ساعاتی قبل در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن، رییس جمهور آمریکا دونالد ترامپ اعلام کرد شرکت‌های آمریکایی تجهیزات و تکنولوژی‌هایی که خطری برای امنیت ملی این کشور ندارند، می‌توانند به هواوی بفروشند. ظاهرا ترامپ بالاخره از مشکلات متعدد و ضررهایی که این تحریم برای شرکت‌های آمریکا به همراه دارد، آگاه شده است. هنوز معلوم نیست بخشی از سخنان ترامپ که مربوط به «نداشتن خطر برای امنیت ملی» است، چه معنایی دارد اما در هر صورت اظهارنظر او نشان می‌دهد که هواوی حداقل برای بهره‌گیری از تراشه‌ها و سیستم‌عامل اندروید به مشکل خاصی برنمی‌خورد.

از مدتی قبل، گزارش‌های مختلفی در مورد مذاکرات شرکت‌های آمریکایی مانند اینتل با وزارت بازرگانی آمریکا منتشر شده بود. در سال ۲۰۱۸، هواوی حدود ۱۱ میلیارد دلار برای خرید تراشه از شرکت‌های آمریکایی اینتل، کوالکام و میکرون هزینه کرده است. چند روز قبل، وال استریت ژورنال گزارش داده بود که برداشته شدن تحریم هواوی، بخش کلیدی از مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین محسوب می‌شود.

تا اطلاع ثانوی، هواوی در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا باقی می‌ماند. اما ترامپ گفته که آن‌ها «خیلی زود» جلسه‌هایی را برای حذف این شرکت از فهرست مذکور برگزار می‌کنند. به‌نظر می‌رسد بعد از مدت‌ها جنگ تجاری بین آمریکا و چین، این دو کشور بالاخره تا حدی به توافق رسیده‌اند. ترامپ اعلام کرده که سری جدید تعرفه‌های مربوط به کالاهای چینی که قرار بود چند روز دیگر اجرا شود، معلق شده و چین هم اعلام کرده محصولات کشاورزی بیشتری را از آمریکا خریداری می‌کند.

هواوی

در نهایت اگر دولت آمریکا خیلی سریع تحریم هواوی‌ را لغو کند، این شرکت در عرض چند روز آینده می‌تواند همکاری خود با شرکت‌های آمریکایی را بار دیگر آغاز کند. البته حتی در این صورت، هواوی طی این مدت متحمل ضرر قابل توجهی شده و برند این شرکت هم تا حد زیادی آسیب دیده است. هواوی انتظار داشت که تا سال آینده به بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های هوشمند بدل شود ولی حالا دستیابی به چنین هدفی احتمالا مدت بیشتری طول می‌کشد.

در نهایت هم باید به کاربران گوشی‌های هواوی اشاره کنیم که با انتشار این خبر، نفس راحتی می‌کشند. اگرچه هواوی قول داده بود که اندروید Q را برای تعداد زیادی از گوشی‌های خود عرضه می‌کند، ولی در مورد آن ابهامات زیادی وجود داشت. در هر صورت حالا کاربران گوشی‌های جدید هواوی هم می‌توانند از سرویس‌های گوگل با خیال راحت بهره ببرند.

منبع: Android Authority

The post ترامپ می‌گوید شرکت‌های آمریکایی می‌توانند با هواوی همکاری داشته باشند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala