اپل، شیائومی و سامسونگ، سه شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در جهان به حساب می‌آیند که در حال حاضر به ترتیب در جایگاه دوم، سوم و نخست قرار دارند. البته تا هفته‌ی گذشته این شیائومی بود که در جایگاه دوم قرار داشت اما اپل توانست با گوشی‌های سری آیفون ۱۳ بار دیگر جایگاه خود را از شرکت چینی پس بگیرد و به رتبه‌ی دوم برسد. سامسونگ هم که سال‌هاست به صدر جدول تکیه زده و به نظر نمی‌رسد حالا حالاها قصد پایین آمدن داشته باشد. خصوصا اینکه اخیرا سود خوبی هم از فروش گوشی بدست آورد.

اپل اما به گزارش موسسه‌ی IDC، توانست ۵۰٬۴ میلیون گوشی هوشمند را در سه‌ماه سوم سال ۲۰۲۱ به فروش برساند. این میزان حدودا ۶٫۱ میلیون بیشتر از تعداد گوشی‌هایی است که سومین تولیدکننده‌ی برتر گوشی هوشمند در جهان یعنی شیائومی در این بازه‌ی زمانی به فروش رسانده بود اما چیزی حدودا ۱۸٫۶ میلیون کمتر از میزان گوشی‌های به فروش رفته‌ی سامسونگ که در حال حاضر در صدر جدول ایستاده است.

طبق اطلاعات منتشر شده، میزان فروش آیفون‌ها به صورت سالانه حدودا ۲۰٫۸ درصد افزایش داشت که رقم چشمگیری به حساب می‌آید. اپل با این درصد رشد، بیشترین میزان رشد را در بین پنج شرکت برتر تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند داشت. برای مثال میزان رشد سامسونگ به عنوان شرکت برتر در این زمینه ۱۴٫۲ درصد افت داشت و درصد پیشرفت شیائومی هم حدودا ۴٫۶ درصد کاهش پیدا کرد. بنابراین اپل در بین سه شرکت مدعی هم تنها شرکتی بود که با رشد فروش مواجه شد.

البته مشکلی که سامسونگ و شیائومی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بیشتر به خاطر کمبود تراشه است. به صورت کلی آمار فروش جهانی گوشی هوشمند به نسبت بازه‌ی زمانی مشابه یعنی سه ماه سوم در سال گذشته حدودا ۶٫۷ درصد افت داشته است چرا که امکان ساخت تراشه مثل سابق وجود ندارد و شرکت‌ها کاملا با بحران مواجه شده‌اند. البته افت سامسونگ در فروش گوشی‌هایش می‌تواند تا حد زیادی به عدم رونمایی از گوشی‌های سری نوت یا گلکسی S21 فن ادیشن به عنوان پرچم‌دار اقتصادی شرکت هم مربوط شود چرا که هر سال این گوشی‌ها عملکرد کم‌نظیری در فروش داشتند و سود خوبی هم برای سامسونگ به ارمغان می‌آوردند. اما امسال خبری از سری نوت نبود و به‌جای آن گوشی‌های تاشو راهی بازار شدند که البته قیمت متوسط گوشی‌های سامسونگ را افزایش دادند و قطعا هم مشتری و کاربر کمتری به نسبت گوشی‌های عادی دارند.

  • سود سامسونگ به لطف بخش تراشه و گوشی هوشمند رکورد شکست

اپل شیائومی

البته اپل و شیائومی هم به خاطر بحران تراشه با مشکل مواجه شدند. در حال حاضر گوشی‌های سری آیفون ۱۳ با سرعتی کمتر از حد انتظار تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند. در بسیاری از کشورها وقتی گوشی‌های این سری اپل را سفارش دهید باید تا نوامبر یا ماه دسامبر منتظر بمانید تا گوشی بدست‌تان برسد. همین موضوع سبب می‌شود میزان فروش آیفون‌ها کاهش پیدا کند و اپل نتواند سامسونگ را در تبدیل شدن به شماره‌ی یک فهرست بهترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند از پیش روی بردارد. چون اینطور که به نظر می‌رسد، پتانسیل انجام این کار هم در اپل کاملا مشهود است و می‌توان انتظار داشت طی سال‌های آتی شاهد صعود اپل به صدر جدول باشیم.

البته اگر اپل بتواند مشکل تراشه را تا حدودی حل کند و تعداد گوشی‌های ارسالی خود به سراسر جهان را افزایش دهد، می‌تواند داستان را کاملا تغییر دهد. طبق پیش‌بینی‌ها، مشکل تراشه تا سال ۲۰۲۲ هم ادامه خواهد داشت و شاید تا پایان سال آینده هم شاهد رفع کامل آن نباشیم. بنابراین این امکان وجود دارد که شرکت آمریکایی بتواند سامسونگ را پشت سر بگذارد.

در نبرد بین شرکت‌ها برای تبدیل شدن به بهترین شرکت تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند، نام شرکت‌های چینی نظیر ویوو و اوپو هم دیده می‌شود که با فروش ۳۳٫۳ میلیون گوشی در سه‌ماه سوم سال ۲۰۲۱، در جایگاه چهارم قرار گرفتند. البته به طور دقیق‌تر باید بگوییم عملکرد ویوو در فروش به نسبت سال گذشته در همین بازه‌ی زمانی ۵٫۸ درصد رشد داشت و اوپو هم با رشدی ۸٫۶ درصدی مواجه شد که به طور کلی نشان‌دهنده‌ی عملکرد خوب شرکت‌های چینی در تولید گوشی‌های هوشمند است.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که به صورت کلی تعداد گوشی‌هایی که در سال ۲۰۲۱ در سراسر جهان به فروش ریت ۳۳۱٫۲ میلیون است که رقمی خوب اما نه خارق‌العاده به حساب می‌آید و باید منتظر ماند و دید با رفع مشکل تراشه و بیماری کرونا، وضعیت چگونه تغییر خواهد کرد.

  • اپل می‌گوید از فروش بالای پارچه‌ی ۱۹ دلاری غافلگیر نشده است

منبع: PhoneArena

نوشته اپل با پشت سر گذاشتن شیائومی، دومین شرکت برتر سازنده‌ی گوشی در جهان شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala