الکترونیک آرتس (Electronic Arts) در سال ۲۰۱۷ خرابیهای زیادی به پا کرد؛ جرقه اول با خراب کاری Mass Effect: Andromeda زده شد و آخرین دسته گلی که این شرکت به آب داد شکست مفتضحانه دو بازی مورد انتظار آن یعنی Need for Speed Payback و Star Wars: Battlefront II بود که بخشی از آن به […]
الکترونیک آرتس (Electronic Arts) در سال ۲۰۱۷ خرابیهای زیادی به پا کرد؛ جرقه اول با خراب کاری Mass Effect: Andromeda زده شد و آخرین دسته گلی که این شرکت به آب داد شکست مفتضحانه دو بازی مورد انتظار آن یعنی Need for Speed Payback و Star Wars: Battlefront II بود که بخشی از آن به خاطر استفاده ناجوانمردانه از سیستم پرداختهای درونبرنامهای بود. یکی از بزرگترین عناوین سال ۲۰۱۸ شرکت الکترونیک آرتس هم بازی Anthem است که توسط استودیوی بایوور (BioWare) در دست ساخت است، ولی با توجه به افتضاحاتی که این چندوفته بایوور و التکروتیک آرتس به بار آوردهاند مردم نسبت به این دو بازی حسابی مشکوک هستند. یکی از دلایل این نگرانیها، این است که مردم فکر میکنند این بازی هم درست مثل Star Wars: Battlefront II پرداختهای درونبرنامهای سرسامآوری خواهد داشت.
مایکل پکتر (Michael Pachter) از تحلیلگران مشهور صنعت بازی پای گفتگوهای وبسایت گیمینگ بولت (GamingBolt) نشسته و تائید کرده که الکترونیک آرتس اقدامی مشابه با Star Wars: Battlefront II را در قبال Anthem انجام نخواهد داد و اتفاقاً این بازی برای این شرکت کاملاً هم سودآور خواهد بود. او در این مورد توضیح داده است:
“من فکر میکنم که اگر شما به شرکتهایی که در زمینه پرداختهای درونبرنامهای موفق هستند نگاه کنید، متوجه میشوید که یا آنها بازیهای موبایلی میسازند یا بازی های F2P برای رایانههای شخصی. پس به نظر یک فرمول برای استفاده درست از آن سیستم وجود دارد که هنوز ناشران بزرگ برای بازیهای کنسولی به خوبی بلد نیستند از آن پیروی کنند. به نظرم مقایسه اینطوری است که ناشران بزرگ مثل استودیوهای فیلمسازی میمانند، مثل کاری که سونی با Uncharted میکند یا کاری که راکستار گیمز با GTA انجام میدهد. پس انتخاب راه دیگر، همان راه عناوین موبایلی و League of Legends، چیزی است که انجام آن راحت نیست، چرا که اگر راحت بود همه دست به انجام آن میزدند.
به همان سوال در مورد Anthem برگردیم، آیا این هم به یک خراب کاری مثل Star Wars تبدیل میشود؟ یا راهی را در پیش خواهد گرفت که Overwatch و Destiny در پیش گرفتند و بازی اصلی جذاب بود و پرداختها هم نقش صرفاً کمکی و فرعی داشتند؟ چون مشکلی که آنها در Star Wars به آن برخوردند مسئله “پول بده تا برنده شوی” بود. اگر آنها خودشان را صرفاً محدود به آیتمهای تزئینی میکردند، بعید میدانم که کسی چیزی میگفت. پس، Anthem پتانسیل آن را دارد که از لحاظ ارزش بازی و جذابیت به چیزی مثل Destiny تبدیل شود، و حجم پرداختهای درونبرنامهای آن در حد Overwatch باشد که صرفاً مربوط به آیتمهای تزئینی است و دیگر کسی به بازی چپ نگاه نمیکند.
مسئله بعدی آن است که بایوور عناوینی ساخته که حدود ۵ میلیون نسخه فروش داشتهاند. پس به راحتی میگویم که Anthem هم حداقل به آن میزان خواهد رسید. یا حتی ۷ یا ۸ میلیون نسخه؟ بله، اگر بازی خیلی خوبی باشد. ۱۰ تا ۲۰ میلیون نسخه چطور؟ فکر نمیکنم، ولی باید صبر کنیم تا متوجه شویم. بانجی با Destiny به آن دست یافت، بلیزرد هم همیشه به آن میزان دست پیدا میکند. بایوور هنوز به آن میزان دست پیدا نکرده، ولی من مشتاقم که نتیجه را ببینم چرا که کیسی هادسن (Casey Hudson ) برگشته است و به او میتوان اطمینان کرد، پس من مطمئنم که Anthem بازی خیلی خوبی خواهد بود و در مجموع، عملکرد خوبی خواهد داشت.
من فکر میکنم که اکنون الکترونیک آرتس زیر ذره بین گیمرها قرار دارد. همه به تک تک کارهایی که آنها انجام میدهند چشم دوختهاند. من فکر نمیکنم که آنها دیگر در هیچ یک از عناوین آینده خود سیستم پرداختهای درونبرنامهای سرسامآور داشته باشند، آنها نیاز دارند دوباره اعتماد گیمرها را به خود جلب کنند. من امیدوارم که آنها از این تجربه سر عقل آمده و درس عبرت گرفته باشند. ولی من فکر میکنم آنها باهوش هستند، و مطمئن هستم دوباره اوضاع را در آینده درست خواهند کرد. خواهیم دید.”
به هر حال حرفهای مایکل پکتر کاملاً معقول است و احتمالاً هم چنین خواهد شد. بازی Anthem قرار است در سال ۲۰۱۸ برای پلی استیشن ۴، اکس باکس وان و رایانههای شخصی منتشر شود ولی هیچ تاریخ عرضه مشخص یا حتی تقریبی برای آن معلوم نشده است.
منبع متن: gamefa