احتمالا اولین مواردی که بعد از شنیدن عبارت بریدگی صفحه نمایش به ذهن افراد خطور می‌کند، چنین افکاری است: «اصلا جذاب نیست»، «چرا ناگهان همه‌ی گوشی‌ها دارای بریدگی شده‌اند؟»، «مقلد اپل»، «اصلا این‌طور نیست، اپل بود که از اسنشال فون کپی‌برداری کرد» و دیگر موارد مربوط به این موضوع. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که تاریخچه‌ی مختصر و مفیدی از بریدگی صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند ارائه دهیم.

چه شرکتی اولین بار از بریدگی صفحه نمایش استفاده کرد؟

وقتی که صحبت به بحث بریدگی صفحه نمایش کشیده می‌شود، بسیاری از افراد گمان می‌کنند که این گوشی اسنشال فون بود که برای اولین بار از این مشخصه بهره می‌برد. اما اگر بخواهیم برای این تاریخچه سخت‌گیری بسیار زیادی به خرج دهیم، باید بگوییم که اولین گوشی مجهز به این بریدگی، گوشی شارپ Aquos S2 است که تنها چند روز زودتر از اسنشال فون معرفی شد.

بریدگی صفحه نمایش اسنشال/شارپ

اسنشال-شارپ

بریدگی نمایشگر گوشی‌های اسنشال فون و شارپ Aquos S2 فقط حاوی دوربین سلفی است. هرچند این شرکت‌ها می‌توانستند این دوربین را در بخش پایین گوشی تعبیه کنند، اما پایین گوشی مکان خیلی خوبی برای تعبیه‌ی دوربین سلفی محسوب نمی‌شود.

یکی دیگر از گوشی‌هایی که شباهتی با این دو گوشی دارد، گوشی شارپ Aquos Crystal است. از این گوشی به‌عنوان یکی از اولین‌های گوشی‌های نسبتا کم‌حاشیه یاد می‌شود. این گجت در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و به غیر از بخش پایینی آن، نمایشگر آن در باقی قسمت‌ها حاشیه‌ی بسیار کمی داشت. در ضمن باید بگوییم که دوربین سلفی این گوشی در حاشیه‌ی پایینی آن تعبیه شده بود.

شارپ

این انتخاب منجر به کاهش کیفیت تجربه کاربری می‌شد. زیرا افراد برای گرفتن عکس‌های سلفی بهتر ناچار به تغییر جهت گوشی می‌شدند و در بسیاری از مواقع هم انگشت افراد جلوی دوربین را می‌گرفت. اما این دوربین‌ها چه در بالا و چه در پایین گوشی قرار بگیرند، شرکت سازنده برای تعبیه‌ی آن ناچار به استفاده از حاشیه است. در حال حاضر بیشتر گوشی‌هایی که ادعای کم‌حاشیه بودن دارند، به‌طور همزمان از حاشیه‌ی فوقانی و پایینی بهره می‌برند، البته در این زمینه، سری گوشی‌های شیائومی Mi Mix استثناء محسوب می‌شود.

بریدگی صفحه نمایش اپل

بریدگی اپل

زمانی که اپل آیفون X را در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد، بسیاری از افراد خیلی سریع گفتند که اپل از اسنشال و شارپ کپی‌برداری کرده است. هرچند نمایشگر آیفون X حاشیه‌ی پایینی نداشت و بریدگی آن هم علاوه بر دوربین سلفی، حاوی ۷ جزء دیگر مربوط به سیستم دوربین TrueDepth بود.

بیشتر بخوانید: ۵ شیوه برای خاص ماندن گوشی‌ها در دوران طراحی‌های بی‌حاشیه

بله، اپل اولین شرکتی نبود که از این مشخصه بهره برد، حتی دومین شرکت هم نبود، با این حال مطابق معمول، اپل به شکل دیگری این مشخصه را عملی کرد؛ و حالا همه مشغول کپی‌برداری از خلاقیت اپل هستند. هرچند اپل از این بریدگی به‌عنوان یکی از ویژگی‌هایی یاد می‌کند که موجب منحصربه‌فرد شدن ظاهر آیفون X شده، اما بهره‌گیری از این بریدگی فقط به خاطر جذابیت ظاهری آن نبوده بلکه دلایل دیگری پشت این تصمیم نهفته است.

بیشتر سازندگان اندرویدی که مشغول کپی‌برداری از بریدگی اپل هستند، می‌توانند از بریدگی به سبک اسنشال و شارپ استفاده کنند. زیرا در بیشتر گوشی‌های اندرویدی، این بریدگی فقط حاوی دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه، سنسور مجاورت و چراغ LED است. به همین خاطر باید بگوییم که بیشتر این سازندگان فقط به دلایل ظاهری دست به این کپی‌برداری می‌زنند.

از آنجایی که بیشتر گوشی‌های اندرویدی دارای بریدگی از حاشیه‌ی پایینی نسبتا بزرگی هم بهره می‌برند، می‌توانند از رویکرد سری گوشی‌های Mi Mix الگوبرداری کنند و دوربین سلفی را در بخش پایین نمایشگر قرار دهند. البته پایین نمایشگر اصلا موقعیت خوبی برای دوربین سلفی محسوب نمی‌شود و به همین خاطر بیشتر سازندگان زیر بار چنین اقدامی نمی‌روند.

در نهایت این اپل است که موفق شده به نحو احسن از این مشخصه بهره ببرد. در نگاه اپل، این یک بریدگی نیست که قسمتی از نمایشگر را اشغال کرده، بلکه یک حاشیه است که بخشی از نمایشگر به اطراف آن راه پیدا کرده است. هرکدام از شرکت‌ها برای طراحی گجت‌های خود پیرو فلسفه‌ی طراحی خاصی هستند و این پیروی در طرح نهایی گجت‌های آن‌ها نمود پیدا می‌کند.

آینده از آن طراحی کم‌حاشیه و فاقد بریدگی صفحه نمایش است

ویوو Nex

با توجه به پیشرفت‌های به دست آمده، با اطمینان زیادی می‌توانیم بگوییم که در آینده، گوشی‌ها فاقد حاشیه و بریدگی صفحه نمایش خواهند بود. اما اگر بخواهیم واقع‌گرا باشیم، بریدگی نمایشگر آمده است که بماند و به همین خاطر به این زودی‌ها نباید انتظار خداحافظی با این مشخصه را داشته باشیم.

حذف این بریدگی به معنای انتقال موقعیت دوربین سلفی به بخش دیگری از گوشی است. برای این کار، راه‌های زیادی وجود دارد، اما هیچ‌کدام از آن‌ها ارزان نیستند و از لحاظ مهندسی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ۶ راه حل جایگزین برای بریدگی نمایشگر گوشی‌های هوشمند

مثال بارز این رویکرد، گوشی ویوو Nex است که چندی پیش رسما معرفی شد. این گوشی از حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر و دوربین سلفی‌ای که از قسمت فوقانی بیرون می‌آید، بهره می‌برد. هرچند این دوربین سلفی جذاب است، اما مانند تمام موارد مکانیکی دیگر، احتمال خرابی آن هم بالا است.

ویوو Nex

دوربین مکانیکی راه‌حل خوبی برای حذف بریدگی صفحه نمایش است، اما این مشخصه می‌تواند مشکلات دیگری را ایجاد کند. کاربران مرتبا از دوربین سلفی استفاده می‌کنند و محول کردن این موضوع به یک قطعه‌ی مکانیکی می‌تواند منجر به خراب شدن زودهنگام این قطعه شود. با توجه به موارد مطرح شده، هرچند آینده از آن گوشی‌های کاملا بی‌حاشیه است، اما بریدگی نمایشگر هم بدون شک عمری طولانی خواهد داشت.

امیدواریم که با خواندن این تاریخچه، دلیل وجود و افزایش استفاده از این بریدگی را درک کرده باشید. این مشخصه تنها یک مشخصه‌ی تزیینی نیست، بلکه راه‌حلی برای یک مشکل است. به همین خاطر سعی کنید که با این مشخصه کنار بیایید، زیرا به این زودی‌ها عرصه را ترک نخواهد کرد.

منبع: Phone Arena

مطلب بریدگی صفحه‌نمایش؛ چه کسی کپی کرد و چرا اپل برد؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala