Old Pc Games

"ترجمه شده از وبسایت Pcgamer"

 چرخه‌ی عمر یک بازی را به آسانی نمی‌توان پیش‌بینی کرد. برخی شروع موفقی دارند اما در مدت کوتاهی محبوبیت خود را از دست می‌دهند اما برخی نیز چند سالی دوام می‌آورند. بعضی بازی‌ها در روز اول عرضه شکست می‌خورند و از بین می‌روند در حالی که بعضی دیگر ازبازی‌ها به لطف بازیکنان، ماد سازان و هوادارانشان تا مدت طولانی بر سر زبان ها باقی می‌مانند.

البته در این بین بازی‌هایی نیز وجود دارند که چندین دهه است که توسعه دهندگانشان مشغول کار بر روی‌ آن‌ها می‌باشند و از آن‌ها دست نکشیده‌اند و به لطف همین قضیه این بازی ها هنوز هم محبوب هستند. این بازی‌ها بر خلاف تمام انتظارات توانسته‌اند در مقابل گذر زمان مقاومت کنند. با گذشت 20 یا بعضا 30 سال از عرضه این بازی‌ها، هنوز هم توسعه دهندگان بر روی آن‌ها کار می‌کنند و حتی در سال 2018 نیز برای این بازی‌ها به روز رسانی عرضه شده است. ما در این لیست به بازی هایی اشاره کردیم که تاریخچه‌ی جذابی دارند و در دهه‌های 80 یا 90 میلادی عرضه شده‌اند. اما این لیست قطعا لیست کاملی نیست و جای خالی بازی‌هایی از جمله Everquest، Dark Age of Camelot و تعداد زیادی از بازی‌های دیگری که بین سال 1991 تا 2001 عرضه شده‌اند و هنوز هم محبوبیت دارند ، در این لیست احساس می‌شود.

در ادامه لیستی از قدیمی‌ترین بازی‌های PC که هنوز هم به روز‌رسانی می‌شوند را مشاهده می‌کنید.

NetHack

NetHack

تاریخ عرضه:‌ ژوئیه 1987   -  آخرین آپدیت: 27 آوریل 2018

 NetHack را می‌توان به نوعی نسخه‌ی تکامل یافته عنوان Hack دانست که در سال 1982 عرضه‌ شده بود. البته خود بازی Hack نیز بر اساس بازی به نام Rogue که در سال 1980 عرضه شد، ساخته شده بود. 

در سال 1987 یک برنامه نویس به نام Mike Stephenson یک نسخه توسعه یافته از عنوان Hack را ساخت و با نام جدید NetHack آن‌را عرضه کرد. در این نسخه جدید و توسعه ‌یافته، کلاس‌هایی چون سامورایی، والکیری و کشیش، اسلحه Excalibur و خیلی چیز‌های دیگر به بازی اضافه شد. 

به علاوه امکان پشتیبانی IBMgraphics های خیلی ساده (نوعی گزینه بود که امکان نمایش دیوار‌ها به صورت یک خط صاف را ایجاد می‌کرد) نیز فراهم شد.  شما می‌توانید بحث‌هایی که در سال 1987 به صورت آنلاین هنگام انجام NetHack در USENET انجام می‌شد را در اینجا بخوانید. این بحث‌ها می‌تواند برای برخی افراد جالب باشد.

شاید جالب تر از آن بحث‌های قدیمی این نکته است که جدیدترین آپدیت این بازی در آوریل 2018 عرضه شد و به نظر هم نمی‌رسد که این آخرین آپدیت برای این بازی بوده باشد. جدیدترین آپدیت منتشر شده نسخه 3.6.1 می‌باشد. آپدیت قبلی این بازی سال 2015 عرضه شد. اما بین سال‌های 2003 تا 2015 هیچ به روز رسانی برای این بازی منتشر نشد. دلیل اصلی آن این است که NetHack بازی است که هسته اصلی آن RNG (تولید تصادفی) می‌باشد و برای جذاب ماندن و قابل بازی بودن نیازی به آپدیت ندارد. در ضمن این بازی فاقد هرگونه دیالوگ به سبک بازی‌ها RPG می‌باشد و این موضوع از خسته کننده شدن بازی جلوگیری می‌کند. همچنین مانند دیگر MUD) Multi-User Dungeon ) های این لیست نیازی به Quest های جدید در بازی وجود ندارد.

با این حال در به روزرسانی 3.6.1 چیز‌های مهمی به بازی اضافه شد:

-        هیولا و یا قهرمانی که نابینا شده است با خوردن جسد پرستاران نابینایی اش درمان می‌شود

-        می‌توان میمون‌ها را با استفاده از موز رام کرد

امروزه بهترین مکانی که برای بازی کردن NetHacks وجود دارد، http://nethack.alt.org می‌باشد. این وبسایت یک جدول رتبه بندی امتیاز دارد، شما می‌توانید بازی دیگر بازیکنان فعال را ببینید و با "استخوان‌های"‌ دیگر ماجراجویان شکست خورده در دانجن‌ها خود مواجه شوید. آن‌ها معمولا Loot خوبی دارند،‌ ولی بهتر است حواستان به هیولایی که این بازیکنان را کشته است باشد چون معمولا در همان طبقه در کمین هستند.

gemstone iv

Gemstone IV 

تاریخ عرضه: 1988         آخرین آپدیت:‌ 15 ژوئن 2018

از نام GemStone IV اینگونه برداشت می‌شود که یک دنباله باشد ولی در واقع آخرین ورژن ازMUD)  Multi-(User Dungeon یی می‌باشد که از سال 1988 تا کنون فعال است و اگر اطلاعات ما درست باشد، می‌توان گفت این بازی قدیمی ترین MMORPG دنیاست که هنوز هم بازیکن دارد. ظاهرا این بازی با به‌ روز رسانی‌های مداوم که داستان جدید و مکان‌های جدید به آن اضافه می‌کنند، هنوز هم با قدرت در حال پیشروی می‌باشد. اکثر بازی‌هایی که این قدمت را دارند معمولا توسط هوادارانشان توسعه یافته اند و هواداران، خودشان به عنوان یک پروژه و علاقه‌ی شخصی این بازی‌ها را توسعه داده‌اند. اما با توجه به پشتیبانی تیم توسعه دهنده اصلی از GemStone IV ، می توان گفت که این بازی یک استثناء قابل توجه است. شما می‌توانید Trial بازی را به صورت مجانی امتحان کنید، اما برای انجام این بازی نیاز به پرداخت حق اشتراک ماهانه به مبلغ 15 دلار می‌باشد. در این بازی یک فروشگاه برای انجام microtransaction نیز وجود دارد. همچنین می‌توانید با پرداخت 25 دلار اضافه بر هزینه‌ی اشتراک ماهانه، اشتراک ویژه بازی را تهیه کنید که برخی از آیتم‌های اضافه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که اگر شما از سال 1988 تا کنون به انجام این بازی پرداخته‌اید، تقریبا 9000 دلار را خرج این بازی نموده‌اید.( نرخ تورم و تغییر هزینه‌ی اشتراک در 30 سال گذشته را درنظر نمی‌گیریم). البته شاید شخصیت شما در بازی از اکثر بازی‌های دنیا قدیمی تر باشد که خود می‌تواند نکته‌ای جذاب باشد.

kingdom of draakar

Kingdom of Drakkar

تاریخ عرضه : 1989               آخرین آپدیت:‌ 15 ژوئن 2018

مانند اکثر بازی‌های قدیمی،‌ این عنوان نیز در ابتدا به عنوان یک بازی متنی منتشر شد و به طور نادری کم کم به شکلی که امروزه می‌شناسیمش تبدیل شد: یک بازی RPG که از گرافیک بهره می‌برد. در واقع ریشه‌های  Kingdom of Drakkar در یک عنوان MUD مربوط به سال 1984 به نام Realm می‌باشد. اما بعد از تغییرات به وجود آمده، از سال 1989 به بعد با نام Kingdom of Drakkar شناخته می‌شود. این عنوان بسیار شبیه یک مقدمه برای Ultima Online می‌باشد و در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 از طریق سرویس اینترنتی Compuserve قابل بازی کردن بود. این در حالی است که در آن زمان سری Ultima هنوز یک RPG تک نفره بود.

خالق این عنوان Brad Lineberger ادعا می‌کند که آن‌ها واژه‌ی "massively multiplayer" را در MPG-Net (که یکی از پلتفرم‌های اینترنتی بود که در اوایل دهه 90 بازی‌هایی همچون Drakkar و دیگر بازی‌های RPG آنلاین را در خود جا داده بود) خلق کردند. حق امتیاز این بازی چندین بار بین افراد مختلف انتقال یافت تا اینکه در اوایل 2000 ، خود Lineberger حق امتیاز این عنوان را دوباره خرید. وی همچنان تا به امروز بر روی این بازی کار می‌کند و Kingdom of Drakkar احتمالا قدیمی ترین بازی است که هنوز خالق اصلیش بر روی آن مشغول به کار است. شما می‌توانید این عنوان را به صورت مجانی از اینجا دانلود کنید.

genesis

Genesis

تاریخ عرضه : 1989               آخرین آپدیت:‌ 26 مارس 2018

 Genesis یک MUD و یک عنوان ماجراجویی-نقش‌ آفرینی متنی می‌باشد. یک تیم کوچک در دانشگاهی در سوئد در سال 1989 این عنوان را توسعه داد. در آن زمان اینترنت هنوز به صورت عمومی استفاده نمی‌شد و شاید حتی به صورت عمومی شناخته نیز نشده بود. در طی سال‌ها، دنیای درون بازی  یعنی Genesis (که برای عنوان خود بازی نیز از این اسم استفاده شده است)بزرگتر و بزرگتر شد (همانند خود اینترنت) و از یک منطقه‌ی کوچک تبدیل به اقیانوسی عظیم شد که مملو از قاره‌ها و جزایر مختلف است که شامل مناطقی از دیگر عناوین فانتزی مانند Forgotten Realms و Middle-earth نیز می‌باشد و به شما اجازه می‌دهد تا در این مناطق نیز جست و جو کنید. بیش از 60 گیلد (guild) مختلف در بازی وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها ملحق شوید. این گیلد ها معمولا جنگ‌های بزرگی نیز با یکدیگر داشته‌اند.  هنگامی که بازی World of Warcraft ساخته شد و جمعیت عظیمی را با MMORPG ها آشنا کرد، در آن زمان Genesis یک بازی 15 ساله بود.

اخیرا من به مدت نیم ساعت این عنوان را تجربه کردم، و در طول همین مدت کم، درمنطقه‌ی آموزشی بازی با چندین بازیکن مختلف برخورد داشتم. این یک مثال کوچک است ولی نشان می‌دهد که Genesis علاوه بر به روز رسانی‌های مداومی که دریافت می‌کند، هنوز هم بازیکنان جدید و تازه واردی را نیز جذب می‌کند.

شما به آسانی می‌توانید Genesis را بازی کنید. فقط کافیست به این سایت وارد شوید، بر روی Play Now کلیک کنید، شخصیت خود را بسازید و یک پسورد انتخاب کنید. نیاز نیست چیزی را دانلود کنید زیرا بازی در مرورگر شما اجرا می‌شود. همچنین این بازی دارای یک extension برای مرورگر Chrome نیز می‌باشد.

UnReal World 
UnReal World

 تاریخ عرضه : 1992               آخرین آپدیت:‌ 4 ژوئیه 2018

UnReal World یک بازی در سبک‌های roguelike و RPG می‌باشد و اتفاقاتش در دنیایی رخ می‌دهد که بر اساس کشور فنلاند در عصر آهن طراحی شده است. از نکات جالب دنیای بازی می‌توان به این اشاره کرد که این دنیا همانند بازی No Man’s Sky به صورت رندوم تولید می‌شود.  بازیکنان در این‌ بازی وارد یک جهان باز می‌شوند که باید با استفاده از ماهیگیری، ساخت و ساز‌، شکار‌، پخت و پز، معامله و ساخت کلبه بقای خود را حفظ کنند. این ویژگی‌ها شاید امروزه در بازی‌های سبک بقا چیزی متداول باشند اما 25 سال پیش یک نوآوری بزرگ بودند. در ابتدا UnReal World یک بازی فانتزی بود که در آن اُرک‌ ها و اِلف‌ ها حضور داشتند اما با مرور زمان بیشتر به سمت تبدیل شدن به یک عنوان تاریخی پیش رفت. البته هنوز هم برخی المان های خیالی و مرموز در این بازی دیده می‌شود.

UnReal World به طور مداوم از زمان عرضه‌اش در سال 1992 به بعد به روز رسانی شده است. نسخه 1.0 بازی با استفاده از سیستم توسعه نرم‌افزار Turbo Pascal نوشته شده است. سپس با استفاده از C باز نویسی شده و از سیستم عامل DOS به ویندوز راه پیدا کرد. این عنوان کم کم به یک بازی که از گرافیک بهره می‌برد تبدیل شد و حتی در سال 2016 به استیم راه‌ یافت. شما می‌توانید تاریخچه کامل UnReal World را در اینجا مطالعه کنید. این بازی از طریق صفحه استیم آن و یا از این لینک برای خرید و دانلود در دسترس می‌باشد. ( در صورتی که از نسخه مجانی بازی لذت بردید می‌توانید از طریق این لینک به سازندگان بازی کمک مالی کنید)

Ultima Online

 Ultima Online

 تاریخ عرضه : 1997               آخرین آپدیت:‌ 27 ژوئن 2018

  Ultima Online تاریخچه‌ای معروف دارد و رکورد‌هایی نیز در" رکوردهای جهانی گینس" به ثبت رسانده است. (از جمله این رکورد ها می‌توان به کشتن آواتار تهیه کننده بازی Richard Garriott، در طول تست ‌های بتا توسط یکی از بازیکنان اشاره کرد.) شاید بتوان گفت این بازی نقطه‌ی عطف Pc-Gaming می‌باشد. این بازی MMO که  اقتصادش منوط به بازیکنان می‌باشد و تمرکز سنگینی بر روی PVP) Player versus player) دارد، توانست تا سال 1998 بیش از 100000 بازیکن را جذب کند. (که این نیز به عنوان رکوردی دیگر در گینس ثبت شد.) اکنون بیش از 20 سال از عرضه این عنوان می‌گذرد اما هنوز هم گسترش دهنده‌ها و به روز رسانی های جدید برای این عنوان عرضه می‌شود و هنوز هم تعداد کمی بازیکن فعال به صورت روزانه به انجام این بازی می‌پردازند.

بلند پروازی و سیستم پیچده این بازی باعث شد تا برخی بازیکنان از آن سوء استفاده کرده و دیگر بازیکنان را مورد آزار و اذیت قرار بدهند.  به طور خاص، دیگر بازیکنان را کشته و یا از آن‌ها دزدی کنند.  البته گسترش دهنده‌های بازی مناطقی را اضافه کردند که کشتن دیگر بازیکنان در آن‌ها امکان پذیر نبود و باعث کاهش آزار و اذیت‌ها شدند. هنوز هم حس نوستالوژی قوی نسبت به روز‌ها ابتدایی خشن Ultima Online وجود دارد.

Starcraft

 StarCraft

تاریخ عرضه : 31 مارس 1998            آخرین آپدیت:‌ 12 آوریل 2018

با توجه به این لیست StarCraft بازی جدیدی محسوب می‌شود اما این عنوان ویژگی‌های برجسته خود را دارد. StarCraft یک بازی متنی- MUD نیست، یک MMO نیست و نقشه به صورت رندوم تولید نمی‌شود. این یک عنوان RTS است. StarCraft عنوانی است که هنوز مسابقاتش در کره برگذار می‌شود و نسخه‌ دومش با بودجه‌ای زیاد و شکل‌ و شمایلی زیبا تر ساخته شده است. هر بازی دیگری با این قدمت قطعا تا کنون بازنشسته می‌شد ولی Blizzard مانند دیگر توسعه دهندگان نیست و StarCraft هم مانند دیگر بازی‌ها نیست.

StarCraft از ابتدای سال 2018 تا کنون، 4 به روز رسانی دریافت کرده و در سال 2017 نیز تعداد زیادی به روز رسانی برایش عرضه شد. این آپدیت‌ها برای فیکس کردن باگ‌ها،‌ بهبود دادن شبکه و اینگونه مسائل که در بازی‌های آنلاینی که در سال‌های اخیر منتشر شدند متدوال هستند عرضه شده‌اند. StarCraft اخیرا 20 ساله شده است اما هنوز هم عنوانی تازه می‌باشد

Utopia 
Utopia

 تاریخ عرضه : 1999            آخرین آپدیت:‌ 23 آوریل 2018

Utopia یک بازی فانتزی- استراتژی می‌باشد که در آن مسابقات چند نفره‌ای به نام Age وجود دارند. این مسابقات بیش از 10-12 هفته(زمان واقعی) به طول می‌انجامند. در این بازی بازیکنان سرزمین‌هایی را تشکیل می‌دهند و در آن مزرعه و ادرات تاسیس میکنند، ارتش تربیت کرده و از بین خود فردی را به عنوان پادشاه انتخاب می‌کنند. در این بازی سرزمین‌ها با یکدیگر مبارزه می‌کنند و در پایان یک " Age" سرزمینی که از بقیه بزرگتر است برنده می‌شود. سپس بازی تمام شده و Reset می‌شود.

معمولا در هر " Age" تغییرات و به‌روزرسانی هایی به بازی اضافه‌ می‌شود. 77 امین “Age” بازی در همین ماه ژوئیه آغاز می‌شود و قرار است تغییراتی بر اساس بازخورد‌ها و نظرات بازیکنان Utopia که تقریبا 3300 نفر هستند در بازی ایجاد شود. به روزرسانی‌های تنها تغییرات بازی نیستند، صاحب امتیازان بازی نیز در طول سال‌ها تغییر کرده‌اند. Jolt Online Gaming در سال 2008 این عنوان را از خالق اصلیش Mehul Patel خریداری کرد. سپس یک تیم دو نفره با نام Muga Gaming LLC این بازی را سال گذشته از Jolt Online Gaming خرید.  بازی Utopia در مرورگر اینترتی شما قابل بازی می‌باشد. شما از طریق این لینک می‌توانید به تجربه این عنوان بپردازید.

 

مترجم: فردین درویش

منبع متن: pardisgame