از Seven Samurai تا Yojimbo فیلم‌های متعددی هستند که در جمع بهترین فیلم‌های سامورایی تاریخ سینما قرار می‌گیرند. تعداد بسیار زیادی فیلم‌های سامورایی بسیار عالی و موفق در تاریخ سینما ساخته شدند که به طور طبیعی بهترین بهترین‌های آن‌ها نیز محصولی از ژاپن هستند. همان‌طور که ژانر وسترن توانست کابوی‌ها را برجسته کند، فیلم‌های سامورایی […]

بهترین فیلم‌های سامورایی تاریخ سینما

علی محمدپناه
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - 12:00
بهترین فیلم‌های سامورایی تاریخ سینما

از Seven Samurai تا Yojimbo فیلم‌های متعددی هستند که در جمع بهترین فیلم‌های سامورایی تاریخ سینما قرار می‌گیرند.

تعداد بسیار زیادی فیلم‌های سامورایی بسیار عالی و موفق در تاریخ سینما ساخته شدند که به طور طبیعی بهترین بهترین‌های آن‌ها نیز محصولی از ژاپن هستند. همان‌طور که ژانر وسترن توانست کابوی‌ها را برجسته کند، فیلم‌های سامورایی نیز توانست جنگجویان قدیمی ژاپن که عمدتاً از اواخر قرن دوازدهم تا دهه ۱۸۷۰ میلادی زندگی می‌کردند را بیشتر به مخاطبان امروزی بشناساند. فیلم‌های سامورایی فقط روی این شمشیرزن‌ها متمرکز نمی‌شود؛ بلکه در کنار آن به مسائل دیگری نیز می‌پردازد.

با این حال، تمرکز روی این شمشیرزن‌ها سبب شده تا اکثر فیلم‌های سامورایی به فیلم‌های اکشن جذاب و قانع‌کننده‌ای تبدیل شوند که برخی از آن‌ها در مقایسه با دیگر آثار تأکید بیشتری روی صحنه‌های مبارزه دارند. این در حالی است که این آثار به‌عنوان درام‌های تاریخی جذاب نیز عمل می‌کنند و حتی برخی از آن‌ها نیز بر اساس چهره‌های واقعی از تاریخ ژاپن ساخته شده‌اند. فیلم‌های سامورایی یک روش زندگی منحصربه‌فرد و افتخار یا فقدان آن در بین افرادی تأثیرگذار را نشان می‌دهند و این در حالی است که تاکنون فیلم‌های بسیار برجسته و درخشانی در این ژانر ساخته شده‌اند. در ادامه همراه با ما باشد تا به معرفی بهترین فیلم‌های سامورایی تاریخ سینما بپردازیم.

۱۰. فیلم شورش سامورایی (Samurai Rebellion)

فیلم Samurai Rebellion
فیلم Samurai Rebellion
  • محصول سال: ۱۹۶۷
  • کارگردان: ماساکی کوبایاشی

فیلمسازان ژاپنی اندکی به‌اندازه ماساکی کوبایاشی موفق بوده‌اند و توانستند آثار درخشانی را در کارنامه خودشان جای بدهند. این فیلمساز علاوه بر اینکه در ساخت فیلم‌های سامورایی موفق بوده توانسته آثار درام اجتماعی و فیلم‌های جنگی خوبی را نیز بسازد. یکی از همین فیلم‌های سامورایی موفق وی نیز فیلم «شورش سامورایی» نام دارد که در آن، داستان اعضای یک خانواده سامورایی به تصویر کشیده می‌شود که در حال بحث درباره این هستند که آیا باید در برابر اربابی که یکی از آن‌ها را ربوده، ایستادگی کنند یا خیر.

فیلم «شورش سامورایی» عمدتاً یک اثر درام خانوادگی به شمار می‌رود که اتفاقات آن در محیطی تاریخی جریان دارد و داستان آن نیز حول محور چندین کاراکتر مختلف است که روش زندگی سامورایی را در پیش گرفته‌اند. از همین رو، این فیلم ممکن است افرادی که به دنبال فیلم‌های سامورایی اکشن محور هستند را راضی نکند. با این حال، برای کسانی که به دنبال اثری آرام‌تر و احساسی‌تر نسبت به بسیاری از فیلم‌های مشابه اکران شده در همان زمان هستند، فیلم «شورش سامورایی» اثری جذاب به شمار می‌رود که ارزش تماشا کردن را دارد.

۹. فیلم شمشیر عذاب (The Sword of Doom)

فیلم The Sword of Doom
فیلم The Sword of Doom
  • محصول سال: ۱۹۶۶
  • کارگردان: کی‌هاچی اوکاموتو

فیلم «شمشیر عذاب» که در سال ۱۹۶۶ میلادی به روی پرده سینماها آمده بود، رویکردی تاریک، خونین و اغلب اوقات تکان‌دهنده دارد و همین نیز آن را به یکی از بهترین فیلم‌های سامورایی تبدیل کرده است. این فیلم داستان یک شمشیرزن خبره را دنبال می‌کند که به نظر می‌رسد هیچ بویی از اخلاقیات نبرده است و وظایف خشونت‌آمیز مختلفی را برعهده می‌گیرد و با هر عمل خشونت‌آمیزی که انجام می‌دهد، بیشتر و بیشتر به سمت شرارت کشیده می‌شود.

کسانی که بیشتر تمایل دارند تا شخصیت اصلی فیلمی که به تماشای آن می‌نشینند، فردی دوست‌داشتنی باشد، بهتر است که از تماشای فیلم «شمشیر عذاب» خودداری کنند؛ چراکه شخصیت اصلی این فیلم که با بازی تاتسویا ناکادای است، فردی اصلاح‌ناپذیر است و بیشتر اتفاقات فیلم نیز از دیدگاه وی بیان می‌شود. با این حال، ‌دیگر بیننده‌ها تماشای این اثر سینمایی را چالشی ارزشمند می‌دانند؛ چراکه فیلم‌های سامورایی اندکی هستند که همانند این اثر حدومرزها را پشت سر گذاشته‌اند و همین نیز این اثر را به یک فیلم تلخ و در عین حال حیاتی در این ژانر تبدیل می‌کند.

۸. فیلم زاتوایچی به فستیوال آتش می‌رود (Zatoichi Goes to the Fire Festival)

فیلم Zatoichi Goes to the Fire Festival
فیلم Zatoichi Goes to the Fire Festival
  • محصول سال: ۱۹۷۰
  • کارگردان: کنجی میسومی

فیلم «زاتوایچی به فستیوال آتش می‌رود» اثری از مجموعه فیلمی به نام «زاتوایچی» به شمار می‌رود که در حقیقت، بیست و یکمین فیلم در این فرنچایز به شمار می‌رود که در سال ۱۹۷۰ میلادی و به کارگردانی کنجی میسومی به روی پرده سینماها آمد. این اثر سینمایی بهترین فیلم ساخته شده بر محوریت شخصیت زاتوایچی به شمار می‌رود که به لطف برخی از صحنه‌های مبارزه ماندگار، کاراکترهای فرعی عالی و همچنین پیش‌فرض داستانی قوی بوده است.

در فیلم «زاتوایچی به فستیوال آتش می‌رود» شخصیت اصلی با مرد نابینای دیگری دوست می‌شود، کسی که به‌نوعی مربی او می‌شود و به او کمک می‌کند تا با یک باند بسیار قدرتمند یاکوزا و شخصیت‌های شرور مختلف مقابله کند. این فیلم سرعتی بی‌امان دارد و می‌توان گفت که اکشنی بی‌وقفه را به نمایش می‌گذارد و این در حالی است که محیط منحصربه‌فرد استفاده شده برای این صحنه‌های اکشن نیز سبب شده تا این اثر سینمایی به‌عنوان یکی از ماندگارترین فیلم‌های این فرنچایز در ذهن مخاطبان باقی بماند.

۷. فیلم سریر خون (Throne of Blood)

فیلم Throne of Blood
فیلم Throne of Blood
  • محصول سال: ۱۹۵۷
  • کارگردان: آکیر کوروساوا

اقتباس‌های بسیار زیاد و خوبی تاکنون بر اساس آثار شکسپیر ساخته شدند اما باید گفت که فیلم «سریر خون» به‌درستی به‌عنوان یکی از بهترین اقتباس‌ها شناخته می‌شود. این فیلم داستان مکبث را به دوران سامورایی‌ها می‌برد و داستان یک جنگجوی جاه‌طلب را روایت می‌کند که به او گفته شده چیزهای بسیار بزرگی در آینده در انتظار او است.

همسر به همان اندازه جاه‌طلب و حیله‌گر این جنگجو نیز به او کمک می‌کند تا تلاش وی برای تحقق بخشیدن به این پیشگویی به ثمر بنشیند، با این حال، تراژدی برای این زوج رقم می‌خورد چراکه داستان مکبث پایان شادی برای شخصیت اصلی داستان ندارد. این تنها باری نبوده که آکیرا کوروساوا فیلمی بر اساس یا با الهام از یک نمایشنامه شکسپیر ساخته است اما او کاری انجام داده تا فیلم «سریر خون» به یکی از بزرگترین و بهترین آثارش تبدیل شود.

۶. فیلم گرگ تنها و توله: کالسکه بچه در خطر (Lone Wolf and Cub: Baby Cart in Peril)

فیلم Lone Wolf and Cub: Baby Cart in Peril
فیلم Lone Wolf and Cub Baby Cart in Peril
  • محصول سال: ۱۹۷۲
  • کارگردان: بویچی سایتو

فیلم «گرگ تنها و توله: کالسکه بچه در خطر» که در سال ۱۹۷۲ میلادی به روی پرده سینماها آمده بود، چهارمین فیلم از مجموعه فیلم‌های «گرگ تنها و توله» به شمار می‌رود که اوج مطلق این فرنچایز است. از نظر روایت، این اثر کم و بیش همان چیزی است که از این دسته فیلم‌ها انتظار می‌رود. در این فیلم، اوگامی ایتو به مأموریت‌های مختلف می‌رود و این در حالی است که او همچنان هدف انتقام‌جویانه خودش را دنبال می‌کند.

تمام شش فیلم اورجینال مجموعه فیلم‌های «گرگ تنها و توله» بسیار خوب و جذاب هستند و در این میان، فیلم «گرگ تنها و توله: کالسکه بچه در خطر» با ارائه محتوای طوفانی توانسته خودش را به نقطه اوج و برجسته این فرنچایز تبدیل کند. این اثر احتمالاً خشن‌ترین فیلم در بین این شش فیلم به شمار می‌رود و در برخی مواقع نیز شبیه به یک فیلم استثماری به نظر می‌رسد اما توانسته پتانسیل کامل این مجموعه را به‌خوبی به تصویر بکشد و این در حالی است که مدت زمان این اثر تنها ۸۱ دقیقه است.

۵. فیلم یوجیمبو (Yojimbo)

فیلم Yojimbo
فیلم Yojimbo
  • محصول سال: ۱۹۶۱
  • کارگردان: آکیرا کوروساوا

فیلم «یوجیمبو» اثری درخشان به شمار می‌رود که نسبت به دنباله آن به نام سانجورو (Sanjuro) اثری بهتر به شمار می‌رود. این اثر یک روایت کلاسیک دارد که در فیلم‌های دیگر بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفته است و در آن، یک فرد تنها و جذاب وارد شهری می‌شود که در میان جنگ خونینی بین خلافکارها قرار دارد و در این میان نیز این فرد برای هر دو سمت جنگ کارهایی را انجام می‌دهد تا هر دو سمت درگیری را به یکباره از بین ببرد.

مشهورترین فیلم ساخته شده بر اساس همین خط داستانی نیز فیلم به خاطر یک مشت دلار (A Fistful of Dollars) ساخته سرجو لئونه است که همین فرض داستانی را دارد تنها با این تفاوت که اتفاقات داستان آن در محیطی غربی جریان دارد. کاملاً قابل درک است که چرا فیلم «یوجیمبو» تا این اندازه در دنیای سینما تأثیرگذار بوده است چراکه به طور کلی، یک فیلم عالی، جمع و جور و فوق‌العاده راضی‌کننده به شمار می‌رود و یکی از بهترین فیلم‌های کارگردانی شده توسط آکیرا کوروساوا است.

۴. فیلم بانوی خونسرد (Lady Snowblood)

فیلم و سریال ، مقالات سینما
Seven Samurai, Yojimbo, بهترین فیلم‌های سامورایی, سینمای ژاپن

منبع متن: gamefa