمالریک هم در قسمت دوم یک نقش‌آفرینی تکرارنشدنی به نمایش گذاشته. اگر چهار ساعت زمان آزاد دارید و می‌خواهید با دیدن یک فیلم خوب پرش کنید، دو قسمت مسرین گزینه‌ی خوبی برای شما خواهد بود.

۵. مخمصه (Heat)

فیلم مخمصه

  • محصول: ۱۹۹۵
  • کارگردان: مایکل مان
  • بازیگران: آل پاچینو، رابرت دنیرو، ول کیلمر
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷%

مایکل مان بار دیگر از پس یک کار غیرممکن بر آمد و این بار  فیلمی را ساخت که برای همیشه به‌عنوان بهترین و جذاب‌ترین و محبوب‌ترین اثر کارنامه‌ی فیلم‌سازیش به حساب می‌آید. فهمیدن اینکه چرا مخمصه یکی از بهترین فیلم‌های جنایی و سرقتی تاریخ سینماست کار سختی نیست. فیلمی که تعدادی از معروف‌ترین و دیدنی‌ترین صحنه‌ها و لحظه‌های سینمایی را تقدیم ما کرد و افتتاحیه‌اش که در آن به یک ماشین زره‌ای دستبرد می‌زنند، به‌عنوان نقشه‌ی راه برای بقیه‌ی آثار این چنینی شناخته می‌شود. چیزی که در فیلم خشم مردانه هم نقشی اساسی ایفا می‌کند.

  • ۲۵ نکته‌ی جالب درباره‌ی فیلم مخمصه‌ی مایکل مان که نمی‌دانید

با اینکه آل پاچینو و رابرت دنیرو هر دو در قسمت دوم پدرخوانده بازی کرده بودند، ولی مخمصه اولین فیلمی بود که این دو غول بازیگری را مقابل هم و در صحنه‌های مشترک می‌دیدیم. مایکل مان هم فیلم‌نامه‌ای چنان درخشان و دیالوگ‌هایی فوق‌العاده برایشان نوشته بود تا همه چیز در حد و اندازه‌ی یک شاهکار جلو برود. فیلم‌نامه‌ی مخمصه به هردوی این بازیگرها به اندازه‌ی کافی زمان داد تا حسابی بدرخشند و فیلم را مال خود کنند. تضاد و تقابل (و حتی رفاقت غیرمتعارف) بین وینسنت هانا و نیل مک‌کالی احتمالا دیدنی‌ترن و عمیق‌ترین بازی دزد و پلیسی است که هر کس به عمرش می‌بیند.

در کنار آل پاچینو و رابرت دنیرو بازیگرهایی چون ول کیلمر، جان وویت، وس استادی، ویلیام فیچنر،‌ ناتالی پورتمن، میکلتی ویلیامسون و خیلی‌های دیگر در نقش‌های فرعی ظاهر شده‌اند و این اثر حماسی را تکمیل کرده‌اند. تک‌تک نقش‌آفرینی‌های این فیلم درخشان و حیرت‌انگیز است.

فصل معروف تیراندازی خیابانی بعد از سرقت بانک هنوز هم بعد از گذر این همه سال به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین صحنه‌های اکشن سینمایی به حساب می‌آید و خیلی‌ها با الهام از آن، سراغ صحنه‌پردازی سکانس‌های اکشن فیلمشان می‌روند. این صحنه به قدری واقعی و باورپذیر اجرا شده که نمونه‌اش را در هیچ فیلم دیگری نمی‌توانید پیدا کنید. مایکل مان بازیگرهایش وادار کرد تا در جلسات تمرین تیراندازی شرکت کنند و ساعت‌ها کار با مسلسل و انواع سلاح‌ها را یاد بگیرند و نشانه‌گیری و تیراندازی نزدیک به واقعیت را درک کنند.

مایکل مان به این طریق مطمئن شد که در زمان فیلم‌برداری، تمام حرکات بازیگرها ملموس و باورپذیر باشد و با واقعیت مو نزند. در کنار تمام این موارد، او تصمیم گرفت از صدای تیراندازی‌های سر صحنه برای نسخه‌ی نهایی فیلم استفاده کند و به جای اینکه جلوه‌ها و افکت‌های صوتی روی تصویر تیراندازی بگذارد، همان صداهایی را که حین فیلم‌برداری ضبط کردند به کار گرفت. نتیجه‌ی این کار حیرت‌انگیز بود و با دیدن صحنه‌ی تیراندازی خیابانی حس می‌کنید واقعا همان‌جا ایستاده‌اید و صدای رگبار گلوله‌ها از دور و برتان شنیده می‌شود. با پژواک و انعکاس واقعی.

۶. انتقام‌جو (Avengement)

فیلم انتقامجو

  • محصول: ۲۰۱۹
  • کارگردان: جسی جانسون
  • بازیگران: اسکات ادکینز، ترسا ماهونی، کیرستون وارینگ
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴%

درست است که داستان خشم مردانه در لس آنجلس می‌گذرد، ولی با وجود کارگردان و ستاره‌ی بریتانیایی، و بازیگرهای مکملی که اکثرشان انگلیسی هستند و با لهجه‌ی آمریکایی بازی می‌کنند، بیشتر یک فیلم انگلیسی به نظر می‌رسد تا آمریکایی. حتی بخش‌های مهمی از داستان در لندن انگلستان فیلم‌برداری شده است.

انتقام‌جو یک فیلم اکشن بریتانیایی است که تمرکزش را به جای صحنه‌های تیراندازی، روی مبارزات به سبک هنرهای رزمی گذاشته. داستان فیلم غیرخطی است و با فلاش‌بک‌های گوناگون روایت می‌شود. به خاطر همین در طول ماجراهای گوناگون با ژانرهای متنوعی طرف می‌شویم. انگار هم تریلری جنایی است و هم یک فیلم درباره‌ی زندان.

جسی جانسون کارگردان و یکی از نویسنده‌های فیلم، جای پای خودش را به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌سازهای اکشن محکم کرده، اکشن‌های کم‌خرج و جمع‌وجوری که مخاطبان بسیاری دارند و سازنده‌ها را به سود زیادی می‌رسانند. او از سال ۱۹۹۹ تا کنون بیش از ۲۰ فیلم کارگردانی کرده و در کنار فیلم‌سازی، مشغول بدلکاری و سرپرستی بدلکاران فیلم‌های گوناگون هم بوده. البته فیلم‌های او معمولا مستقیم راهی نمایش خانگی و پلتفرم‌های آنلاین می‌شود و رنگ پرده‌ی بزرگ سینما را به خودشان نمی‌بینند، ولی با این حال صحنه‌های اکشنی که طراحی می‌کند از خیلی آثار بلاک‌باستر و پرخرج و پر سر و صدای سال بهتر از آب در می‌آید.

انتقام‌جو محصول سال ۲۰۱۹ بهترین فیلم این کارگردان است که در آن با فیلم‌نامه‌ای حساب‌شده و درگیرکننده جلو رفته و صحنه‌های مبارزه و اکشن را هم که مثل همیشه عالی در آورده و جای جای فیلم پر است از مبارزه‌های تن به تن دیوانه‌وار.

اسکات ادکینز بازیگر قدرنادیده‌ی فیلم‌های ژانر هنرهای رزمی است که بدن واقعا ورزیده و مهارت‌های خیره‌کننده‌ای دارد و در فیلم‌های متعددی با جسی جانسون همکاری کرده. اتکینز در انتقام‌جو یکی از بهترین نقش‌های عمرش را به نمایش گذاشته و در کنار به رخ کشیدن مهارت‌های رزمی، قدرت هنرنمایی و بازیگریش را هم به ما نشان می دهد. تمام صحنه‌های اکشن فیلم عالی ساخته و پرداخته شده‌اند و حسابی با دیدنش کیف می‌کنید، ولی بهترینش را برای فصل پایانی داستان نگه داشته‌اند. مبارزه‌ای نفس‌گیر و درخشان که هرگز فراموشش نخواهید کرد.

۷. نقطه خالی (Point Blank)

فیلم نقطه خالی

  • محصول: ۲۰۱۰
  • کارگردان: فرد کاوای
  • بازیگران: النا آنایا، ژیل للوش، رشدی زم
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱%

این تریلر جنایی فرانسوی محصول سال ۲۰۱۰ ایده‌ی آشنا و تا حدودی تکراری دارد؛ مردی معمولی تلاش می‌کند همسرش را از دست گانگسترهای خطرناک و بی‌رحم نجات دهد. ولی فرمول این مدل داستان‌ها را به اندازه‌ای تغییر داده که تکراری به نظر نرسد و حس‌وحال تازه‌ای به این ژانر تزریق کند. درست مثل خشم مردانه، نقطه‌ خالی هم دوباره چرخ را از اول اختراع نکرده و قصدش را هم نداشته. اتفاقا نقطه‌ی قوت فیلم همین پایبندیش به قواعد ژانر است که باعث شده صحنه‌های اکشن درجه‌یکی خلق شود.

در این فیلم اتفاقی که منجر به خون و خون‌ریزی‌های آینده می‌شود، غیرمنتظره است. شخصیت اصلی داستان که پرستار است، ناخواسته جان یک خلافکار خطرناک را نجات می‌دهد و همین جرقه‌ی اتفاق‌های ناجور بعدی را می‌زند. چیزی که برخلاف رویکرد همیشگی فیلم‌های این ژانر جلو رفته و بر خلاف همیشه می‌بینیم که نجات جان یک نفر منجر به کشته شدن آدم‌های زیاد دیگری در آینده می‌شود.

فیلم خیلی طولانی نیست و بی‌خودی روده‌درازی نمی‌کند، برای همین تنش و هیجان بیشتری به بیننده منتقل می‌کند. رشدی زم نقش گانگستر خطرناکی را بازی می‌کند که جانش نجات یافته و واقعا عالی ظاهر شده و تهدید و خطری تمام‌نشدنی به صحنه‌ها تزریق کرده. سال ۲۰۱۹ نتفلیکس نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ای از فیلم ساخت با بازی فرانک گریلو و آنتونی مکی که خیلی بازخوردهای خوبی نگرفت. ولی نسخه‌ی اصلی و فرانسویش هنوز هم محبوب است و منتقدها و مخاطبان زیادی را شیفته‌ی خودش کرده.

۸. لئون: حرفه‌ای (Léon: The Professional)

فیلم لئون

  • محصول: ۱۹۹۴
  • کارگردان: لوک بسون
  • بازیگران: ژان رنو، ناتالی پورتمن، گری اولدمن
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۴%

تریلر جنایی کلاسیک و به‌شدت محبوب لوک بسون هم صحنه‌های اکشن توفانی و درجه‌یک داشت و هم یک لایه‌ی حسی عمیق و درگیرکننده و تأثیرگذار. رابطه‌ای که بین لئون (با بازی فوق‌العاد ژان رنو) و ماتیلدا (ناتالی پورتمن، در اولین نقش زندگیش) شکل می‌گیرد چیزی است که لئون را به چنین اثر درخشان و ماندگاری تبدیل کرده و باعث شده از آزمون زمان سربلند بیرون بیاید و هنوز که هنوز است تماشایی بماند و بتوانیم بارها و بارها نگاهش کنیم و لذت ببریم.

در کنار ژان رنو و ناتالی پورتمن، گری اولدمن را در نقش یکی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های منفی تاریخ سینما داریم. مأمور پلیس فاسدی که از نظر روانی ناپایدار است و جنون خطرناکی از نگاهش می‌بارد و مسؤول کشته شدن برادر خردسال و بی‌گناه ماتلیداست. گری اولدمن با هر بار حضورش در فیلم چنان انرژی انفجاری و  مهارناپذیری با خودش می‌آورد که برای لحظاتی همه چیز را فراموش می‌کنیم و محو نقش‌آفرینی خیره‌کننده‌ی او می‌شویم. بچه‌هایی که در خطر قرار می‌گیرند، نارو زدن‌های پی در پی و غافلگیری‌های داستانی، و مأمورین قانون فاسد همگی از مؤلفه‌های مشترک بین لئون و خشم مردانه است.

لئون: حرفه‌ای (که به لئون یا حرفه‌ای هم معروف است، بسته به اینکه در کدام کشور باشیم) یکی از محبوب‌ترین فیلم‌ها در IMDb است و سینمادوستان بسیاری در سراسر جهان شیفته و عاشقش هستند. لئون همچنین در فهرست پرافتخار مجله‌ی امپایر تحت عنوان بهترین فیلم‌های اکشن تمام دوران هم حضور دارد و همیشه جایگاهی بسیار ویژه در قلب هواداران اکشن خواهد داشت.

لوک بسون در ساخت اکشن‌های باکیفیت و پرطرفدار ید طولایی دارد و فیلم‌های دیگرش مثل «نیکیتا» (Nikita) و «عنصر پنجم» (The Fifth Element) هم زیبا و جذاب از آب در آمده. او همچنین در ساخته شدن اکشن‌های محبوبی چون «ربوده شده» (Taken)، «بلوک ۱۳» (District B13) و سری فیلم‌های «ترنسپورتر» (Transporter) هم نقش داشته.

۹. هیچ‌کس (Nobody)

هیچ‌کس فیلمی مشابه خشم مردانه

  • محصول: ۲۰۲۱
  • کارگردان: ایلیا نایشولر
  • بازیگران: باب اودنکرک، کریستوفر لوید، کانی نیلسن
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳%

خشم مردانه و هیچ‌کس هر دو تریلرهای جنایی سرشار از صحنه‌های اکشن هستند که شخصیت‌های اصلی مرموز با گذشته‌ای رازآلود دارند و مهارت‌های مرگ‌بار و شگفت‌آورشان را پشت ظاهری آرام و بی‌آزار پنهان می‌کنند (و هر دو هم محصول سال ۲۰۲۱ هستند). در فیلم خشم مردانه، چون جیسون استاتهام نقش اصلی را بازی کرده و بیننده سابقه‌ی ذهنی از او دارد و بی‌شمار نقش اکشن بزن‌بهادر از او دیده، می‌تواند تا حدودی حدس بزند که رفتارهای بی‌خطر او آرامشی قبل از توفان است. ولی در هیچ‌کس با بازیگری مثل باب اودنکرک طرف هستیم که تا پیش از این سابقه‌ی بازی در نقش‌های اکشن نداشته و حضورش در چنین فیلمی غافلگیری دلچسبی به حساب می‌آید.

باب اودنکرک تمرینات سخت و فشرده و طاقت‌فرسایی را از سر گذراند تا از نظر فیزیکی و جسمی برای نقش آماده شود. اقدامی قابل تحسین و حیرت‌انگیز که وقتی سن و سابقه‌ی او را در نظر بگیریم ارزش بیشتری پیدا می‌کنند.

داستان درباره‌ی مردی معمولی و بی‌آزار است که یک شب دزد به خانه‌اش می‌زند، ولی او تعمدا مقابلش نمی‌ایستد و می‌گذارد دزد فرار کند. این ماجرا گذشته‌ای دور را درون او زنده می‌کند، گذشته‌ای پر از خشونت و کشت و کشتار که فکر می‌کرد رهایش کرده ولی انگار در لایه‌های عمیق وجودش منتظر مانده تا یک روز دوباره بیرون بیاید. حالا که عطش خون و خشونت درونش زنده شده، سمت مسیر دیوانه‌وار و غیرمنتظره‌ای می‌رود و با اعضای باند مافیایی روسی گلاویز می‌شود.

هیچ‌کس را همان تیم سازنده‌ی «جان ویک» (John Wick) ساخته. فیلم‌نامه‌اش را نویسنده‌ی جان ویک یعنی درک کولستاد نوشته و صحنه‌های اکشنش را هم تیم بدلکار همان فیلم به اجرا در آورده‌اند. ایلیا نایشولر کارگردان فیلم شاید هنوز اسم و رسمی پیدا نکرده باشد، ولی با این فیلم و هنری جان سخت (که واقعا قدرنادیده مانده) به همه نشان داده که استعداد درجه‌یکی در ساخت فیلم‌های اکشن دارد و باید منتظر شگفتی‌های دیگری از او باشیم.

همه‌ی این موارد به کنار، اگر فقط یک دلیل برای تماشای هیچ‌کس بخواهید، باب اودنکرک در اولین نقش اکشن عمرش و به شکلی که تا به حال ندیدین باید برایتان کفایت کند.

۱۰. مردی از هیچ‌کجا (The Man From Nowhere)

فیلم‌های مشابه خشم مردانه

  • محصول: ۲۰۱۰
  • کارگردان: لی جانگ-بام
  • بازیگران: وون بین، کیم سه-رون، کیم هی-وان
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰%

مردی از هیچ‌کجا هم درست مثل خشم مردانه یک تریلر جنایی نفس‌گیر است که شخصیت اصلی آن هویتی پنهان و مرموز دارد. قهرمان اصلی این فیلم هم مثل اِچ در خشم مردانه، بر خلاف ظاهر آرام مردی خطرناک و کشنده و مرگ‌بار است و گذشته‌ای تاریک و پرماجرا دارد. در هر دوی این فیلم‌ها لحظات اکشن خیره‌کننده‌ای می‌بینیم که حسابی بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اما اگر بخواهیم مقایسه بکنیم، مردی از هیچ‌کجا در زمینه‌ی ساخت و پرداخت صحنه‌های اکشن، قوی‌تر عمل کرده و طیف گسترده‌ای از مبارزات را پیش چشمان تماشاگر می‌آورد.

این فیلم کُره‌ای به کارگردانی لی جانگ-بام سال ۲۰۱۰ تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم کشورش شد و لس آنجلس تایمز آن را به‌عنوان اثری معرفی کرد که سینمای کره جنوبی را چندین پله جهش داد. در حال حاضر قرار است نسخه‌ی بازسازی‌شده و آمریکایی آن را بسازند. درک کولستاد مشغول نگارش فیلم‌نامه‌ی آن است و چد استالسکی تهیه‌کنندگیش را بر عهده خواهد داشت. هر دوی این‌ها در ساخت فرنچایز جان ویک با هم کار کرده‌اند.

مردی از هیچ‌کجا داستان نسبتا آشنایی دارد (در واقع تقریبا مشابه داستان لئون: حرفه‌ای است) ولی اجرای پر از ظرافت و صحنه‌های اکشن متحیرکننده‌اش کاری کرده که این فیلم کره‌ای از دیگر نمونه‌های مشابهش فراتر رود و جایگاه خودش را پیدا کند.

۱۱. نقطه شکست (Point Break)

نقطه شکست فیلمی مشابه خشم مردانه

  • محصول: ۱۹۹۱
  • کارگردان: کاترین بیگلو
  • بازیگران: کیانو ریوز‌، پاتریک سوویزی، لوری پتی
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۹%

در فیلم نقطه‌ شکست هم مثل خشم مردانه با سرقت و گروه‌های خلافکار طرف هستیم، و شخصیتی که هویتش را پنهان می‌کند تا اعتماد اعضای یک گروه سارق را به دست آورد. البته باورها و اخلاقیات جانی یوتا (کیانو ریوز) کاملا با اچ در تضاد است و این دو با انگیزه‌های متفاوتی پیش می‌روند. با اینکه هر دوی فیلم‌ها تریلرهای جنایی با کلی صحنه‌ی اکشن هستند، ولی حس‌وحال و ریتم متفاوتی دارند.

خشم مردانه فیلمی جدی و حتی تلخ است، ولی نقطه شکست سرگرم‌کننده و باحال از آب در آمده و ایده‌ی دور از ذهن و عجیب‌وغریبی دارد؛ داستان یک مأمور FBI که مخفیانه درون یک گروه از موج‌سواران عاشق هیجان و آدرنالین نفوذ می‌کند که به بانک‌ها دستبرد می‌زنند.

شیمی و رابطه‌ی پر از کشمکش بین جانی یوتا و پاتریک سوویزی (در نقش سردسته‌ی این گروه موج‌سوار سارق) از اصلی‌‌ترین نقاط قوت فیلم است که تماشاگر را دنبال خودش می‌کشاند. داستان رفاقتی محتوم بین دو مرد که در دو طرف متضاد قانون قرار گرفته‌اند. یکی به دنبال اجرای عدالت و نظم و امنیت است و دیگری آشوب‌طلبی رها و آزاد که می‌خواهد تمام قید و بندها را از بین ببرد.

نقطه شکست اولین فیلمی بود که کاترین بیگلو بدون اینکه نقشی در نگارش فیلم‌نامه‌اش داشته باشد، کارگردانی کرد. صحنه‌های اکشن فیلم واقعا متنوع و پرهیجان هستند. هم تیراندازی‌های نفس‌گیر داریم و هم مبارزه‌های تن‌به‌تن و تعقیب و گریز با ماشین و تعقیب و گریز با پای پیاده. و صد البته صحنه‌هایی هم مثل چتربازی در ارتفاع بسیار بالا را هم داریم که آدرنالین خون تماشاگر را حسابی بالا می‌برد.

۱۲. برای مُرده‌ها اشکی ریخته نمی‌شود (No Tears for the Dead)

فیلم برای مُرده‌ها اشکی ریخته نمی‌شود

  • محصول: ۲۰۱۴
  • کارگردان: لی جانگ-بام
  • بازیگران: جانگ دونگ-گون، کیم مین هی، برایان تی
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۳%

برای مُرده‌ها اشکی ریخته نمی‌شود یک تریلر جنایی درخشان دیگر از کره جنوبی است که نویسنده و کارگردانش هم لی جانگ-بام است. در اینجا هم مثل خشم مردانه با دو گروه خلافکار رقیب طرف هستیم که بعد از کشته شدن انسانی بی‌گناه در یک حادثه با هم درگیر می‌شوند.

مثل فیلم دیگر این کارگردان یعنی مردی از هیچ‌کجا، این یکی هم سراغ داستان آشنایی رفته؛ این بار ماجرای آدم‌کشی حرفه‌ای که ناخواسته فرد بی‌گناهی را کشته و احساس گناه رهایش نمی‌کند، و هم‌زمان عاشق کسی که قرار است به قتل برساند می‌شود. ولی همین داستان آشنای بارها تعریف‌شده را با مهارتی مثال‌زدنی روایت می‌کند و فوری جذبش می‌شویم.

جانگ دونگ-گون در نقش اصلی فیلم ظاهر شده و شخصیتی به‌شدت ماهر و همه چیز تمام را به نمایش گذاشته که مخاطب را شیفته‌ی خودش می‌کند و در اصل یکی از بزرگترین دلایل موفقیت فیلم هم خود اوست. با اینکه جانگ دونگ-گون با نقش‌های اکشن بیگانه نیست، ولی برای این فیلم تمرین‌های فشرده و سختی را از سر گذراند که نتیجه‌اش را می‌توانید در صحنه‌های اکشن فوق‌العاده‌ی فیلم ببینید.

هر چه داستان جلوتر می‌رود، انبوهی شخصیت منفی با ویژگی‌های جذاب و به‌یادماندنی سر راه جانگ دونگ-گون قرار می‌گیرند و مبارزه‌هایی نفس‌گیر و تماشایی با سلاح گرم و سرد و مشت و لگد می‌بینیم که خون همه را به جوش می‌آورد.

بهترین و ماندگارترین صحنه‌ی اکشن فیلم جایی است که چندین تیرانداز بر فراز پشت بام‌های سه ساختمان بلند پخش شده‌اند و تیراندازی مرگباری در می‌گیرد که مردم عادی غیرمسلح  آن وسط گیر می‌افتند.

۱۳. ترانسپورتر (The Transporter)

فیلم ترانسپورتر مشابه خشم مردانه

  • محصول: ۲۰۰۲
  • کارگردان: کری یوئن، لویی لتریر
  • بازیگران: جیسون استاتهام، شو کی، مت شولز
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۴%

اگر جذاب‌ترین مولفه‌ی خشم مردانه برایتان حضور جیسون استاتهام بود، پس حسابی شانس به شما رو کرده چون این ستاره‌ی مشهور کلی اکشن جنایی بازی کرده که می‌توانید سراغشان بروید. البته مرور تمام فیلم‌های جیسون استاتهان ممکن است کار فرسایشی و سختی باشد، به‌ویژه که همه کیفیت ثابتی ندارند و مثل هر بازیگر دیگری در کنار فیلم‌های خوب و دیدنی، چندتایی فیلم بد و خراب هم دارد.

جیسون استاتهام در اوایل فعالیت حرفه‌ایش نقش‌های فرعی زیادی در فیلم‌های اکشنی چون «ارواح مریخ» (Ghosts of Mars) بازی کرده بود و تا حدودی با این ژانر آشنایی داشت. ولی این فیلم ترانسپورتر محصول سال ۲۰۰۲ بود که نام او را سر زبان‌ها انداخت و مسیر ستاره شدنش را هموار کرد.

ترانسپورتر خیلی زود به موفقیتی فراگیر رسید و محبوبیتش فراتر از تصور رفت. دو دنباله‌ی دیگر با حضور استاتهام برایش ساختند و یک سریال دو فصلی هم با موضوع آن ساخته شد. داستان راننده‌ی منضبط و کاربلدی که برای آدم‌های خطرناک کار می‌کند قطعا پتانسیل زیادی برای طراحی داستان‌های گوناگون دارد.

سری فیلم‌های ترانسپورتر نسبت به خشم مردانه حس و حال کمتر جدی هستند و بیشتر روی لحظات مفرح و سرگرم‌کننده‌ی اکشن تمرکز دارند. هنگام تماشای این فیلم‌ و دنباله‌هایش خیلی اوضاع را جدی نگیرید و سعی کنید از چیزهای خوبش لذت ببرید. چون صحنه‌های اکشن باحال و خوش‌ریتمی دارد و واقعا با دیدنش سرگرم می‌شوید.

۱۴. به ترتیب خروج از صحنه (In Order of Disappearance)

فیلم به ترتیب خروج از صحنه

  • محصول: ۲۰۱۴
  • کارگردان: هانس پتر مولاند
  • بازیگران: استلان اسکارسگارد، بریگیته هیورت سورنسن، کریستوفر هیویو
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶%

به ترتیب خروج از صحنه یک تریلر جنایی محصول نروژ است که شوخی‌های درجه‌یک و موقعیت‌های کمدی واقعا خنده‌داری دارد. اینجا هم مثل خشم مردانه،‌ داستان مردی را دنبال می‌کنیم که به دنبال انتقام از جنایتکارانی است که پسرش را به قتل رسانده‌اند. علاوه بر ایده‌ی اصلی، این دو فیلم از لحاظ سبک بصری و ریتم و ضرباهنگ اتفاق‌ها هم به یکدیگر شبیه هستند.

سال ۲۰۱۹ کارگردان فیلم تصمیم گرفت نسخه‌ی آمریکایی همین فیلمش را با بازی لیام نیسون بسازد و اسمش را گذاشت «تعقیب سرد» (Cold Pursuit). ولی اصلا به پای نسخه‌ی نروژی نرسید و بازخوردهای منفی زیادی هم گرفت. پس بهتر است همین به ترتیب خروج از صحنه را ببینید.

فیلم حس‌وحال پیچیده‌ و غیرمتعارفی دارد و ممکن است برخی بیننده‌ها را پس بزند، و شوخی‌هایش تاریک و گزنده هستند و شاید برای عده‌ای آزاردهنده به نظر برسد. ولی نمی‌توان منکر ویژگی‌های حیرت‌انگیز آن شد. فیلمی که از کلیشه‌های رایج تریلرهای جنایی دور مانده. با وجود لحن شوخ و شنگ و موقعیت‌های کمدی سیاه، مرگ انسان‌ها تأثیر عمیق‌تری روی تماشاگر می‌گذارد و اکثر صحنه‌های خشونت‌آمیز داستان در خارج قاب می‌گذرد، تا اینکه به فصل اوج داستان می‌رسیم. اگر به دنبال فیلمی جنایی می‌گردید که با رویکردی تازه و متفاوت ساخته شده، به ترتیب خروج از صحنه گزینه‌ی مناسبی برایتان است.

۱۵. بلوک ۱۳ (District 13)

بلوک 13 فیلمی مشابه خشم مردانه

  • محصول: ۲۰۰۴
  • کارگردان: پیر مورل
  • بازیگران: دیوید بل، سیریل رافائلی، دنی وریسیمو
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۰%

این فیلم جنایی که پر است از صحنه‌های اکشن مهیج و خیره‌کننده، داستان جمع‌وجوری دارد و همان را انفجاری و توفانی تعریف می‌کند. لوک بسون در نگارش فیلم‌نامه‌ی آن نقش داشته و ایده‌ی هوشمندانه و جذابی دارد. داستان فیلم سال ۲۰۱۰ می‌گذرد (یعنی ۶ سال بعد از سال تولیدش) رگه‌های خیلی ریزی از علمی تخیلی هم در آن دیده می‌شود. علاوه بر صحنه‌های اکشن، بلوک ۱۳ از لحاظ موقعیت داستانیش هم به خشم مردانه شبیه است و در هر دوی فیلم‌ها با گروه‌های خلافکار طرف هستیم و شخصیتی که با هویتی پنهانی درونشان نفوذ می‌کند.

داستان در یک منطقه‌ی دیوارکشیده‌شده و جدا از بقیه‌ی شهر می‌گذرد که همه جایش را خلافکارها و جنایتکاران گرفته‌اند. یک مأمور پلیس به شکلی مخفیانه به آنجا می‌رود تا جلوی یکی از خلافکارهای کله‌گنده را بگیرد تا کل منطقه را با بمب منفجر نکند.

بلوک ۱۳ اولین فیلم پیر مورل در مقام کارگردان بود، کسی که بعدا فیلم به‌شدت موفق ربوده‌شده را (بار دیگر با فیلم‌نامه‌ای از لوک بسون) ساخت. در بلوک ۱۳ بر خلاف خشم مردانه که روی تیراندازی و صحنه‌های اکشن این‌چنینی تمرکز داشت، بیشتر موقعیت‌های مهیج فیلم با مهارت‌های فیزیکی انسان جلو می‌رود. یعنی قهرمان‌های ما بیشتر از اینکه به سلاح و مسلسل متکی باشند، با بهره‌گیری از قدرت‌های بدنی خودشان با دشمن‌ها مبارزه می‌کنند. بلوک ۱۳ همچنین به‌عنوان یکی از اولین فیلم‌هایی شناخته می‌شود که به خاطر پارکور معروف شد و تا مدت‌ها تب حرکات محیرالعقول شخصیت‌های فیلم همه را گرفته بود.

یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم را دیوید بل بازی کرده، کسی که گفته شده از مبدعین پارکور است و تماشای حرکات حیرت‌انگیزش در فیلم تجربه‌‌ای تکرارنشدنی است. دو سال بعد در صحنه‌ی افتتاحیه‌ی فیلم کازینو رویال از مهارت‌های سباستین فوکان استفاده کردند و این ورزش نوپا محبوبیتی جهانی پیدا کرد. فوکان به همراه بل پارکور را ابداع کرده بود.

منبع: Looper

نوشته ۱۵ فیلم شبیه خشم مردانه که هواداران تریلرهای جنایی باید ببینند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala