جیسون ریتمن به جای راه‌اندازی مجدد این سری فیلم، چیزی ساخت که هم داستان فیلم‌های قبلی را ادامه داد و هم به مرور خاطرات «شکارچیان روح» کمک کرد. این فیلم با نگاهی به آینده به طور اساسی ثابت می‌کند که گذشته این داستان بسیار مهم است. «زندگی پس از مرگ» به نوعی شرایط ساخت فیلم آینده «شکارچیان روح» (در صورت ساخت) را فراهم کرد، حال چه همه بازیگران اصلی دوباره به پروژه برگردند یا این که فیلم با بازیگرانی جدید ساخته شود.

  • ۲۳ اشاره‌ی پنهان و پیام مخفی در فیلم «شکارچیان ارواح: زندگی پس از مرگ»
  • شکارچیان روح خانواده‌ها را به سینما کشاندند (باکس آفیس هفته)
  • ۱۲ ماشین فراموش‌نشدنی سینما و تلویزیون؛ از مینی مستر بین تا بتموبیل بتمن

اما این فیلم در مقایسه با فیلم اصلی ایوان رایتمن و شکارچیان روح ۲ و همچنین «شکارچیان روح: تماس را پاسخ بده» (Ghostbusters: Answer The Call) اثر پل فایگ چگونه است؟ بد نیست تا تمام فیلم‌های مجموعه فیلم «شکارچیان روح» را از بدترین تا بهترین، رتبه‌بندی و بررسی کنیم. 

۴. شکارچیان روح ۲۰۱۶ (Ghostbusters 2016)

شکارچیان روح

  • کارگردان: پل فیگ
  • بازیگران: کریستن ویگ، کیت مک‌کینون، ملیسا مک‌کارتی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰

راه‌اندازی مجدد مجموعه «شکارچیان روح» توسط پل فیگ، تحت عنوان «شکارچیان روح: تماس را پاسخ بده» با تیمی از بازیگران زن، اصلا ایده بدی نبود. قبل از ساخت، شایعاتی مبنی بر این مطرح بود که شاید چنینگ تیتوم یا کریس پرت هم در این فیلم حضور داشته باشند. انتقادات آنلاین زیادی نسبت به استفاده از بازیگران زن در این فیلم شد که بیشتر جنبه خودنمایی داشت و اعتراضاتی توخالی محسوب می‌شد و واقعا نیازی به توجه کردن به آن‌ها نبود اما این موضوع به معنای بی‌نقص بودن این فیلم نیست. فیلم فایگ اصلا با لحن آثار اصلی مطابقت نداشت و آنگونه که انتظار می‌رفت نبود. این فیلم، یک اثر معمولی همراه با خشونتی کمیک بود. فیلم «شکارچیان روح» ۲۰۱۶ در مقایسه با فیلم اصلی، مسخره و بیشتر شبیه به داستانی درباره عمارت جن‌زده ادی مورفی بود تا دیدگاه اصلی ایوان رایتمن نسبت به داستان.

هیچ‌کدام از بازیگران بد نیستند. لزلی جونز و کیت مک‌کینون که آن‌ها را بیشتر در برنامه زنده شنبه شب دیده‌ایم، تقریبا نسخه‌ای نزدیک از شخصیت‌های خودشان (وینستون و اگون) ارائه می‌کنند اما اصلا به اندازه کافی جسور نیست و آن حس نوستالژیک را القا نمی‌کنند. جدا از بحث بازیگران، داستان ضعیف و شخصیت شرور افتضاح نیز در کیفیت پایین این فیلم تاثیر‌گذار هستند. 

۳. شکارچیان روح ۲ (Ghostbusters II)

شکارچیان روح

  • کارگردان: ایوان رایتمن
  • بازیگران: بیل مورای، هارولد رامیس، سیگورنی ویور
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۹
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰

دنباله مستقیم فیلم «شکارچیان روح» اصلی ایوان ریتمن در سال ۱۹۸۹، مخالفان زیادی دارد و دارای پایین ترین نمره در بین آثار این فهرست در سایت راتن تومیتوز است و بازی و اجرای بیل مورای نیز شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت اما این فیلم، داستانی سرگرم‌کننده دارد. در «شکارچیان روح ۲» شاهد یک شخصیت شرور بزرگ به نام ویگو هستیم که با وجود این که حضورش در صحنه‌ها کم‌رنگ است، توانست به جایگاهی نمادین دست یابد. فیلم دارای یک سکانس پایانی است که از نظر دیوانه‌وار بودن، حتی از فیلم اصلی نیز بالاتر است. ونکمن چندان درخشان نیست. بیل مورای بیان کرده بود که فریب عوامل سازنده را خورده است وگرنه در قسمت دوم بازی نمی‌کرد اما به هر حال، او تاثیر خاص خود را بر فیلم دارد. ارواح جدید عروسکی برادران اسکولری، جذابیت بازیگران و خط داستانی فیلم که در نیویورک روایت می‌شود، از عوامل زیبایی این اثر هستند.

شاید مشکل این باشد که «شکارچیان روح ۲» تغییراتی (هر چند کم) در چیدمان اولیه اعمال کرد اما همچنان (حتی پس از ۳۰ سال) فیلمی زیبا، جذاب و بسیار سرگرم کننده است. شرایط تولید فیلم سوم «شکارچیان روح» با حضور همان بازیگران اصلی در اوج حرفه‌شان، فراهم نشد و این موضوع موجب ناراحتی طرفداران گردید. 

۲. شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ (Ghostbusters: Afterlife)

شکارچیان روح

  • کارگردان: جیسون ریتمن
  • بازیگران: بیل مورای، دن آیکروید، پل راد
  • تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

احتمالا تکان‌ دهنده‌ترین ویژگی «شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ» ظاهر شگفت انگیز شخصیت‌های آن (از جمله جی‌کی سیمونز، جاش گاد و اولیویا وایلد در نقش گوزر) نیست، بلکه حضور کمرنگ اعضای گروه اصلی در فیلم است. «زندگی پس از مرگ» با توجه انتقادات طرفداران درباره عدم استفاده‌ از اعضای گروه اصلی در فیلم سال ۲۰۱۶، در واقع، قدمی مثبت برداشت و با بهره بردن از حضور آن شخصیت‌ها، عناصر جدید را با عناصر نوستالژیک متعادل کرد. انتقادات وارد شده به «زندگی پس از مرگ» جیسون ریتمن، صرفا پوچ و بی‌معنی بود. این فیلم پر از ارجاعات به گذشته و یادآوری خاطرات فیلم اصلی است.

بازیگران جدید بدون تلاش برای تقلید از اعضای تیم اصلی، فوق‌العاده هستند. مک‌کنا گریس یکی از این افراد است که در طی فیلم، درباره حس و حال خوب خود در شغلش می‌گوید. در طرف دیگر پل راد جذاب را داریم که حضورش در هر فیلمی، کیفیت آن اثر را ارتقا می‌دهد. داستان نیز بسیار خوب مدیریت شده است و به طور هوشمندانه به جدول زمانی سال ۱۹۸۴ بازمی‌گردد و در خلال آن، وضعیت زندگی خانواده اسپنگلر در سامرویل را مشاهده می‌کنیم که یادآور شرایط اگون با بازی هارولد رامیس در فیلم اصلی است و از آن الهام گرفته شده است. چیزهای جدید زیادی در این فیلم وجود ندارند و طرفداران هم همین را می‌خواستند. در نهایت، «زندگی پس از مرگ» جذاب و خنده‌دار است و از عناصر غافلگیرکننده‌ «شکارچیان روح» اصلی، به صورت پراکنده و به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کند. 

۱. شکارچیان روح ۱۹۸۴ (Ghostbusters 1984)

شکارچیان روح

  • کارگردان: ایوان رایتمن
  • بازیگران: بیل مورای، هارولد رامیس، دن آیکروید
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۴
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

فیلم اصلی، بهترین فیلم مجموعه «شکارچیان روح» و یک اثر هیجان انگیز بود و هست و برخی از بزرگ‌ترین ستارگان کمدی تازه‌کار اوایل دهه ۸۰ میلادی در آن نقش‌آفرینی کردند و داستانی ترسناک‌ و کمدی اما مفهومی و شگفت‌آور دارد. بیل مورای، هارولد رامیس، دن آیکروید و ارنی هادسون فوق‌العاده هستند اما سیگورنی ویور، ریک مورانیس و آنی پاتس همگی از محدودیت‌های فیلم فراتر رفتند و به‌شدت موثر واقع شدند. حتی عناصر عمدا نفرت انگیز (مانند اسلیمر) نیز به خوبی خنثی می‌شوند و لحن بسیار استادانه کارگردانی ریتمن، آن‌ها را کنترل می‌کند.

نقطه ضعف بزرگ «شکارچیان روح» این است که یک کمدی ساده و شبیه به برنامه پخش زنده شنبه شب و بیش از حد کمدی به نظر می‌رسد اما این تمام ماجرا نیست. در بیشتر موارد، سه نفر از اعضای تیم در حاشیه قرار دارند (استانتس و اشپنگلر درگیر موارد عجیب و غریب هستند و وینستون نیز همیشه گیج می‌شود) در حالی که بیل مورای به طرز حیرت انگیزی حتی در کوچک‌ترین صحنه‌ها نیز ظاهر می‌شود و خودنمایی می‌کند. سوال این‌جاست که اگر ادی مورفی (طبق قرار اولیه) در فیلم «شکارچیان روح» بازی می‌کرد، چه تغییراتی در فیلم ایجاد می‌شد. به هر حال، نکته اصلی «شکارچیان روح» تماما درباره حفظ تعادل است. فیلم هر وقت که لازم باشد ترسناک، خنده‌دار یا احساسی می‌شود و فیلمنامه و دیالوگ‌ها چنان خوب هستند که حتی پس از چندین دهه نیز، در فیلم‌های جدید مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند.

منبع: screenrant

نوشته تمام فیلم‌های «شکارچیان روح» از بدترین تا بهترین (از جمله زندگی پس از مرگ) اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala