بازی Cyberpunk 2077 نخستین بار حدود شش سال پیش و در ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی معرفی شد. یک سال پس از آن نیز نخستین تیزر تریلر آن منتشر شد. پس از آن دیگر شاهد این بازی نبودیم تا اینکه مدتی پیش استودیوی سی‌دی پراجکت رد (CD Projekt Red) در جریان رویداد E3 2018 دومین […]

سی‌دی پراجکت رد از پروسه طولانی‌مدت ساخت Cyberpunk 2077 می‌گوید

بازی Cyberpunk 2077 نخستین بار حدود شش سال پیش و در ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی معرفی شد. یک سال پس از آن نیز نخستین تیزر تریلر آن منتشر شد. پس از آن دیگر شاهد این بازی نبودیم تا اینکه مدتی پیش استودیوی سی‌دی پراجکت رد (CD Projekt Red) در جریان رویداد E3 2018 دومین تریلر این بازی را منتشر کرد (تحلیل این تریلر را می‌توانید از این نشانی از گیمفا بخوانید). همچنین دمویی یک ساعته از این عنوان به صورت خصوصی پشت درب‌های بسته به برخی افراد خاص از مطبوعات نیز نشان داده شد.

بیش از شش سال از زمان معرفی این بازی می‌گذرد که زمان واقعاً زیادی است. و تنها چیزی که باعث می‌شود احساس کنیم این زمان خیلی طولانی‌ست دانستن این حقیقت است که هنوز تاریخ عرضه این عنوان مشخص نیست. در حقیقت، پیش‌بینی می‌شود که Cyberpunk 2077 یک بازی میان نسلی باشد و به همین دلیل حداقل تا سال ۲۰۲۰ میلادی وارد بازار نگردد. حتی اگر این بازی در سال ۲۰۲۰ میلادی هم عرضه شود، باز هم هشت سال از معرفی آن خواهد گذشت و بنابراین زمان زیادی در دست ساخت قرار داشته است. استودیوی سی‌دی پراجکت رد نیز از این فاصله زیاد بین معرفی و عرضه Cyberpunk 2077 آگاه است.

مارسین ایوینسکی (Marcin Iwiński)، یکی از بنیان‌گذاران این استودیوی لهستانی در جریان مصاحبه‌اش با وب‌سایت کوتاکو، ضمن رد شایعه ریبوت شدن مراحل ساخت این بازی، در خصوص چرخه طولانی مدت ساخت این بازی و همچنین تغییرات خلاقانه‌ای که در آن اعمال شده نیز صحبت کرد:

من نمی‌توانم آن را یک ریبوت بنامم، اما ما در مرحله‌ای مسیر اصلی این بازی را کاملاً تغییر دادیم و در واقع به دنبال جوهره اصلی آن بودیم. زمانی که یک IP جدید خلق می‌کنید کار فوق‌العاده دشواری پیش‌ رو دارید چراکه قادرید هر کاری که می‌خواهید را انجام دهید اما در عین حال همواره خود را مورد پرسش قرار می‌دهید. روند این گفتگوی داخلی – که گاهی اوقات حتی مانند یک مونولوگ در ذهن بقیه اتفاق می‌افتد – خیلی دشوار و سخت است چراکه نمی‌دانید آیا این [بازی] جذاب خواهد شد یا خیر؟

سپس شما برمی‌گردید و می‌گویید، «نه، من فکر می‌کردم که این جذاب باشد اما دیگر نیست، بنابراین ما باید مسیر اصلی آن را تغییر دهیم». سپس شما باید آن را به بقیه توضیح دهید. پس از آن تیم [توسعه] بزرگتر می‌شود و افراد جدیدی به آن اضافه می‌شوند که درک نمی‌کنند [این ایده/بازی] چطور کار می‌کند.

بر اساس صحبت‌های ایوینسکی، چرخه توسعه Cyberpunk 2077 ریشه در هویت و سی‌دی پراجکت رد دارد؛ او کمک زیادی کرده که این شرکت، خلقِ بازی‌های ویدئویی با آزادی خلاقانه کامل را هدف اصلی خود قرار دهد و این توانایی را دارد که هر جا نیاز به تغییر باشد، آن را اعمال کند.

ایوینسکی یادآور شد که روند توسعه بازی Cyberpunk 2077 به گونه‌ای بود که آن‌ها گاهی اوقات مجبور می‌شدند حاصل شش ماه از کارهایشان را دور ریخته و نادیده بگیرند اما این استودیو برخلاف دیگر شرکت‌ها هیچگاه از اتخاذ چنین تصمیم‌هایی ابایی ندارد. در این استودیو هدف اصلی رسیدن به کمال [در پروژه] است و تلاش دارند تا پروژه مدنظر را به استانداردهایی که تعریف کرده‌اند، برسانند.

ایوینسکی بر این باور است که ممکن است علاقه‌مندان این بازی از حقایق روند توسعه این بازی احساس ترس کنند که نکند احتمال داشته باشد که زمان بیشتری را برای تجربه Cyberpunk 2077 صبر کنند اما وی اطمینان خاطر داد که نمایش این بازی در E3 امسال گواه بر پیشروی مناسب توسعه آن است.

شاید با خود فکر کنید که چرا استودیوی سی‌دی پراجکت رد اینقدر زود از بازی Cyberpunk 2077 رونمایی کرده است؛ بنابر صحبت‌های پیشین آن‌ها و در جایگاه پاسخ باید بگوئیم که آن‌ها در ابتدا در نظر دارند تا این بازی را به صورت همزمان با The Witcher 3: Wild Hunt توسعه دهند؛ اما گذشت زمان و بزرگ بودن این پروژه و برنامه آن‌ها مبنی بر عرضه بسته الحاقی برای عنوان فانتزی و نقش‌آفرینی موفق خود، باعث شد که از این تصمیم خود صرف نظر کنند و تماماً بر روی ساخت نسخه سوم ماجراجویی‌های گرالت (Geralt) معطوف شوند. به همین دلیل در مقطعی روند ساخت Cyberpunk 2077 توسط تیمی بسیار کوچک دنبال می‌شد.

بازی Cyberpunk 2077 قرار نیست در حد و اندازه‌های The Witcher 3: Wild Hunt باشد چراکه استودیوی سی‌دی پراجکت رد در نظر دارد تا این بازی خیلی بهتر از ساخته پیشین‌اش باشد و انقلابی عمل کند. این بازی هنوز پلتفرم مقصد مشخصی ندارد و دقیق معلوم نیست که چه زمانی وارد بازار خواهد شد.

منبع متن: gamefa