عملکرد بهتر تراشه‌های پرچم‌دار اسنپدراگون نسبت به اگزینوس خبر تازه‌ای نیست. این موضوع به‌خصوص برای سری گلکسی S20 دردسرهای زیادی را ایجاد کرد زیرا مدل‌های مبتنی بر اگزینوس ۹۹۰ پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی ضعیف‌تری نسبت به چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ داشتند، عمر باتری کمتری ارائه می‌کردند و همچنین از نظر حرارت هم مشکلات زیادی را به وجود آوردند.

عملکرد ضعیف‌تر چیپست‌های اگزینوس با اعتراض گسترده‌ی کاربران روبرو شده و حتی برای مدتی یک کارزار به منظور توقف استفاده از تراشه‌های اگزینوس به راه افتاد. همچنین تعدادی از مهم‌ترین سهام‌داران سامسونگ هم این سوال را مطرح کردند که چرا این شرکت به ادامه‌ی استفاده از تراشه‌های اختصاصی اصرار دارد.

گلکسی S22

در پی این انتقادات گسترده، سامسونگ تغییرات گسترده‌ای را عملی کرد. به عنوان مثال هسته‌های پردازشی اختصاصی برای پردازنده‌های خود را کنار گذاشت و همانطور که احتمالا می‌دانید، اگزینوس ۲۲۰۰ اولین چیپست مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی طراحی شده توسط AMD خواهد بود. در این میان، تمام شواهد از وجود این چیپست در سری گلکسی S22 خبر می‌دادند.

سامسونگ مدتی قبل اعلام کرد که در تاریخ ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) از یک چیپست جدید رونمایی می‌کند و اگرچه به نام آن اشاره‌ای نشده، اما همه منتظر معرفی اگزینوس ۲۲۰۰ بودیم. اما در کمال تعجب، سامسونگ بی سروصدا توییت مربوط به این رویداد را پاک کرده و هیچ توضیحی هم در این رابطه ارائه نداده است. از سوی دیگر، یکی از افشاگران مدعی شده سامسونگ معرفی این چیپست را به تاریخ دیگری موکول کرده و یکی دیگر از افشاگران هم اعلام کرده که این تراشه در سری گلکسی S22 مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

اگر این خبر صحت داشته باشد، در تمام بازارها سری گلکسی S22 با چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۱ به دست کاربران می‌رسند. بدون شک چنین خبری با استقبال کاربران زیادی روبرو می‌شود ولی از طرف دیگر برخی هم می‌خواهند از اولین چیپست دارای پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی بر معماری AMD استفاده کنند.

اگر سری گلکسی S22 با اگزینوس ۲۲۰۰ راهی بازار نشوند، شاید این تراشه برای اولین بار در تبلت‌های سری گلکسی تب S8 قرار بگیرد که البته در این زمینه هم نمی‌توانیم با قاطعیت صحبت کنیم. باید خاطرنشان کنیم هیچکدام از این گزارش‌ها هنوز تایید نشده‌اند و به همین خاطر احتمالا به‌زودی جزئیات بیشتری در مورد این موضوع مطرح خواهد شد.

گلکسی S22

با این حال شرایط برای اگزینوس ۲۲۰۰ اصلا ایدئال به نظر می‌رسد. چند روز قبل یکی از افشاگران مشهور اعلام کرد که اگزینوس ۲۲۰۰ در هر دو تست پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی موبایل AMD RDNA2 حتی از Dimensity 9000 با پردازشگر گرافیکی Mali ضعیف‌تر عمل کرده که البته در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و A15 اپل شرایط بسیار بدتر و اختلاف عملکرد بیشتر می‌شود.

پردازنده‌ی گرافیکی اگزینوس ۲۲۰۰ بتنی بر معماری RDNA 2 است. برای افرادی که با این معماری آشنا نیستند باید بگوییم که شرکت AMD با کارت گرافیک‌های سری Radeon RX 5000 از معماری RDNA رونمایی کرد. نسل دوم این معماری به غیر از پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری S و X در کارت گرافیک‌های سری Radeon RX 6000 مورد استفاده قرار گرفته است. از نظر تئوری، پردازنده‌ی گرافیکی اگزینوس ۲۲۰۰ باید نسبت به طراحی‌های ارائه شده توسط شرکت Arm حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد.

در نهایت باید ببینیم آیا شرایط اگزینوس ۲۲۰۰ واقعا اینقدر وخیم است که سامسونگ آن را برای سری گلکسی S22 کنار خواهد گذاشت یا نه. به نظر شما آیا تمام این گزارش‌ها تصویر درستی از این تراشه ترسیم می‌کنند یا در نهایت با چیپست بسیار بهتری روبرو خواهیم شد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: SamMobile

نوشته گلکسی S22 ممکن است در تمام بازارها با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ عرضه شود اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala