گوگل رسماً از پلتفرم استریم خود در جریان کنفرانس GDC 2019 رونمایی کرد و به همین جهت، این روزها شاهد انتشار اخبار و گزارش‌های زیادی پیرامون این پلتفرم هستیم. چشم‌انداز این سرویس استریمِ بازی‌ها به صورت ابری، این هست که بتواند برروی همه‌ی تبلت‌ها، مرورگرها، تلویزیون‌ها و دیگر ابزارها اجرا شود؛ چیزی که پیش از […]

تحلیلگران: اگر بازی‌های استیدیا بیش از ۵۰۰ عنوان باشد، اشتراک ماهانه‌اش معادل ۱۵ دلار خواهد بود

گوگل رسماً از پلتفرم استریم خود در جریان کنفرانس GDC 2019 رونمایی کرد و به همین جهت، این روزها شاهد انتشار اخبار و گزارش‌های زیادی پیرامون این پلتفرم هستیم. چشم‌انداز این سرویس استریمِ بازی‌ها به صورت ابری، این هست که بتواند برروی همه‌ی تبلت‌ها، مرورگرها، تلویزیون‌ها و دیگر ابزارها اجرا شود؛ چیزی که پیش از این یک رویا بود. اما به نظر می‌رسد که شرکت گوگل کاملاً متعهد است این تصمیم خود را عملی سازد؛ حتی اگر جزئیات زیادی از آن مشخص نکرده باشد.

یکی از این جزئیات نامشخص، قیمت این سرویس است. شرکت گوگل در تابستان امسال از کاتالوگ بازی‌های این سرویس پرده‌برداری خواهد کرد اما همچنان مشخص نکرده که برای شارژ آن باید چقدر هزینه کرد. گیمینگ‌بولت در این خصوص با لویس وارد (Lewis Ward)، تحلیلگر IDC، مصاحبه‌ای کرده است که در ادامه به برخی جزئیات مهم آن اشاره می‌کنیم.

وارد، استیدیا (Stadia) را با سرویس پلی‌استیشن Now سونی از نظر قیمت مقایسه کرده است. وی در این خصوص بیان داشته است:

لیست بازی‌های پلی‌استیشن Now برابر ۲۰ دلار به ازای هر ماه است اما آن‌ها با تخفیف‌هایی آن را به ۱۰ دلار در ماه نیز می‌رسانند. شما باید چندین فرض را درباره جذب مشتری در نظر بگیرید؛ [از جمله] هزینه‌های زیرساخت، و اینکه استودیوهای توسعه دهنده تمایل دارند که به ازای هر کاربر یا هر دقیقه هزینه کسب کنند و منجر به افزایش سودآوری استیدیا شوند. اما به نظر من اگر استیدیا در زمان عرضه بیش از ۵۰۰ عنوان داشته باشد و [گوگل] برنامه داشته باشد که هر ماه حدود ۵۰ بازی جدید به آن اضافه کند، آنگاه ۱۵ دلار به ازای هر ماه رقم معقولی است.

این برنامه‌ای بلندبالا برای این شرکت محسوب می‌شود حتی اگر قرار باشد سرویس استیدیا در زمان عرضه در ایالات متحده‌ی آمریکا، اروپا، بریتانیا و کانادا در دسترس قرار بگیرد. آیا گوگل می‌تواند به صورت مستمر از این سرویس پشتیبانی کند و حتی در زمان عرضه، فهرست مناسبی از بازی‌ها را در اختیار علاقه‌مندان به استیدیا قرار دهد و با سرویس‌هایی نظیر ایکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass) و پلی‌اسیتشن Now رقابت کند یا خیر؟ نیازی نیست خیلی برای یافتن پاسخ این سوالات منتظر بمانیم چراکه سرویس استریم استیدیا در سال جاری میلادی عرضه خواهد شد.

منبع متن: gamefa