این اثر اولین فیلم در سبک هنرهای رزمی مارول و گامی موثر در راستای ایجاد تنوع در دنیای سینمایی مارول است. سیمو لیو در نقش شانگ‌ چی، استاد هنرهای رزمی مارول ایفای نقش خواهد کرد. او شخصیتی است که در دهه ۷۰ میلادی خلق شد و به طور قابل توجهی، متناسب با دنیای سینمایی مارول باز‌طراحی شده است.

  • نخستین تریلر فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست را تماشا کنید (با زیرنویس فارسی)
  • ۵ فیلم مارول که برای فهمیدن شانگ‌چی باید ببینید
  • شانگ‌چی و افسانه ده حلقه؛ هر آنچه از فیلم ابرقهرمانی جدید مارول می‌دانیم

این فیلم اولین اثر با حضور شانگ‌ چی است اما طبیعتا همه کنجکاو هستند که بدانند این شخصیت چگونه در روایت جامع دنیای سینمایی مارول جا می‌گیرد. خود لیو نیز برای این مورد هیجان دارد و دوست دارد شانگ چی در فیلمی از انتقام‌جویان ظاهر شود. او در مصاحبه‌ای گفت: «درباره آینده این شخصیت باید بگویم که آن‌چه در ذهن من است همان چیزی است که در ذهن دیگران وجود دارد و من خیلی چیز بیشتری نمی‌دانم. امیدوارم شانگ‌ چی در آینده، جایی در انتقام‌جویان داشته باشد. هر اتفاقی ممکن است پیش بیاید اما به عنوان یک طرفدار بزرگ این فرانچایز، می‌دانم که او یک ستاره طلایی است.»

آینده جدیدترین ابرقهرمان دنیای سینمایی مارول احتمالا هیجان انگیز باشد اما هنوز این سوال وجود دارد که چرا ساخت فیلم شانگ‌ چی این‌قدر طول کشیده است. جالب این‌جاست که حتی سناریویی وجود دارد که در آن شانگ‌ چی می‌توانست مدت‌ها پیش در فاز ۱ دنیای سینمایی مارول ظاهر شود اما همه چیز طبق برنامه پیش نرفت.

شانگ‌ چی در اصل در برنامه های فاز ۱ مارول جای داشت

شانگ‌ چی

شاید باور آن برای بینندگان مدرن و جدید سخت باشد اما زمانی بود که ساخت یک فیلم ابرقهرمانی در مارول، یک قمار بزرگ تلقی می‌شد. در واقع، استن لی سال‌های عمر خود را صرف تلاش برای ترغیب استودیوهای هالیوود به خرید ابرقهرمانان مارول، از جمله شانگ‌ چی کرد. با این حال، در نهایت، در اواخر دهه ۹۰میلادی و اوایل قرن جدید بود که مارول سرانجام با آثاری مانند تیغه، مردان ایکس و مرد عنکبوتی در سینما به موفقیت‌های بزرگی رسید. آن فیلم‌های اولیه مارول توسط استودیوهای با تجربه‌تری تولید شدند و مارول فقط حقوق آن فیلم‌ها را فروخته بود و در سال ۲۰۰۱ استفن نورینگتون برای کارگردانی فیلمی به نام دستان شانگ‌ چی با استودیو دریم ورکز قرارداد امضا کرد اما آن اثر ساخته نشد و حقوق آن در اختیار مارول باقی ماند و مارول نیز تصمیم گرفت از این فرصت، حداکثر استفاده را بکند.

در سال ۲۰۰۴ اعضای مارول فکر کردند که تجربه کافی برای ساختن فیلم‌های اختصاصی خود را دارند و برای تامین مالی اولین فیلم‌های خود ۵۲۵ میلیون دلار وام گرفتند. آن‌ها به معنای واقعی کلمه همه چیز خود را برای این هدف شرط بندی کردند و وام را برای تامین ۱۰ فیلم اول فرانچایز خود که امیدوار بودند نتیجه بگیرند استفاده کردند. در سال ۲۰۰۵، مارول ترکیب اولیه ۱۰ نفره دنیای سینمایی مارول را اعلام کرد: انتقام‌جویان، پلنگ سیاه، کاپیتان آمریکا، کلوک و دگر، دکتر استرنج‌، هاوک‌آی، نیک فیوری، پاور بک، شانگ‌ چی. نگاه کردن به این ترکیب اولیه و مقایسه آن با فرانچایزی که اکنون در حال شکل‌گیری است، بسیار جذاب است. فقط دو مورد از این پروژه‌ها در بخشی از فاز ۱ مارول ساخته شدند و آن دو هم تا سال ۲۰۱۱ (کاپیتان آمریکا: نخستین‌ انتقام‌جو) و ۲۰۱۲ (انتقام‌جویان) تولید نشدند. شانگ‌ چی و افسانه ده حلقه در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار به عنوان بخشی از فاز ۱ دنیای سینمایی مارول معرفی شد اما تا سال ۲۰۲۱ ساخته نشد.

مارول تقریبا شخصیت شانگ‌ چی را در صحنه‌های پس از تیتراژ انتقام‌جویان در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد. در آن زمان، استودیو امیدوار بود که بتواند وارد بازار چین شود و این ایده را در ذهن داشت که در تولید برخی از فیلم‌ها با گروه تولید فیلم‌ و آثار سرگرمی دی‌ام‌جی مستقر در چین همکاری کند. آن‌ها قصد داشتند این همکاری را با معرفی یک شخصیت چینی (یا شانگ چی یا ماندارین) در صحنه پس از تیتراژ یک فیلم شروع کنند. کریس فنتون، رئیس وقت دی‌ام‌جی، با یادآوری شیوه‌های تجاری در آن زمان، گفت: «فکر می‌کردیم که قرار دادن فردی چینی در یک فیلم، راهی تضمینی برای ورود به بازار پرسود چین است. بنابراین استودیوها همین کار را انجام دادند.» در ادامه، دی‌ام‌جی این فرصت را از دست داد و شانگ‌ چی، به مدت نه سال دیگر فراموش شد.

چرا شانگ‌ چی به تاخیر افتاد

شانگ‌ چی

واقعا تعجبی ندارد که پروژه اولیه دستان شانگ‌ چی شکست خورد. در آن زمان، مارول تلاش می‌کرد تا تمام شخصیت‌های خود را در قالب یک فیلم به نمایش بگذارد و اکثریت قریب به اتفاق این برنامه‌ها ادامه پیدا نمی‌کرد. اما نکته قابل توجه این است که این استاد هنرهای رزمی حتی وقتی هم که مارول شروع به تامین مالی خود کرد، در هیچ فیلمی ظاهر نشد و دنیای سینمایی مارول به روند خود ادامه داد. دلیلش این است که مارول در سال ۲۰۰۶ حقوق اصلی چندین شخصیت دیگر را هم به دست آورد که مهم‌ترین آن‌ها مرد آهنی بود و برنامه‌ها تغییر کرد. مارول تعدادی گروه متمرکز تعیین کرد تا تصمیم بگیرند چه شخصیت‌هایی را در اولویت قرار دهند. این گروه‌های متمرکز متشکل از کودکان بودند، زیرا استودیو می‌خواست ببیند کدام ابرقهرمان بین کودکان محبوب‌تر است و ارزش بالقوه تجاری دارد. کودکان، مرد آهنی را برای شروع دنیای سینمایی مارول انتخاب کردند که در ادامه، ثابت شد تصمیم عاقلانه‌ای بوده است.

فیلم مرد آهنی، دنیای سینمایی مارول را به جهت متفاوتی برد و در صحنه پس از تیتراژ آن، انتقام‌جویان به عنوان شخصیت‌های نقطه اوج فاز ۱ معرفی شدند. مارول بر افراد مرتبط با انتقام‌جویان، به ویژه کاپیتان آمریکا و ثور متمرکز شد و پروژه‌های دیگر کنار گذاشته شدند. شانگ‌ چی تنها شخصیتی نبود که از این موضوع ضربه دید، زیرا فراری نیز که زمانی توسط کوین فایگی به عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های جدید مارول توصیف می‌شد، به کلی کنار گذاشته شد. همان‌طور که دیدیم، مارول با ایده اولویت‌بندی و قراردادن شانگ‌ چی پس از انتقام‌جویان، قصد ورود به بازار چین را داشت اما این برنامه‌ها شکست خورد و این شخصیت دوباره برای مدتی فراموش شد. سیاست‌های اداری مارول از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ با تنوع و دگرگونی روبه‌رو شد و این دگرگونی‌، عنصر کلیدی نزاع و اختلاف بین فایگی و مدیر عامل وقت مارول، ایکه پرلماتر بود و در این بازه زمانی قطعا شانگ‌ چی در اولویت بحث‌ها نبود. تجدید ساختار شرکت مارول در سال ۲۰۱۵ با مشکلاتی همراه بود اما برنامه فاز ۴ به طور کلی در آن زمان تصویب شده بود. شایان ذکر است که شانگ‌ چی و افسانه ده حلقه در حال حاضر در ابتدای فاز ۴ منتشر می‌شود و این قضیه نشان می‌دهد که فایگی که اکنون رئیس استودیو مارول است، در آن زمان، شانگ‌ چی را یکی از اولویت‌های اصلی می‌دانست.

معرفی زودهنگام شانگ‌ چی، دنیای سینمایی مارول را چگونه تغییر می‌داد

شانگ‌ چی

مطمئنا تصور این موضوع جالب است و قطعا ساخت شانگ‌ چی در تاریخی زودتر، می‌توانست شکل دنیای سینمایی مارول کاملا تغییر دهد. احتمالا تاکید کم‌تری بر انتقام‌جویان وجود داشت و بیشتر شخصیت‌ها همان ترکیب اولیه قهرمانان دنیای سینمایی مارول بودند که در جهانی مشترک ظاهر می‌شدند و یک فیلم گروهی نیز از آن شخصیت‌ها ساخته می‌شد و منطقی است که فرض کنیم احتمالا تانوس نیز باز هم در آن فرانچایز حضور داشت. جاس ویدون از عوامل خواست که او را در صحنه پس از تیتراژ فیلم انتقام‌جویان قرار دهند و از آن پس، تانوس به شخصیتی کلیدی در فاز ۱ تا ۳ مارول تبدیل شد. این بدان معناست که مطمئنا یک جدول زمانی فرضی دیگر نیز وجود دارد که در آن شانگ‌ چی عضوی از انتقام‌جویان در دنیای سینمایی مارول بوده است و حتی سعی کرده تا تانوس را شکست دهد.

اما این لزوما به این معنا نیست که شانگ‌ چی قبلی می‌توانست موفق شود. استودیوی مدرن مارول بسیار مطمئن‌تر و متعهدتر به تنوع است و فایگی به نویسندگان و کارگردانان خود فضایی آزادی داده است تا با خلاقیت خود بهترین آثار را بیافرینند و چنین شرایطی قبلا در مارول وجود نداشت. اگر فیلم بیوه سیاه در سال ۲۰۱۳ ساخته می‌شد احتمالا تبدیل به فیلمی ضعیف و بیش از حد جنسیت زده می‌گردید و همین طور به احتمال زیاد اگر فیلم شانگ‌ چی زودتر ساخته می‌شد احتمالا از نظر فرهنگی، عیوب زیادی پیدا می‌کرد و حتی کاملا مشکل‌ساز می‌شد. در نتیجه، این فرانچایز از مسیر خود خارج می‌شد و مارول سعی می‌کرد مانند تغییر روند خود در فیلم‌های ثور، مسیر کلی خود را اصلاح کند. استودیوی مدرن مارول قطعا مکان بهتری برای تولید شانگ‌ چی و افسانه ده حلقه است و به نظر می‌رسد که تصمیم برای تعویق شانگ‌ چی، انتخاب خوبی بوده است.

منبع: Screenrant

نوشته چرا ۲۰ سال زمان برد تا مارول فیلم شانگ‌ چی را بسازد؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala