نقد و بررسی بازی Kalamatic
"به قلم کسری کریمی اصل"
میگویند که افراد عادی به طور معمول در طول زندگانی خود از یک دایره واژگانی محدود با تقریب حدوداً 7000 الی 8000 کلمهای بهره میبرند، این رقم برای نویسندگان زبردست تا 15000 کلمه هم میرسد ولی در ابعاد شگفتانگیزی برای افراد نخبه و غولهای ادبی مثل امثال "ویلیام فاکنر" این تعداد حتی چیزی بیش از 25000 واژه است.
خیلی منطقی میشود که از حقیقت بالا این نتیجه را حاصل کرد که اندازه دایره لغات هر انسان ربط مستقیمی به میزان و هوش و محیط زیستی او دارد و چقدر به چالش کشیدن این قضیه و اوضاع میتواند ایده خوبی برای یک بازی هوش محور باشد.
استدیو ایرانی و مستقل "اردیبهشت" که همین چند ماه پیش جایزه بهترین بازی چند نفره را به خاطر ساخت بازی 4Wheelers از IMGA یا "جشنواره بینالمللی بازیهای موبایل در منطقه خاورمیانه" دریافت کرده در آخرین ساخته خود دقیقا دست روی چنین موضوعی یعنی بازی با دانش "دایرهلغات" گذاشته و "کلماتیک" هم خروجی این ماجراست.
"کلماتیک" یک بازی بازی اندرویدی است، روند بازی خیلی ساده بدین صورت است که تعدادی مرحله در پیش روی خود داریم که در هر کدام با استفاده از یک دایره از حروف محدود باید یک سری لغات را حدس بزنیم و کامل کنیم، گویا قرار بر این است که با پیشروی بیشتر در مراحل و آزادسازی سطوح بالا ما با روایت مادربزرگی که سفرش برای نوههای خودش مواجه شویم، ولی متاسفانه همچین موضوعی آنقدر کمرنگ است که در بازی به طور مناسب جا نیفتاده و حتی نگارنده هم در طول 50 مرحلهای که در بازی پیشروی نموده هیچگاه متوجه چنین کارکردی از داستان در طی اثر نشده، اما نکته قضیه در اینجاست که در همچین قشر از بازیهایی داستانگویی شاید بیاهمیتترین بخش ماجرا باشد و نکته پر اهمیت اصلی در معماها و کیفیت مراحل نهفته باشد که خوشبختانه کلماتیک در این بخش بینهایت موفق و سرگرم کننده از آب درآمده.
روند بازی در نهایت سادگی بسیار جذاب و چالش برانگیز است، انقدر که گاهی اوقات خودتان از تعداد ترکیبهایی که میشود با تعدادی حرف انجام داد شگفت زده میشوید و گاهی هم مدت زمانی بسیار طولانی مشغول کلنجار رفتن با حافظه و هوش خود بابت پیدا کردن لغتی که به ظاهر باید خیلی بدیهی و روزمره باشد میشوید.
خوشبختانه درجه سختی بازی کاملا متناسب و چالش برانگیز است و برای فرار از چاله گیر افتادن مخاطب برای مدت زیاد در هر مرحله هم رهکارهای خوبی ارائه شده.
نکته اول اینکه از به لطف انجین "یونیتی" که با ساختار ساده اثر ادغام شده، بازی به شدت روان و خوشساخت است و همچین موسیقی و صداگذاری قابل تقدیر اثر و طنزهایی که سازندگان گه گداری در میانه مسیر رو میکنند از خسته کننده شدن بازی در طولانی مدت جلوگیری میکند برای همین معطل شدن هنگام تشخیص معمای یک کلمه هرگز آزار دهنده نمیشود.
از سوی دیگر با به دست آوردن (یا خرید) سکههای بازی، اثر به شما راهنمایی و کمکهایی ارائه میکند که این خود با توجه به سیستم کسب سکه و جایزه در بازی، که از ایده جالب "یکه به تعداد کلمات نامرتبط اما درستی که یافتید" است مانع از هرز رفتن تلاشهای شما میشود.
تعداد مراحل بازی به طرز قابل قبولی بالا و مناسب است (260 مرحله) و خوشبختانه سازندگان تا به امروز به پشتیبانی از اثر و ساخت مراحل بیشتر ادامه دادهاند، با این حال امید میرود همانگونه که زبان فارسی امروز سرشار از الفاظ نو، وارداتی، تلفیقی و حتی جدید است، دایره لغات و شناختی کلماتیک هم به همین اندازه گستردهتر شده تا به جذابیت اثر بیافزاید. همچین کنترل ساده، یک انگشتی و روان بازی و (تکرار میکنم چون بینهایت مهم است) همراه با ساختار ساده اما بینهایت جذاب کلماتیک را به یکی از جذابترین تجربههای اندرویدی فارسیزبانان بدل میکند.
نکات مثبت
ایده ساده و در عین حال جذاب
کنترل روان و مناسب
درجه سختی متناسب
کیفیت خوب دیداری و شنیداری
پشتیبانی خوب
نکات منفی
اعتیاد از منفی!
عدم جذابیت و پرداخت داستان
دایره لغات محدود
سخن نهایی
کلماتیک یکی از جذابترین و در عین حال اعتیادآورترین عناوین بومی کشور ما برای پلتفرم اندروید است که با توجه کیفیت مناسب و پشتیبانی خوب سازندگانش در استدیو اردیبهشت میتوان آینده روشنی را برایش متصور شد.
منبع متن: pardisgame