بر اساس اسنادی که این هفته توسط ناظر رقابت بازار در بریتانیا منتشر شد، مایکروسافت قبلا تلاش کرده بود ناشر بازیهای موبایلی دیگری را بخرد. روز چهارشنبه، سازمان رقابت و بازار (CMA) اعلام کرد که روند خرید اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) توسط مایکروسافت را به دلیل نگرانی در مورد تاثیر این معامله بر آینده بازار […]
مایکروسافت قبل از اکتیویژن به دنبال خرید ناشر دیگری در صنعت بازیهای موبایل بود
بر اساس اسنادی که این هفته توسط ناظر رقابت بازار در بریتانیا منتشر شد، مایکروسافت قبلا تلاش کرده بود ناشر بازیهای موبایلی دیگری را بخرد.
روز چهارشنبه، سازمان رقابت و بازار (CMA) اعلام کرد که روند خرید اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) توسط مایکروسافت را به دلیل نگرانی در مورد تاثیر این معامله بر آینده بازار بازیهای ابری، مسدود خواهد کرد. در حالی که خیلیها گمان میکنند این معامله برای تصاحب آیپی Call of Duty بسته شده است، فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس ایکس باکس، مدام ادعا میکند که این خرید ۶۹ میلیارد دلاری، عمدتا ناشی از جاهطلبیهای این شرکت برای ورود به بازار بازیهای موبایلی است.
مایکروسافت گفته است که این ادغام توانایی شرکت را برای ایجاد یک پلتفرم جدید در اکوسیستم ایکس باکس و یک فروشگاه بازی نسل بعدی برای رقابت با گوگل پلی و اپ استور، بهبود میبخشد. پس از ماهها بررسی، CMA در روز چهارشنبه گزارش نهایی ۴۱۸ صفحهای خود را درباره این معامله منتشر کرد که نشان میداد مایکروسافت قبلا تلاش کرده بود یک ناشر بازیهای موبایلی دیگر بخرد. این سازمان نوشت:
ما اظهارات مایکروسافت مبنی بر اینکه اکتیویژن قدرت قابل توجهی در بازار بازیهای موبایلی دارد را تایید میکنیم و گمان میکنیم که حضور بازیهای اکتیویژن در هر فروشگاه بازی موبایلی، رقابتپذیری این بازار را افزایش میدهد. با این حال، ما همچنین در نظر داریم که این امر میتواند با روشهای ضدرقابتی کمتری نسبت به خریداری شدن به دست آید و مایکروسافت میتواند با خرید یک ناشر دیگر در صنعت بازیهای موبایل، محتوای جذابی تولید کند. به نظر میرسد این یکی از استراتژیهای مایکروسافت بوده است. آنها سعی کردند [مخفی شده] را در [مخفی شده] بخرند.
CMA ادامه داد:
ما همچنین فکر میکنیم که برای راه اندازی یک پلتفرم موبایل، مایکروسافت به مقدار قابل توجهی از بازیها نیاز دارد. این امر احتمالا از طریق توافق با ناشران ترد پارتی به روش مشابهای که در حال حاضر برای بازیهای کنسولها و رایانههای شخصی انجام میشود، قابل دسترسی است. مایکروسافت شواهدی ارائه نکرده است که تلاش برای ورودش به این بازار، تنها با تکیه بر بازیهای اکتیویژن امکان پذیر است. به همین دلیل، ما با این ادعای اکتیویژن موافق نیستیم که تاسیس یک فروشگاه بازیهای موبایل، تنها در صورتی امکانپذیر است که محتوا از یک سازمان واحد باشد.
نوامبر گذشته، رئیس بخش بازیهای مایکروسافت در جریان پادکست The Verge’s Decoder اذعان کرد که ایکس باکس برای ادامه به عنوان یک قطب تجارت جهانی، باید به صنعت بازیهای موبایل ورود کند. این شرکت قصد داشت از محتویات محبوب اکتیویژن استفاده کند و به کمک تکنولوژیهایی چون Cloud یا فضای ابری، به درآمدزایی وسیعتری برسد. او گفت:
این مکانی است که اگر به عنوان یک برند در آن حاضر نشویم، متوجه میشویم که تنها نیستیم و با گذشت زمان، سهم خود را از این تجارت از دست میدهیم. اگر نتوانیم روی تلفنها یا روی هر صفحهای که کسی میخواهد روی آن بازی کند، مشتری پیدا کنیم، اداره تجارت به صورت جهانی دشوار خواهد بود. به عنوان درصدی از تجارت کلی صنعت بازی، بازار کنسول در حال کوچک شدن است، زیرا تجارت کلی در حال رشد است و رشد بازار کنسول همواره ثابت میماند، همان چیزی که در بازار رایانههای شخصی نیز رخ میدهد.
روز چهارشنبه، اکتیویژن بلیزارد گزارشی کامل از نتایج مالی سه ماهه اخیر خود منتشر کرد که نشان میداد درآمد خالص این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸۷ درصد افزایش یافته است. شرکت گفت که این نتایج، حاصل از رشد در هر سه بخش اکتیویژن، بلیزارد و کینگ است و عملکرد بازیهای موبایلی این موفقیت را برجسته میکند.
منبع متن: gamefa