«نسخه‌ی سینمایی برادران سوپر ماریو» تا این جای کار ۴۳۴.۳۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۴۳۷.۵۰ میلیون دلار در سایر کشورها فروخته و مجموع فروشش در سراسر دنیا را به ۸۷۱.۸۳ میلیون دلار رسانده و به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۳ شناخته می‌شود. جالب است بدانید فروش این فیلم نسبت به هفته‌ی گذشته تنها ۳۷ درصد افت داشته و در نتیجه با عبور از «شگفت انگیزان ۲» (Incredibles 2) عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما در هفته‌ی سوم اکران را به خودش اختصاص داده است.

«برادران سوپر ماریو» توسط آرون هوارث و مایکل جلینک کارگردانی شده و ستاره‌هایی مثل کریس پرت، آنیا تیلور-جوی، چارلی دی، جک بلک، کیگان-مایکل کی، ست روگن، فرد ارمیسن و کوین مایکل ریچاردسون صداپیشگی شخصیت‌های مختلف را بر عهده دارند. ماجرا درباره‌ی یک لوله‌کشی به نام ماریو و برادرش لوئیجی است که برای نجات یک شاهزاده خانم سفر پرماجرای را در دل هزارتوی زیرزمینی آغاز می‌کنند.

نسخه‌ی سینمایی برادران سوپر ماریو

در رتبه‌ی دوم جدول باکس آفیس «مرده شریر برمی‌خیزد» به عنوان پنجمین قسمت فرنچایز ترسناک و پرطرفدار «مرده شریر» قرار دارد. این فیلم با درجه‌ی سنی R، در نخستین هفته‌ی اکران ۲۳.۵۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت. با احتساب فروش بین‌المللی ۱۶.۸۰ میلیون دلاری، تا این جای کار ۴۰.۳۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. این فیلم ترسناک خون‌بار توسط برادران وارنر و نیو لاین با بودجه‌ی ۱۵ میلیون دلاری ساخته شده و ابتدا قرار بود از HBO Max منتشر شود اما در نهایت سازندگان تصمیم گرفتند آن را چندهفته‌ای در سینماها اکران کنند. این فرنچایز با اکران «مرده شریر» (Evil Dead) محصول سال ۱۹۸۱ به کارگردانی سم ریمی آغاز شد. قسمت چهارم این مجموعه به نوعی ریبوت فیلم ریمی بود که سال ۲۰۱۳ منتشر شد و حالا قسمت پنجم پس از یک وقفه‌ی نسبتا طولانی راهی سینماها شده است.

«مرده شریر برمی‌خیزد» توسط لی کرونین کارگردانی شده و بازیگرانی مثل آلیسا سادرلند، لیلی سالیوان، گابریل اکولز، مورگان دیویس، نل فیشر و میا چالیس در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. فیلم ماجرای دو خواهر را دنبال می‌کند که تلاش می‌کنند خانواده‌شان را از دست مرده‌ی شیطانی خون‌خوار نجات دهند. تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش برای فیلم امتیاز راتن تومیتوز ۸۴ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۶۸ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد منتقدان هم مثل مخاطبان از این فیلم ترسناک تازه استقبال کردند.

  • ۱۱ فیلم ترسناک سرگرم‌کننده‌ی برتر قرن ۲۱ از بدترین به بهترین
  • ۱۲ فیلم ترسناک که در گیشه شکست خوردند اما سال‌ها بعد به آثار کالت تبدیل شدند

گای ریچی که چند هفته‌ی قبل «عملیات فورچون: ترفند جنگی» (Operation Fortune: Ruse de guerre) را در حال اکران داشت، این هفته ‌یک اکشن جنگی به نام «میثاق» را در سینماها دارد که علیرغم نظرات انتقادی خوب نتوانست آن طور که باید و شاید درخشان ظاهر شود و فروش ناچیزی را در باکس آفیس تجربه کرد. این فیلم در نخستین هفته‌ی اکران ۶.۲۸ میلیون دلار فروش داخلی داشت و جایگاه سوم جدول باکس آفیس را از آن خودش کرد.

ستاره‌هایی مثل جیک جیلنهال، آنتونی استار، دار سلیم و الکساندر لودویگ در «میثاق» نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجرا درباره‌ی گروهبان جان کینلی (جیک جیلنهال) است که در یکی از ماموریت‌هایش در افغانستان به شدت زخمی می‌شود اما مترجمش احمد (دار سلیم) جانش را نجات می‌دهد. حالا جان تصمیم می‌گیرد برای نجات احمد دوباره به افغانستان بازگردد. تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش برای فیلم امتیاز راتن تومیتوز ۸۱ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۶۳ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که برای یک فیلم جنگی دستاورد خوبی به حساب می‌آید. با این حال فروش ناچیز «میثاق» نشان می‌دهد عمده‌ی مخاطبان جوان و نوجوان سینما به تماشای آثار سینمایی در این حال و هوا خیلی علاقه‌مند نیستند و ترجیح می‌دهند فیلم‌های سرگرم‌کننده‌تری را برای تماشا انتخاب کنند.

میثاق

رتبه‌ی چهارم جدول باکس آفیس در اختیار «جان ویک: بخش ۴» (John Wick: Chapter 4) قرار دارد که در هفته‌ی پنجم اکران ۵.۷۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت. با احتساب فروش بین‌المللی ۱۸۹.۶۰ میلیون دلاری، فیلم تا این جای کار در سراسر دنیا ۳۵۸.۴۸ میلیون دلار فروخته است. این فیلم در حال حاضر از «جان ویک: بخش ۳- پارابلوم» (John Wick: Chapter 3 – Parabellum) با فروش کل ۳۲۸ میلیون دلار پیشی گرفته و به عنوان پرفروش‌ترین قسمت فرنچایز شناخته می‌شود. «جان ویک: بخش ۴» توسط چاد استاهلسکی کارگردانی شده و علاوه بر کیانو ریوز بازیگران دیگری مثل دانی ین، بیل اسکاشگورد، لارنس فیشبرن، هیرویوکی سانادا و شامیر اندرسون هم در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجرا در ادامه‌ی مبارزه‌ی آدمکش افسانه‌ای جان ویک با «های تیبل» (The High Table) است.

در جایگاه پنجم جدول باکس آفیس «سیاه‌چال‌ها و اژدهایان: شرافت میان دزدان» (Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves)  قرار دارد که در هفته‌ی چهارم اکران ۵.۴۰ میلیون دلار فروخت. با احتساب فروش بین‌المللی ۹۵.۸۰ میلیون دلاری، فیلم تا این جای کار ۱۷۷.۹۸ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. سیاه‌چال‌ها و اژدهایان: شرافت میان دزدان» که با درجه‌ی سنی PG-13 اکران شده و توسط جان فرانسیس دیلی و جاناتان گلدشتاین کارگردانی شده و ستاره‌هایی مثل ریس پاین، میشل رودریگز، رگی-ژان پیج، جاستیس اسمیث، سوفیا لیلیس و هیو گرانت در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجرا درباره‌ی یک دزد جذاب و گروهی از ماجراجویان ناهمگون است که تصمیم می‌گیرند برای به دست آوردن یک گنجینه‌ی گمشده دست به سرقتی حماسی بزنند.

رتبه‌ی ششم جدول باکس آفیس در اختیار «ایر» (Air) قرار دارد که روند تولید کفش‌های معروف ایر جردن را دنبال می‌کند. فیلم در سومین هفته‌ی اکران ۴.۹۴ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت. با احتساب فروش بین‌المللی ۲۷.۱۰ میلیون دلاری، فیلم تا این جای کار ۶۸.۳۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. «ایر» که توسط بن افلک کارگردانی شده و علاوه بر خودش ستاره‌هایی مثل مت دیمون، جیسون بیتمن، مارلون وینز، کریس مسینا، کریس تاکر و وایولا دیویس در آن نقش‌آفرینی می‌کنند ماجرای سانی واکاوی یکی از فروشندگان کفش در کمپانی نایکی را دنبال می‌کند که تلاش می‌کند قرارداد تاریخی را با مایکل جردن برای فروش کفش‌های این کمپانی منعقد کند.

در جایگاه هفتم جدول باکس آفیس «پاپ جن‌گیر» (The Pope’s Exorcist) قرار دارد که در دومین هفته‌ی اکران در آمریکای شمالی ۳.۳۱ میلیون دلار فروخت. با احتساب فروش بین‌المللی ۳۷.۱۰ میلیون دلاری، در مجموع ۵۲.۰۳ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. این فیلم که توسط جولیوس ایوری کارگردانی شده و بازیگرانی مثل راسل کرو، دنیل زوواتو، الکس اسو و فرانکو نرو در آن نقش‌آفرینی می‌کنند بر اساس یک ماجرای واقعی ساخته شده و کشیشی به نام گابریل امورث را دنبال می‌کند که در جن‌گیری تبحر ویژه‌ای داشت و ادعا می‌شود در بیش از ۱۰۰۰۰۰ مراسم جن‌گیری شرکت کرده است.

در جایگاه هشتم جدول باکس آفیس «رنفیلد» (Renfield) قرار گرفت. کمدی ترسناک یونیورسال در دومین هفته‌ی اکران تنها ۳.۱۱ میلیون دلار فروش داخلی داشت. وضعیت فیلم در سایر کشورهای دنیا هم چنگی به دل نمی‌زند و تا این جای کار فروش بین‌المللی ۴.۲۹ میلیون دلاری را تجربه کرده و مجموع فروشش در سراسر دنیا را به ۱۷.۹۲ میلیون دلار رسانده. این در حالی است که برای ساخت «رنفیلد» ۶۵ میلیون دلار هزینه شده و بیش از ۱۰ میلیون دلار هم بودجه صرف تبلیغات آن شده؛ با این اوصاف برای بازگشت سرمایه‌ی اولیه‌اش کار دشواری را در پیش دارد. «رنفیلد» که توسط کریس مک کی کارگردانی شده و ستاره‌هایی مثل نیکلاس هولت، نیکلاس کیج، آکوافینا، بن شوارتز، آدریان مارتینز و شهره آغداشلو در آن نقش‌آفرینی می‌کنند اقتباس مدرنی از داستان دراکولا است و خدمتکار سرسپرده‌ی او رنفیلد را دنبال می‌کند که تلاش می‌کند هر طوری که شده وابستگی‌اش به کنت دراکولا را کم کند.

بیو می‌ترسد

در رتبه‌ی نهم جدول باکس آفیس فیلم تازه‌ی واکین فینیکس با نام «بیو می‌ترسد» (Beau Is Afraid) را داریم که در دومین هفته‌ی اکران در آمریکای شمالی تنها ۲.۸۲ میلیون دلار فروخت. از آن جایی که بودجه‌ی ساخت این کمدی ترسناک ۳۵ میلیون دلار بوده باید در هفته‌های آتی معجزه‌ای رخ دهد و بیش‌تر بفروشد تا بتواند هزینه‌های تولیدش را بازگرداند. این فیلم که توسط آری آستر سازنده‌ی «میدسامر» (Midsommar) کارگردانی شده و ستاره‌هایی مثل واکین فینیکس، ناتان لین، پتی لوپن، ایمی رایان و کیلی راجرز در آن نقش‌آفرینی می‌کنند، ماجرای مرد مضطربی به نام بیو را دنبال می‌کند که پس از مرگ مادرش به خانه بازمی‌گردد اما با تهدیدهای ماوراءالطبیعه روبه‌رو می‌شود. تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش برای فیلم امتیاز راتن تومیتوز ۶۸ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۶۲ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.

رتبه‌ی دهم جدول باکس آفیس در اختیار «سوزومه» (Suzume) انیمه‌ی تازه‌ی کرانچی رول قرار دارد که در آمریکای شمالی ۱.۶۷ میلیون دلار فروخت و فروش جهانی‌اش را به ۱۵۸.۹۴ میلیون دلار رساند. البته این مبلغ در مقایسه با سایر تولیدات این استودیو که به تازگی اکران شدند، خیلی کم است. «سوزومه» توسط ماکوتو شینکای کارگردانی شده و بازیگرانی مثل نانوکا هارا، هوکوتو ماتسومورا، اری فوکاتسو، شوتا سومتانی، سیری ایتو و کانا هانازاوا صداپیشگی شخصیت‌های مختلف را برعهده دارند. ماجرا درباره‌ی دختر ۱۷ ساله‌ای به نام سوزومه است که پس از تعقیب یک مرد مرموز در دل کوهستان به یک در مرموز می‌رسد و از طریق آن سفر عجیب و غریبی را آغاز می‌کند.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
نسخه‌ی سینمایی برادران سوپر ماریو
The Super Mario Bros
۳ ۵۸.۲۳ ۴۳۴.۳۲
مرده شریر برمی‌خیزد
Evil Dead Rise
۱ ۲۳.۵۰ ۲۳.۵۰
میثاق
The Covenant
۱ ۶.۲۸ ۶.۲۸
جان ویک: بخش ۴
John Wick: Chapter 4
۵ ۵.۷۵ ۱۶۸.۸۸
سیاه‌چال‌ها و اژدهایان: شرافت میان دزدان
Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves
۴ ۵.۴۰ ۸۲.۱۸
ایر
Air
۳ ۴.۹۴ ۴۱.۲۶
پاپ جن‌گیر
The Pope’s Exorcist
۲ ۳.۳۱ ۱۴.۹۳
رنفیلد
renfield
۲ ۳.۱۱ ۱۳.۶۲
بیو می‌ترسد
Beau Is Afraid
۲ ۲.۸۲ ۳.۱۴
سوزومه
Suzume
۲ ۱.۶۷ ۸.۴۷

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است و فروش داخلی فیلم‌ها در آمریکای شمالی را شامل می‌شود.

منبع: boxofficemojo

نوشته خیزش «مرده شریر» در گیشه (باکس آفیس هفته) اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala