در طول یک دهه‌ی گذشته، یعنی از سال ۲۰۱۰ که اپل از نخستین آیپد رونمایی کرد تا کنون؛ خانواده‌ی تبلت‌های اپل رشد چشمگیری داشته‌اند. در سال‌های گذشته اپل معمولا فقط یک آیپد معمولی ۴۹۹ دلاری به بازار عرضه می‌کرد، اما اکنون این شرکت سالانه تبلت‌های مختلفی را تحت برندهای آیپد پرو، آیپد ایر، آیپد مینی و آیپد (Entry Level) عرضه می‌کند.

  • آیپد مینی ۶ با طراحی جدید، پورت USB-C و نمایشگر ۸٫۳ اینچی رونمایی شد

با توجه به این که کوپرتینویی‌ها ویژگی‌های خاص و نوآوزانه‌ی خود را برای مدل‌های رده‌بالا در نظر می‌گیرند، مدتی است آیپد را به یک مدل رده پایین تبدیل کرده‌اند که اگرچه از جدیدترین و بهترین فناوری‌های روز بی‌بهره‌ است، اما می‌تواند برای افرادی که به‌دنبال یک آیپد با قیمت مناسب هستند انتخاب معقولی باشد.

حال و در نسل نهم، آیپد جدید اپل هیچ شباهتی به برادران سری پرو، ایر یا حتی مینی ندارند،‌ اما ویژگی‌هایی دارد که همچنان می‌تواند به انتخابی ایده‌آل برای بعضی از کاربران تبدیل شود.

آیپد ۹ هنوز هم یک آیپد است

آیپد Entry Level

آیپد ۹ مانند سایر تبلت‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ اپل به نمایشگر تمام صفحه و Face ID مجهز نیست، اما این ویژگی‌ها منکر آیپد بودن آن نخواهند شد. واقعیت این است که مهم نیست شما کدام مدل از آیپد را انتخاب می‌کنید، اکوسیستم نرم افزاری اپل به شما اجازه‌ی انجام بسیاری از کارها را خواهد داد.

از آیپد ۹ تا آیپد پروهای مجهز به چیپ M1 (که برای رایانه‌ها طراحی شده است)، همگی سیستم عامل iPadOS را اجرا می‌کنند که ویژگی‌های کلیدی آن در تمامی آیپدها یکسان است، مانند مولتی تسکینگ، Quick Note، واقعیت افزوده، Live Text و Universal Control.

علاوه بر این موضوع، فارغ از این که شما از کدام مدل آیپد استفاده می‌کنید، به بسیاری از اپلیکیشن‌های مهم توسعه داده شده برای iPadOS هم دسترسی خواهید داشت.

به بیان دیگر، شما می‌توانید روی هر یک از آیپدهایی که اکنون از سوی اپل پشتیبانی می‌شوند، اپ‌هایی مانند فوتوشاپ، ایلاستریتور، گاراژ بند، آی‌مووی، لومافیوژن، پرو کریت و بسیاری دیگر را اجرا کنید.

آیپد 9

حتی اگر قصد داشته باشید از آیپد ۹ به عنوان جایگزینی برای کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود استفاده کنید، باید بدانید این مدل هم مانند سایر آیپدها از ماوس، صفحه کلید و قلم اپل پشتیبانی می‌کند.

این مدل به نمایشگر ۱۰.۲ اینچی رتینا مجهز است که همچنان کیفیت خوبی دارد. در زیر این نمایشگر همان کلید هوم قدیمی را مشاهده می‌کنیم که میزبان Touch ID است.

آیپد جدید قدرتمند است

آیپد 9

اپل از چیپ A13 Bionic به‌عنوان مغز پردازشی آیپد جدید استفاده کرده است که همان چیپ به‌کار رفته در آیفون ۱۱ و نسل دوم آیفون SE است. اگرچه دو سال از عمر این تراشه می‌گذرد، اما هنوز هم با استانداردهای امروز قدرتمند به شمار می‌آید.

در واقع، به‌لطف این چیپ، آیپد ۹ از هر تبلت دیگری در این بازه‌ی قیمتی قدرتمندتر خواهد بود. تجهیز به این چیپ، یعنی این دستگاه می‌تواند بسیاری از بازی‌ها و برنامه‌های موجود در اپ‌ استور را بدون مشکل اجرا و تا چند سال به‌روز رسانی‌های نرم افزاری را دریافت کند.

علاوه بر پردازنده، این تبلت به دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی هم مجهز شده که علاوه بر افزایش کیفیت عکس‌ها و ویدیوها نسبت به نسل قبل، ویژگی Center Stage را هم به آیپد ۹ اضافه کرده است. این ویژگی که قبلا مختص آیپد پروها بود، به‌صورت خودکار در طول تماس‌های تصویری و در هر شرایطی چهره‌ی کاربر را در وسط قاب نگه‌ می‌دارد.

لوازم جانبی ارزان

برای استفاده‌ی راحت‌تر و بهتر از هر دستگاهی، قطعا به لوازم جانبی متناسب با آن دستگاه هم نیاز دارید و قطعا خرید لوازم جانبی هزینه‌های بیشتری را به‌دنبال خواهد داشت.

با توجه به این که آیپد ۹ با ظاهری مشابه آیپدهای قدیمی‌تر عرضه شده است، همچنان از نسل اول اپل پنسل (که اکنون ۳۰ دلار ارزان‌تر از مدل جدید است) و نسل اول اسمارت کیبورد ۱۵۹ دلاری (در مقایسه با مجیک کیبورد ۲۹۹ دلاری) پشتیبانی می‌کند.

همچنین، لوازم جانبی تولید شده توسط شرکت‌هایی به‌غیر از اپل که برای آیپدهای قدیمی‌تر عرضه شده بودند هم به‌خوبی با آیپد جدید سازگاری خواهند داشت.

آیپد ۹ ارزان‌تر است

آیپد

شاید مهم‌ترین عامل جذابیت آیپد Entry Level امسال اپل قیمت آن باشد که تنها ۳۹۹ دلار است. با این قیمت، آیپد هیچ رقیب قدرتمندی در بازار نخواهد داشت که بتواند قدرت و تجربه‌ی کاربری مشابهی را ارائه کند.

حقیقت این است که تنوع آیپدها بسیار زیاد شده و اکنون هر کاربری بسته به نیاز خود می‌تواند یکی از مدل‌ها را انتخاب کند. هر کدام از این تبلت‌ها یک بازار خاص را هدف گرفته‌اند؛ برخی کاربران به‌دنبال مدل ارزان قیمت هستند، برخی ابعاد جمع‌و‌جور آیپد مینی را می‌پسندند و برخی دیگر هم به‌دنبال ویژگی‌های پیشرفته‌ای هستند که به مدل‌های پرو و ایر محدود شده‌اند.

اما برای کاربرانی که تنها به یک آیپد برای فعالیت‌های ساده مانند تماشای ویدیو، تماس تصویری، وب‌گردی و امثال آن نیاز دارند، آیپد ۹ با قیمت ارزان و ویژگی‌های مناسب یکی ار بهترین گزینه‌هاست. همان‌‌طور که پیش‌تر هم ذکر شد، اگرچه این تبلت در میان محصولات رده‌بالای اپل قرار نمی‌گیرد، اما بسیاری از قابلیت‌های آیپدهای رده‌بالا را ارائه می‌کند.

منبع: ۹TO5Mac

نوشته چرا آیپد ۹ اپل با وجود ظاهر تکراری همچنان ارزشمند است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala