به ندرت پیش می‌آید که شخصیت‌های محوری یک فیلم تنها در یک صحنه حضور داشته باشند. در بیشتر مواقع، آن‌ها اتفاقات خاصی را باعث می‌شوند و زمانی که نقششان به درستی و زیبایی به تصویر کشیده شود، به عنوان خاطره انگیزترین صحنه‌های سینما در یاد و خاطر بیننده باقی می‌مانند.

  • ۱۰ شخصیت به‌یادماندنی برتر استنلی کوبریک از بدترین تا بهترین

اگرچه بسیاری از شخصیت‌هایی که فقط در یک صحنه حضور دارند توسط بازیگران مشهور بازی می‌شوند، اما نباید آن‌ها را با حضور افتخاری اشتباه گرفت، و بیشتر اوقات، کل صحنه حول محور آن‌ها است. این شخصیت‌ها مدت‌ها پس از پایان فیلم در ذهن بینندگان ماندگار شده‌اند و در برخی موارد برجسته‌ترین نکته‌ی فیلم هستند.

۱۰. بلیک در گلن‌گری گلن راس (Glengarry Glen Ross)

بلیک

  • بازیگر: الک بالدوین

فیلم «گلن‌گری گلن راس» گروهی از فروشندگان بدشانس را دنبال می‌کند که تلاش می‌کنند دنیای فروش املاک را دگرگون کنند، اما هیچ یک از آن‌ها خیلی موفق نبوده‌اند و به کمی انگیزه نیاز دارند. بلیک، مربی فروش پریمیر پراپرتیز که دوست ندارد تک تک افراد ضعیف را اخراج کند، ظاهر می‌شود.

او تنها در یک صحنه دیده می‌شود، که در آن یک سخنرانی هفت دقیقه‌ای مملو از ناسزا و در مورد اینکه نفر اولی که بتواند بیشترین فروش را داشته باشد برنده‌ی یک ماشین، دومین نفر برنده‌ی یک مجموعه چاقوی مخصوص استیک، و سومین نفر اخراج می‌شود سر می‌دهد. بلیک ترس را به عوامل فروش القا می‌کند، باعث می‌شود آن‌ها احساس پوچی کنند، و فریاد خروشانی که سر می‌دهد، واقعا شبیه تماشای یک ابلیس خشمگین است.

۹. کیسی بکر در جیغ (Scream)

کیسی

  • بازیگر: درو بریمور

همانطور که در بسیاری از کمدی‌های تلویزیونی شاهدش هستیم، فیلم‌های «جیغ» هم قبل از ظاهر شدن اصل و شروع روایت فیلم، پیش‌نمایش کوتاهی دارد. فقط به جای یک شوخی احمقانه، یک قاتل با ماسک روح نمایان می‌شود که یک زن درمانده‌ی تنها را در خانه‌اش اذیت می‌کند و ماجرا به یک قتل وحشتناک ختم می‌شود.

هنگامی که کیسی به تلفن پاسخ می‌دهد و با تماس گیرنده‌ی ناشناس به گرمی صحبت‌ می‌کند، آنچه در ادامه می‌آید یک بازی موش و گربه است که به «فیلم ترسناک را حدس بزنید» و با قتل دوست پسرش به پایان می‌رسد. پیش‌نمایش با آویزان شدن جسد شکافته شده‌ی او از درخت به پایان می‌رسد.

۸. کاپیتان کونز در پالپ فیکشن (Pulp Fiction)

کاپیتان

  • بازیگر: کریستوفر واکن

به نظر می‌رسد کریستوفر واکن پادشاه تک سکانس‌ها باشد، زیرا بازی او در نقش دواین در «آنی هال» (Annie Hall) خنده‌دارترین قسمت کل فیلم است. اما هیچ کدام از نقش‌هایش به اندازه مونولوگ این بازیگر در نقش کاپیتان کونز در «پالپ فیکشن» نیست. از آنجایی که فیلم ۱۹۹۴ از خطوطی تشکیل شده است که با روایتی چند رشته‌ای به هم گره خورده‌اند، کونز با بازی در یک صحنه‌ چیزهای زیادی را روشن می‌کند.

صحنه در سال‌های قبل تنظیم شده است و کونز در دهه‌های گذشته با بوچ ملاقات می‌کند و ساعتی را که متعلق به پدرش بود به او می‌دهد. کونز جزییات زیادی در مورد اینکه چگونه او و پدر بوچ برای مخفی کردن ساعت در طول زمان خود در جنگ ویتنام تلاش کردند می‌گوید. شنیدن صحبت‌های واکن با لهجه بروکلینی منحصر به فردش در مورد مخفی کردن ساعتی که در مقابل نور خورشید قرار نگیرد و نور را منعکس نکند بسیار عجیب است.

۷. گای در بچه‌های جاسوس ۳ (Spy Kids 3D)

گای

  • بازیگر: الایجا وود

سری فیلم‌های «بچه‌های جاسوس» خیلی معروف نیستند و «بچه‌های جاسوس ۳» اغلب به عنوان بدترین قسمت در نظر گرفته می‌شود. با این حال، هنوز هم طرفداران زیادی دارد، یکی از بهترین فیلم‌هایی است که با وجود امتیاز زیر ۵ در IMDb لحظات سرگرم‌کننده زیادی وجود دارد. یکی از آن لحظات این است که شخصیت‌ها برای یک ساعت در مورد افسانه‌ای صحبت کردند که می‌تواند سطح پنج را شکست دهد.

«گای» از یک نور درخشان تصادفی مانند یک فرشته نگهبان ظاهر می‌شود. او قبل از رسیدن به سطح ۵، یک سخنرانی مطمئن و انگیزشی برای بچه‌ها ارائه می‌دهد. اما هنگامی که او این کار را انجام می‌دهد، بلافاصله توسط پرتوهای الکتریکی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و تبخیر می‌شود.

۶. جیزس در لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski)

جیزس

  • بازیگر: جان تورتورو

«لبوفسکی بزرگ» آنقدر فیلم کالت قدرتمندی است که حتی جشنواره‌ای برای بزرگداشت آن وجود دارد و این بیشتر به لطف شخصیت‌های عجیب فیلم است. با اینکه کاراکتر جیزس تنها در یک صحنه از فیلم ۱۹۹۸ ظاهر شد، یک اسپین‌آف به نام «جیزس می‌‎غلتاند» (The Jesus Rolls) بر اساس این شخصیت وجود دارد. اما با این وجود، دائم‌اخمر منحرف با لباس ارغوانی تاثیر زیادی بر تماشاگران گذاشت.

  • ۱۰ شخصیت شرور برتر تیم برتون از بدترین تا بهترین

فیلم پر از نقل قول است، و حتی صحنه‌ای که جیزس در آن ظاهر می‌شود، جایی که او توپ بولینگ را می‌لیسد، مملو از دیالوگ‌های ماندگار است. بین «جیزس می‌غلتاند» و «هیچ‌کس با جیزس مخالفت نمی‌کند»، این شخصیت به طرفدارانش دیالوگ‌های بسیار خنده‌داری داده است تا در جشنواره لبوفسکی برای یکدیگر نقل قول کنند.

۵. مارک هانا در گرگ وال استریت (The Wolf Of Wall Street)

مارک

  • بازیگر: ماتیو مک‌کانهی

در «گرگ وال استریت»، مارک هانا دروازه جردن بلفورت به دنیای غم‌انگیز وال استریت و تمام فعالیت‌های مجرمانه‌ای بود که او مرتکب شد. از نظر فنی، هانا در دو صحنه ظاهر می‌شود، اما همه اینها یک سکانس است، و این صحنه دوم در رستوران است که او را به یاد ماندنی کرده است. این یکی از صحنه‌هایی است که در آن فیلم مرز بین طنز و تمجید از رفتار بد را از بین می‌برد.

در این صحنه، شخصیت‌ها در مورد کلاهبرداری از مشتریان و خرج کردن پول آن‌ها برای مواد مخدر صحبت می‌کنند، اما بسیار سرگرم‌کننده و خنده‌دار است و مخاطبان تقریبا غیر مستقیم به جای هانا زندگی می‌کنند. علاوه بر این، این صحنه شامل شعار نمادین، ضرباتی به سینه و صدای زمزمه‌ای است که در واقع توسط متیو مک‌کانهی بداهه اجرا شده است.

۴. کاکناکر در جی و سایلنت باب پاتک می‎‌زنند (Jay And Silent Bob Strike Back)

کاکناکر

  • بازیگر: مارک همیل

جی و سایلنت باب بعد از اینکه متوجه شدند که یک هنرمند کتاب‌های مصور از شباهت‌های آن‌ها کپی کرده است تا ابرقهرمانان بلانتمن و کرونیک را خلق کند، تصمیم گرفتند تا به عمق آنچه در حال وقوع است پی ببرند. هنگامی که به طور تصادفی وارد مجموعه فیلم اقتباسی می‌شوند، با جوکر بتمن بلانتمن، به نام کاکناکر مواجه می‌شوند. به جز مارک همیل که صداپیشگی جوکر در «سریال انیمیشنی بتمن» (Batman: The Animated Series)  را بر عهده داشت، چه کسی می‌تواند نقش کاکناکر را بازی کند؟

این بازیگر برای نقش کاکناکر عالی است، زیرا او در زندگی واقعی بسیار خودآگاه است، و همانطور که از توییت‌هایش می‌توان دید، به سرعت از کار خود انتقاد و آن را مسخره می‌کند. همه‌ی اینها را به همراه یک لباس شرورانه‌ی اغراق‌آمیز و جنبه عجیب همیل ترکیب کنید تا به طنز کامیک عالی برسید.

۳. رودی بلانتوید در فساد ذاتی (Inherent Vice)

ودی

  • بازیگر: مارتین شورت

جالب اینجاست که «فساد ذاتی» هم از «لبوفسکی بزرگ» و هم از «پالپ فیکشن» الهام گرفته است. فیلم داک، یک کارآگاه و علاقه‌مند به ماری‌جوانا را دنبال می‌کند که سعی می‌کند اتفاقات عجیبی مانند «لبوفسکی بزرگ» را کشف کند، و بیشتر فیلم ۲.۵ ساعته از داستان‌هایی مانند «پالپ فیکشن» تشکیل شده است. وقتی رودی بلاتنوید به عنوان دندانپزشک معرفی می‌شود، این دو سبک کاملا در هم تنیده می‌شوند.

داک در مورد دندانپزشک عجیب تحقیق می‌کند و برای یک صحنه سورئال، رودی کارگاه فاسد خود را به داک نشان می‌دهد که با «نیش طلایی»، یک عملیات قاچاق مواد مخدر، ارتباط دارد. اگرچه این فیلم پردرآمدترین فیلم ساخته شده توسط پل توماس اندرسون نیست، برخی فکر می‌کنند که «فساد ذاتی» بهترین فیلم اندرسون بوده و رودی بلاتنوید یکی از دلایل آن است.

۲. درکسل اسپایوی در داستان عاشقانه‌ی واقعی (True Romance)

درکسل

  • بازیگر: گری اولدمن

گری اولدمن یکی از آن بازیگرانی است که می‌تواند به طور کامل در یک نقش محو شود و درکسل اسپایوی در فیلم «یک داستان عاشقانه‌ی واقعی» بهترین نمونه آن است. او در این فیلم با موهای بلند، صورت زخمی، کباب‌پز و لهجه دیترویتی دیده می‌شود. زمانی که کلارنس به دیدن درکسل می‌رود تا او را وادار کند که آلاباما را تنها بگذارد، یکی از بهترین سکانس‌های دهه ۹۰ شکل می‌گیرد.

اما قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، درکسل بین خوردن غذاهای چینی، تماشای معمولی یک فیلم بزرگسالان و بازی‌های فکری با کلارنس می‌پردازد. اجرای خنده‌دار اولدمن در نقش درکسل یکی از دلایلی است که « داستان عاشقانه‌ی واقعی» هنوز هم طرفدار دارد و نامش بر سر زبان‌ها است.

۱. ایندی جوان در ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی (Indiana Jones And The Last Crusade)

ایندی

  • بازیگر: ریور فینیکس

«ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» ایده‌های جدید بسیاری را به مجموعه ماجراجویی آورد و تعداد زیادی شخصیت جدید را مانند پدر ایندی یا السا اشنایدر معرفی کرد. اگرچه ایندی جوان شخصیت جدیدی نیست، اما برداشت تازه‌ای از این شخصیت دارد، زیرا از ابتدا چگونگی تبدیل او به یک ماجراجوی خطرپذیر را نشان می‌دهد.

  • ۱۰ صحنه‌ی نمادین سینما که از فیلم‌های دیگر اقتباس شده‌اند

صحنه‌های کمی در فیلم وجود دارد که هیجان‌انگیزتر از کل سکانس آغازین باشد، از دزدیدن صلیب طلایی ایندی تا تعقیب و گریز در قطار سیرک. اما این تصویر عالی ریور فینیکس از کاراکتر جونز است که نقش را از یک تقلید ساده از هریسون فورد به یک اجرای شگفت‌انگیز ارتقا می‌دهد.

منبع: screen rant

نوشته ۱۰ کاراکتر به یادماندنی که فقط در یک صحنه از فیلم ظاهر شدند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala