سازمان بهداشت جهانی، طی جلسهای که امروز در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار گشت، با برپایی رائگیری، اقدام به تصویب لایحهی «طبقهبندی یازدهم بیماریهای بینالمللی» کرد که بخش اعظمی از این لایحه، حول محور ناهنجاریهای ناشی از بازیهای ویدئویی قرار دارد. هفتهی گذشته، طی مصاحبه با یکی از اعضای تیم اصلی تحقیقات سازمان بهداشت […]
سازمان بهداشت جهانی، طی جلسهای که امروز در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار گشت، با برپایی رائگیری، اقدام به تصویب لایحهی «طبقهبندی یازدهم بیماریهای بینالمللی» کرد که بخش اعظمی از این لایحه، حول محور ناهنجاریهای ناشی از بازیهای ویدئویی قرار دارد.
هفتهی گذشته، طی مصاحبه با یکی از اعضای تیم اصلی تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، تائید شد که این سازمان قصد تصویب لایحهای حول محور «ناهنجاریهای بازیهای ویدئویی» را دارد. این لایحه که «طبقهبندی یازدهم بیماریهای بینالمللی» یا به اختصار ICD-11 نام دارد، طی جلسهی امروز سازمان بهداشت جهانی با حضور ۱۹۴ نفر از اعضای این مجمع، به رائگیری گذاشته شد. این لایحه با موافقت اعضای این مجمع، به تائید رسید.
در این لایحه، اعتیاد آوری بازیهای ویدئویی مورد تائید و نشانههای آن به سه بخش زیر تقسیم شدند:
- عدم داشتن کنترل برروی زمان شروع و پایان بازیهای ویدئویی
- در الویت قرار گرفتن بازیهای ویدئویی نسبت به کارهای روزانه و امور زندگی شخصی
- پایفشاری نسبت به ادامهی روند انجام بازی بدون در نظر گرفتن تاثیرات منفی و مخرب آن برروی ذهن و جسم فرد
براساس اطلاعاتی جدید، تنظیم کنندگان این لایحه، سال گذشته نیز اقدام به ارائه لایحهی مورد نظر به سازمان بهداشت جهانی کرده بودند که با مخالفت این سازمان همراه شد اما پس از یک سال، خود سازمان بهداشت جهانی با ترتیب دادن تحقیقاتی حول محور ناهنجاریهای بازیهای ویدئویی و با انتخاب تنظیم کنندگان لایحهی سال گذشته به عنوان محقق، تصمیم به اجرائی کردن آن گرفت. با تائید این لایحه، قدرت بسیاری در دست این سازمان قرار گرفته است تا بر شیوهی توسعه و کنترل بازیهای ساخت ناشرین بزرگ نظارت و در صورت نیاز، تغییری در آن ایجاد کند. این لایحه بر اساس بررسیهای محققین و کارشناسان حوزههای بازیهای ویدئویی، روانشناسی و روانپزشکی از سرار جهان تنظیم و ارائه گشته است.
در این لایحه، بیشتر به موضوع اعتیاد آوری بازیهای ویدئویی، مخصوصا بازیهای آنلاین پرداخته شده است. بحث بر سر موضوع به رسمیت شناختن اعتیاد آور بودن بازیهای ویدئویی، بیش از یک دهه است که در میان جامعهی بازیبازان، پزشکان و سیاست مداران، صورت میگیرد. در سال ۲۰۱۷، داگلاس جنتایل (Douglas Gentile)، روانشناس از دانشگاه ایالت آیووا، طی مصاحبهای اعلام کرد که اگر بازیهای ویدئویی، بخش زیادی از زندگی شخصی فردی را تشکیل دهند و به نوعی این بازیها تبدیل به دغدغهی اصلی وی گردند، آن فرد به این محصولات، اعتیاد پیدا کرده است.
طبقهبندی بازیهای ویدئویی به عنوان یکی از عوامل بیماریها و ناهنجاریهای ذهنی و روحی توسط سازمان سلامت جهانی، میتواند قدم بزرگی بر تائید این موضوع که بازیهای ویدئویی باعث بروز اعتیاد، خشونت و ناهنجاریهای روحی،جسمی و روانی برروی انسان میگردند، باشد.
منبع متن: gamefa