کلمه‌ی اولئوفوبیک به معنای «هراس از چربی» است و همین عبارت به‌خوبی عملکرد این لایه‌ی محافظتی را توضیح می‌دهد. بنابراین پوشش اولئوفوبیک نمایشگر عملا یک لایه‌ی محافظتی است که روی نمایشگر قرار می‌گیرد که مقاومت بالایی در برابر جذب روغن و چربی دارد. این لایه‌ی محافظتی روی انواع و اقسام سطوح مانند نمایشگر گوشی و تبلت، مانیتور لپ‌تاپ، لنز دوربین، نمایشگر ساعت‌های هوشمند، آینه‌ها و حتی شیشه‌ی جلوی اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • راهنمای خرید گلس گوشی؛ انواع گلس‌ها و مزایا و معایب هر کدام

پوشش اولئوفوبیک نمایشگر

پوشش اولئوفوبیک نمایشگر

پوشش اولئوفوبیک از مواد خاص شیمیایی و فیزیکی برای ایجاد سطحی غیر چسبنده به چربی‌ و روغن استفاده می‌کند و به لطف همین رویکرد، این مواد به جای چسبیدن به سطح، به قطرات جدا از هم تبدیل می‌شوند و به سطح موردنظر نمی‌چسبند. لایه‌ای از فلوروپلیمر با خواص نچسب عالی، مانند تفلون، و لایه‌ای از سیلیس یا مواد مرتبط، بافت ناهمواری ایجاد می‌کند که تماس بین سطح (مثلاً صفحه نمایش) و چربی‌ها (یا آلاینده‌ها) را کاهش می‌دهد. در ضمن همین لایه‌های قرار گرفته روی نمایشگر، می‌توانند مقاومت آن در برابر خط و خش را هم افزایش دهند.

متاسفانه دوام پوشش اولئوفوبیک نمایشگر در حد عمر مفید گوشی نیست. زیرا به دلیل استفاده از نمایشگر و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی، قابلیت محافظتی آن تا حد زیادی از بین می‌رود. به عنوان مثال بسیاری از تمیزکننده‌ها از ایزوپروپیل الکل استفاده می‌کنند که این ماده می‌تواند روند تخریب پوشش اولئوفوبیک نمایشگر را سریع‌تر کند. حتی زمانی که گوشی را در جیب خود قرار می‌دهید، برخورد نمایشگر با سطح شلوار جین می‌تواند منجر به تخریب این پوشش محافظتی شود. در ضمن باید به گرما هم اشاره کنیم که نقش مهمی در آسیب زدن به این پوشش ایفا می‌کند.

پوشش اولئوفوبیک نمایشگر

اما در هر صورت هرچقدر هم مراقب باشید، دیر یا زود این پوشش تاثیر اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد. بنابراین به مرور زمان چربی دست و اثر انگشت بیشتری بر روی نمایشگر باقی می‌ماند.

آیا امکان جایگزین کردن پوشش اولئوفوبیک نمایشگر وجود دارد؟

بله چنین امکانی وجود دارد ولی انجام آن اصلا راحت و ساده نیست. در عوض برای این کار باید به تعمیرکارانی که در این زمینه تخصص دارند مراجعه کنید. البته این کار هزینه‌ی بسیار بالایی دارد و کیت‌های مخصوص گران‌قیمتی برای این کار به فروش می‌رسند. بنابراین حتی اگر چنین کیت مخصوصی را هم خریداری کرده‌اید، بهتر است شخصا دست به انجام چنین کاری نزنید.

در این میان اگر نسبت به این موضوع حساسیت زیادی دارید، می‌توانید از گلس‌های محافظ باکیفیتی استفاده کنید که دارای پوشش اولئوفوبیک هستند. البته در بازار ایران این نوع گلس‌ها به راحتی پیدا می‌شوند و بسیاری از مدل‌هایی که مدعی بهره‌گیری از این پوشش هستند، چنین مشخصه‌ای ندارند. با استفاده از این نوع گلس‌ها، هر زمانی که متوجه شدید مقاومت گلس در برابر چربی دست کاهش پیدا کرده، می‌توانید به راحتی آن را تعویض کنید.

سخن پایانی

پوشش اولئوفوبیک نمایشگر جذابیت نمایشگر را برای کاربران افزایش می‌دهد. اما در نهایت همانطور که گفتیم نباید نسبت به این چندان حساس باشید. با توجه به اینکه گلس‌های دارای این مشخصه در بازار ایران به سختی پیدا می‌شوند، بهتر است با دقت زیادی این خرید را انجام دهید. اما همانطور که دوام باتری گوشی بعد از مدتی استفاده افت می‌کند، همین اتفاق برای پوشش اولئوفوبیک نمایشگر رخ می‌دهد و اگر چندان سخت‌گیر نباشید، استفاده از گوشی موردنظر جذابیت گذشته را حفظ خواهد کرد.

منبع: MakeUseOf

نوشته پوشش اولئوفوبیک نمایشگر چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala