خانواده‌ی کوپولا اعضای مشهور زیادی دارد. از جمله ستاره‌ی سینما نیکلاس کیج. اگرچه به نظر می‌رسد بازیگری و فیلمسازی یک استعداد ذاتی است که نمی‌توان آن را فقط از طریق روابط خانوادگی به دست آورد، اما ظاهرا خانواده‌ی کوپولا خلاف این را ثابت می‌کند. بسیاری از آن‌ها واقعا افراد با استعدادی هستند که مشارکتشان در صنعت فیلم قابل توجه است، خواه روابط فامیلی به آن‌ها در شروع کار کمک کرده باشد یا نه.

  • ۲۰ کارگردان برتر حال حاضر دنیا که آینده‌ی سینما دست آ‌ن‌هاست

کوپولاها تنها خانواده‌ای نیستند که استعدادشان را به نسل‌های بعد منتقل کرده باشند. برخی از سلسله‌های بازیگری مانند بریمورها (شامل درو)، خانواده‌ی ردگریو، برادران بالدوین، خانواده‌ی وین و آرکت‌ها همگی نشان می‌دهند که این استعداد فقط در ژن‌های آن‌ها وجود دارد. به احتمال زیاد افراد این سلسله‌های خانوادگی یا فکر می‌کردند که باید وارد صنعت فیلم شوند و تمام زندگی خود را آموزش ببینند، یا این تنها چیزی بود که واقعا می‌دانستند و دوست داشتند، بنابراین آینده‌ی خود را وقف مشاغل خانوادگی کردند.

از اواخر دهه‌ی ۶۰، هنگامی که فرانسیس فورد کوپولا کار فیلمسازی خود را آغاز کرد، خانواده‌ی کوپولا موقعیت خود را در هالیوود تقویت کردند. پس از گذشت بیش از ۵۰ سال، کوپولاها تعدادی از مهم‌ترین و دوست داشتنی‌ترین فیلم‌ها و همچنین ستاره‌هایی مانند نیکولاس کیج را به این دنیای نامتناهی تقدیم کرده‌اند. در ادامه نگاهی به هر یک از این اعضا می‌اندازیم و با آنچه که بیشتر به خاطرشان شناخته شده‌اند آشنا می‌شویم.

فرانسیس فورد کوپولا (Francis Ford Coppola)

فرانسیس فورد کاپولا

فرانسیس فورد کوپولا ، معروف‌ترین کوپولا که قلمرو خانوادگی خود را در هالیوود آغاز کرد، یکی از مهمترین کارگردانان عصر هالیوود در دهه‌ی ۷۰ شد. کوپولا که به عنوان یک فیلمساز جوان به شدت مخالف فیلمسازی استودیویی بود، شرکت تولیدی خود را با نام «زوتروپ آمریکایی» (American Zoetrope) تاسیس کرد که از منطقه‌ی خلیج کالیفرنیا خارج شد. در این مدت، او مربی فیلمساز جوان و نوظهور جورج لوکاس شد. کوپولا به تامین مالی فیلم‎‌های خود معروف بود، که اغلب باعث گرفتار شدنش در بدهی‌های زیادی می‌شد، هرچند زمانی که او نیاز به پول داشت با یک فیلم پرفروش دیگر باز می‌گشت.

کوپولا در حالی که هنوز در آغاز راه بود، کارگردانی فیلم پدرخوانده و قسمت دوم آن را بر عهده گرفت، که این امر جایگاه او را به عنوان یک فیلمساز انقلابی تثبیت کرد. او در طول این سال‌ها همچنین چندین فیلم قابل توجه دیگر از جمله «اکنون آخرالزمان» (Apocalypse Now) و «بیگانگان» (The Outsiders) را کارگردانی کرد. پس از یک وقفه‌ی طولانی، فرانسیس فورد کوپولا سرانجام با کارگردانی فیلم «مگالوپولیس» (Megalopolis)، که به خاطر بازیگران ستاره‌اش از همین ابتدا اعتبار کافی را بدست آورده است، باز می‌گردد.

نیکلاس کیج (Nicolas Cage)

نیکلاس کیج

خیلی‌ها وقتی متوجه می‌شوند که ستاره‌ی سینما نیکلاس کیج در واقع عضوی از خانواده کوپولا است، متعجب می‌شوند. بیشتر به این دلیل که نام خانوادگی مشترکی ندارد. در حقیقت، نام واقعی او نیکولاس کیم کوپولا است، او فقط کیج را به عنوان یک نام مستعار سینمایی انتخاب کرد تا حرفه‌ی بازیگری خود را از خانواده جدا کند و از شایعات ناجوانمردانه درباره‌ی نسبت فامیلی و پارتی‌بازی برای ورودش به سینما جلوگیری کند. کیج فرزند آگوست کوپولا، استاد ادبیات و برادرزاده‌ی تالیا شایر و فرانسیس است.

دوران حرفه‌ای او اوایل دهه‌ی ۸۰ و زمانی که هنوز نوجوان بود شروع شد و ابتدا نقش‌های کوچکی بازی کرد و در فیلم‌های عموی خود مانند «ماهی جنگی» (Rumble Fish) و «انجمن پنبه» (The Cotton Club) نقش‌های بزرگتری ایفا کرد. سال بزرگ موفقیت کیج سال ۱۹۸۷ بود، جایی که او در فیلم «ماه‌زده» (Moonstruck) برنده‌ی جایزه‌ی اسکار و به کارگردانی برادران کوئن بازی کرد. کیج در چهار دهه‌ی گذشته پرونده‌ی بازیگری قابل توجهی برای خود دست و پا کرده است و به یکی از برجسته‌ترین بازیگران هالیوود مدرن تبدیل شده است.

از دیگر فیلم‌های مهم او می‌توان به «گنجینه‌ی ملی» (National Treasure)، «ترک لاس وگاس» (Leaving Las Vegas)، «تغییر چهره» (Face/Off)، «هواپیمای محکومین» (Con Air) و «روح‌سوار» (Ghost Rider) و جدیدترین نقش تحسین شده‌ی وی در درام «خوک» (Pig) 2021 اشاره کرد.

تالیا شایر (Talia Shire)

تالیا شایر

خواهر کوچکتر فرانسیس فورد کوپولا، تالیا شایر (نئه کاپولا) به لطف برادرش به خاطر سپردن نقش اصلی در هر سه فیلم پدرخوانده در نقش کانی کورلئونه شروع به پیشرفت کرد. چهار سال پس از اولین پدرخوانده، شایر در فرنچایزهای فیلم سینمایی کلاسیک دیگری به نام «راکی» (Rocky)  محصول ۱۹۷۶ در نقش آدریان بالبوا حضور پیدا کرد. او نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن در قسمت دوم پدرخوانده و نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن در «راکی» شد. شایر همچنین بعدا نقش خود را در چهار قسمت از پنج دنباله‌ی «راکی» قبل از پخش مجدد اسپین‌آفش به نام «کرید» (Creed) تکرار کرد. در ادامه‌ی سلسله‌ی این خانواده‌، شایر همچنین مادر دو نواده‌ی برجسته‌ی دیگر کوپولا نیز است.

سوفیا کوپولا (Sofia Coppola)

سوفیا کاپولا

سوفیا کوپولا دختر فرانسیس فورد کوپولا است که وقتی در قسمت سوم فیلم پدرخوانده برای بازی در نقش مری کورلئونه انتخاب شد، یکی از اتهامات مربوط به پارتی‌بازی خانوادگی به او وارد شد. اگرچه پدرخوانده ۳ به خودی خود چندان مورد استقبال قرار نگرفت، اما شخصی که بیشترین انتقاد به او وارد شد سوفیا بود، چرا که بسیاری از منتقدان و بینندگان از بازی او ایراد گرفتند. سوفیا که در آن زمان تنها ۱۹ سال داشت، خیلی از این موضوع ناراحت نبود زیرا می‌گفت به هر حال واقعا نمی‌خواهد بازیگر شود.

  • ۷ کارگردان زن برتر ۲۰۱۸ که استحقاق نامزدی اسکار را دارند

سوفیا ثابت کرده است که فیلمساز و فیلمنامه‌نویس بااستعدادی است. اولین کارگردانی او «خودکشی باکره‌ها» (The Virgin Suicides) بر اساس رمانی به همین نام بود. بعد از آن سوفیا کوپولا برنده‌ی اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اصلی شد و نامزد بهترین کارگردانی برای فیلم «گمشده در ترجمه» (Lost in Translation) که بیل موری و اسکارلت جوهانسون در آن بازی کردند. از آن زمان، سوفیا به یکی از موفق‌ترین کارگردانان زن هالیوود تبدیل شد و یکی از معدود افرادی بود که در جشنواره‌های فیلم جوایزی مانند شیر طلایی بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. از دیگر آثار قابل توجه کوپولا می توان به «ماری آنتوانت» (Marie Antionette)، «حلقه‌ی بلینگ» (The Bling Ring) و «فریب خورده» (The Beguiled) اشاره کرد.

جیسون شوارتزمن (Jason Schwartzman)

جیسون شوارتزمن

بازیگر دیگری که مردم از نسبت فامیلی او با کوپولاها شگفت زده می‌شوند، جیسون شوارتزمن پسر تالیا شایر است. شوارتزمن بیشتر به خاطر همکاری‌های متعددش با کارگردان وس اندرسون در فیلم‌هایی مانند «راشمور» (Rushmore)، «آقای فاکس شگفت‌انگیز» (Fantastic Mr. Fox)، «دارجیلینگ محدود» (The Darjeeling Limited)، «قلمرو طلوع ماه» (Moonrise Kingdom) و فیلم آینده‌ی «گزارش فرانسوی» (The French Dispatch) مشهور است.

شوارتزمن همچنین با اعضای خانواده‌ی خود همکاری کرده است، از جمله بازی با مادرش در فیلم «قلب من هاکبی» (I Heart Huckabees) و بازی در فیلم دخترعمویش سوفیا با نام «ماری آنتوانت» (Marie Antionette) و «یک کریسمس خیلی موری‌وار» (A Very Murray Christmas). شوارتزمن که استعداد موسیقی را از پدربزرگش به ارث برده، همچنین یک موسیقیدان ماهر است و آهنگ‌هایی برای چندین برنامه‌ی تلویزیونی ساخته و حتی چند آلبوم هم به نام خود تهیه کرده است.

رابرت شوارتزمن (Robert Schwartzman)

رابرت شوارتزمن

رابرت شوارتزمن فرزند تالیا شایر و برادر جیسون شوارتزمن اگرچه به اندازه‌ی برادر بزرگترش در هالیوود فعالیت نمی‌کند، اما یک بازیگر و نوازنده‌ی موفق است. شوارتزمن کار خود را با بازی در چند پروژه‌ی سوفیا کوپولا، از جمله «خودکشی باکره‌ها» و «لیسیدن ستاره» (Lick the Star) آغاز کرد. برجسته‌ترین نقش او مایکل مسکوویتز در «دفتر خاطرات شاهدخت» (The Princess Diaries) محصول دیزنی است که به عنوان عشق کاراکتر آن هاتاوی شناخته می‌شود. او همچنین فیلم‌های «سرزمین رویایی» (Dreamland)، «تک شاخ» (The Unicorn) و «مشاجره» (The Argument) را در سال‌های اخیر کارگردانی کرده است. خارج از بازیگری، شوارتزمن بیشتر به عنوان خواننده‌ی اصلی گروه راک/پاپ «رونی» (Rooney) مشهور است.

رومن کوپولا (Roman Coppola)

رئمن کاپولا

رومن کوپولا که ترجیح می‌دهد به عنوان یکی از اعضای خانواده‌ در پشت صحنه‌ی هالیوود کار کند، پسر فرانسیس و برادر بزرگتر سوفیا است. رومن مانند بقیه‌ی اعضای خانواده‌اش با همکاری در پروژه‌های عموزاده‌ها، خواهر و برادرها و خواهرزاده‌های خود بیگانه نیست زیرا او به عنوان رییس شرکت تولیدی پدرش کار می‌کند. قبل از وارد شدن به نقش‌های تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی، رومن، مانند دیگر اعضای خانواده، در بسیاری از فیلم‌های اولیه‌ی فرانسیس فورد کوپولا مانند پدرخوانده در نقش‌های کوچک قرار گرفت.

او چندین فیلم سوفیا از جمله «حلقه‌ی بلینگ»، «فریب خورده» و «یک جایی» (Somewhere) را تهیه کرده است و همچنین به عنوان دستیار کارگردان برای «خودکشی باکره‌ها» و «ماری آنتوانت» همکاری کرد. درست مانند برادرزاده‌اش جیسون، رومن نیز به طور خاص با وس اندرسون همکاری می‌کند و نویسندگی مشترک «قلمرو طلوع ماه»، «جزیره‌ی سگ‌ها» و «ارتباط فرانسوی» را بر عهده داشته است، در حالی که دستیار کارگردان «زندگی در آب با استیو سیزو» (The Life Aquatic) و «دارجلینگ محدود» هم بوده است. گذشته از فیلم‌ها، کوپولا موزیک ویدیوهای قابل توجهی را برای هنرمندانی مانند ماریا کری، گرین دی و پل مک کارتنی تهیه کرده است.

کارمینه کوپولا (Carmine Coppola)

کارمین کاپولا

پدرسالار خانواده، کارمینه کوپولا (۱۹۱۰-۱۹۹۱) پدر فرانسیس، تالیا و آگوست بود. در حالی که فرانسیس نام خانوادگی و ارتباطات آن‌ها را در هالیوود تثبیت کرد، کارمینه یک موسیقی‌دان موفق بود و به عنوان رهبر ارکستر در برادوی کار می‌کرد. هنگامی که فرانسیس فورد کوپولا وارد فیلمسازی شد، کارمینه را به کار گرفت تا موسیقی دو فیلم آخر پدرخوانده، «اکنون آخرالزمان» و «اسب سیاه» (The Black Stallion) را بسازد. برای قسمت دوم فیلم پدرخوانده، کارمینه برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین موسیقی متن اصلی و برای قسمت سوم آن فقط نامزد دریافت جایزه شد.

مارک کوپولا (Marc Coppola)

مارک کوپولا

مارک کوپولا برخلاف برادرش نیکلاس کیج تصمیم گرفت نام خانوادگی خود را در این تجارت حفظ کند. اگرچه مارک به عنوان بازیگر شناخته نمی‌شود، اما هنوز در بسیاری از نقش‌های فرعی در تولیدات خانواده‌اش مانند «اکنون آخرالزمان»، «انجمن پنبه»، «سونی» (Sonny) و «حلقه‌ی بلینگ» حضور داشته است. مارک بیشتر به خاطر حرفه‌ی DJ شناخته می‌شود، جایی که او در KGB-FM در سن دیگو و WAXQ و WLTW در شهر نیویورک کار کرده است.

  • ۱۵ فیلم‌ساز بزرگ هالیوود که اسکار بهترین کارگردانی نگرفتند

منبع: screen rant

نوشته آشنایی با خانواده‌ی بزرگ سینمایی کوپولا؛ از فرانسیس فورد کوپولا تا نیکلاس کیج اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala