صبح امروز، شرکت فن افزار یک ایونت اختصاصی را در تهران برگزار کرد. قطعا با شنیدن نام «فن افزار» به یاد بازی‌هایی ویدیویی مشهور ایرانی مانند گرشاسپ یا Shadow Blade می‌افتیم اما این شرکت امروز از «هیولا» رونمایی کرد؛ اولین درگاه قانونی عرضه بازی‌های دیجیتال ایرانی و خارجی برای رایانه‌های شخصی. پنجشنبه، ۱۴ دی‌ماه، تهران-  فن‌افزار […]

هیولا متولد شد | رونمایی از اولین درگاه قانونی عرضه بازی‌های دیجیتال ایرانی و خارجی برای رایانه‌های شخصی

صبح امروز، شرکت فن افزار یک ایونت اختصاصی را در تهران برگزار کرد. قطعا با شنیدن نام «فن افزار» به یاد بازی‌هایی ویدیویی مشهور ایرانی مانند گرشاسپ یا Shadow Blade می‌افتیم اما این شرکت امروز از «هیولا» رونمایی کرد؛ اولین درگاه قانونی عرضه بازی‌های دیجیتال ایرانی و خارجی برای رایانه‌های شخصی.

پنجشنبه، ۱۴ دی‌ماه، تهران-  فن‌افزار تولید‌کننده با سابقه بازی‌هایی همچون گرشاسپ و شمشیر تاریکی (Shadow Blade) از اولین فروشگاه آنلاین بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و خارجی به نام hayoola.com رونمایی کرد.

در این نشست که طی آن رسانه‌ها، بازی‌سازان و فعالین شبکه‌های اجتماعی حضور داشتند رقابتی دوستانه بر حسب بازی‌های قانونی داخلی و خارجی طراحی شده بود که در اختتامیه مراسم، این جمع بیشتر با ارزش‌ها و اهداف هیولا آشنا شدند.

امیرحسین فصیحی مدیرعامل فن‌افزار ومربی تیم «هیولا» با اشاره به آن که تولد این فروشگاه در حقیقت الهام گرفته از نیاز خود این تیم بازی‌ساز به زیرساختی برای عرضه بازی‌ها بصورت دیجیتالی است، گفت: فن‌افزار بیش از یازده سال است که بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی برای رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند تولید می‌کند و شناخت ما از این بازار نشان می‌دهد که برخلاف تفکر عمومی درباره کم‌رنگ شدن بازار بازی‌های رایانه‌ای، همچنان این گرایش در میان بازیکنان حرفه‌ای بسیار محبوب و مقتدر است. پاشنه آشیل بازی‌های رایانه‌ای در این بازار نبودن کانال توزیع قانونی، شفاف و کارآمد برای تیم‌های تولید‌کننده داخلی و خارجی است و ما هم در هیولا به دنبال رفع همین نیاز بازار، توسعه‌دهندگان و ناشرین هستیم.

تیم اصلی فن افزار و همچنین فروشگاه هیولا، به ترتیب از راست: امیرحسین فصیحی، کسری تهرانی و یاسر ژیان

در حال حاضر بیش از ۲۰ عنوان بازی ایرانی و ۲۰ بازی خارجی روی این بستر عرضه آنلاین برای دانلود موجود است. یاسر ژیان، کارگردان فنی هیولا، هم با اشاره به اینکه باید این پلتفرم آنلاین را بیش از یک فروشگاه صرف برای کاربران و توسعه‌دهندگان دانست، گفت: در حال حاضر پشتیبانی فنی، خدمات پس از فروش، به روز رسانی و اطلاع‌رسانی ‌بخشی از خدمات ما به کاربران است و ویژگی‌هایی مانند رتبه‌بندی و امکان بازی آنلاین و تعامل با دوستان هم در زمره قابلیت‌هایی است که اضافه خواهند شد. پس خرید یک بازی از فروشگاه به این معنا نیست که ارتباط ما با مشتریمان به اتمام رسیده است. در مورد تیم‌های بازی‌ساز ایرانی هم بازخوردگیری، معرفی به کاربران و رسانه‌ها، مشاوره در نحوه تولید و بازاریابی و انتقال تجارب و استفاده از کیت نرم‌افزاری یا SDK هیولا اقداماتی هستند که ما برای تقویت تیم‌های ایرانی انجام می‌دهیم.

یاسر ژیان، مدیر بخش فنی فن افزار است که توضیحات تخصصی و فنی بسیار خوبی را در مورد فروشگاه هیولا ارایه کرد.

تیم هیولا در عین حال از اقدامات این مجموعه برای ارایه قانونی، با کیفیت و بومی‌سازی شده بازی‌های جهانی خبر داد و کسرا تهرانی ، مدیر توسعه تجاری هیولا، از بازی « این جنگ من» (This War of Mine) محصول تحسین‌شده و پر فروش استودیوی لهستانی ۱۱Bit رونمایی کرد که اولین بازی جهانی ترجمه و بومی‌شده با رعایت حق مولف به شمار می‌آید که رسما عرضه شده است. او با اشاره به این که در ترجمه این بازی با بیش از ۴ میلیون نسخه فروش در جهان فراتر از ۸۸ هزار کلمه ترجمه و بازگردانی شده است گفت: بازی « این جنگ من» به خوبی به عنوان یک اثر با کیفیت، متفاوت و تحسین‌شده جهانی رویکرد ما در عرضه قانونی بازی‌های فاخر خارجی و توسعه بازی‌سازی ایران در یک بستر رقابتی را نمایان می‌کند.

عرضه رسمی و قانونی بازی خوش ساخت This War of Mine توسط فروشگاه هیولا، اتفاق فوق‌العاده ای است. این بازی به طور کامل برای بازی‌بازان فارسی زبان بومی سازی شده و همچنین با قیمتی بسیار عالی در دسترس قرار گرفته است.

در انتهای مراسم هم امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌بازار، به عنوان یک شرکت دوست و همراه با مجموعه فن‌افزار گفت: تجربه موفق کافه‌بازار با تیم‌های تولید‌کننده اپلیکیشن‌ و بازی‌های موبایل نشان داده است که ساخت زیرساخت‌هایی از این دست در هر زمینه‌ای می‌تواند منجر به توسعه کارآفرینی، مهاجرت معکوس و اعتلای صنعت در آن بازار شود. کافه‌بازار در حال حاضر این جریان را با هزاران برنامه‌نویس ایرانی صاحب استعداد در حیطه موبایل انجام می‌دهد و هیولا هم خواهد توانست مشابه آن را برای بازار هیجان‌انگیز بازی‌‌سازان‌رایانه ای ایران فراهم کند.

حضور امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌بازار در مراسم امروز.

یادداشت – اهمیت هیولا

زمانی که یک تیم بازی‌ساز چند سال را صرف ساخت یک بازی‌ ویدیویی می‌کنند، قطعا انتظار دارند تا بازی آن ها در بازار به خوبی پخش شده و حداقل مورد استقبال بومی قرار بگیرد. همان طور که می‌دانید، توسعه‌ دهندگان بازی‌های بزرگ (بازی‌های رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها) در کشورمان کار بسیار سخت و دشواری را پیش رو دارند. از همه مراحل ساخت بازی مانند کارهای فنی، هزینه‌ها، گرفتن مجوز و … که بگذریم، بازی‌ساز نیاز دارد تا عنوان خود را در کشور معرفی کرده و به درستی آن را به دست مخاطب و بازی‌باز برساند. این موضوع در مورد بازی‌های موبایل چند سالی است که به لطف فروشگاه کافه بازار حل شده است اما عناوین رایانه‌های شخصی چه می‌شوند؟ هیولا آمده تا دقیفا همین مشکل را حل کند. به گفته آقای امیرحسین فصیحی، مدیر عامل مجموعه فن افزار، آن ها برای عرضه عناوینی مانند نسخه‌های مختلف بازی گرشاسپ، به دنبال ناشران فیزیکی ایرانی می‌رفتند اما این شرکت‌ها نه تنها میل چندانی به عرضه بازی‌های ملی نداشتند، بلکه عناوین خارجی را به صورت کپی و با بسته بندی تحویل مخاطب می‌دادند که قطعا به بازی‌های ایرانی لطمه می‌زد. این جا بود که تیم فن افزار به فکر تشکیل یک فروشگاه آنلاین، برای خرید دیجیتالی بازی‌ها افتاد. هیولا تنها یک فروشگاه معمولی نیست بلکه هدف تیم فن افزار این است که هیولا به مانند فروشگاه‌های معتبر و معروف خارجی مانند شبکه استیم عمل کند که این بسیار عالی است. در طرف دیگر، هیولا قصد دارد تا بستری قانونی برای عناوین خارجی نیز باشد؛ به این معنی که با همکاری مستقیم با شرکت سازنده، بازی مورد نظر به صورت کاملا قانونی و با قیمتی عالی و عادلانه در دسترس بازی‌بازان ایرانی قرار می‌گیرد و کاملا هم بومی سازی شده است. بازی This War of Mine، اولین عنوانی است که به این صورت در فروشگاه هیولا قرار گرفته و با این که با قیمت جهانی ۲۰ دلار در دسترس است، اما قیمت آن در فروشگاه هیولا تنها ۱۹ هزار تومان در نظر گرفته شده است. قیمت‌ عناوین داخلی نیز با این که هنوز به ثبات نرسیده و نرخ مشخصی پیدا نکرده اما طبق اعلام فن افزار، بسیار عادلانه است. قطعا در چند سال اخیر، صنعت بازی‌سازی ایران به شدت روی عناوین موبایلی متمرکز شده است که به خودی خود، بد نیست اما زمانی که این موضوع با افت فروش بازی‌های رایانه‌های شخصی و در واقع بازی‌های بزرگ تر و با هزینه ساخت بسیار بالاتر همراه باشد، قطعا باید حرکتی را ترتیب داد. امیدواریم هیولا بتواند باعث بهبود صنعت بازی‌سازی در ایران شود و البته، تکیه گاه محکم و بسیار خوبی را برای بازی‌بازان وطنی بسازد.

منبع متن: gamefa