شب گذشته جف بزوس (Jeff Bezos)، بنیان‌گذار و مدیر شرکت فضایی خصوصی بلو اوریجین (Blue Origin) و بنیان‌گذار سایت آمازون، از ماه‌نشین این شرکت که بلو مون نام دارد رونمایی کرد.

ماه‌نشین بلو مون می‌تواند ماه‌نوردها و محموله‌های بزرگ را به سطح ماه منتقل کند. به گفته‌ی بزوس این ماه‌نشین می‌تواند چهار ماه‌نورد بزرگ را به صورت همزمان به ماه ارسال کند. علاوه بر این ماه‌نشین بلو مون با انجام اصلاحاتی توانایی ارسال فضانورد به ماه را نیز دارد.

جف بزوس شب گذشته اعلام کرد که پیش از سفرهای سرنشین‌دار با بلو مون بلو اوریجین این ماه‌نشین را در یک ماموریت بدون سرنشین آزمایش خواهد کرد.

به گفته‌ی مسئولان بلو اوریجین این ماه‌نشین می‌تواند انسان را در سال ۲۰۲۴ به ماه برساند. جف بزوس شب گذشته گفت که شرکتش در سه سال اخیر مشغول طراحی این ماه‌نشین بوده است. به این ترتیب گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ی پیشنهاد شرکت بلو اوریجین به ناسا نیز مطرح شده است. با توجه به تصمیم دولت ترامپ برای بازگشت فضانوردان آمریکایی به ماه در سال ۲۰۲۴ ناسا به شدت در تلاش است تا مقدمات این سفر را تنها در طول پنج سال فراهم کند. اکنون به نظر می‌رسد بلو اوریجین حداقل در زمینه‌ی ماه‌نشین از ناسا جلوتر است.

بلو مون

طرحی گرافیکی از ماه‌نشین بلو مون در سطح ماه.

ناسا هنوز درباره‌ی سطح‌نشین مورد استفاده در ماموریت خود تصمیم‌گیری نکرده است. هنوز تردیدهایی درباره‌ی امکان‌پذیر بودن سفر سرنشین‌دار به ماه در سال ۲۰۲۴ وجود دارد، اما در هر صورت آن چه مشخص است این است که رقابتی جدی برای سفر به ماه در میان شرکت‌های فضایی خصوصی و آژانس‌های فضایی شکل گرفته است. بلو اوریجین هم روز گذشته به طور رسمی وارد این عرصه شد.

جف بزوس هفته‌ی گذشته تصویری از کشتی اندورنس (Endurance) ارنست شکلتون (Ernest Shackelton) را در توئیتر منتشر کرد و در شرح آن تنها تاریخ روز گذشته را نوشت. توئیتی که نشان از اعلام خبر مهمی داشت و هوشمندانه انتخاب شده بود. ارنست شکلتون از کاشفان قطب جنوب بود که دهانه‌ای در قطب جنوب ماه به افتخار او نام‌گذاری شده است. قطب جنوب ماه سرشار ار یخ آب است و جزء گزینه‌های مناسب برای احداث پایگاه‌های دائمی بشر در ماه به شمار می‌رود.

The post جف بزوس از ماه‌نشین بلو مون شرکت بلو اوریجین رونمایی کرد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala