هر چند که او به صورت تصادفی وارد عرصه‌ی فیلم‌سازی شده اما تا به امروز فراز و نشیب‌های زیادی را تحمل کرده و راه درازی را پیموده است. او پیش‌تر به عنوان راننده کامیون و سرایدار، نگهبان و کارگردان برخی فیلم‌های آماتور کار کرده است. با این حال، همان‌طور که حتما خوب می‌دانید در صنعت فیلم‌سازی معمولا حقایق بسیار عمیق‌تر و پیچیده‌تر از داستان‌هایی هستند که روایت می‌شوند و این امر کاملا در مورد جیمز کامرون صدق می‌کند. این کارگردان مشهور زندگی خارق‌العاده‌ای داشته و بنابراین مرور بخش‌هایی از زندگی‌نامه‌ی او چه از لحاظ هنری و چه شخصی قطعا خالی از لطف نخواهد بود.

  • اسامی چهار فیلم جدید جیمز کامرون در جهان «آواتار» مشخص شدند
  • جیمز کامرون بازمی‌گردد تا شخصا مجموعه‌ی ترمیناتور را تمام کند
  • فیلم‌های ترسناک جیمز کامرون از بدترین تا بهترین

جوایز اسکار جیمز کامرون

جیمز کامرون

در پرونده‌ی کاری این کارگردان تاکنون ۴۱ نامزدی برای دریافت جایزه‌ی اسکار و ۲۱ جایزه اسکار ثبت شده و فیلم «تایتانیک» با دریافت ۱۱ جایزه پرچم‌دار میدان است.

تامین مالی یک پروژه

جیمز کامرون

تهیه بودجه‌ی یک فیلم معمولا می‌تواند کاری بسیار دشوار باشد، هر چند کامرون برای تامین مالی اولین فیلم کوتاه خود تحت عنوان «زنوجنسیس»، توانست نظر مثبت یک دندان‌پزشک ثروتمند و عاشق هالیوود را کسب کند. او توانست برای تهیه‌ی این فیلم کوتاه، ۲۰۰۰۰ دلار از دندان پزشک مذبور پول بگیرد و این پروژه در نهایت توجه راجر کورمن را جلب کند.

جیمز کامرون یک متخصص فناوری است

جیمز کامرون

کامرون داستان فیلم «آواتار» را در سال ۱۹۹۵، یعنی ۱۴ سال قبل از اکران فیلم، نوشته بود. اما منتظر ماند تا فناوری لازم برای ساخت فیلمش ابداع شود تا بعد تولید فیلم را استارت بزند.

همین موضوع در مورد دنباله‌ی آواتار هم صدق می‌کند زیرا این دنباله به دلایلی نظیر نیاز به استفاده از جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری بسیار زیاد و فیلم‌سازی در زیر آب تا به امروز طول کشیده است.

کامرون همواره در رویا زندگی می‌کند

جیمز کامرون

کابوس‌ها غالبا تجربه‌ای ناخوشایند هستند، اما اگر در کابوس‌هایمان بتوانیم به داستانی همچون «ترمیناتور» برسیم، گرچه روز بدی را پشت سر خواهیم گذاشت اما لااقل ثروتمند خواهیم شد.

جیمز کامرون در یکی از مصاحبه‌هایش عنوان کرد که داستان فیلم «ترمیناتور» و کاراکتر آرنولد شواتزنگر در یکی از کابوس‌هایش به ذهنش رسیده است. به علاوه گویا کامرون این کابوس را در دوران کودکی‌اش دیده بود.

رسیدن به اوج با فیلم تایتانیک

جیمز کامرون

اشتیاق کامرون به غواصی در اعماق دریا، او را به سمت لاشه کشتی تایتانیک سوق داد که برای چیزی در حدود ۸۰ سال در بالای بستر اقیانوس اطلس جا خوش کرده است.

این کارگردان کانادایی در سال ۱۹۸۵ شیفته‌ی داستان این فاجعه شد و خود را موظف دانست قبل از فیلم‌برداری تایتانیک از لاشه‌ی کشتی بازدید کند تا فیلمی که از داستان تایتانیک می‌سازد کاملا واقعی به نظر برسد کامرون با استفاده از تجهیزات و دوربین‌هایی که برای ساخت مستند فوق‌العاده‌اش «ارواح غوطه ور» تهیه کرده بود، از این کشتی استثنایی بارها و بارها بازدید کرد.

دوستی وفادار برای دیگران

جیمز کامرون

پس از اینکه پدر کارگردان، گیلرمو دل تورو به مدت ۷۲ روز در مکزیک ربوده شد و ربایندگان یک میلیون دلار برای بازگرداندن او درخواست کردند، جیمز کامرون به عنوان دوست و همکار دل تورو موافقت کرد که پول نقد درخواستی را از حساب بانکی شخصی خود برداشت و برای آزادی پدر دل تورو پرداخت کند. در نهایت پدر دل تورو آزاد شد، اما پولی که پرداخت کرده بود هرگز به او پس داده نشد و ربایندگان هم هیچ‌وقت دستگیر نشدند.

آموزش گیاهخواری

جیمز کامرون

کامرون و همسرش سوزی اولین مدرسه وگان خود تحت عنوان موس را در کالیفرنیا تاسیس کردند. این مدرسه علاوه بر آموزش حضوری، دوره‌های مجازی خود را در ۵۰ ایالت آمریکا راه اندازی کرده است.

تعطیلات ۱۳ ساله کامرون

جیمز کامرون

به نظر می‌رسد کامرون بعد از ساخت فیلم «آواتار» ۱۳ سال است که از فیلم‌سازی فاصله گرفته است. با این حال، همه چیز در شرف تغییر است، زیرا کامرون قرار است با دنباله‌ی بعدی آواتار تحت عنوان «آواتار: راه آب» دوباره به میدان بازگردد.

یک کارگردان همه فن حریف

جیمز کامرون

جیمز کامرون اولین کارگردانی بود که فیلم «دروغ‌های واقعی» را تنها با بودجه ۱۰۰ میلیون دلار ساخت و نویسندگی، تدوین و کارگردانی دو فیلم از سه فیلم پرفروش تاریخ یعنی «آواتار» و «تایتانیک» را بر عهده گرفت که هر دوی این فیلم‌ها چیزی در حدود ۵ میلیارد دلار فروش داشته‌اند.

با وجود اینکه «آواتار» ۱۳ سال پیش اکران شده، هنوز که هنوز است به عنوان پردرآمدترین فیلم تاریخ شناخته می‌شود و هنوز که هنوز است معلوم نیست که آیا فیلمی در آینده قدرت رقابت با آن را خواهد داشت یا نه.

جنگ ستارگان، الگویی برای ساخت فیلم

جیمز کامرون

کامرون باید تا حدی به خاطر موفقیتش در فیلم‌سازی ممنون جورج لوکاس باشد، زیرا زمانی که او «جنگ ستارگان» را در سینما تماشا کرد، لوکاس را سرلوحه‌ی خود قرار داد بنابراین، تصمیم گرفت شغلش به عنوان یک راننده کامیون رها کند و رویای خود را برای ساخت فیلم ادامه دهد.

من به یک دلار نیاز دارم

جیمز کامرون

بدون شک، ترمیناتور یکی از بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی دهه‌ی ۱۹۸۰ به حساب می‌آید، بنابراین اگر فکر می‌کنید کامرون، فیلم نامه‌ی خود را به مبلغ قابل توجهی فروخته بود در اشتباهید زیرا او فیلم‌نامه‌ی خود را تنها به قیمت ۱ دلار فروخت.

زمانی که گیل آن هرد، تهیه‌کننده نیو ورد پیکچرز و یکی از همسران کامرون نسبت به فیلم‌نامه‌ی او ابراز علاقه کرد، او فیلم‌نامه‌اش را به قیمت بسیار پایینی فروخت آن هم تنها به این شرط که خودش کار کارگردانی فیلم را بر عهده بگیرد.

رقابت و عشق

جیمز کامرون

در سال ۲۰۱۰، کامرون در کنار همسر سابقش، کاترین بیگلو، جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی را برای ساخت فیلم «آواتار» دریافت کرد و کاترین هم برای فیلم «لکه» توانست این جایزه را از آن خود کند.

کاترین به عنوان اولین زنی که برنده‌ی این جایزه‌ی اسکار شده کار بسیار بزرگی انجام داد زیرا تا به امروز مراسم اسکار چندان برای زنان عادلانه نبوده است.

محیط آشنا

جیمز کامرون

«زنوجنسیس» فیلمی ۱۲ دقیقه‌ای بود که باعث شد کامرون در کانون توجه قرار گیرد و در نهایت برای اولین بار کار فیلم‌سازی را به صورت حرفه‌ای شروع کند.

او برای شروع کارش مبلغی را از یک دندان‌پزشک محلی قرض گرفت و فیلمش را در اتاق نشیمنش فیلم‌برداری کرد. در حالی که این فیلم به شدت درهم و برهم است، اما می‌توان آن را نقطه‌ی آغاز فیلم‌های «بیگانه» و «آواتار» دانست.

منبع: movieweb

نوشته جیمز کامرون؛ چیزهایی که درباره‌ی کارگردان موفق «آواتار» نمی‌دانستید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala