اگر یک دلیل دیگر برای اینکه عاشق سگ‌ها باشید می‌خواهید باید بگوییم این موجودات دوست داشتنی و باوفا می‌تواند به عمر طولانی‌تر شما کمک کند.

پژوهشگران در سوئد بیش از ۳٫۴ میلیون سوئدی را در دوره‌ی ۱۲ ساله دنبال کردند. بعضی از آن‌ها صاحب سگ بودند و بعضی‌ها هم سگ نداشتند. با بررسی اینکه در طول این ۱۲ سال چند نفر فوت کرده‌اند و با در نظر گرفتن عوامل مؤثر مثل سن و جنسیت، دانشمندان خطر مرگ را در افراد محاسبه کردند. 

نتایج نشان داد کسانی که سگ‌ها را به‌عنوان حیوان خانگی انتخاب کرده‌اند، در مقایسه با سایرین ۲۰ درصد کمتر خطر مرگ دارند.

نتایج نشان داد کسانی که سگ‌ها را به‌عنوان حیوان خانگی انتخاب کرده‌اند، در مقایسه با سایرین ۲۰ درصد کمتر خطر مرگ دارند. جالب است بدانید فواید نگهداری سگ برای کسانی که به تنهایی زندگی می‌کنند به مراتب بیشتر است و آن‌ها ۳۳ درصد کمتر خطر مرگ دارند. خطر بیماری‌های قلبی عروقی مثل سکته قلبی هم در صاحبان سگ‌ها ۸ درصد کمتر است.

پژوهش‌ها نشان داده که زندگی با حیوانات خانگی برای سلامتی مفید است. افرادی که سگ نگه می‌دارند ازنظر فیزیکی فعال‌تر هستند و فشار خون کمتری دارند. پژوهش حاضر که در ژورنال Scientific Reports به چاپ رسیده، تاکید می‌کند: «داشتن سگ به‌عنوان حیوان خانگی می‌تواند در ساخت یک سبک زندگی سالم به افراد کمک کند»

در این پژوهش که اطلاعات مربوط به ۱۲ سال زندگی ۳٫۴ میلیون نفر در سوئد را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. اطلاعاتی که شامل تاریخ تولد، جنسیت، سن، وضعیت سلامت عمومی، وضعیت تأهل و همچنین مرگ بود. از سال ۲۰۰۱ صاحبان سگ‌ها در سوئد باید سگ‌هایشان را در سامانه ثبت کنند. بنابراین می‌توان فهمید از این ۳ میلیون و ۴۰۰ نفر چند نفر سگ دارند. در این پژوهش صاحبان سگ با سایر افراد مقایسه شدند. نتایج نشان داد کسانی که سگ نگه می‌دارند کمتر دچار بیماری‌های قلبی عروقی یا بیماری‌های دیگر مبتلا شدند.

دلیل پشت این اتفاق هنوز مشخص نیست. مدیر این پروژه‌ی پژوهشی در مصاحبه با Verge گفته ممکن است علت عمر بیشتر این افراد فعالیت فیزیکی بیشترشان و یا استرس کمتر آن‌ها باشد. کسانی که به‌تنهایی زندگی می‌کنند از نگه داشتن سگ‌ها بیشتر سود می‌برند و این شاید به خاطر این است که آن‌ها تنها کسانی هستند که مراقب سگ هستند. بنابراین مجبورند خودشان سگ را برای پیاده‌روی ببرند. درعین‌حال کسانی که مجرد هستند، رابطه عاطفی بیشتری با سگشان دارند و حیوان خانگی آن‌ها مثل یک دوست برایشان خواهد بود.

البته این پژوهش محدودیت‌های خودش را دارد. با اینکه سعی شده فاکتورهایی مثل تحصیلات و درآمد را کنترل کند ولی باز هم موضوعات زیادی در این پژوهش لحاظ نشده است. برای مثال ممکن است افراد از ابتدا از نظر ژنتیکی ریسک کمتری در مورد خطر بیماری‌های قلبی داشته باشند. چراکه نگه داشتن سگ زمان و هزینه‌بر است. بنابراین اگر مسئله‌ی مرتبط با سلامت داشته باشید احتمالا نگهداری از یک سگ برای شما سخت‌تر است. نتایج مربوط به سوئد است و ممکن است در کشورهای مختلف نتایج متفاوتی داشته باشد.

با این حال نتایج توسط پژوهش‌های دیگر هم تأیید می‌شود. فراموش نکنید داشتن یک حیوان خانگی کوچک، بازیگوش و دوست داشتنی فضای شادتری در خانه به وجود می‌آورد.

منبع: The Verge

مطلب نگهداری سگ احتمالا عمر شما را بیشتر می‌کند برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala