چند سال قبل و در جریان رویداد E3 2016، فیل اسپنسر (Phil Spencer) رئیس اکس باکس، از پروژه‌ای مرموز تحت عنوان Scorpio رونمایی کرد که این پروژه بعدها به ساخت کنسول اکس باکس وان ایکس انجامید. در آن زمان طرحی مبهم برای ساخت یک کنسول قدرتمندتر از پلی‌استیشن ۴ پرو مطرح بود؛ اما در کنار […]

مایکروسافت از برنامه‌های خود برای پشتیبانی از وی‌آر در کنسول‌های اکس باکس منصرف شده است

چند سال قبل و در جریان رویداد E3 2016، فیل اسپنسر (Phil Spencer) رئیس اکس باکس، از پروژه‌ای مرموز تحت عنوان Scorpio رونمایی کرد که این پروژه بعدها به ساخت کنسول اکس باکس وان ایکس انجامید. در آن زمان طرحی مبهم برای ساخت یک کنسول قدرتمندتر از پلی‌استیشن ۴ پرو مطرح بود؛ اما در کنار آن وعده‌هایی برای تجربه‌ای عالی از واقعیت مجازی نیز داده شد.

اما حالا به نظر می‌رسد که مایکروسافت از برنامه‌های خود برای پشتیبانی از واقعیت مجازی منصرف شده است. مایک نیکولاس (Mike Nichols)، رئیس بازاریابی مایکروسافت در حوزه بازی‌، در مصاحبه‌ای با GamesIndustry.biz اظهار داشته که چنین برنامه‌هایی به دست فراموشی سپرده شده است. او حتی در این زمینه رایانه‌های شخصی را پیشنهاد ‌می‌کند و اعلام کرده که ” رایانه‌های شخصی بهترین پلتفرم برای اجرای بهتر واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی است”.

حداقل در حال حاضر به نظر می‌رسد که مایکروسافت احتمال پشتیبانی از واقعیت مجازی را بر روی کنسول‌های خود و نیز شایعه همکاری با Oculus را رد کرده است. در ادامه صحبت‌های مایک نیکولاس را در این زمینه می‌خوانیم:

ما هیچ برنامه‌ی خاصی برای پشتیبانی از واقعیت مجازی و یا واقعیت ترکیبی در کنسول‌های اکس باکس را در نظر نداریم. دیدگاه ما در این مورد این بوده است که رایانه‌های شخصی بهترین پلتفرم در زمینه واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی است و در آینده نیز بر همین نظر خواهیم بود. رایانه‌های شخصی به عنوان یک پلتفرم باز، امکان رشد سریع‌تر واقعیت مجازی را فراهم می‌آورد.

اگر واقع‌بینانه به قضیه نگاه کنیم، باید گفت که تصمیم مایکروسافت در این زمینه عاقلانه بوده است. وی‌آر نتوانسته آنگونه که پیش‌بینی می‌شد به موفقیت دست پیدا کند و خود سونی هم اعتراف کرده که پلی استیشن وی‌آر در حال حاضر ناکارآمد است. سونی عادت دارد که سریع جذب تکنولوژی‌های جدید شود؛ بنابراین این نگرانی وجود دارد که پلی‌استیشن وی‌آر نیز به سرنوشت PS Eye، Wonderbook یا PS Move و یا پلی‌استیشن ویتا دچار شود.

واقعیت این است که این نوع بازی‌ها هنوز تکامل پیدا نکرده و در نتیجه حضوری موفق نیز در بازار ندارند. از طرز فکر مایکروسافت در این زمینه، می‌توان به این نتیجه رسید که مزایای پشتیبانی از واقعیت مجازی به حدی کم است که ارزش اختصاص دادن وقت به آن را ندارد. اما از اشاره مایکروسافت به پلتفرم آماده‌ای همچون رایانه‌های شخصی می‌توان فهمید که آن‌ها وضعیت وی‌آر را تحت نظر دارند تا اگر این حوزه توانست در زمینه تکنولوژی به درجه‌ای قابل قبول دست یابد، دوباره بحث پشتیبانی از آن برای کنسول‌های اکس باکس را مطرح کند. فعلا رایانه‌های شخصی به عنوان بازاری برای واقعیت مجازی مطرح است که در آن، زمینه برای پیشرفت این حوزه چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر نرم‌افزاری وجود دارد.

منبع متن: gamefa