مدیرعامل رنوپارس در شرایطی از احتمال توقف تولید تندر۹۰ و ساندرو در ایران خبر داده که هنوز خودروهای مناسب برای جانشینی آن‌ها هنوز مشخص نشده است. تندر ۹۰ و ساندرو به عنوان باکیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل شناخته می‌شوند و امروز خبر احتمال توقف تولید این دو خودرو را از سال آینده می‌شنویم.

شنیدن خبر توقف تولید دو محصول رنو می‌تواند زنگ خطری برای داخلی‌سازی ماشین در ایران باشد. با این که میزان داخلی سازی تندر ۹۰ و ساندرو به اندازه میزان برنامه‌ریزی شده، قابل قبول بوده اما هیچ خودرویی در بین محصولات رنو به اندازه تندر ۹۰ داخلی سازی نشده است. به این ترتیب توقف تولید این خودروها، راه را برای عرضه خودروهای وارداتی و مونتاژی رنو بیش از پیش هموار می‌کند.

تندر 90

به گزارش خبرگزاری فارس، رامتین اسماعیلی، مدیر عامل رنو پارس با تأکید بر اینکه ال ۹۰ و ساندرو نمی‌توانند استانداردهای ۸۵ گانه (اجرایی از دی ۹۷ ) را در گیربکس و موتور پاس کنند، گفته است: وقتی خودرویی نمی‌تواند طبق استانداردها حرکت کند باید به قوانین احترام گذاشته و تولید آن متوقف شود.

او در ادامه گفت: سرمایه گذاری برای تغییر و ارتقاء این خودروها قطعاً بیشتر از ورود پلت‌فرم جدید است. از این رو توصیه می‌کنیم به جای ارتقاء استانداردهای تندر ۹۰ و ساندرو پلتفرم‌های جدید و به روز وارد کشور شود.

مدیر عامل رنوپارس در حالی از احترام به قانون و لزوم عرضه پلت فرم جدید صحبت کرده که هیچ جایگزینی برای تندر۹۰ و ساندرو معرفی نکرده است.

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که راهی جز جایگزینی خودروهای وارداتی به جای این دو اتومبیل وجود ندارد، چراکه تجربه نشان داده عرضه پلت‌فرم جدید و تصمیم‌گیری بر سر تولید خودروهای مشترک بسیار زمان‌بر است و در مدتی کوتاه به نتیجه نخواهد رسید. در نتیجه، طرف فرانسوی می‌تواند از وقفه ایجاد شده برای این امر به نفع واردات محصولات ساخته شده یا مونتاژی سود ببرد. اسماعیلی هم‌چنین گفت: با توقف تولید محصولات فعلی رنوپارس در ایران، شرکا و هیات مدیره این شرکت باید در خصوص توقف فعالیت آن و یا تمرکز بر تولید محصولات جدید با استانداردهای جدید تصمیم‌گیری کنند.

از طرفی، مدیرعامل رنوپارس در حالی از به روز رسانی پلت فرم تندر۹۰ قطع امید کرده که به گفته کارشناسان، به روز رسانی این پلت فرم و تولید محصولی مطابق با استانداردهای روز با هزینه‌ای معقول امکان پذیر است. بنابراین می‌توان با افزایش سهم قطعه‌سازان ایرانی در تولید قطعات این خودرو، گردش مالی آنها را نیز بهبود بخشید و مانع از حرکت شرکت‌های خودروساز ایرانی در جهت تبدیل شدن به واحد مونتاژ خودروهای خارجی شد. این در شرایطی است که رنو تا کنون نیز مقابل انتقال دانش فنی به شرکت‌های قطعه ساز ایرانی مقاومت کرده و با گذشت سالها از تولید تندر ۹۰، خودکفایی چندانی در قوای محرکه صورت نگرفته است.

در کامنت‌ها، نظرتان را درمورد توقف تولید تندر ۹۰ و ساندرو با ما به اشتراک بگذارید.

مطلب تندر ۹۰ و ساندرو توقف تولید می‌شوند برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala